Proiect de Ordonanþã de Urgenþã privind modificarea ºi completarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare
Oportunitatea urgentãrii adoptãrii prezentului proiect de act normativ, rezultã din necesitatea îndeplinirii angajamentelor asumate de România, în cadrul negocierilor privind Cap. 13 Ocupare si Politici Sociale, de armonizare a legislaþiei naþionale cu aquis-ul comunitar.
Modificarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, vizeazã eliminarea deficienþelor semnalate în Raportul de monitorizare, al Comisiei Europene, publicat în data de 16 mai 2006.
De asemenea, modificarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se numãrã printre mãsurile cuprinse în Programul legislativ prioritar pentru integrarea în Uniunea Europeanã program care stabileºte adoptarea actului normativ pentru modificarea Codului Muncii, pânã la începutul lunii septembrie 2006.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituþia României, republicatã, Guvernul României adoptã prezenta ordonanþã de urgenþã.
Articolul I. Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, modificatã ºi completatã prin Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr.65/2005, publicatã prin Monitorul Oficial nr. 576 din 5 iulie 2005, aprobatã prin Legea nr. 371 din 13 decembrie 2005, se modificã ºi se completeazã dupã cum urmeazã :
1. Alineatul (2) al articolului 6 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Tuturor salariaþilor care presteazã o muncã le sunt recunoscute dreptul la platã egalã pentru muncã egalã sau pentru muncã de valoare egalã, dreptul la negocieri colective, dreptul la protecþia datelor cu caracter personal, precum ºi dreptul la protecþie împotriva concedierilor nelegale."
2. Alineatul (1) al articolului 17 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Anterior încheierii sau modificãrii contractului individual de muncã, angajatorul are obligaþia de a informa persoana selectatã în vederea angajãrii ori, dupã caz, salariatul, cu privire la clauzele principale pe care intenþioneazã sã le înscrie în contract sau sã le modifice."
3. Dupã litera f) a alineatului (1) al articolului 18 se introduce o nouã literã, litera "g)", cu urmãtorul cuprins:
"g) condiþiile de repatriere a lucrãtorului, dupã caz."
4. Articolul 65 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65 - (1) Concedierea pentru motive care nu þin de persoana salariatului reprezintã încetarea contractului individual de muncã determinatã de desfiinþarea locului de muncã ocupat de salariat, ca urmare a unor motive care nu þin de persoana acestuia.
(2) Desfiinþarea locului de muncã trebuie sã fie efectivã ºi sã aibã o cauzã realã ºi serioasã."
5. Denumirea Secþiunii a 5-a "Concedierea colectivã" din cadrul Capitolului 5 "Încetarea contractului individual de muncã" al Titlului I "Contractul individual de muncã" se modificã ºi va avea urmãtorul conþinut: Secþiunea a 5-a "Concedierea colectivã. Informarea, consultarea salariaþilor ºi procedura concedierilor colective."
6. Articolul 68 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68 - (1) Prin concediere colectivã se înþelege încetarea contractelor individuale de muncã pentru motive care nu þin de persoana salariatului, într-o perioadã de 30 de zile calendaristice, a unui numãr de:
a) cel puþin 10 salariaþi, dacã angajatorul care disponibilizeazã are încadraþi mai mult de 20 de salariaþi ºi mai puþin de 100 de salariaþi;
b) cel puþin 10% din salariaþi, dacã angajatorul care disponibilizeazã are încadraþi cel puþin 100 de salariaþi, dar mai puþin de 300 de salariaþi;
c) cel puþin 30 de salariaþi, dacã angajatorul care disponibilizeazã are încadraþi cel puþin 300 de salariaþi.
(2) La stabilirea numãrului de salariaþi concediaþi colectiv se iau în calcul ºi acei salariaþi cãrora le-au încetat contractele individuale de muncã ca urmare a acordului pãrþilor, la propunerea angajatorului, cu condiþia existenþei a cel puþin 5 astfel de salariaþi."
