Desi e 1 iulie, data la care noua modalitate de calcul a taxei auto trebuia sa intre in vigoare, guvernantii nu au luat, inca, nicio hotarare in aceasta privinta. Ei amana transarea problemei, fara sa precizeze, insa, cand se vor decide.
Un proiect de lege privind calculul taxei auto a fost publicat in 17 iunie pe site-ul Secretariatului General al Guvernului si pe cel al Ministerului Mediului. Actul normativ stabilea ca noua formula de calcul a taxei auto va intra in vigoare de la 1 iulie 2011, urmand ca valoarea taxei sa se diminueze cu
aproximativ 30%.
Ulterior, guvernantii au scos din proiectul de lege data de 1 iulie, insa nu au inlocuit-o cu un alt termen, astfel incat noua formula de taxa auto ramane, in continuare, o incertitudine.
Pentru a intra in vigoare, proiectul de lege privind taxa auto trebuie aprobat atat de Guvern, cat si de Parlament. Insa, in luna iulie, deputatii si senatorii intra in vacanta parlamentara, ceea ce inseamna ca dezbaterile pentru acest proiect pot incepe, cel mai devreme, in toamna, la inceputul lunii septembrie, cand alesii se intorc la serviciu.
Totusi, membrii Guvernului sunt obligati sa transeze situatia cat mai curand, dupa ce
Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis, la inceputul lunii aprilie, ca taxa auto contravine dreptului UE pentru ca produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
In cazul in care nu modifica taxa de poluare, Romania risca declansarea procedurii de infrigement (incalcarea dreptului comunitar) si amenzi usturatoare din partea UE.
Impasul in care se afla Executivul este cu atat mai mare cu cat, marti, s-a publicat in Monitorul Oficial si
legea care stabileste domeniile in care Guvernul este abilitat sa emita ordonante in timpul vacantei parlamentare. Taxa auto, insa, nu se regaseste printre ele.
Ce prevede proiectul de lege
Proiectul de act normativ initiat de Ministerul Mediului preciza ca, prin noua modalitate de calcul, valoarea taxei se va diminua cu aproximativ 30%, urmand ca Guvernul sa restituie diferenta de taxa platita, in cazul in care, prin vechea formula de calcul, proprietarii de autoturisme ar fi achitat o taxa mai mare decat cea determinata conform noilor prevederi.
Proiectul stabileste, totodata, ca modalitatea de calcul a taxei va fi
unitara pentru toate situatiile in care se achita, astfel incat taxa de poluare sa aiba
acelasi cuantum indiferent ca este vorba de un autovehicul second-hand, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau un autovehicul second-hand inmatriculat in Romania si pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu s-au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau taxa de poluare pentru autovehicule.
De asemenea, se stipula ca obligatia de plata a taxei intervine cu ocazia inmatricularii autovehiculului in Romania, la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri, precum si la reintroducerea in parcul auto a unui autovehicul in cazul in care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a taxei.
In plus, potrivit prevederilor, taxa de poluare pentru autovehicule ar urma sa se aplice si
masinilor inmatriculate in Romania inainte de 2007 cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate.
In ceea ce priveste modalitatea de calcul, in nota de fundamentare se preciza ca taxa se va determina pe baza unor
criterii obiective - tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO
2 si norma de poluare, luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului.
Tu ce crezi, ce ni se pregateste?
__
Nota AvocatNet.ro: Puteti consulta atasat proiectul de lege privind taxa auto elaborat de Ministerul Mediului.
Avocatnet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (14)