Executivul a dat posibilitatea ca anumite entitati sa poata depune trimestrial declaratia fiscala unica, incepand cu veniturile obtinute in luna octombrie. Insa, aceasta reglementare nu este una obligatorie, firmele in cauza avand posibilitatea sa ramana in continuare cu un regim de declarare lunar, in conditiile in care solicita acest lucru organului fiscal.
Au obligatia de a depune
trimestrial Declaratia unica:
- asociatiile, fundatiile sau alte entitati fara scop patrimonial, persoanele juridice, cu exceptia institutiilor publice care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, persoanele fizice care exercita profesii liberale, precum si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care in anul anterior au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv.
Declarare si plata
Categoriile de platitori mentionate mai sus vor face plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate acestora si a contributiilor sociale obligatorii aferente pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.
Primul termen trimestrial de depunere a Declaratiei si de plata a obligatiilor declarate este
25 ianuarie 2012.
Pentru celelalte categorii de contribuabili care au calitatea de angajator sau asimilata acesteia depunerea D112 se face lunar pana la data de 25 inclusiv din luna urmatoare celei in care au fost realizate veniturile.
„Depunerea trimestriala a declaratiei consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru”, atrage atentia
Beatrice Ambro, economist si membru al Asociatiei Profesionale a Economistilor si Contabililor din Romania.
Insa, platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor care, potrivit legii, au obligatia depunerii trimestriale a declaratiei, trebuie sa depuna declaratia 112 pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a intervenit incetarea calitatii de asigurat a unui beneficiar de venit.
Astfel, daca a incetat calitatea de asigurat in prima luna din trimestru, se depune declaratia aferenta acestei luni, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare, iar declaratiile aferente lunilor 2 si 3 din trimestru se depun pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare trimestrului. in cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, pana la data de 25 inclusiv a lunii 3 din trimestru, urmand ca dupa incheierea trimestrului, sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia. in cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a treia a trimestrului, declaratiile aferente intregului trimestru se depun pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare trimestrului.
Contribuabilii care au obligatia, potrivit legii, de a depune trimestrial declaratia D112,
incepand cu veniturile lunii octombrie 2011, trebuie sa depuna la organul fiscal competent
o declaratie de mentiuni, pana la data de 30 octombrie, pentru modificarea vectorului fiscal la impozit pe salarii si contributii sociale prin declararea perioadei fiscale trimestriale.
Totodata, persoanele si entitatile care au obligatia depunerii trimestriale a declaratiei pot opta pentru depunerea lunara a acesteia. Optiunea se manifesta prin depunerea la organul fiscal competent a unei declaratii privind optiunea, pana la data de 31 ianuarie inclusiv.
Pentru declaratia aferenta trimestrului IV 2011, optiunea de depunere lunara trebuie comunicata organului fiscal competent pana la data de
25 septembrie 2011 inclusiv.
Contribuabilii care au, potrivit legii, obligatia depunerii trimestriale a declaratiei D112, dar au optat pentru depunerea lunara a acesteia, pot reveni la regimul de declarare trimestrial prin depunerea unei declaratii privind optiunea pana la data de 31 ianuarie.
„Important de stiut este faptul ca
Declaratia 010 de anul acesta nu mai are optiunea lunar/trimestrial la obligatiile salariale, astfel incat trebuie sa asteptam reactualizarea declaratiei de catre ANAF”, a precizat pentru AvocatNet.ro reprezentanta
APEC,
Beatrice Ambro.
Comentarii articol (33)