1. Obiectivul Programului
Obiectivul principal al Programului pentru sprijinirea dezvoltarii întreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri în limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit, denumit în continuare Programul, îl constituie cresterea competitivitatii si capitalizarea întreprinderilor mici si mijlocii prin alocarea de fonduri în limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit, realizându-se astfel o mai buna consolidare a capitalului autohton în perspectiva integrarii României în Uniunea Europeana si a competitiei la care vor fi supuse aceste societati pe piata unica.
2. Bugetul Programului
Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2005 este de 245 miliarde lei, din care:
a) 99% pentru alocarea de fonduri conform pct. 4.1;
b) 1% la dispozitia Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, constând în cheltuieli pentru implementarea, promovarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea Programului.
3. Beneficiari eligibili
3.1. Pot beneficia de prevederile Programului agentii economici, astfel cum sunt definiti în art. 2 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiintarii si dezvoltarii întreprinderilor mici si mijlocii.
3.2. Agentii economici mentionati la pct. 3.1 pot beneficia de prevederile Programului, daca îndeplinesc cumulativ la data solicitarii urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) au capital social integral privat;
b) îndeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 346/2004, de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici si mijlocii, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Instructiunile privind încadrarea unei întreprinderi în categoria întreprinderilor mici si mijlocii, puse în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 57/2005, pentru a fi întreprinderi mici si mijlocii;
c) si-au îndeplinit la termen obligatiile exigibile de plata a contributiilor, impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale si bugetele locale, prevazute de legislatia în vigoare;
d) nu sunt în stare de faliment ori de lichidare, nu au afacerile administrate de un judecator-sindic, nu au activitatile comerciale suspendate sau nu se afla într-o situatie similara cu cele mentionate mai sus, reglementata de lege;
e) nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în una dintre situatiile prevazute la lit. d);
f) au încheiat anul fiscal anterior anului în curs cu bilant pozitiv si au reinvestit în tot sau în parte profitul;
g) nu au aplicat amortizarea accelerata prevazuta de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru activul respectiv.
3.3. Nu beneficiaza de prevederile Programului agentii economici care desfasoara activitati legate de productia, procesarea sau comercializarea produselor prevazute în anexa nr. 3 la Regulamentul privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici si mijlocii, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Tipurile de ajutor financiar
4.1. (1) Prin Program, beneficiarii eligibili primesc fonduri în limita impozitului aferent profitului pe care societatea l-a reinvestit (de exemplu: profitul unei societati la sfârsitul anului 2004 este de 10 milioane lei. Din acest profit societatea investeste 5 milioane lei. Valoarea ajutorului de stat este în acest caz 5.000.000 lei x 25% = 1.250.000 lei. Daca societatea ar fi investit întregul profit realizat, de 10 milioane lei, atunci ar fi putut beneficia de un ajutor de stat în valoare maxima de 10.000.000 lei x 25% = 2.500.000 lei), dar nu mai mult de 2 miliarde lei pentru fiecare beneficiar.
(2) Beneficiarii fondurilor alocate prin Program sunt obligati sa asigure din surse proprii, care nu sunt atinse de ajutor de stat, minimum 25% din costurile eligibile aferente investitiei.
4.2. Profitul brut reinvestit reprezinta sumele utilizate pentru efectuarea de investitii în active corporale (echipamente tehnologice, respectiv masini, unelte si instalatii, precum si pentru computerele si echipamentele periferice ale acestora) si necorporale (brevete, drepturi de autor, licente, marci de comert sau de fabrica si alte valori similare, precum si achizitionarea ori producerea programelor informatice) prevazute la art. 24 alin. (6) lit. b) si alin. (10) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, aferente obiectului de activitate, exclusiv cele care au alte surse de finantare decât profitul brut, cum sunt: credite, împrumuturi nerambursabile sau civile.
4.3. Suma maxima asupra careia se calculeaza valoarea fondului de stimulare este cea platita cu titlu de impozit pe profitul reinvestit, dar nu mai mult de 2 miliarde lei pentru fiecare beneficiar, începând cu trimestrul IV al anului 2004.
4.4. Fondurile vor fi alocate în anul 2005 în limita sumelor platite pentru impozitul aferent profitului pe care societatea l-a reinvestit în activele mentionate la pct. 4.2, dar nu mai mult de 2 miliarde lei pentru fiecare beneficiar, achizitionate dupa data de 1 octombrie 2004 si puse în functiune pâna la sfârsitul anului 2004.
4.5. În cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor, precum si al computerelor si echipamentelor periferice ale acestora, ajutorul financiar va fi acordat numai daca acestea sunt noi, introduse pe piata si puse în functiune cu respectarea reglementarilor tehnice aplicabile si pentru care nu s-a aplicat amortizarea accelerata prevazuta de Legea nr. 571/2003.
