Comerciantii care nu afiseaza pretul corect vor fi sanctionati cu o amenda de 10 ori mai mare decat pana acum, potrivit unui act normativ publicat joi in Monitorul Oficial. Astfel, amenda pentru neindicarea corecta a pretului va fi majorata la 500 - 2.500 de lei, fata de 50-100 de lei cat era pana in prezent. De asemenea, prin acelasi act normative, etichetarea inselatoare a produselor alimentare si a celor textile se va sanctiona cu o amenda de 10.000 de lei.
Potrivit presedintelui ANPC, Constantin Cerbulescu, sanctiunile au fost majorate ca urmare a deselor controale si a sesizarilor consumatorilor.
Astfel,
Hotararea de Guvern nr. 796/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 573, din 11 august 2011, care modifica unele acte normative din domeniul protectiei consumatorilor stabileste
majorarea cuantumului amenzilor privind neindicarea pretului produselor destinate consumatorilor de la 50 – 100 lei, cat era pana acum,
la 500 – 2.500 lei.
“Pot spune ca in foarte multe cazuri preturile pe care agentii economici le prezentau la raft sau pe care de multe ori agentii economici nici nu le afisau, iar consumatorul era in situatia in care nu putea sa ia o hotarare din punct de vedere al posibilitatii de a cumpara sau, asa cum intalniti si in magazine si mai ales in hiper si supermarketur, exista la raft un pret, iar la casa cu totul si cu totul alt pret”, a afirmat Constantin Cerbulescu, la momentul adoptarii actului normativ.
Noul act normativ instituie, totodata,
o amenda contraventionala de la 1.000 lei la 10.000 lei pentru etichetarea produselor cu informatii care induc in eroare consumatorii.
“Aici as face referie, in primul rand, la multe omisiuni de pe eticheta produselor alimentare si la o informare incorecta a consumatorului cu privire la compozitie, mai bine-zis cu privire la tot ceea ce agentul economic era obligat prin lege sa prezinte. Referitor la produsele textile, ca urmare a controalelor efectuate in ultima perioada - si pot spune ca au existat foarte multe asemenea controale - s-a constatat ca de multe ori operatorii economici nu faceau altceva decat sa aduca atingere, din punct de vedere al consumatorului, asupra informatiilor", a explicat Constantin Cerbulescu.
Cu aceeasi
amenda de la 1000 de lei pana la 10.000 de lei se va sanctiona si
etichetarea eronata a produselor textile.
“Aceste produse aduceau atingere intereselor consumatorului; in acelasi timp, sanctiunile pe care noi le aplicam sau care erau prevazute in actele normative erau mult disproportionate in minus fata de importanta si fata de gravitatea actiunii. Aceste amenzi au fost majorate astfel incat
agentii economici sa fie descurajati in a mai practica asemenea metode”, a adaugat presedintele ANPC.
Tot joi, in
Monitorul Oficial nr. 573, a fost publicata
HG nr. 795/2011. O alta reglementare adusa de Executiv in domeniul Protectiei Consumatorilor se refera la
reducerea termenului pentru dispunerea masurilor de incetare a practicii ilicite care afecteaza interesele colective ale consumatorilor, de la 30 de zile la 20 de zile calendaristice. Actul normativ care modifica HG nr. 1553/2004 transpune in practica romaneasca Directiva nr. 98/27/CE din 19 mai 1998 a Parlamentului European si a Consiliului European.
Astfel, autoritatea administrativa va dispune masurile si/sau sanctiunile contraventionale prevazute de reglementarile legale, in termen de maxim 20 de zile de la data primirii sesizarii din partea organismelor abilitate.
“Daca pana acum, de multe ori, consumatorul ajungea in instantele de judecata, termenele de foarte multe ori se prelungeau, acum acest termen este de maxim 20 de zile. Deci,
in aceste 20 de zile agentul economic este obligat sa elimine practica comerciala reclamata”, a mai spus presedintele ANPC.
In acelasi timp, hotararea adoptata de Guvern prevede posibilitatea consumatorului de a efectua sesizari si catre organizatiile abilitate din Romania si cuprinse in lista intocmita de Comisia Europeana, care reprezinta interesele colective ale consumatorilor romani.
“Un consumator care considera ca exista o fapta ilicita, pe care el o reclama, o face in primul rand la nivelul asociatiei respective, asociatie care pe cale amiabila incearca sa rezolve aceasta situatie, dupa care - daca nu se rezolva - se adreseaza Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Consumatorul se poate adresa, in continuare, si direct Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor”, a mai spus Constantin Cerbulescu.
Comentarii articol (21)