Procedura de implementare a Programului pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri in limita sumelor platite pentru profitul brut reinvestit a fost publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 206 din 27.03.2007
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
Procedura de implementare a Programului pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri in limita sumelor platite pentru profitul brut reinvestit
din 21/03/2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 206 din 27/03/2007
1. Obiectivul ProgramuluiObiectivul principal al Programului pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri in limita sumelor platite pentru profitul brut reinvestit, denumit in continuare Program, il constituie cresterea competitivitatii si capitalizarea intreprinderilor mici si mijlocii, realizandu-se astfel o mai buna consolidare a capitalului si a competitiei la care sunt supuse aceste societati pe piata unica.
Prin acest Program, se aloca fonduri in valoare de pana la 100 mii lei/beneficiar, in limita sumelor platite pentru profitul brut reinvestit.
Prezenta procedura instituie o schema de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis in cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevazute de Regulamentul CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 ale Tratatului CE.
2. Bugetul Programului
Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2007 este de 9.600 mii lei, din care:
- 9.580 mii lei pentru alocatii financiare;
- 20 mii lei la dispozitia Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, pentru decontarea cheltuielilor privind implementarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea Programului (cheltuieli de promovare, cheltuieli materiale si servicii).
Pentru anul 2007 prin implementarea Programului se estimeaza acordarea de ajutor de minimis pentru 400 agenti economici.
3. Beneficiari eligibili
(1) Pot beneficia de alocatii financiare nerambursabile in cadrul Programului agentii economici care indeplinesc cumulativ, la data solicitarii, urmatoarele criterii de eligibilitate:
- sunt persoane juridice (societati comerciale/societati cooperative) asa cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare; au numarul mediu scriptic anual de personal de pana la 249 de salariati si realizeaza o cifra de afaceri neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro, conform ultimei situatii financiare aprobate, respectiv 31 decembrie 2006. Prin active totale se intelege active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli in avans;
- nu sunt in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii;
- au capital social integral privat, sunt inregistrate si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
- au cel putin 1 an de la infiintare la data depunerii cererii-tip pentru alocarea de fonduri;
- si-au indeplinit obligatiile exigibile de plata a impozitelor catre bugetul general consolidat;
- si-au indeplinit obligatiile exigibile de plata a impozitelor catre bugetele locale;
- au incheiat anul fiscal anterior anului in curs cu bilant pozitiv si au reinvestit in tot sau in parte profitul;
- nu au aplicat amortizarea accelerata prevazuta de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru activele pentru care solicita fonduri in cadrul acestui Program;
- nu sunt in dificultate, in conformitate cu prevederile Instructiunilor privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Comisiei Europene OJC 244/2004.
(2) Agentul economic este obligat sa mentina investitia pentru care va beneficia de alocatii financiare nerambursabile in cadrul acestui Program pentru o perioada de minimum 3 ani.
(3) Nu se acorda alocatii financiare in cadrul Programului pentru:
a) activitati de pescuit si acvacultura, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000; activitati legate de productia primara a produselor agricole enumerate in anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeana;
b) activitati de procesare si marketing al produselor agricole listate in anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeana, in urmatoarele cazuri:
- cand cuantumul ajutorului este stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor de acest tip cumparate de la producatorii primari sau puse pe piata de agentii economici respectivi;
- cand ajutorul este conditionat de a fi partial sau integral cedat producatorilor primari (fermieri);
c) activitati legate de export catre state terte sau state membre, si anume, ajutoarele legate direct de cantitatile exportate, de crearea si functionarea unei retele de distributie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
d) ajutoarele destinate utilizarii produselor nationale in detrimentul celor importate;
e) sectorul carbonifer, asa cum este definit in Regulamentul CE nr. 1.407/2002;
f) sectorul transporturilor rutiere, daca ajutorul este destinat achizitionarii de mijloace de transport rutiere.
4. Cheltuieli eligibile
Sumele cheltuite in anul 2006, din profit, pentru investitii in:
a) active corporale:
- echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru) - grupa 2 subgrupa 2.1 - conform HG nr. 2.139/2004;
- computere si echipamentele periferice ale acestora;
b) active necorporale: - brevete, drepturi de autor, licente, marci de comert sau de fabrica si alte valori similare, precum si achizitionarea ori producerea programelor informatice.
