Miercuri va fi publicat noul raport al Comisiei Europene in cadrul Mecanismului de cooperare si verificare (MCV). Astfel, daca anul trecut Comisia Europeana reamintea Romaniei de recomandarile ramase nesolutionate inca din 2009, si la aceasta data o parte din aceste aspecte au ramas in expectativa.
De exemplu, in 2010, CE sublinia faptul ca s-a intarziat cu legile de punere in aplicare a Codurilor, iar studiile de impact privind punerea lor in aplicare nu au fost efectuate. Situatia nu s-a schimbat in ultimele 12 luni. Desi intrarea in vigoare a celor patru coduri este programata pentru data de 1 octombrie 2011, pana in clipa de fata, doar legea de punere in aplicare a Codului Civil a fost publicata in Monitorul Oficial. Legea de punere in aplicarea a Codului penal se afla in sertarele deputatilor, iar legile de punere in aplicare a codurilor de procedura nu au depasit stadiul de proiect. In acelasi timp, rezultatele unor studii de impact privind aplicarea codurilor nu au fost prezentate pana acum.
O alta recomandare a CE se referea la realizarea unei reforme aprofundate a sistemului disciplinar. Insa, nici aceasta nu a fost implementata pana acum. Desi, luna trecuta, MJ a elaborat un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor si a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii care defineste notiunea de exercitare a functiei cu grava neglijenta ori rea credinta si enumera faptele care ar putea atrage sanctionarea magistratilor, toate aceste reglementari raman la stadiul de simplu proiect.
Nici la capitolul “lupta impotriva coruptiei” statul roman nu a adus vreo schimbare. CE solicita corectarea legii privind ANI in conformitate cu angajamentele asumate de Romania la momentul aderarii si asigurarea unei contributii a ANI care sa fie in continuare eficienta in prevenirea si pedepsirea coruptiei prin pronuntarea de decizii cu caracter obligatoriu privind averile nejustificate pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni.
Totusi, in august 2010, Parlamentul a adoptat o serie de modificari la Legea nr. 144/2007, prin Legea nr. 146/2010, prin care se instaureaza un mecanism mai transparent la controlul averilor demnitarilor. Cu toate acestea, majoritatea cazurilor de coruptie semnalate de autoritati nu au avut finalitate. Prea putini demnitari au raspuns penal pentru faptele de care au fost acuzati.
In plus, abia in urma cu cateva saptamani, MJ a propus preluarea in dreptul intern a confiscarii extinse presupune reglementarea acelor cazuri expres si limitativ prevazute, in care desfasurarea de catre o persoana in mod constant pe o anumita perioada de timp de activitati cu caracter infractional de o gravitate sporita, cumulata cu lipsa altor venituri licite, este considerata ca fiind un probatoriu suficient pentru a permite instantei sa constate caracterul ilicit al veniturilor obtinute pe perioada derularii activitatilor cu caracter infractional. Mai exact, proiectul de Lege elaborate de MJ pentru modificarea si completarea Codului Penal urmareste sa transpuna in legislatia nationala articolul 3 din Decizia – cadru 2005/212/JAI a Consiliului UE din 24 februarie 2005 privind confiscarea produselor, a instrumentelor si a bunurilor avand legatura cu infractiunea.
Totodata, CE recomanda Romaniei si modificarea legislatiei privind achizitiile publice.
Cu o luna inainte de prezentarea raportului MCV, Guvernul a aporbat Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCVAP) care va oferi consiliere metodologica autoritatilor publice si vor verifica toate etapele procedurilor de achizitie publica avand ca sursa de finantare si fondurile europene nerambursabile, indiferent de valoarea estimata a contractelor.
Insa, recomandarea CE privind interzicerea functionarilor publici cu grad inalt si reprezentantii alesi sa poata beneficia in mod direct sau indirect de contractele comerciale incheiate in numele institutiei lor si instaurarea transparentei depline in acest domeniu nu s-a materializat sub forma unui act normtiv.
Asadar, raportul Comisiei care urmeaza a fi prezentat miercuri nu poate fi o surpriza nici pentru justitiabili, nici pentru oamenii de rand. Stim cu totii prea bine ca ridicarea monitorizarii pe justitie este departe de noi.
Comentarii articol (1)