7. Articolul 69 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69 - (1) În cazul în care angajatorul intenþioneazã sã efectueze concedieri colective, acesta are obligaþia de a iniþia, în timp util ºi în scopul punerii de acord, în condiþiile prevãzute de lege, consultãri cu sindicatul sau, dupã caz, cu reprezentanþii salariaþilor, cu privire cel puþin la:
a) metodele ºi mijloacele de evitare a concedierilor colective sau de reducere a numãrului de salariaþi care vor fi concediaþi;
b) atenuarea consecinþelor concedierii prin recurgerea la mãsuri sociale care vizeazã, printre altele, sprijin pentru recalificarea sau reconversia
profesionalã a salariaþilor concediaþi;
(2) În perioada în care au loc consultãri, conform alin.(1), pentru a permite sindicatului sau reprezentanþilor salariaþilor sã formuleze propuneri,
în timp util, angajatorul are obligaþia de a notifica în scris, informaþii relevante referitoare la:
a) numãrul total ºi categoriile de salariaþi;
b) motivele care determinã concedierea preconizatã;
c) numãrul ºi categoriile de salariaþi care vor fi afectaþi de concediere;
d) criteriile avute în vedere, potrivit legii ºi/sau contractelor colective
de muncã, pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere;
e) mãsurile avute în vedere pentru limitarea numãrului concedierilor;
f) mãsurile pentru atenuarea consecinþelor concedierii ºi compensaþiile ce urmeazã sã fie acordate salariaþilor concediaþi, conform dispoziþiilor legale ºi/sau contractului colectiv de muncã aplicabil;
g) data de la care sau perioada în care vor avea loc concedierile;
h) termenul înãuntrul cãruia sindicatul sau, dupã caz, reprezentanþii salariaþilor pot face propuneri pentru evitarea ori diminuarea numãrului salariaþilor concediaþi.
(3) Obligaþiile prevãzute la alin. (1) ºi (2) se menþin indiferent dacã decizia care determinã concedierile colective este luatã de cãtre angajator sau de cãtre o întreprindere care deþine controlul asupra angajatorului.
(4) În situaþia în care decizia care determinã concedierile colective este luatã de cãtre o întreprindere care deþine controlul asupra angajatorului, acesta nu se poate prevala, în nerespectarea obligaþiilor prevãzute la alin. (1) ºi (2), de faptul cã întreprinderea respectivã nu i-a furnizat informaþiile necesare."
8. Articolul 70 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70 - Angajatorul are obligaþia sã comunice o copie a notificãrii prevãzute la art. 69 alin. (2) inspectoratului teritorial de muncã ºi agenþiei teritoriale de ocupare a forþei de muncã la aceeaºi datã la care a comunicat-o sindicatului sau, dupã caz, reprezentanþilor salariaþilor."
9. Articolul 71 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 71 - (1) Sindicatul sau, dupã caz, reprezentanþii salariaþilor pot propune angajatorului mãsuri în vederea evitãrii concedierilor ori diminuãrii numãrului salariaþilor concediaþi, într-un termen de 5 zile calendaristice de la data primirii notificãrii.
(2) Angajatorul are obligaþia de a rãspunde în scris ºi motivat la propunerile formulate potrivit prevederilor alin. (1), în termen de 5 zile calendaristice de la primirea acestora."
10. Dupã articolul 71 se introduce un nou articol, articolul 711, cu urmãtorul cuprins:
"Art.71¹ - În situaþia în care, ulterior consultãrilor cu sindicatul sau reprezentanþii salariaþilor, potrivit prevederilor art. 69 ºi 71, angajatorul decide aplicarea mãsurii de concediere colectivã, acesta are obligaþia de a notifica în scris inspectoratul teritorial de muncã ºi agenþia teritorialã de ocupare a forþei de muncã, cu cel puþin 30 de zile calendaristice anterioare emiterii deciziilor de concediere.