5. Tipurile de ajutor financiar
(1) Prin Program se aloca 16% din sumele cheltuite in anul 2006, din profit, dar nu mai mult de 100 mii lei, pentru achizitionarea de active corporale si necorporale, prevazute la pct. 4, facturate, achitate integral si puse in functiune in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2006.
Ex. de calcul: - in anul 2006 agentul economic a achizitionat din profit un echipament tehnologic in valoare de 100 mii lei; prin program se aloca 100 mii lei x 16% = 16 mii lei; sumele astfel calculate nu trebuie sa depaseasca impozitul pe profit datorat si platit, aferent anului 2006;
- in anul 2006 un agent economic a achizitionat un echipament tehnologic in valoare de 100 mii lei - 60 mii lei din credit si 40 mii lei din profit; prin program se aloca 40 mii lei x 16% = 6,4 mii lei; sumele astfel calculate nu trebuie sa depaseasca impozitul pe profit datorat si platit, aferent anului 2006.
(2) Alocatiile financiare vor fi acordate numai daca activele achizitionate sunt noi, introduse pe piata si puse in functiune cu respectarea reglementarilor tehnice aplicabile si pentru care nu s-a aplicat amortizarea accelerata prevazuta de Legea nr. 571/2003.
(3) Nu se acorda alocatii financiare pentru activele corporale si necorporale achizitionate in sistem de leasing si pentru activele corporale second hand.
(4) Nu se accepta deconturi de cheltuieli prin efectuarea de plati compensatorii intre partile contractante.
6. Modalitatea de derulare a Programului
6.1 (1) Cererea-tip pentru alocarea de fonduri, prevazuta in anexa nr. 1 la prezenta procedura, va fi insotita de urmatoarele documente justificative:
- certificat constatator, in original, emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carei raza teritoriala isi are sediul agentul economic, in care sa se mentioneze urmatoarele informatii: datele de identificare, codul unic de inregistrare, reprezentantii legali ai societatii, domeniul de activitate principal, sediu principal, sedii secundare, puncte de lucru, structura actionariatului, situatia societatii (daca este in stare de functionare, dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii), emis cu maximum 30 de zile inainte de data depunerii;
- copie certificata a certificatului de inregistrare emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul agentul economic, a anexelor la Certificatul de inregistrare sau/si a Certificatului constatator eliberat conform prevederilor art. 17.1 din Legea nr. 359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz;
- dovada cifrei de afaceri anuale nete, a activelor totale si a numarului mediu anual de salariati (anexa nr. 2 si anexa nr. 3 la procedura);
- certificate fiscale, in original sau copie legalizata, emise conform prevederilor legale privind indeplinirea obligatiilor exigibile de plata a impozitelor, taxelor si datoriilor la bugetul general consolidat, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru cu personalitate juridica;
- certificate de atestare fiscala, in original sau copie legalizata, emise conform prevederilor legale privind indeplinirea obligatiilor exigibile de plata a impozitelor, taxelor si datoriilor la bugetele locale, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru;
- copie certificata a situatiilor financiare pe anul 2006 (bilant, contul de profit si pierdere, situatia activelor, situatia repartizarii profitului) si a Declaratiei 101, depuse si inregistrate la Administratia Financiara;
- documente in copie certificata care atesta achizitionarea si achitarea investitiei (facturi si/sau declaratii vamale, extrase de cont, ordine de plata, chitante fiscale, contracte);
- documente in copie certificata care atesta achitarea impozitului pe profit, aferent exercitiului financiar al anului 2006 (ordine de plata, extrase de cont, foi de varsamant s.a);
- declaratie pe propria raspundere ca activul (activele) achizitionate este (sunt) nou (noi), ca nu aplica, pentru acestea, amortizarea accelerata prevazuta in Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si ca acestea au fost puse in functiune pana la 31 decembrie 2006;
- copie certificata de pe fisa de amortizare a activului achizitionat cu codul de clasificare al acestuia, conform HG nr. 2.139/2004;
- declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte pentru ce activitati solicita alocatia, pentru operatorii economici care au declarate si autorizate activitati prevazute la pct. 3 alin. (3) din procedura;
- declaratie pe propria raspundere privind valoarea investitiilor efectuate din profit, pentru care se solicita alocatie financiara in situatia in care investitia a fost efectuata partial din profit.
