In paralel cu avalansa ofertelor clasice de creditare, finantarea prin leasing a deschis apetitul romanilor pentru autoturismele straine. BNR a realizat o analiza interna asupra corelatiei dintre creditare si cresterea deficitului de balanta comerciala, iar guvernatorul Mugur Isarescu s-a pronuntat in favoarea supravegherii leasing-ului. In prezent, activitatea de leasing bancar sau nebancar nu este supravegheata de nici o institutie. Insa asociatiile de profil nu au cazut de acord asupra unei formule de supraveghere. Piata bunurilor achizitionate in leasing se apropie de 1 miliard de euro, 92% dintre bunurile finantate fiind autovehicule.
Deficitul contului curent al Romaniei creste constant, in sensul ca diferenta dintre intrarile si iesirile de valuta se mareste de la luna la luna. Leasing-ul este responsabil de o buna parte din deficitul comercial.
In discutiile dintre Romania si FMI s-a pus problema inaspririi conditiilor de creditare, tocmai din cauza efectelor negative asupra deficitului de cont curent. In paralel cu avalansa ofertelor clasice de creditare, finantarea prin leasing a deschis apetitul romanilor pentru autoturismele straine. BNR a realizat o analiza interna asupra corelatiei dintre creditare si cresterea deficitului de balanta comerciala, iar guvernatorul Mugur Isarescu s-a pronuntat in favoarea supravegherii leasing-ului. Motorizare pe datorie
Statisticile vorbesc de la sine. In primele trei luni din 2005, importurile de autoturisme si de alte mijloace de transport au crescut cu 40,3% fata de aceeasi perioada din anul trecut. Valoarea acestor importuri a ajuns la 624,8 milioane de euro. In 2004, totalul valorii contractelor de leasing bancar a ajuns la 544 de milioane de euro. Vehiculele detin ponderea covirsitoare in totalul contractelor semnate, cu 70,87% din valoare, urmate de echipamente (25,87%). Situatia prezentata de Asociatia de Leasing Bancar (ALB) arata ca in 2004 s-au achizitionat in leasing, cu finantarea oferita de companiile din domeniu, autovehicule in valoare de 385,4 milioane de euro. La aceasta valoare se adauga contractele incheiate de societatile de leasing nebancare. Blocaj legislativ
Activitatea de leasing bancar sau nebancar nu este supravegheata de nici o institutie. ALB considera insa ca Romania trebuie sa se alature majoritatii statelor din Uniunea Europeana si sa practice un anumit tip de supraveghere.
Aceasta ar insemna, intre altele, stabilirea conditiilor de autorizare pentru societatile de leasing, cerinte privind capitalul minim si norme prudentiale pentru aceasta activitate.
In opinia ALB, cea mai potrivita institutie pentru supraveghere ar fi BNR, deoarece banii cu care opereaza companiile de leasing bancar sint practic imprumutati de la bancile-mama.
Pe piata leasing-ului mai opereaza insa si Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). Potrivit lui Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de Buget-Finante din Senatul Romaniei, cele doua asociatii nu au cazut de acord asupra unei formule de supraveghere a leasing-ului. 92% din leasing reprezinta autoturismele
Piata bunurilor achizitionate in leasing bancar sau nebancar se apropie de 1 miliard de euro, 92% dintre bunurile finantate fiind autovehicule. Vinzarile de autoturisme au fost in luna aprilie cu 8,2% mai mici.
Autovehiculele de import comercializate in leasing pe piata romaneasca au totalizat, in primele patru luni, 18.021 de unitati, reprezentind 57% din importuri, in crestere cu 54% fata de perioada similara a anului trecut, arata Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile(APIA). Peste 900 de milioane de euro, piata leasing-ului auto
Anul trecut, valoarea bunurilor finantate de cei 36 de membri ai Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania a ajuns la aproximativ un miliard de euro, cel mai important segment fiind cel al autovehiculelor, cu o pondere de aproximativ 92%. Cele noua companii care fac parte din Asociatia de Leasing Bancar au finantat achizitii de bunuri in valoare 544 de milioane de euro, dintre care 70% reprezinta segmentul auto.
Comentarii articol (0)