(2) Notificarea prevãzutã la alin. (1) trebuie sã cuprindã toate informaþiile relevante cu privire la intenþia de concediere colectivã, prevãzute la art.69 alin.(2), precum ºi rezultatele consultãrilor cu sindicatul sau reprezentanþii salariaþilor, prevãzute la art.69 ºi 71, în special motivele concedierilor, numãrul total al salariaþilor, numãrul salariaþilor afectaþi de concediere ºi data de la care sau perioada în care vor avea loc aceste concedieri.
(3) Angajatorul are obligaþia sã comunice o copie a notificãrii prevãzute la alin. (1) sindicatului sau reprezentanþilor salariaþilor, la aceeaºi datã la care a comunicat-o inspectoratului teritorial de muncã ºi agenþiei teritoriale de ocupare a forþei de muncã.
(4) Sindicatul sau reprezentanþii salariaþilor pot transmite eventuale comentarii inspectoratului teritorial de muncã.
(5) La solicitarea motivatã a oricãreia dintre pãrþi, inspectoratul teritorial de muncã, cu avizul agenþiei teritoriale de ocupare a forþei de muncã, poate dispune reducerea perioadei prevãzute la alin. (1), fãrã a aduce atingere drepturilor individuale cu privire la perioada de preaviz
(6) Inspectoratul teritorial de muncã are obligaþia de a informa, în timp util, angajatorul ºi sindicatul sau reprezentanþii salariaþilor, dupã caz, asupra reducerii perioadei prevãzute la alin. (1), precum ºi a motivelor care au stat la baza acestei decizii."
11. Dupã articolul 711 se introduce un nou articol, articolul 712, cu urmãtorul cuprins:
"Art.712 - (1) În perioada prevãzutã la art. 711 alin.(1), agenþia teritorialã de ocupare a forþei de muncã urmeazã sã caute soluþii la problemele ridicate de concedierile colective preconizate.
(2) La solicitarea motivatã a oricãreia dintre pãrþi, inspectoratul teritorial de muncã, cu consultarea agenþiei teritoriale de ocupare a forþei de muncã, poate dispune amânarea momentului emiterii deciziilor de concediere cu maximum 10 zile calendaristice, în cazul în care aspectele legate de concedierea colectivã avutã în vedere nu pot fi soluþionate pânã la data stabilitã în notificarea de concediere colectivã prevãzutã de art. 711 alin. (1) ca fiind data emiterii deciziilor de concediere.
(3) Inspectoratul teritorial de muncã are obligaþia de a informa în scris angajatorul ºi sindicatul sau reprezentanþii salariaþilor, dupã caz, asupra amânãrii momentului emiterii deciziilor de concediere, precum ºi a motivelor care au stat la baza acestei decizii, înainte de expirarea perioadei iniþiale prevãzute la art 711 alin.(1)."
12. Litera c) a alineatului (2) al articolului 84 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"c) în cazul în care încheierea unui nou contract individual de muncã pe duratã determinatã se impune datoritã unor motive obiective prevãzute expres de legi speciale;"
13. Dupã litera c) a alineatului (2) al articolului 84, se introduce o nouã literã "c1)" cu urmãtorul cuprins:
"c1) în cazul în care încheierea unui nou contract individual de muncã pe duratã determinatã se impune datoritã unor motive obiective cuprinse în
contractul colectiv de muncã încheiat la nivel naþional ºi/sau la nivel de ramurã, pentru desfãºurarea unor lucrãri, proiecte sau programe;"
14. Articolul 85 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 85 - (1) Angajatorii sunt obligaþi sã informeze salariaþii angajaþi cu contract individual de muncã pe duratã determinatã despre locurile de muncã vacante sau care vor deveni vacante, corespunzãtoare pregãtirii lor profesionale, ºi sã le asigure accesul la aceste locuri de muncã în condiþii egale cu cele ale salariaþilor angajaþi cu contract individual de muncã pe perioadã nedeterminatã. Aceastã informare se face printr-un anunþ afiºat la sediul angajatorului.
(2) O copie a anunþului va fi transmisã sindicatului sau reprezentanþilor salariaþilor."