#PAGEBREAK#
(2) Cererea-tip pentru alocarea de fonduri si celelalte documente, copii certificate, declaratii pe propria raspundere poarta semnatura in original a reprezentantului legal sau a imputernicitului agentului economic, caz in care se anexeaza la cerere o imputernicire in original, semnata si stampilata de reprezentantul legal al solicitantului; se anexeaza, de asemenea, copia buletinului/cartii de identitate al/a persoanei autorizate/imputernicite. Cererile si celelalte documente vor fi semnate de aceeasi persoana (reprezentant legal sau imputernicit).
(3) Cererea-tip pentru alocarea de fonduri pentru finantare se completeaza in limba romana, prin tehnoredactare sau prin scriere cu majuscule.
(4) Prin copii certificate, in cadrul acestui Program se intelege fotocopii cu stampila agentului economic, semnatura reprezentantului legal/imputernicitului si mentiunea "conform cu originalul".
(5) Prin copie legalizata se intelege fotocopie autentificata conform legii de Notarul Public sau alt organism autorizat.
(6) Formularul cererii-tip si modelul declaratiilor sunt disponibile pe pagina web a ANIMMC la adresa www.animmc.ro, la sediile oficiilor teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie sau in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
6.2. Evaluarea cererilor-tip pentru alocarea de fonduri in conditiile prevazute de Program va fi efectuata de catre Unitatea de Implementare a Programului.
6.3. Acordarea fondurilor se face pe baza documentelor justificative prezentate de beneficiar.
7. Procedura de inregistrare, evaluare si selectie a beneficiarilor
7.1. (1) Cererea-tip pentru alocarea de fonduri si documentele justificative indosariate, prevazute la pct. 6.1.(1), vor fi transmise prin delegat, in plic sigilat, la sediul ANIMMC din strada Poterasi nr. 11, cod postal 040263, sector 4, Bucuresti, sau la sediile oficiilor teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie (OTIMMC - anexa nr. 5 la procedura) si vor fi inregistrate in Registrul unic electronic al Programului, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare. Pe plicul sigilat se vor mentiona: denumirea completa a programului pentru care se depune documentatia, denumirea completa a solicitantului, numarul de inregistrare in registrul comertului, codul unic de inregistrare (CUI) si codul de inregistrare fiscala, judetul, suma alocatiei financiare nerambursabile solicitate, numele si prenumele delegatului care depune dosarul; documentele inregistrate electronic la sediile OTIMMC vor fi expediate la ANIMMC in termen de maxim 48 de ore de la data inregistrarii.
(2) Cererea-tip pentru alocarea de fonduri si documentele justificative indosariate, in plic sigilat, pot fi transmise si prin posta, numai la sediul ANIMMC unde vor fi de asemenea inregistrate in Registrul unic electronic al Programului, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare;
(3) Pe plicul sigilat de catre solicitant se vor mentiona urmatoarele:
a) la rubrica "destinatar":
- Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie - adresa;
- denumirea completa a programului pentru care se depune documentatia;
- suma alocatiei financiare nerambursabile solicitate;
b) la rubrica "expeditor":
- denumirea completa a solicitantului;
- numarul de inregistrare in registrul comertului;
- codul unic de inregistrare (CUI) si codul de inregistrare fiscala;
- judetul.
(4) Inregistrarea se va efectua in zilele de lucru, dupa cum urmeaza:
- pentru documentele depuse prin delegat, intre orele 9,00 si 15,30;
- pentru documentele transmise prin posta la sediul ANIMMC, intre orele 15,30 si 16,30, in ziua corespunzatoare primirii acestora, in mod aleatoriu;
(5) Datele din Registrul unic electronic al Programului vor fi listate, semnate si stampilate zilnic;
7.2. UIP va efectua evaluarea conform principiului "primul venit - primul servit", in limita bugetului alocat Programului, in concordanta cu data si ora inregistrarii documentelor prevazute la pct. 6.1 (1), in baza verificarii cererilor-tip pentru alocarea de fonduri pentru finantare si a documentelor justificative privind conformitatea cu criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor, activitatilor si cheltuielilor efectuate.
7.3. (1) In cazurile in care nu sunt indeplinite criteriile de eligibilitate ale beneficiarilor, activitatilor si cheltuielilor efectuate, solicitantii vor primi scrisori de instiintare a respingerii cererii-tip pentru alocarea de fonduri pentru finantare;
(2) In cazurile in care cererea-tip pentru alocarea de fonduri nu este completata corect sau nu este insotita de toata documentatia necesara ori exista neconcordante in informatiile furnizate, solicitarea de alocare de fonduri in cadrul programului va fi respinsa si procesul de evaluare se va relua de la data inregistrarii unei noi cereri-tip pentru alocarea de fonduri pentru finantare, cu completarile si corectiile necesare.
