din 21/03/2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 209 din 28/03/2007
1. Obiectivul Programului
1.1. Obiectivul Programului national multianual pe perioada 2006-2009 pentru sustinerea mestesugurilor si artizanatului, denumit in continuare Program, il constituie stimularea dezvoltarii mestesugurilor si a micii industrii din Romania, a intaririi clasei de mici mestesugari, care isi desfasoara activitatea individual sau organizat prin intermediul asociatiilor sau al altor organizatii, in special in localitatile rurale, dar si in cele urbane, protejarea meseriilor care presupun un numar mare de operatii executate manual in practicarea lor si relansarea serviciilor si a produselor obtinute de acestia, in special al celor cu specific traditional, inclusiv obiecte de arta populara si artizanat, promovarea acestor produse si servicii pe pietele nationale si internationale, precum si cresterea numarului de locuri de munca prin atragerea in astfel de activitati a generatiei tinere si a femeilor, in toate zonele tarii.
1.2. Programul urmareste, prin acordarea de alocatii financiare nerambursabile pentru stimularea practicarii mestesugurilor si a meseriilor tipice micii industrii, care presupun un grad important de prelucrare manuala ca mijloc important de realizare a unor servicii si produse obtinute apeland la tehnologii simple si avand o componenta de prelucrare manuala semnificativa, in special utilizand tehnologii traditionale:
a) castigarea de piete externe noi pentru acest tip de produse si servicii, in mod special pentru cele cu specific traditional, de arta populara si artizanat;
b) stimularea cererii interne de servicii si produse care presupun un grad important de prelucrare manuala;
c) cresterea vizibilitatii pe piata a mestesugarilor si a produselor si serviciilor furnizate de acestia;
d) imbunatatirea accesului mestesugarilor la informatii de piata si facilitarea valorificarii acestor informatii, inclusiv prin comertul electronic;
e) cresterea gradului de informatizare a agentilor economici ce desfasoara activitati din domeniul mestesugurilor si artizanatului;
f) promovarea serviciilor si produselor realizate apeland la tehnologii simple si avand o componenta de prelucrare manuala semnificativa, in special utilizand tehnologii traditionale.
1.3. In cadrul Programului, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) Produsele si serviciile mestesugaresti, de mica industrie si artizanale sunt produsele si serviciile executate de mestesugari, mici meseriasi si artizani, fie complet manual, fie cu ajutorul uneltelor manuale sau chiar mecanice, atat timp cat contributia manuala a mestesugarului sau artizanului ramane cea mai substantiala componenta a produsului finit. Acestea sunt produse fara restrictii privind cantitatea si folosind materiale brute, neprelucrate, apeland in general la resursele naturale. Natura speciala a produselor mestesugaresti si artizanale deriva din trasaturile lor distinctive, care pot fi utilitare, estetice, artistice, creative, culturale, decorative, functionale, traditionale, simbolice si semnificative social si religios;
b) Produsele si serviciile mestesugaresti, de mica industrie, artistice si de artizanat cuprind o arie larga de obiecte si activitati care valorifica tehnicile, materiile prime, formele si ornamentele traditionale, precum si ale creatiei populare din diferite genuri; produse si servicii cu valoare artistica, dar si utilitara, adaptata la cerintele vietii moderne, dar care pastreaza specificul executiei manuale;
c) Produsele de arta populara sunt produsele realizate de creatorii si mesterii populari, care pastreaza caracterul autentic si specificul etnic al zonei sau centrului respectiv.
1.4. Prezenta procedura instituie o schema de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis in cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevazute de Regulamentul CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 ale Tratatului CE.
2. Bugetul Programului
Bugetul Programului pentru anul 2007 este de 1.500 mii lei impartit astfel: 1.499.000 lei pentru acordarea de alocatii financiare nerambursabile beneficiarilor eligibili si 1.000 lei la dispozitia Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, denumita in continuare ANIMMC, constand in cheltuieli pentru implementarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea Programului (cheltuieli de promovare, cheltuieli materiale si servicii).