15. Articolul 86 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 86 - (1) Referitor la condiþiile de angajare, salariaþii cu contract individual de muncã pe duratã determinatã nu vor fi trataþi mai puþin favorabil decât salariaþii permanenþi comparabili, numai pe motivul duratei contractului individual de muncã, cu excepþia cazurilor în care tratamentul diferit este justificat de motive obiective.
(2) În sensul alin. (1), salariatul permanent comparabil reprezintã acel salariat al cãrui contract individual de muncã este încheiat pe duratã nedeterminatã ºi care desfãºoarã aceeaºi activitate în aceeaºi unitate.
(3) Atunci când nu existã un salariat permanent comparabil în aceeaºi unitate, se au în vedere dispoziþiile din contractul colectiv de muncã aplicabil acelui angajator. În cazul în care nu existã un contract colectiv aplicabil, se au în vedere dispoziþiile legislaþiei în vigoare sau contractul colectiv de muncã la nivel naþional."
16. Articolul 101 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101- Salariatul cu timp parþial este salariatul al cãrui program normal de lucru, calculat pe o bazã sãptãmânalã sau ca medie pe o perioadã de angajare de pânã la un an, este mai mic decât programul normal de lucru al unui lucrãtor cu normã întreagã comparabil."
17. Dupã noul articol 101, se introduce un nou articol, articolul 1011, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1011 - (1) Angajatorul poate încadra salariaþi cu program de lucru corespunzãtor unei fracþiuni de normã, prin contracte individuale de muncã pe
duratã nedeterminatã sau pe duratã determinatã, denumite contracte individuale de muncã cu timp parþial.
(2) Contractul individual de muncã cu timp parþial se încheie numai în formã scrisã.
(3) Durata sãptãmânalã de lucru a unui salariat angajat cu contract individual de muncã cu timp parþial este inferioarã celei a unui salariat cu normã întreagã comparabil.
(4) Salariatul comparabil este salariatul cu normã întreagã din aceeaºi unitate, care are acelaºi tip de contract individual de muncã, presteazã aceeaºi activitate sau una similarã cu cea a salariatului angajat cu contract individual de muncã cu timp parþial, avându-se în vedere ºi alte considerente cum ar fi vechimea în muncã ºi calificarea/aptitudinile profesionale.
(5) Atunci când nu existã un salariat comparabil în aceeaºi unitate, se au în vedere dispoziþiile din contractul colectiv de muncã aplicabil. În cazul în care nu existã un contract colectiv aplicabil, se au în vedere dispoziþiile legislaþiei în vigoare sau contractul colectiv de muncã la nivel naþional."
18. Dupã alineatul (2) al articolului 104 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmãtorul cuprins:
"(2¹) O copie a anunþului va fi transmisã sindicatului sau reprezentanþilor salariaþilor."
19. Articolul 108 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
" Art. 108 - Timpul de muncã reprezintã timpul în care salariatul presteazã munca, se aflã la dispoziþia angajatorului ºi îndeplineºte sarcinile ºi atribuþiile sale, conform prevederilor contractului individual de muncã, contractului colectiv de muncã aplicabil ºi/sau ale legislaþiei în vigoare."
20. Dupã alineatul (1) al articolului 122 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmãtorul cuprins:
"(1¹) Salariatul de noapte reprezintã, dupã caz :
a) Salariatul care efectueazã muncã de noapte cel puþin 3 ore din timpul sãu zilnic de lucru;
b) Salariatul care efectueazã muncã de noapte 30% din timpul sãu lunar de lucru;"
21. Alineatul (2) al articolului 122 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Durata normalã a timpului de lucru, pentru salariatul de noapte, nu va depãºi o medie de 8 ore pe zi, calculatã pe o perioadã de referinþã de maxim 3 luni calendaristice, cu respectarea prevederilor legale cu privire la repausul sãptãmânal."
22. Dupã alineatul (2) al articolului 122 se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmãtorul cuprins:
"(2¹) Durata normalã a timpului de lucru, pentru salariaþii de noapte a cãror activitate se desfãºoarã în condiþii speciale sau deosebite de muncã nu va depãºi 8 ore pe parcursul oricãrei perioade de 24 de ore."