7.4. UIP va transmite solicitantilor o notificare cu privire la alocarea fondurilor, iar alocarea fondurilor se va realiza in termen de 25 de zile lucratoare de la data transmiterii notificarii.
7.5. Termenul maxim pana la care se primesc cereri in cadrul acestui program este 05 decembrie 2007, in conditiile in care bugetul alocat Programului nu se epuizeaza inainte de aceasta data.
8. Confidentialitate
Documentele justificative depuse de solicitanti in cadrul Programului sunt confidentiale, membrii UIP avand obligatia de a nu dezvalui informatiile mentionate in acestea catre terte persoane.
9. Prevederi referitoare la acordarea, monitorizarea si raportarea ajutorului de minimis
9.1. ANIMMC va informa in scris, prin intermediul Notificarii pentru finantare, agentii economici beneficiari cu privire la pragul maxim al ajutorului si la caracterul de minimis al acestuia, in conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind aplicare art. 87 si 88 ale Tratatului CVE, publicat in Jurnalul Oficial al Comisiei Europene OJL 379/2006.
9.2. Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat pentru aceleasi costuri eligibile. Daca cumularea conduce la o intensitate a ajutorului care depaseste nivelul intensitatii fixat in conformitate cu prevederile Regulamentului privind exceptarile in bloc sau printr-o decizie adoptata de Comisia Europeana, ajutorul de minimis nu se va acorda.
9.3. ANIMMC va acorda un ajutor de minimis dupa ce va verifica pe baza declaratiei pe propria raspundere a agentului economic ca este respectata regula cumulului, precum si faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de trei ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, nu depaseste pragul de 200.000 de euro.
9.4 Beneficiarul finantarii nerambursabile va da o declaratie privind ajutoarele de stat si ajutoarele de minimis de care a beneficiat pe parcursul precedentilor 2 ani fiscali si al anului fiscal in curs in cererea prevazuta la anexa nr. 1 la procedura.
9.5. ANIMMC va realiza si mentine o evidenta a ajutoarelor acordate in baza prezentului Program, astfel incat sa fie posibila identificarea valorii, momentului acordarii, modalitatii de acordare, provenientei finantarii, duratei si metodei de calcul a ajutoarelor acordate. Aceasta evidenta va fi pastrata la ANIMMC timp de zece ani de la data ultimei alocari in cadrul Programului.
9.6. Agentii economici beneficiari de ajutor in cadrul Programului vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis si a altor ajutoare de stat. Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta specifica si sa o pastreze pe o perioada de zece ani.
9.7. Monitorizarea acestei scheme de ajutor revine ANIMMC, care va transmite Consiliului Concurentei informatiile necesare in vederea intocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate in Romania si a registrului ajutoarelor de minimis.
9.8. La solicitarea scrisa a Comisiei Europene, ANIMMC va furniza in termen de 20 de zile lucratoare sau in termenul stabilit in solicitare toate datele pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru a aprecia daca au fost respectate conditiile impuse de legislatia incidenta, in special suma totala a ajutorului de minimis primit de beneficiari.
10. Prevederi finale
10.1. ANIMMC, prin membrii UIP, are dreptul sa verifice respectarea de catre beneficiari a conditiilor impuse de prezentul ordin.
10.2. In vederea asigurarii monitorizarii, beneficiarii alocatiilor financiare nerambursabile au obligatia de a raporta efectele participarii la Program catre UIP din cadrul ANIMMC, pentru o perioada de 3 ani, incepand cu anul urmator acordarii alocatiei financiare nerambursabile, prin completarea si transmiterea prin posta, fax sau e-mail a formularului prevazut in anexa nr. 4 la prezenta procedura. Perioada de transmitere a formularului de raportare tehnica este 1-30 aprilie a anului urmator expirarii exercitiului financiar de referinta.
10.3. ANIMMC este autorizata sa publice, in orice forma si mediu, incluzand internetul, informatiile referitoare la numele beneficiarului, suma si/sau scopul AFN acordata, asezarea geografica a proiectului (localitatea si judetul).
_________________
NOTA: Anexele Procedurii de implementare a Programului vi le prezentam atasat.
Comentarii articol (0)