Cu toate ca guvernele din intreaga lume par sa isi foloseasca politicile fiscale in vederea stabilizarii incasarilor bugetare datorita schimbarilor aparute la nivel economic, dintr-un esantion de 96 de tari, inclusiv Romania, mai putin de 15 la suta au inregistrat schimbari in privinta cotelor de impozit pe veniturile persoanelor fizice, iar dintre statele membre G-20 nici una nu a adus schimbari cotelor maxime de impozit, se arata intr-un studiu KPMG remis redactiei AvocatNet.ro.
Potrivit celui mai recent studiu KPMG privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice si cotele de contributii sociale la nivel international, anul trecut au avut loc de doua ori mai multe schimbari decat anul acesta si patru state membre G-20 au raportat actualizari. In 2011, Spania este sigurul stat dintre primele 20 de economii ale lumii (definite prin PIB) incluse in studiu care a avut schimbari in privinta cotei maxime de impozit pe venit.
„Desi in 2011 au existat numeroase discutii privind cotele de impozit pe veniturile persoanelor fizice, in contextul in care multe economii inca incearca sa faca fata preocuparilor privind indatorarea si se afla la granita dintre recuperare si recesiune, aceste discutii nu s-au concretizat in prea multe modificari la nivelul cotelor de impozitare – in special in marile economii ale lumii”, spune
Madalina Racovitan (foto stanga),
Partener in Departamentul de Taxe al KPMG in Romania si coordonator al echipei People Services.
Schimbarile s-au observat cu precadere in Europa
Desi exista diferente semnificative intre sub-regiuni, majoritatea modificarilor legate de cotele de impozit pe veniturile persoanelor fizice au avut loc in statele europene.
Cota medie inregistrata la nivelul Europei de Est, putin peste 17%, reprezinta mai putin de jumatate din cota aplicabila in alte sub-regiuni europene. Acesta este rezultatul initiativelor de
mentinere a unor cote fixe de impozitare, in general la un nivel scazut. In 2011, tendinta statelor din Europa de Est de a pastra cote de impozit relativ scazute a fost subliniata si prin trecerea Ungariei de la un sistem de impunere progresive cu cota maxima de 32 la suta la un sistem bazat pe o cota unica de 16 la suta.
Asa cum subliniaza Racovitan: „Romania a pastrat cota unica de impozit de pe venit de 16% pentru persoanele fizice. O modificare binevenita survenita de la data studiului efectuat de KPMG anul trecut, modificare pe care KPMG si comunitatea de afaceri din Romania au sustinut-o in ultimii ani, a fost reintroducerea plafonului pentru contributiile sociale pentru pensii la nivelul de cinci ori salariul mediu brut pe economie. Acest lucru
plaseaza Romania pe o pozitie mai buna fata de anul trecut in clasamentul realizat la nivel global privind cotele efective de contributii sociale pentru angajat si angajator, pentru
cazul persoanelor cu venituri mari. Acesta este un stimulent util pentru atragerea de
manageri de top talentati in Romania. Cu toate acestea, securitatea sociala reprezinta in continuare o povara semnificativa pentru angajatori, mai ales tinand seama de faptul ca nivelul prestatiilor oferite in schimb este limitat.”
Europa de Vest, unde
cota medie de impozit este de peste 45 la suta, continua sa aiba cele mai ridicate cote de impozit pe veniturile persoanelor fizice, la nivel global. In Europa Occidentala, un mediu atractiv din punct de vedere al impozitului pe veniturile persoanelor fizice ramane limitat la cateva cantoane din Elvetia. Luxemburg este singura tara din Europa de Vest care a adus modificari cotei de impozit pe parcursul anului 2011. Sub presiunea reducerii deficitului bugetar, Luxemburg a crescut cota maxima de impozit, a majorat contributia pentru somaj pentru persoanele cu venituri mari si a introdus o taxa pentru perioada de criza. Cumulate, aceste masuri au dus la o crestere a cotei maxime de impozit cu aproximativ 3 procente.