4.6. Nu se acorda ajutor financiar pentru activele corporale si necorporale achizitionate în sistem de leasing si pentru activele corporale second hand.
4.7. Agentii economici beneficiari ai fondurilor alocate conform acestui Program se angajeaza sa mentina investitia pentru care au primit fonduri pentru o perioada de minimum 5 ani, în caz contrar fiind obligati sa restituie fondurile alocate.
4.8. Intensitatea bruta a ajutorului de stat nu poate depasi pragul pentru ajutor de stat regional cu mai mult de 15% procentul brut, cu conditia ca intensitatea neta a ajutorului de stat sa nu depaseasca 75%.
#PAGEBREAK#
5. Modalitatea de derulare a Programului
5.1. (1) Beneficiarul potential va înainta, personal sau prin posta, cu confirmare de primire, cererea-tip pentru alocarea de fonduri, prevazuta în anexa nr. 1 la prezenta procedura, la sediul Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie - Unitatea de implementare a Programului (UIP), însotita de urmatoarele documente justificative:
a) certificatul constatator, în original, emis de oficiul registrului comertului de pe lânga tribunalul în a carui raza teritoriala îsi are sediul societatea, în care sa mentioneze actionarii/asociatii, reprezentantii legali ai societatii, situatia juridica, precum si toate domeniile de activitate principale si secundare ale societatii solicitante;
b) declaratia pe propria raspundere privind numarul mediu anual al salariatilor;
c) copie de pe bilantul contabil din anul precedent, vizat si înregistrat de organele competente, semnata, pentru conformitate cu originalul, de reprezentantul legal al societatii;
d) declaratia pe propria raspundere si certificatul de obligatii fiscale, din care rezulta ca nu are datorii exigibile de plata a contributiilor, impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale si bugetele locale, prevazute de legislatia în vigoare;
e) documentele care atesta plata impozitului pe profit datorat la nivelul anului 2004;
f) documente în copie certificata care atesta valoarea investitiei (contracte, facturi fiscale, extrase de cont, ordine de plata, chitante fiscale si alte documente fiscale care pot dovedi efectuarea de plati care atesta investitia);
g) declaratia pe propria raspundere, prevazuta în anexa nr. 2 la prezenta procedura;
h) declaratia pe propria raspundere ca nu aplica amortizarea accelerata, cu privire la activul respectiv.
(2) Formularul cererii-tip si modelul declaratiei pe propria raspundere sunt disponibile si pe pagina web a ANIMMC la adresa www.animmc.ro.
5.2. Evaluarea cererilor-tip pentru alocarea de fonduri în conditiile pct. 4.1 va fi efectuata de catre Unitatea de implementare a Programului.
5.3. Decizia cu privire la acordarea fondurilor prevazute la pct. 4.1 este de competenta UIP.
5.4. (1) Acordarea fondurilor se face pe baza documentelor justificative prezentate de beneficiar.
(2) Fondurile vor fi acordate dupa varsarea la bugetul de stat a impozitului aferent profitului realizat.
6. Procedura de înregistrare, evaluare si selectie a beneficiarilor
6.1. (1) Cererea-tip pentru alocarea de fonduri, completata, însotita de documentele justificative, va fi înregistrata la UIP-ANIMMC, în Registrul special al Programului, mentionându-se data, ora si numarul de înregistrare al cererii.
(2) Înregistrarea cererilor pentru alocarea de fonduri va începe dupa intrarea în vigoare a prezentului ordin si se va efectua conform urmatorului program: Luni-Vineri, ora 8,30-16,30.
6.2. Solicitarile vor fi analizate si selectate în concordanta cu data si ora înregistrarii la ANIMMC a documentelor prevazute la pct. 5.1, în baza verificarii cererii-tip pentru finantare, conformitatii criteriilor de eligibilitate a beneficiarilor, activitatilor si investitiilor eligibile.
6.3. (1) UIP va finaliza procesul de evaluare a solicitarii în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data înregistrarii cererii-tip pentru alocarea de fonduri, însotita de toate documentele justificative, sau de la data primirii clarificarilor solicitate conform alin. (3).
(2) În cazul în care cererea-tip pentru alocarea de fonduri nu este completata corect sau nu este însotita de toata documentatia necesara ori exista neconcordante în informatiile furnizate, procesul de evaluare se va relua de la data înregistrarii unei noi cereri-tip pentru alocarea de fonduri cu completarile si corectiile corespunzatoare efectuate.
(3) Verificarea cantitativa a continutului dosarului se face la momentul depunerii acestuia, iar existenta neconcordantelor în informatiile furnizate se va comunica solicitantului în termen de maximum 15 zile de la depunerea sa.
6.4. UIP va transmite solicitantilor o notificare cu privire la alocarea sau nealocarea fondurilor respective si modalitatea de plata a acestora.