3. Beneficiari eligibili
3.1. Pot beneficia de alocatii financiare nerambursabile in cadrul Programului persoanele juridice sau persoanele fizice care se incadreaza la data solicitarii in una din urmatoarele categorii:
a) sunt organizate in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei si in baza Legii nr. 31/1990, republicata, privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si indeplinesc conditiile de incadrare in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, potrivit dispozitiilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2006;
b) sunt constituite ca asociatii profesionale sau fundatii si au ca scop promovarea mestesugurilor si a meseriilor care presupun un numar mare de operatii executate manual in practicarea lor, a breslelor, a produselor si serviciilor cu specific traditional, inclusiv din domeniul artei populare si artizanatului;
c) sunt persoane fizice sau asociatii familiale autorizate sa desfasoare activitati in domeniul mestesugurilor, in special al celor traditionale, si in domeniul artei populare si artizanatului, conform Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent.
3.2. (1) Agentii economici mentionati la pct. 3.1., dupa caz, pot beneficia de prevederile Programului, daca indeplinesc cumulativ, la data solicitarii, urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) au capital social integral privat;
b) realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro, conform ultimei situatii financiare aprobate. Prin active totale se intelege active imobilizate plus active circulante, plus cheltuieli in avans;
c) au cel putin 1 an de la infiintare la data depunerii solicitarii acordului de principiu pentru finantare, cu exceptia beneficiarilor prevazuti la pct. 3.1 lit. c);
d) au ca obiect de activitate producerea si comercializarea produselor care pastreaza specificul executiei manuale (hand-made) si artizanat, prestarea serviciilor care presupun un numar mare de operatii executate manual in practicarea lor sau au ca scop promovarea mestesugurilor, a meseriilor, a produselor si serviciilor cu specific traditional;
e) si-au indeplinit obligatiile exigibile de plata a taxelor si impozitelor catre bugetul general consolidat;
f) si-au indeplinit obligatiile exigibile de plata a taxelor si impozitelor catre bugetele locale;
g) au un numar mediu anual de salariati cuprins intre 1 si 249 inclusiv, in anul fiscal anterior;
h) au sediul, sunt inregistrate si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
i) sa nu fie in dificultate, in conformitate cu prevederile Instructiunilor privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Comisiei Europene OJC 244/2004.
3.3. Sunt excluse de la finantare:
Çè societatile care au ca obiect principal de activitate tiparirea materialelor pentru publicitate (cod CAEN 221, 222, 223), in cazul solicitarii de finantare pentru activitatea de la pct. 4. subpct. 4.1. litera c);
Çè societatile bancare, societatile de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor financiare de investitii, societatile de valori mobiliare, activitati de intermedieri financiare (cod CAEN 65, 66), activitati auxiliare intermedierilor financiare (cod CAEN 67), activitati juridice, de contabilitate si revizie contabila, consultanta in domeniul fiscal; activitati de studii de piata si de sondaj; consultanta pentru afaceri si management (cod CAEN 741), selectia si plasarea fortei de munca (cod CAEN 745);
Çè activitati legate de productia primara a produselor agricole enumerate in anexa nr.1 la Tratatul Instituind Comunitatea Europeana;
Çè activitati de pescuit si acvacultura, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
Çè activitati de procesare si marketing al produselor agricole listate in anexa nr. 1 la Tratatul Instituind Comunitatea Europeana, in urmatoarele cazuri:
- cand cuantumul ajutorului este stabilit pe baza pretului sau a cantitatii produselor de acest tip cumparate de la producatorii primari sau puse pe piata de agentii economici respectivi;
- cand ajutorul este conditionat de a fi partial sau integral cedat producatorilor primari (fermieri);
Çè activitati legate de export catre state terte sau state membre, si anume ajutoarele legate direct de cantitatile exportate, de crearea si functionarea unei retele de distributie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
Çè ajutoarele destinate utilizarii produselor nationale in detrimentul celor importate;
Çè sectorul carbonifer, asa cum este definit in Regulamentul CE nr. 1407/2002;
Çè sectorul transporturilor rutiere, daca ajutorul este destinat achizitionarii de mijloace de transport rutiere;
Çè nu pot beneficia de alocatii financiare nerambursabile, in cadrul prezentului program, intreprinderile care au primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in curs), ajutoare de minimis (fie din surse publice nationale, fie din surse comunitare) in valoare totala de 200.000 euro. Agentii economici care vor depasi acest prag prin insumarea alocatiei financiare nerambursabile acordate prin Program cu alte ajutoare de minimis primite in ultimii 3 ani fiscali pot beneficia de finantare pana la atingerea plafonului de 200.000 euro.
Pentru implementarea prezentului program se estimeaza un numar de 75 de beneficiari.
