Legea Concurentei a fost recent modificata prin Legea nr. 149/2011, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 490, din 11 iulie 2011. AvocatNet.ro iti prezinta cele mai importante declaratii legate de noile prevederi sustinute in cadrul conferintei "Mediafax talks about Competition".
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei:
• Prin aceasta modificare legislativa, am vrea sa crestem numarul de investigatii initiate
• Primim si mai multe plangeri decat inainte, e un lucru bun pentru, inseamna ca lumea stie de noi
• Ne-am dori sa ne focalizam mai puternic pe fenomenul economic
• Scopul este sa fim mai prompti in actiunea pe domeniul economic
• A existat o stabilitate legislativa pt institutia, abia a doua modificare
• Cel mai important instrument – angajamentele, un castig economic pe termen scurt. Vor ramane insa la nivelul de exceptie
• Reglementarile asupra concentrarilor economice – vrem sa promovam folosirea formularului simplificat, am modificat taxa de concentrare, vrem sa ne uitam la impactul pe care fuziunea respectiva il are in piata.
• Sunt schimbari care ne ajuta sa lucram mai repede
• Suntem foarte legati de Comisia Europeana, vom raspunde la recomandarile lor
• Vrem sa promovam conceptul de clementa, nu si pentru cazurile de abuz de pozitie dominanta
• Vrem sa lucram mai mult cu Parchetul
Alexandra Gatej, presedinte AmCham Romania:
• Camera de Comert Americana acorda un interes deosebit Legii concurentei
• Recunoastem importanta cruciala a unui mediu sanatos
• Investitorii acorda un interes deosebit concurentei
• Am constatat o imbunatatire reala a Consiliului Concurentei in ultima perioada
• Ca si la codul muncii, din 2008 am inceput sa lucram pentru amendarea Legii concurentei
• Printre prevederile importate:
- sunt necesare clarificari legate de incalcarea regulilor impuse de legea concurentei – precizarea acestora in textul legii nu face decat sa duca la conformarea agentilor economici
- prevederile care lasa la latitudinea instantei cuantumul cautiunii
- insa, sunt mai multe elemente pe care le gasim perfectibile, cum ar fi prezumtia de dominanta. Daca o societate detine o cota mai mica de 40%, se presupune ca nu are o pozitie dominanta. Acest aspect reclama obtinerea unei indrumari.
Mihaela Ion, Senior Associate Popovici Nitu & Asociatii:
• Rolul consultantului a crescut in contextul schimbarilor importante ce au marcat cadrul legislativ specific si al investigatiilor declansate de catre Consiliului Concurentei.
• Probleme specifice de interventie a consultantului - relatii de tip furnizor - distribuitor
- Structurarea si restructurarea sistemelor de comercializare in acord cu prevederile concurentiale.
- Supravegherea modului de implementare a diverselor sisteme de comercializare.
• Probleme specifice de interventie a consultantului - relatii de tip furnizor - distribuitor
- Analiza efectelor diverselor contracte de comercializare prin prisma prevederilor (nationale si europene): exclusivitati, acorduri cu privire la preturi, importuri paralele, interdictii exporturi, vanzari active vs. vanzari pasive.
- Rolul consultantului creste odata cu cresterea cotei de piata a societatilor. Pragurile relevante sunt 30% si 40%.
- Probleme specifice de interventie a consultantului
- Intelegeri intre concurenti (e.g. licitatii publice, consortii, asociatii profesionale).
Radu Merica, presedintele Camerei de Comert si Industrie Romano-Germana:
• Economia de piata functioneaza foarte bine in teorie pana cand intervine factorul uman
• Nu am 100% incredere in toate institutiile statului roman, dar am incredere in Consiliul Concurentei
• Exista anumite domenii extrem de dezvoltate in Romania care necesita o abordare fair pentru toti participantii de pe piata, la mijloc se afla concumatorul final
• raportul calitate-pret atat de bun din Germania se datoreaza legii concurentei
Ce aduce nou Legea 149/2011 in domeniul concurentei?
In ceea ce priveste sanctiunile aplicate de Consiliul Concurentei, noua lege a introdus prevederea conform careia o decizie a autoritatii de concurenta poate fi suspendata de Curtea de Apel Bucuresti doar cu conditia platii unei cautiuni de pana la 20% din amenda stabilita, potrivit reglementarilor privind creantele bugetare. In acest fel, se va urgenta solutionarea proceselor ce au ca obiect contestarea sanctiunilor aplicate de autoritatea de concurenta prin implicarea reala si efectiva in derularea cazului a intreprinderilor care au platit deja cautiunea. De asemenea,
autoritatea de concurenta poate accepta din partea companiilor investigate angajamente privind adoptarea unor masuri care elimina practica anticoncurentiala. Aceste angajamente reprezinta o modalitate rapida de a remedia situatia pe o piata. In situatia in care companiile nu respecta angajamentele asumate, Consiliul Concurentei poate redeschide investigatia si poate aplica sanctiuni de pana la
10% din cifra de afaceri.
O alta noutate se refera la
amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 20.000 lei cu care pot fi sanctionate autoritatile publice centrale si locale pentru nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate sau furnizarea de informatii inexacte ori incomplete. Legislatia de pana acum permitea Consiliului Concurentei sa amendeze doar companiile.
De asemenea, a fost introdusa o prevedere potrivit carora daca o intreprindere recunoaste, in mod expres, savarsirea unei fapte anticoncurentiale, iar acolo unde este cazul propune remedii care conduc la inlaturarea faptei, aceasta va fi retinuta ca si circumstanta atenuanta speciala sub forma colaborarii si v
a determina o diminuare a amenzii cu un procent cuprins intre 10% - 30% din nivelul de baza. Conform Consiliului, aceasta prevedere de reducere a amenzii este diferita de prezentarea voluntara de probe care face obiectul “
politicii de clementa”.
In acelasi timp, in privinta concentrarilor economice, s-a prevazut posibilitatea notificarii intentiei de a realiza o concentrare economica (prin preluarea unei companii sau fuziune). Anterior, autoritatea de concurenta trebuia notificata dupa semnarea actului de realizare a operatiunii. In acelasi timp, au fost clarificate conditiile si cadrul procedural in care se pot adopta masuri interimare sau accepta angajamente si in cazul concentrarilor economice. Totodata a fost simplificata modalitatea procedurii de calcul a taxei de autorizare, aceasta urmand a fi stabilita intre 10.000 si 25.000 euro. Potrivit legislatiei anterioare, taxa de autorizare reprezenta
0,1% din cifra de afaceri realizata pe piata pe care avea loc concentrarea economica.
Prin noua lege au fost introduse modificari importante referitoare la testul de compatibilitate a concentrarilor economice cu un mediu concurential normal, trecandu-se de la
„testul de dominanta”, la testul SIEC (substantial impediment of effective competition test). Consiliul Concurenteo apreciaza ca noile norme pun accent pe efectele concentrarii economice asupra mediului concurential, crearea sau consolidarea unei pozitii dominante nereprezentand, automat si obligatoriu, forme de restrangere a concurentei.
In acelasi timp, au fost aduse modificari care creaza cadrul legal necesar in vederea efectuarii de catre Consiliul Concurentei, pe teritoriul national, a inspectiilor solicitate de Comisia Europeana sau de alte autoritati nationale de concurenta partenere.
Totodata, autoritatea de concurenta v
a asigura si aplicarea Legii privind combaterea concurentei neloiale (nr. 11/1991) prin preluarea prerogativelor de resort de la Ministerul Finantelor.
Comentarii articol (1)