7. Confidentialitate
Documentele justificative depuse de solicitanti în cadrul Programului sunt confidentiale, membrii UIP având obligatia de a nu dezvalui informatiile mentionate în acestea catre terte persoane.
8. Solutionarea contestatiilor
8.1. Orice persoana vatamata poate formula contestatie împotriva deciziilor UIP sau poate depune sesizari cu privire la activitatea acesteia. Contestatiile se depun la sediul ANIMMC, în scris, personal, prin posta sau fax.
8.2. Contestatiile formulate împotriva deciziilor UIP sau sesizarile privind activitatea acesteia vor fi prezentate Comitetului consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii si vor fi solutionate în baza avizului acestuia.
8.3. Termenul de solutionare a contestatiilor si sesizarilor este de 7 zile lucratoare de la depunerea acestora.
8.4. Persoanele nemultumite de raspunsurile la contestatii pot solicita solutionarea acestora de catre instantele judecatoresti competente.
8.5. Obiectul contestatiilor si modul de solutionare a acestora vor fi publicate pe site-ul ANIMMC.
9. Prevederi finale
9.1. ANIMMC, prin membrii UIP, are dreptul sa verifice respectarea de catre beneficiari a conditiilor impuse de prezentul ordin.
9.2. ANIMMC, prin UIP, va prezenta lunar Comitetului consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii un raport de activitate privind derularea Programului.
9.3. În vederea asigurarii monitorizarii, beneficiarii alocatiilor financiare nerambursabile au obligatia de a raporta efectele participarii la Program catre UIP din cadrul ANIMMC, pentru o perioada de 5 ani, începând cu anul urmator acordarii alocatiei financiare nerambursabile, prin completarea si transmiterea prin posta, fax sau e-mail a formularului prevazut în anexa nr. 3 la prezenta procedura. Perioada de transmitere a formularului de raportare tehnica este 1-30 aprilie a anului urmator expirarii exercitiului financiar de referinta.
#PAGEBREAK#
ANEXA Nr. 1
la procedura
CERERE - TIP
pentru alocarea de fonduri în limita sumelor platite pentru
impozitul pe profitul reinvestit
(Se completeaza toate rubricile în limba româna, prin tehnoredactare.)
Subscrisa ..................., având datele de identificare mentionate mai jos, reprezentatalegal prin domnul/doamna ......................., având calitatea de .........................,identificat/identificata cu actul de identitate seria ... nr. ....., eliberat de ..............la data de .........., cu domiciliul în localitatea .............., str. ........... nr. .....,bl. ..., sc. ..., ap. ..., sectorul/judetul .................., codul postal .................,solicit alocarea sumei de ................ lei reprezentând 25% din profitul reinvestit, dar numai mult de 2 miliarde lei, în conditiile prevederilor Hotarârii Guvernului nr. 1.461/2004, aleDeciziei Consiliului Concurentei pentru autorizarea ajutorului de stat nr. 305/2004 si aleOrdinului presedintelui Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatienr. ................................................... . Datele de identificare a societatii solicitante: Denumirea societatii comerciale ............................................................ Adresa ..................................................................................... Telefon ..................., fax ...................., e-mail .............................. Data înregistrarii societatii comerciale ................................................... Numarul de înmatriculare în registrul comertului ........................................... Codul fiscal ............................................................................... Codul unic de înregistrare ................................................................. Cont IBAN nr. ............................ deschis la Trezoreria ........................... Anexez la prezenta urmatoarele documente prevazute la pct. 5 din Procedura de implementare aProgramului pentru sprijinirea dezvoltarii întreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri înlimita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit:
- certificatul constatator, în original, emis de oficiul registrului comertului depe lânga tribunalul în a carui raza teritoriala îsi are sediul societatea, în care samentioneze actionarii/asociatii, reprezentantii legali ai societatii, situatiajuridica, precum si toate domeniile de activitate principale si secundare alesocietatii solicitante;
- declaratia pe propria raspundere privind numarul mediu anual al salariatilor;
- copie de pe bilantul contabil din anul precedent, vizat si înregistrat deorganele competente, semnata, pentru conformitate cu originalul, de reprezentantullegal al societatii;
- declaratia pe propria raspundere si certificatul de obligatii fiscale, din carerezulta ca nu are datorii exigibile de plata a contributiilor, impozitelor si taxelorcatre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilorpentru somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate,bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale si bugetelelocale, prevazute de legislatia în vigoare;
- documente în copie certificata care atesta valoarea investitiei (contracte,facturi fiscale, extrase de cont, ordine de plata, chitante fiscale si alte documentefiscale care pot dovedi efectuarea de plati care atesta investitia);
- declaratia pe propria raspundere prevazuta în anexa nr. 2 la procedura;
- declaratia pe propria raspundere ca nu aplica amortizarea accelerata, cu privirela activul respectiv.