4. Tipurile ajutorului financiar
4.1. Prin Program se sustin, prin alocatie financiara nerambursabila, urmatoarele activitati eligibile:
a) participari la targuri si expozitii internationale organizate in strainatate, cu stand propriu sau in asociere cu alti agenti economici;
b) participari la targuri si expozitii organizate in tara, cu stand propriu sau in asociere cu alti agenti economici;
c) elaborarea si productia de materiale tiparite de promovare a agentului economic, redactate in limba romana si cel putin intr-o limba de circulatie internationala;
d) realizarea unui site pe Internet pentru prezentarea activitatii solicitantului si a produselor sau serviciilor promovate, in limba romana si cel putin intr-o limba de circulatie internationala;
e) achizitionarea de calculatoare tip PC si/sau sisteme portabile, formate din: unitate centrala, monitor, imprimanta simpla sau multifunctionala, precum si licenta sistemului de operare;
f) achizitionarea de diverse scule, dispozitive, echipamente, utilaje, masini, necesare pentru desfasurarea activitatii (exceptand liniile tehnologice care nu mai permit pastrarea specificului executiei predominant manuale a produselor finite sau serviciilor prestate).
4.2. Valoarea maxima a finantarii pentru fiecare dintre activitatile eligibile precizate la pct. 4.1, precum si cheltuielile eligibile sunt prevazute in anexa nr. 1 la prezenta procedura.
4.3. Valoarea alocatiei financiare nerambursabile acordata beneficiarilor selectati pentru activitatile mentionate la pct.4.1. este egala cu echivalentul a 90% din valoarea cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA), dar fara sa depaseasca suma de 20.000 lei pentru fiecare beneficiar.
4.4. In cadrul Programului nu se deconteaza cheltuielile aferente activitatilor pentru care solicitantii au beneficiat de alocatie financiara nerambursabila in cadrul altor programe/subprograme, in cursul anului 2007, cu finantare nerambursabila.
5. Procedura de solicitare a acordului de principiu pentru finantare
5.1. Beneficiarii eligibili trebuie sa obtina o aprobare de principiu a finantarii in cadrul Programului, inainte de efectuarea platilor si de executarea activitatii/activitatilor eligibile, conform anexei nr. 1 la prezenta procedura.
5.2. In vederea obtinerii aprobarii de principiu a finantarii, solicitantul va completa si va transmite la ANIMMC sau la sediile oficiilor sale teritoriale o cerere-tip de acord de principiu pentru finantare, conform anexei nr. 2 la prezenta procedura.
5.2.1. Pentru beneficiarii eligibili prevazuti la pct. 3.1 lit. a) si b), cererea de acord de principiu pentru finantare va fi insotita de urmatoarele documente justificative, indosariate:
a) copie certificata (stampilata si semnata de reprezentantul legal) a certificatului de inscriere a asociatiei/fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul;
b) certificat constatator in original emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul din raza teritoriala unde isi are sediul societatea solicitanta, in care sa se mentioneze urmatoarele informatii: datele de identificare, codul unic de inregistrare, reprezentantii legali ai societatii, actionarii, domeniile de activitate principale si secundare ale acesteia, punctele de lucru, filiale, sucursale, subunitati sau alte sedii secundare ale societatii, data ultimei mentiuni inscrise in registru si obiectul acesteia, emis cu maximum 30 de zile inainte de data depunerii;
c) declaratia pe propria raspundere privind incadrarea in categoria IMM pentru anul fiscal 2006, cuprinzand cifra de afaceri anuala neta, valoarea activelor totale si numarul mediu anual de salariati, pentru anul fiscal anterior, stabilite conform art. 7 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2006 - anexele nr. 3 si 4 la prezenta procedura;
d) certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor exigibile de plata la bugetul general consolidat, in original sau in copie legalizata, emis conform prevederilor legale (inclusiv pentru punctele de lucru, filiale, sucursale, subunitati sau alte sedii secundare ale societatii);
e) certificat fiscal privind indeplinirea obligatiilor exigibile de plata catre bugetele locale, in original sau in copie legalizata, emis conform prevederilor legale (inclusiv pentru punctele de lucru, filiale, sucursale, subunitati sau alte sedii secundare ale societatii);
f) copie a buletinului de identitate/cartii de identitate al/a persoanei imputernicite sa semneze cererea-tip de obtinere a alocatiei financiare nerambursabile;
g) imputernicirea pentru reprezentantul solicitantului care semneaza cererea-tip de obtinere a alocatiei financiare nerambursabile, semnata si stampilata de reprezentantul legal al agentului economic, daca este cazul;
h) opisul cu documentele depuse in vederea obtinerii acordului de principiu pentru finantare, conform anexei nr. 10 la prezenta procedura.
