Intr-un recurs in interesul legii de data recenta, Procurorul general al Romaniei a solicitat Inaltei Curti de Casatie si Justitie ca o cerere de retunarea a taxei auto sa fie admisibila in instanta doar dupa ce reclamantul a parcurs initial procedura de contestatie a deciziei de calcul emisa de organul fiscal. Aparent, un demers bine-intentionat care urmareste sa creeze o practica unitara la nivelul instantelor de judecata. Totusi, sa fie chiar asa?
Ce zice recursul?
Potrivit
recursului inaintat de Procurorul general al Romaniei, unele instante apreciaza ca actiunea de restituire a taxei pe poluare este admisibila fara a fi necesara parcurgerea procedurii prealabile prevazute de art. 205– 209 din Codul de procedura fiscala, si anume procedura de contestatie.
In motivarea acestei opinii se arata ca „textul art. 7 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 conform caruia stabilirea, verificarea, colectarea si executarea silita, inclusiv solutionarea contestatiilor privind taxa datorata de catre contribuabili se realizeaza de catre autoritatea fiscala competenta, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, este doar o norma de trimitere, astfel ca nu se poate sustine ca in aplicarea acestei norme devine obligatorie parcurgerea procedurii administrativ fiscale prealabile”.
Alte instante, dimpotriva, au respins actiunile privind restituirea taxei pe poluare, considerand ca „persoana nemultumita de modul de calcul sau de insasi aplicarea acestei taxe, are obligatia de a formula, in prealabil, contestatie, iar in lipsa dovezii exercitarii procedurii prealabile prevazute de actul normativ invocat, raportat si la dispozitiile art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, cererea de restituire este inadmisibila.”.
La art. 7, alin. 1, mentionat anterior se precizeaza ca: ”Inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie sa solicite autoritatii publice emitente, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte, a acestuia. Plangerea se poate adresa in egala masura organului ierarhic superior, daca acesta exista”.
Avand in vedere practica neunitara de la nivelul instantelor, Procurorul General al Romaniei a solicitat ICCJ, prin recursul in interesul legii, ca o
cerere de retunarea a taxei auto sa fie admisibila in instanta doar dupa ce reclamantul a parcurs initial procedura de contestatie a deciziei de calcul emisa de organul fiscal, considerand ca aceasta este aplicarea corecta a legii.
Ce presupune procedura de contestatie?
Posibilitatea de contestare a unui act administrativ fiscal este prevazuta la capitolul I, din titlul IX al Codului de Procedura Fiscala, articolele 205 - 209.
Potrivit dispozitiilor legale, contestatia se va depune în termen de
30 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii.
Contestatia se depune la organul fiscal al carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru.
Unde-i buba?
La inceputul lunii aprilie a acestui an,
CJUE a decis ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a precizat ca hotararea Curtii Europene de Justitie se refera la discriminarea indirecta pe care a creat-o prima varianta a OUG nr. 50/2008, in conditiile in care masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 nu plateau taxa de poluare, ci numai masinile aduse din strainatate.
Asadar, cei care au platit taxa de prima inmatriculare, conform primei variante a OUG nr. 50/2008, au dreptul sa isi primeasca banii inapoi (ti-am spus noi cum sa procedezi
aici si
aici).
Insa, asa cum am aratat mai sus, Procurorul general al Romaniei solicita ca inainte de a putea merge in instanta, reclamantii trebuie
sa fi contestat actul administrativ fiscal prin care se impunea plata taxei auto. Ori, potrivit legii, contestatia se poate depune in
30 zile de la comunicarea decizie Fiscului.
Atunci, va intreb, deloc retoric, cum mai poate fi contestat un act administrativ comunicat de Fisc in anul
2008? Nu prea se poate. Sa intelegem din asta ca intentia Procurorului este ca toate cererile celor care au platit taxa auto, conform primei variante a OUG nr. 50/2008,
sa nu fie admise in instanta? Sigur ar scuti statul de multa bataie de cap. Ca sa nu mai vorbim de banii pe care
nu ar mai trebui sa ii plateasca.
Voi ce ziceti?
P.S. Mingea este, totusi, in terenul ICCJ, instanta suprema fiind in postura de a decide daca punctul de vedere al Procurorului general este cel corect, care trebuie aplicat unitar de toate instantele din tara.
Comentarii articol (12)