- NOTA: Solicitantul nu este obligat sa suporte nici o taxa din partea nici unei persoane sauinstitutii care îl ajuta în completarea acestei cereri. Reprezentantii ANIMMC pot discuta cusolicitantii toate sau doar o parte din elementele acestei cereri, dar le este interzis sacompleteze cererea în locul acestora. Semnatura autorizata si stampila solicitantului*)
Functia ................................................. ........................ Data semnarii .............
___________
*) Toate cererile depuse pentru Program vor fi semnate de aceeasi persoana autorizata sa reprezinte legal societatea.
ANEXA Nr. 2
la procedura
APLICANT
..........................
(denumirea/numele)
DECLARATIE PE PROPRIA RASPUNDERE
1. Subsemnatul ............................................................................. (numele, prenumele, functia în cadrul societatii comerciale, cartea de identitate: seria, numarul, data eliberarii si institutia care a emis-o)reprezentant împuternicit al .................................................................. (denumirea/numele si sediul/adresa aplicantului)declar pe propria raspundere, sub sanctiunile aplicate faptei de fals în acte publice sirespingerii cererii-tip pentru alocarea de fonduri în limita sumelor platite pentru impozitulpe profitul reinvestit, ca societatea comerciala pe care o reprezint îndeplineste criteriile deeligibilitate prevazute la pct. 3.2 lit. a)-g) din Programul pentru sprijinirea dezvoltariiîntreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri în limita sumelor platite pentru impozitul peprofitul reinvestit.
2. Subsemnatul declar ca informatiile furnizate sunt complete si corecte în fiecare detaliusi înteleg ca ANIMMC, prin Unitatea de implementare a Programului, are dreptul de a solicita,în scopul verificarii si confirmarii, orice informatii suplimentare privind eligibilitateanoastra, precum si experienta, competenta si resursele de care dispunem.
3. Subsemnatul declar ca societatea comerciala a luat cunostinta de prevederile proceduriide implementare a Programului, de dispozitiile legale referitoare la ajutorul de stat.
4. Subsemnatul declar ca societatea comerciala se angajeaza sa mentina investitia pentrucare a beneficiat de fondurile alocate prin Program pentru o perioada de minimum 5 ani.
5. Subsemnatul declar ca societatea comerciala pe care o reprezint se angajeaza sa restituiefondurile alocate în limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit împreuna cudobânzile si penalitatile stabilite de prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privindCodul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile ulterioare, pentru întârzierea platiidatoriilor bugetare în situatia în care se constata ulterior ca societatea comerciala nuîndeplinea criteriile de eligibilitate prevazute la pct. 3.2 lit. a)-g) din Program.
Data completarii ......................................... Aplicant, ......................... (semnatura autorizata)
#PAGEBREAK#
ANEXA Nr. 3
la procedura
FORMULAR DE RAPORTARE TEHNICA*)
pentru Programul pentru sprijinirea dezvoltarii întreprinderilor mici
si mijlocii prin fonduri în limita sumelor platite
pentru impozitul pe profitul reinvestit
(Se completeaza toate rubricile în limba româna, prin tehnoredactare.)
Perioada pentru raportare: anul ............................. Datele de identificare a societatii: Denumirea societatii comerciale ............................................................ Adresa ..................................................................................... Telefon .............., fax ......................, e-mail ................................. Data înregistrarii societatii comerciale ................................................... Numarul de înmatriculare în registrul comertului ........................................... Codul unic de înregistrare ................................................................. Am obtinut Notificarea de alocare a sumei de ................. nr. .............../zz.ll.aa. Date de raportare tehnica: - Cifra de afaceri ..................................................... lei; - Profitul brut ........................................................ lei; - Ponderea valorii investitiei finantate din profit în totalul cifrei de afaceri .........%; - Numarul mediu scriptic anual de personal ................................................; Subsemnatul/Subsemnata ..............................., identificat/identificata cu actul deidentitate seria ....... nr. ........., eliberat de .............. la data de ................,cu domiciliul în localitatea ............., str. ............. nr. ..., bl. ..., sc. .........,ap. ..., sectorul/judetul ...., în calitate de reprezentant legal al societatii ..............,declar pe propria raspundere ca toate informatiile furnizate si consemnate în prezentulformular sunt corecte si complete. Semnatura autorizata si stampila solicitantului
Functia ............ ............................................... Data semnarii .............................
*) Transmiterea formularului este obligatorie pentru toti beneficiarii de alocatii financiare nerambursabile în cadrul Programului, pentru o perioada de 5 ani, începând cu anul urmator acordarii alocatiei financiare de catre ANIMMC.
Comentarii articol (0)