5.2.2. Pentru beneficiarii prevazuti la pct. 3.1 lit. c), cererea-tip de acord de principiu pentru finantare va fi insotita de urmatoarele documente justificative, indosariate:
a) copie certificata (stampilata si semnata de reprezentantul legal) a autorizatiei pentru desfasurarea de catre persoane fizice a unor activitati economice in mod independent sau pentru infiintarea si functionarea de asociatii familiale;
b) copie (stampilata si semnata de reprezentantul legal) a certificatului de inregistrare;
c) certificatul de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor exigibile de plata catre bugetele locale, precum si impunerea venitului realizat in anul fiscal anterior, in original sau in copie legalizata, emise conform prevederilor legale;
d) copie a buletinului de identitate/cartii de identitate al/a persoanei care semneaza cererea-tip de obtinere a alocatiei financiare nerambursabile;
e) opisul tuturor documentelor depuse in vederea obtinerii acordului de principiu pentru finantare, conform anexei nr. 10 la prezenta procedura.
5.3. (1) Cererea-tip de acord de principiu pentru finantare si documentele justificative indosariate, prevazute la pct. 5.2, vor fi transmise prin reprezentant, in plic sigilat, la sediul ANIMMC din strada Poterasi, nr.11, cod postal 040263, sector 4, Bucuresti, sau la sediile oficiilor teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie - OTIMMC (lista sediilor OTIMMC se gaseste in anexa nr. 11 la prezenta procedura), in conformitate cu opisul ce constituie anexa nr. 10 la prezenta procedura, si vor fi inregistrate in Registrul unic electronic al Programului, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare; documentele inregistrate electronic la sediile OTIMMC vor fi expediate la ANIMMC in termen de 48 de ore de la data inregistrarii.
(2) Cererea-tip de acord de principiu pentru finantare si documentele justificative indosariate si introduse in plic sigilat pot fi transmise si prin posta, numai la sediul ANIMMC, unde vor fi, de asemenea, inregistrate in Registrul unic electronic al Programului, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare.
(3) Pe plicul sigilat de catre solicitant, indiferent daca depunerea acestuia se face personal sau prin posta, se vor mentiona in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
- Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie - adresa;
- denumirea completa a programului pentru care se depune documentatia;
- denumirea completa a firmei solicitante;
- nr. de inregistrare in registrul comertului;
- CUI/codul de inregistrare fiscala;
- suma alocatiei financiare nerambursabile solicitate;
- numele si prenumele delegatului;
- adresa solicitantului, inclusiv judetul.
Modelul de cerere-tip de acord de principiu pentru finantare poate fi ridicat atat de la sediul ANIMMC, cat si de la sediile oficiilor teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie, fiind disponibil si pe pagina de Internet, la adresa: www.animmc.ro.
Cererea-tip de acord de principiu pentru finantare se completeaza prin tehnoredactare in limba romana si poarta stampila solicitantului si semnatura in original a reprezentantului legal sau a imputernicitului agentului economic.
6. Procedura de inregistrare, evaluare si selectie a beneficiarilor
6.1. Prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie se constituie Unitatea de Implementare a Programului (UIP), compusa din reprezentanti ai ANIMMC, in scopul evaluarii solicitarilor si implementarii Programului pentru anul in curs.
6.2. (1). Plicul sigilat continand cererea-tip de acord de principiu pentru finantare si documentele justificative indosariate va fi inregistrat electronic la sediul ANIMMC sau la sediile OTIMMC din orasele Brasov, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galati, Iasi, Targu Mures si Timisoara in Registrul unic electronic al Programului, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare, date care vor fi transcrise inclusiv pe plicul sigilat depus de catre solicitant.
(2) Documentele depuse la sediile OTIMMC vor fi transmise de catre acestea, in plicul sigilat de solicitant, la sediul ANIMMC, in termen de maximum 48 de ore de la data depunerii, in vederea evaluarii de catre membrii UIP.
Numarul de inregistrare al documentelor din Registrul unic electronic al Programului va fi transcris in Registrul special al Programului, care va fi constituit de catre UIP.