23. Articolul 123 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 123 - Salariaþii de noapte beneficiazã :
a) fie de program de lucru redus cu o orã faþã de durata normalã a zilei de muncã, pentru zilele în care efectueazã cel puþin 3 ore de muncã de noapte, fãrã ca aceasta sã ducã la scãderea salariului de bazã,
b) fie de un spor la salariu de minimum 15% din salariul de bazã pentru fiecare orã de muncã de noapte prestatã."
24. Dupã denumirea "Capitolului 2 - Repausuri periodice" al "Titlului III - Timpul de muncã ºi timpul de odihnã" se introduce articolul 130, care se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 130 - Perioada de repaus reprezintã orice perioadã care nu este timp de muncã."
25. Dupã denumirea "Secþiunii 1 - Pauza de masã ºi repausul zilnic" al "Capitolului 2 - Repausuri periodice" al "Titlului III - Timpul de muncã ºi timpul de odihnã", se introduce un nou articol, articolul 1301, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1301 - (1) În cazurile în care durata zilnicã a timpului de muncã este mai mare de 6 ore, salariaþii au dreptul la pauzã de masã ºi la alte pauze, în condiþiile stabilite prin contractul colectiv de muncã aplicabil sau prin regulamentul intern.
(2) Tinerii în vârstã de pânã la 18 ani beneficiazã de o pauzã de masã de cel puþin 30 de minute, în cazul în care durata zilnicã a timpului de muncã este mai mare de 4 ore ºi jumãtate.
(3) Pauzele, cu excepþia dispoziþiilor contrare din contractul colectiv de muncã aplicabil ºi din regulamentul intern, nu se vor include în durata zilnicã normalã a timpului de muncã."
26. Dupã articolul 131 se introduce un nou articol, articolul 1311, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1311 - (1) Muncã în schimburi reprezintã orice mod de organizare a programului de lucru, potrivit cãruia salariaþii se succed unul pe altul la acelaºi post de muncã, potrivit unui anumit ritm, inclusiv ritm rotativ, ºi care poate fi de tip continuu sau discontinuu, implicând pentru salariat necesitatea realizãrii unei activitãþi în intervale orare diferite în raport cu o perioadã datã zilnicã sau sãptãmânalã.
(2) Salariat în schimburi reprezintã orice salariat al cãrui program de lucru se înscrie în cadrul programului în schimburi."
27. Articolul 296 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 296 - (1) Vechimea în muncã stabilitã pânã la data de 31 decembrie 2008 se probeazã cu carnetul de muncã.
(2) Dupã data abrogãrii Decretului nr.92/1976 privind carnetul de muncã, cu modificãrile ulterioare, vechimea în muncã stabilitã pânã la data de 31 decembrie 2008 se reconstituie, la cererea persoanei care nu posedã carnet de muncã, de cãtre instanþa judecãtoreascã competentã sã soluþioneze conflictele de muncã, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care sã rezulte existenþa raporturilor de muncã. Cererile de reconstituire formulate anterior datei abrogãrii Decretului nr.92/1976, cu modificãrile ulterioare, se vor soluþiona potrivit dispoziþiilor acestui act normativ.
(3) Angajatorii care pãstreazã ºi completeazã carnetele de muncã le vor elibera titularilor în mod eºalonat, pânã la data de 30 iunie 2009, pe bazã de proces-verbal individual de predare-primire.
(4) Inspectoratele teritoriale de muncã ce deþin carnetele de muncã ale salariaþilor le vor elibera pânã la data prevãzutã la alin.(3), în condiþiile stabilite prin ordin al ministrului muncii, solidaritãþii sociale ºi familiei."
28. Alineatul (3) al articolului 298 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2009 se abrogã dispoziþiile Decretului nr.92/1976 privind carnetul de muncã, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 37 din 26 aprilie 1976."
Articolul II. Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, precum ºi cu modificãrile ºi completãrile aduse prin prezenta ordonanþã de urgenþã, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.
Comentarii articol (0)