Parlamentul European a adoptat, marti, noi prevederi privind taxarea transportatorilor pentru poluarea atmosferica si sonora, care se va adauga taxei de utilizare a autostrazilor, informeaza un comunicat de presa al Legislativului European. Veniturile obtinute din taxarea transportul rutier de marfa ("Eurovigneta") vor fi utilizate, conform PE, pentru finantarea in viitor a unui sistem de transporturi mai performante si mai putin poluante.
"Statelor membre, pentru prima data, li se ofera posibilitatea de a utiliza mai bine o larga gama de taxe pentru imbunatatirea mobilitatii", a declarat raportorul belgian Said El Khadraoui (S&D), subliniind ca noile reglementari marcheaza o etapa importanta pentru politica de transporturi din urmatorii zece ani.
Potrivit Parlamentului European, in medie, 3-4 centi obtinuti in urma utilizarii unui vehicul/pe km vor putea fi astfel adaugati pretului utilizarii infrastructurilor pentru a acoperi costurile externe determinate de transportul rutier, incepand cu poluarea aerului si a zgomotelor emise.
In afara retelelor de transport transeuropean,
directiva se va aplica si transportului pe autostrazi, dispozitiile sale fiind
aplicabile vehiculelor mai mari de 3,5 tone.
PE precizeaza ca, daca un stat membru doreste sa acorde derogari pentru vehicule de pana la 12 tone, va trebui sa notifice Comisiei motivele pentru care acorda aceste derogari. De asemenea, statele membre se angajeaza in schimb sa investeasca 15% din incasarile globale in retelele de transport transeuropean. Restul incasarilor ar trebui sa serveasca la atenuarea efectelor negative si dezvoltarea ansamblului sistemului de transporturi durabile.
Pentru a favoriza transparenta si dezbaterea publica, deputatii au inclus in textul directivei obligatia statelor membre de a informa cu regularitate Comisia cu privire la tarifele aplicate si utilizarea redeventelor.
Favorizarea innoirii parcului auto
Conform noilor reglementari, camioanele cu motoare mai putin poluante vor fi
exonerate de la plata taxelor pentru poluare atmosferica pana la 1 ianuarie 2014 pentru categoria de emisii EURO V si pana la 1 ianuarie 2018 pentru EURO VI. In acelasi timp, in zonele sensibile si de munte,
o majorare de pana la 25% va putea fi adaugata costurilor externe pentru categoriile cele mai poluante (EURO 0 pana la EURO II), aceasta fiind extinsa la 1 ianuarie 2015 si categoriei EURO III.
Evitarea congestionarii traficului
Pentru o gestiune mai eficienta a traficului, pot fi aplicate
variatii ale taxei Eurovigneta. Acestea trebuie insa aplicate intr-un mod neutru din punct de vedere al veniturilor. Variatia taxei poate ajunge
pana la 175% in zonele congestionate, cu tarife mai mari aplicabile pe durata celor 5 ore de varf, si cu tarife mai mici in restul timpului. Pentru a permite intreprinderilor de transport calcularea costurilor si adaptarea planificarilor de transport, Comisia va pune la dispozitia acestora o lista a tarifelor si a orarelor aplicabile pe teritoriul UE.
PE precizeaza ca noile reguli ale dispozitiilor "Eurovigneta" sunt rezultatul unui acord in a 2-a lectura cu Consiliul si
trebuie sa fie adoptate in mod formal de statele membre. Acestea le vor putea aplica la trei saptamani dupa publicarea in Jurnalul Oficial.
Textul a fost adoptat cu 505 voturi “
pentru”, 141 “
impotriva” si 17 abtineri.
Avocatnet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (0)