Inregistrarea cererilor de acord de principiu pentru finantare va incepe la data intrarii in vigoare a ordinului presedintelui ANIMMC de aprobare a procedurii de implementare a Programului si se va efectua in zilele lucratoare dupa cum urmeaza:
- pentru documentele depuse prin delegat, intre orele 9,00 si 15,30, conform principiului "primul venit, primul servit";
- pentru documentele transmise prin posta si primite la sediul ANIMMC, intre orele 15,30 si 16,30 in ziua corespunzatoare primirii acestora, in mod aleatoriu.
Oficiile teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie vor acorda asistenta gratuita solicitantilor pentru intocmirea si completarea documentatiei necesare in vederea accesarii Programului, in conditiile prevazute de prezenta procedura.
6.3. (1) Solicitarile vor fi analizate si selectate conform principiului "primul venit, primul servit" in limita bugetului alocat Programului, in concordanta cu data si ora inregistrarii documentelor prevazute la pct. 5.2, in baza verificarii cererii-tip de acord de principiu pentru finantare, conformitatii criteriilor de eligibilitate a beneficiarilor, activitatilor si cheltuielilor eligibile.
(2) Pentru valorificarea integrala a bugetului programului, se creeaza o lista de asteptare in ordinea inregistrarii efectuate in registrul special al programului.
6.4. ANIMMC are obligatia de a face publica epuizarea bugetului alocat Programului pentru anul bugetar in curs, data de la care nu se mai inregistreaza cereri-tip de acord de principiu pentru finantare.
6.5. Data-limita de depunere a cererii-tip de acord de principiu pentru finantare este 1 octombrie 2007, in conditiile neepuizarii pana la aceasta data a bugetului alocat Programului pentru anul bugetar in curs.
6.6. ANIMMC va efectua procesul de evaluare a cererii-tip de acord de principiu pentru finantare, insotita de toate documentele justificative, in ordinea inscrierii in Registrul unic electronic al Programului.
Pentru solicitantii selectati pentru finantare, ANIMMC va transmite o notificare privind acordul de principiu pentru finantare, conform anexei nr. 5 la prezenta procedura, pentru realizarea finantarii in conditiile precizate in cererea-tip de acord de principiu pentru finantare.
In cazul in care cererea-tip de acord de principiu pentru finantare nu este completata corect sau nu este insotita de toata documentatia necesara sau exista neconcordante in informatiile furnizate, procesul de evaluare se va relua de la data inregistrarii unei noi cereri-tip de acord de principiu pentru finantare, cu completarile si corectiile necesare efectuate.
6.7. (1) Solicitantii care nu indeplinesc criteriile de eligibilitate prevazute la pct. 3, cei care nu indeplinesc criteriile de eligibilitate privind activitatile si cheltuielile in conformitate cu anexa nr. 1 la prezenta procedura sau cei care au depus cererile-tip de acord de principiu pentru finantare dupa data la care bugetul alocat Programului a fost epuizat vor primi scrisoare de instiintare a respingerii cererii-tip de acord de principiu pentru finantare.
(2) Cererile de acord de principiu pentru finantare care au fost inregistrate in Registrul special al Programului, dar care exced bugetul alocat, nu vor mai fi evaluate.
7. Acordarea alocatiei financiare nerambursabile
7.1. Alocatia financiara nerambursabila va fi acordata solicitantilor care au fost selectati, dupa ce acestia au efectuat activitatea/activitatile eligibile si plata cheltuielilor eligibile aferente acestora, in conformitate cu notificarea privind acordul de principiu pentru finantare.
7.2. Acordarea alocatiei financiare nerambursabile se face pe baza unei cereri-tip de eliberare a alocatiei financiare nerambursabile, prezentata in anexa nr. 7 la prezenta procedura, pe care solicitantul selectat trebuie sa o transmita la ANIMMC prin posta sau curier, insotita de urmatoarele documente justificative:
a) formularul de decont prevazut in anexa nr. 8 la prezenta procedura;
b) documentele justificative prevazute in anexa nr. 1 la prezenta procedura, in original si in copie, in ordinea activitatilor si documentelor justificative completate in formularul de decont, copiile avand pe ele mentiunea "conform cu originalul", stampila si semnatura imputernicitului sau administratorului societatii;
c) lista tuturor documentelor depuse in vederea eliberarii alocatiei financiare nerambursabile;
d) angajamentul persoanei juridice/persoanei fizice autorizate/asociatiei familiale solicitante de a raporta efectele participarii in program pe o perioada de trei ani catre Unitatea de Implementare a Programului din cadrul ANIMMC, conform anexei nr. 9 la prezenta procedura.
