Noua formula de calcul a taxei auto va intra in vigoare de la 1 iulie 2011, potrivit unui proiect de lege elaborat de Ministerul Mediului, care prevede ca valoarea taxei se va diminua cu aproximativ 30%. Noua taxa de poluare se va aplica si masinilor inmatriculate in Romania inainte de 2007 cu ocazia primei vanzari.
Proiectul de
Lege pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, initiat de Ministerul Mediului, abroga OUG nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si stabileste reglementari noi in ceea ce priveste plata taxei auto.
Proiectul de lege stabileste ca obligatia de plata a taxei intervine cu ocazia inmatricularii autovehiculului in Romania, la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri, precum si la reintroducerea in parcul auto a unui autovehicul in cazul in care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a taxei.
Taxa de poluare pentru autovehicule
se va aplica si masinilor inmatriculate in Romania inainte de 2007 cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate.
De asemenea, taxa de poluare trebuie platita si in cazul unui
autoturism inmatriculat in Romania dupa 1 ianuarie 2007, daca masina indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) pentru el
nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau
taxa pe poluare pentru autovehicule;
b) face obiectului primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, dupa intrarea in vigoare a prezentei legi.
Proiectul de lege mai arata ca, avand in vedere ca si autovehiculele inmatriculate pentru prima data in Romania, in perioada 1 ianuarie 2007 – 1 iulie 2008, au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima inmatriculare a acestora a fost achitata
taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule in temeiul art 214
1 – 214
3 din Codul Fiscal, pentru acestea
nu se va achita taxa de poluare la prima transcriere a dreptului de proprietate dupa data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Totodata, taxa de poluare, in noua ei forma, nu va fi achitata nici de autovehiculele incadrate in categoria vehiculelor istorice sau care au fost acordate unor institutii ale statului. In acelasi timp, nici autoturismele confiscate sau cele acordate cu titlu gratuit nu sunt supuse la plata acestei taxe.
Proiectul de act normativ stabileste ca modalitatea de calcul a taxei este
unitara pentru toate situatiile in care se achita.
Astfel, taxa “va avea acelasi cuantum, indiferent ca este vorba de un autovehicul second-hand, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau un autovehicul second-hand inmatriculat in Romania si pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu s-au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau taxa de poluare pentru autovehicule”, dupa cum se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului.
Cum se calculeaza taxa de poluare
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, taxa se calculeaza
pe baza unor criterii obiective - tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO
2 si norma de poluare, luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului.
Actul normativ precizeaza ca vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Atunci cand persoana care solicita inmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada primei inmatriculari a autoturismului, taxa se calculeaza in functie de anul fabricatiei.
Restituiri de bani
In cazul in care taxa de poluare pe care ati platit-o in perioada 1 iulie 2008-30 iunie 2011, potrivit OUG nr. 50/2008, este mai mare decat taxa rezultata din aplicarea noilor prevederi, proiectul de lege ofera posibilitatea de a va primi inapoi
diferenta de taxa platita, daca veti face o cerere in acest sens la organul fiscal competent.
Modalitatea de restituirea va fi
stabilita prin normele de aplicare ale acestei legi, care urmeaza sa fie elaborate in 30 zile de la publicarea in Monitorul Oficial a prezentului act normativ.
De asemenea, proiectul de lege mai prevede si ca atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este ulterior scos din parcul auto national, proprietarului platitor al taxei i se restituie
valoarea reziduala a acesteia.
“Valoarea reziduala a taxei reprezinta taxa care ar fi platita pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national”, se mai arata in proiect.
Solicitantul trebuie sa depuna
o cerere de restituire la autoritatea fiscala, insotita de urmatoarele documente:
- Documentul care atesta ca solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul autor national;
- Dovada radierii din circulatie a autovehiculului.
Proiectul de lege pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule poate fi consultat in fisierul atasat.
Avocatnet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (72)