Odiseea obligativitatii cauciucurilor de iarna a inceput de anul trecut, cand s-au facut primele propuneri in acest sens. Desi exista o ordonanta a Guvernului care reglementeaza obligatia anvelopelor pentru sezonul rece, inca exista nelamuriri cu privire la aplicabilitatea acestor norme. Neclaritatile par sa provina din modificarile suferite de actul normativ, dar si din declaratiile contradictorii ale oficialilor. Noi am cerut lamuriri de la Directia Rutiera. Aflati ce raspunsuri am primit!
Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, care impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011. Aceasta a fost aprobata prin
Legea nr. 161/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011.
Potrivit Ordonantei, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna
atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Intr-o forma mai veche a actului normativ, se stabilea ca anvelopele de iarna sunt obligatorii in perioada noiembrie – martie, insa prevederea nu mai exista in forma actuala a Ordonantei.
Comisarul sef de politie, Lucian Dinita, director al Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului Rutier al Politiei Romane, a explicat, la cererea AvocatNet.ro, ca reprezinta „contraventie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna,
nefacandu-se referire (in textul actului normativ - n.red.) la o anumita perioada a anului”.
Totusi, aceste prevederi intra in vigoare incepand cu 1 noiembrie 2011, dupa cum este precizat in art. IV al OG 5/2011.
In cazul in care nu respecta aceste reguli, conducatorii auto pot fi sanctionati cu
retinerea certificatului de inmatriculare, precum si cu
amenda din clasa a IV de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda). Anul acesta, punctul-amenda este in valoare de 67 de lei, ceea ce inseamna ca amenzile vor fi cuprinse intre 603 si 1340 de lei.
Ce cauciuri sunt acceptate ca anvelope de iarna
Definirea cauciucurilor de iarna a reprezentat o alta sursa de nelamuriri pentru soferi.
OG 5/2011 stabileste ca autoturismele trebuie dotate cu “anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992, privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora”.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, explica, la finalul lunii ianuarie, dupa aprobarea de catre Guvern a proiectului care prevedea obligativitatea echiparii autovehiculelor cu cauciucuri de iarna, ca
anvelopele all-seasons sunt incluse in definita data de Comisia Europeana, deci sunt acceptate ca anvelope pentru sezonul rece.
"Definitia acestor anvelope este exact asa cum este data in directiva europeana.
Fac specificatia ca ea include si cauciucurile all season, cele care au fost foarte des invocate in dezbaterile publice", a declarat atunci Anca Boagiu.
Totusi, reprezentantii Directiei Rutiere contrazic afirmatiile ministrului. Astfel, comisarul sef de politie, Lucian Dinita, de la Directia Rutiera a precizat, la solicitarea AvocatNet.ro, ca pentru a fi acceptate ca anvelope de iarna, acestea
trebuie sa fie inscriptionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”,
fara a include in aceasta categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons”.
Literele M si S reprezinta initialele cuvintelor englezesti "mud" and "snow", care inseamna "noroi (namol)" si, respectiv, "zapada".
Ce mai prevede Ordonanta
Potrivit OG nr. 5/2011, vehiculele de transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuia sa mai aiba montate pe rotile de tractiune, pe langa anvelope de iarna, si lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate.
Totusi, utilizarea lanturilor antiderapante pe alte suprafete decat cele acoperite de zapada, gheata sau polei implica sanctiuni pentru deteriorarea carosabilului.
Nerespectarea acestor reguli se pedespseste cu retinerea talonului auto, la care se adauga si o amenda cuprinsa intre 2.500 si 4.000 de lei.
In plus, actul normativ prevede ca cei care transporta marfuri sau persoane fac un accident din cauza dotarii necorespunzatoare a masinii, vor achita si costurile de reparare a drumului si de inlocuiere a elementelor de siguranta a circulatiei distruse in urma evenimentului rutier.
Comentarii articol (84)