7.3. Beneficiarii sunt obligati sa efectueze activitatile pentru care au solicitat finantare si sa depuna cererea de eliberare a alocatiei financiare nerambursabile in termen de maximum 3 luni de la data emiterii notificarii de acord de principiu pentru finantare, cu exceptia activitatilor prevazute la punctul 4.1 lit. a) si b), pentru care termenul-limita de depunere a cererii de eliberare a alocatiei financiare nerambursabile este de 15 zile lucratoare de la data finalizarii activitatii, dar nu mai tirziu de 21 noiembrie 2007.
In caz contrar, solicitantul nu va mai putea beneficia de alocatii financiare nerambursabile in cadrul prezentului program multianual pe toata durata derularii acestuia.
7.4. Termenul-limita pentru depunerea cererii-tip de eliberare a alocatiei financiare nerambursabile completate este 21 noiembrie a anului bugetar in curs.
7.5. Nu se accepta deconturi de cheltuieli prin efectuarea de plati compensatorii intre partile contractante, in cadrul activitatilor si cheltuielilor eligibile.
7.6. Beneficiarii eligibili pot schimba o singura data furnizorul activitatii si vor instiinta UIP inainte de data efectuarii activitatii eligibile prin declaratie pe propria raspundere. In caz contrar, nu se va elibera alocatia financiara nerambursabila pentru activitatea la care s-a schimbat furnizorul activitatii.
7.7. In cazul platilor in valuta pentru activitatile prevazute la pct. 4.1 se deconteaza valoarea in lei la cursul BNR din ziua efectuarii platii de catre beneficiar.
7.8. Virarea efectiva a sumei care constituie alocatia financiara nerambursabila se face de catre ANIMMC in contul beneficiarului, deschis la trezoreria statului in a carei raza teritoriala isi are sediul sau la care este luat in evidenta fiscala, dupa caz, pe baza analizei setului de documente prevazute la pct. 7.2, in termen de 30 zile calendaristice de la inregistrarea cererii-tip de eliberare a alocatiei financiare nerambursabile conform anexei nr. 7 la prezenta procedura. Documentele originale vor fi ridicate de catre beneficiari de la sediul ANIMMC, dupa verificarea conformitatii copiilor si virarea efectiva a sumei reprezentand alocatia financiara nerambursabila.
7.9. Reprezentantii ANIMMC si cei ai oficiilor teritoriale pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie au dreptul sa verifice la sediul beneficiarilor Programului veridicitatea si conformitatea declaratiilor, activitatilor si cheltuielilor facute de beneficiar in cadrul Programului.
In cazul in care, in urma controalelor efectuate de reprezentantii ANIMMC sau la sesizarea organelor de control abilitate ale statului, se constata ca beneficiarii au facut declaratii incomplete si/sau false pentru a obtine alocatia financiara nerambursabila sau ca au deturnat destinatia acesteia, beneficiarul are obligatia de a rambursa sumele primite, actualizate la data constatarii.
7.10. Beneficiarii alocatiilor financiare nerambursabile au obligatia de a raporta efectele participarii la acest program catre Unitatea de Implementare a Programului din cadrul ANIMMC pentru o perioada de 3 ani incepand cu anul urmator acordarii alocatiei financiare nerambursabile, prin completarea si transmiterea prin posta, fax sau e-mail a formularului prevazut in anexa nr. 9 la prezenta procedura. Perioada de transmitere a formularului de raportare tehnica este 1-30 aprilie a anului urmator expirarii exercitiului financiar de referinta.
In cazul neindeplinirii acestei prevederi, beneficiarul nu va mai putea accesa niciunul dintre programele desfasurate de catre ANIMMC, pentru o perioada de 5 ani.
8. Anularea cererii de solicitare a alocatiei financiare nerambursabile
8.1. In cazul in care una sau mai multe din informatiile cuprinse in cererea-tip de acord de principiu pentru finantare pentru care ANIMMC a transmis solicitantului notificarea privind acordul de principiu se modifica, solicitantii au obligatia de a transmite la ANIMMC prin posta sau curier cererea-tip de anulare totala sau partiala a finantarii pentru care exista acord de principiu, conform anexei nr. 6 la prezenta procedura, in intervalul de timp in care solicitantul avea obligatia sa desfasoare activitatea eligibila. Solicitantul beneficiaza de alocatie financiara nerambursabila pentru activitatile si cheltuielile ramase nemodificate. Pentru activitatile, cheltuielile eligibile si partile contractante care au suferit modificari solicitantul poate transmite o noua cerere-tip de acord de principiu pentru finantare, concomitent sau ulterior transmiterii cererii-tip de anulare totala sau partiala a finantarii.
8.2. Cererea-tip de anulare totala sau partiala a finantarii pentru care exista acordul de principiu se completeaza in limba romana si poarta semnatura in original a reprezentantului legal sau a imputernicitului agentului economic, caz in care se anexeaza imputernicirea in original, semnata si stampilata de reprezentantul legal al societatii. Completarea cererii-tip de anulare totala sau partiala a finantarii se face prin tehnoredactare sau prin scriere cu majuscule.
9. Prevederi referitoare la ajutorul de minimis
9.1. ANIMMC va informa in scris, prin intermediul notificarii de acord de principiu pentru finantare, agentii economici beneficiari cu privire la pragul maxim al ajutorului si la caracterul de minimis al acestuia, in conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 ale Tratatului CVE, publicat in Jurnalul Oficial al Comisiei Europene OJL 379/2006.
9.2. Ajutorul de minimis se va cumula cu alte ajutoare de stat pentru aceleasi costuri eligibile. Daca cumularea conduce la o intensitate a ajutorului care depaseste nivelul intensitatii fixat in conformitate cu prevederile Regulamentului privind exceptarile in bloc sau printr-o decizie adoptata de Comisia Europeana, ajutorul de minimis nu se va acorda.
9.3. ANIMMC va acorda un ajutor de minimis dupa ce va verifica pe baza declaratiei pe propria raspundere a agentului economic ca este respectata regula cumulului, precum si faptul ca suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de trei ani fiscali, inclusiv anul fiscal in curs, fie din surse ale statului sau ale autoritatilor locale, fie din surse comunitare, nu depaseste pragul de 200.000 euro.
9.4. ANIMMC va realiza si mentine o evidenta a ajutoarelor acordate in baza prezentului Program, astfel incat sa fie posibila identificarea valorii, momentului acordarii, modalitatii de acordare, provenientei finantarii, duratei si metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Aceasta evidenta va fi pastrata la ANIMMC timp de zece ani de la data ultimei alocari in cadrul Programului.
9.5. Agentii economici beneficiari de ajutor in cadrul Programului vor tine o evidenta specifica a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis si a altor ajutoare de stat. Acestia sunt obligati sa arhiveze evidenta specifica si sa o pastreze pe o perioada de zece ani.
9.6. Monitorizarea acestei scheme de ajutor revine ANIMMC, care va transmite Consiliului Concurentei informatiile necesare in vederea intocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate in Romania si a registrului ajutoarelor de minimis.
9.7. La solicitarea scrisa a Comisiei Europene, ANIMMC va furniza in termen de 20 de zile lucratoare sau in termenul stabilit in solicitare toate datele pe care Comisia Europeana le considera necesare pentru a aprecia daca au fost respectate conditiile impuse de legislatia incidenta, in special suma totala a ajutorului de minimis primit de beneficiari.
10. Confidentialitate
10.1. Documentele justificative depuse de catre solicitanti in cadrul prezentului program sunt confidentiale, membrii Unitatii de Implementare a Programului (UIP) avand obligatia de a nu dezvalui informatii mentionate in acestea catre terte persoane.
10.2. ANIMMC este autorizata sa publice, in orice forma si mediu, incluzand Internetul, informatiile referitoare la numele
beneficiarului, suma si/sau scopul AFN acordate, asezarea geografica a proiectului (localitatea si judetul).
11. Precizari
11.1. Documentele depuse de catre solicitanti pentru obtinerea aprobarii de principiu a finantarii in cadrul prezentului Program si care nu au fost supuse analizei datorita finalizarii fondurilor alocate vor fi tinute la dispozitia agentilor economici in vederea ridicarii de catre acestia pana la data de 1 decembrie 2007, urmand ca dupa acest termen sa fie distruse.
Comentarii articol (1)