Implicatii la nivelul asigurarilor sociale
Analiza comparativa realizata de KPMG cu privire la cotele efective de impozit pe veniturile persoanelor fizice si cotele de contributii sociale aplicabile unor venituri brute anuale de 100.000 USD si respectiv 300.000 USD subliniaza faptul ca alte taxe datorate in afara impozitului pe venit, precum si impactul deducerilor trebuie in mod clar luate in considerare atunci cand se fac comparatii intre state.
„Este discutabil daca asigurarile sociale reprezinta taxe in sine, insa din punct de vedere al costurilor, acestea pot fi materiale,” spune Racovitan, care adauga: "Tocmai din acest motiv, studiul nostru include si o analiza a contributiilor datorate atat de angajat cat si de angajator. Componentele de securitate sociala pot varia semnificativ atat in functie de tara cat si in functie de tipul de angajat si angajator.”
Cotele efective sunt calculate prin impartirea valorii totale a taxelor la venitul brut, inainte de aplicarea oricaror deduceri (care pot include si securitatea sociala) pentru a putea fi comparate mai usor, intrucat deducerile pot varia semnificativ de la o tara la alta. De exemplu, folosind ca baza un venit anual brut de 100.000 USD, Belgia, Croatia si Grecia au cote efective cumulate de impozit si contributii sociale ce variaza intre 43 la suta si aproape 48 la suta. Diferenta majora apare in cazul securitatii sociale.
Daniela Oprescu,
Director al echipei de International Executive Services in cadrul KPMG in Romania precizeaza: "Romania se afla pe o pozitie buna in clasamentul privind efectul cumulat al impozitului pe venit si contributiilor sociale la nivelul angajatului, aflandu-se pe locul 55 dintr-un numar de 88 de tari pentru un venit brut de 100.000 USD si pe locul 64 pentru un venit brut de 300.000 USD. Cu toate acestea,
Romania pierde mult teren atunci cand sunt luate in considerare si contributiile sociale ale angajatorului.”
Luand in considerare nivelurile de venit brut anual de 100.000 USD si respectiv 300.000 USD, rezultatele studiului arata ca Franta are cea mai mare cota de contributii sociale cumulate pentru angajat si angajator, de peste 50 la suta in fiecare dintre cele doua scenarii. Belgia detine pozitia a doua, cu 48 la suta.
De asemenea, Oprescu mentioneaza ca „Desi reintroducerea plafonului pentru contributii sociale a fost o schimbare binevenita,
Romania inca se numara printre tarile cu cele mai mari cote de contributii de asigurari sociale cumulate la nivel de angajat si angajator, situandu-se pe locul 18 dintr-un numar de 87 de tari participante la studiu, luand in calcul un nivel al venitului brut anual de 100.000 USD. Din acest punct de vedere Romania surclaseaza multe dinte tarile europene mai dezvoltate, cum ar fi Norvegia (locul 29), Spania (locul 30) si Marea Britanie (locul 35). Date fiind beneficiile limitate pe care sistemul de securitate sociala romanesc le ofera in comparatie cu aceste tari, pozitia Romaniei in clasament aduce motive de ingrijorare. In clasamentul privind cotele de contributii sociale cumulate pentru angajat si angajator pentru un venit brut anual de 300.000 USD, Romania ocupa locul 24 din 85 de tari analizate, depasind din nou multe economii dezvoltate ca cea a Marii Britanii (locul 26), Germania (locul 44) si Olanda (locul 50).”
Oprescu adauga, „Desi aceste cote par extrem de mari, mai mult de o treime din tarile analizate in cadrul acestui studiu au cote efective cumulate la nivel de angajat si angajator de peste 20 la suta pentru un venit brut de 100.000 USD. Avand in vedere nevoile tot mai mari de infrastructura de securitate sociala, atat prezente cat si viitoare, ne asteptam ca presiunea asupra unor sisteme deja fragile sa continue. Dat fiind fenomenul de imbatranire a populatiei si faptul ca in multe economii exista inca incertitudinea revenirii din criza, schemele de securitate sociala sunt mai importante acum ca oricand.”
Madalina Racovitan mai spune ca „Ceea ce nu arata insa aceste clasamente este faptul ca
in Romania, persoanele cu venituri mici suporta cote efective de impozitare ridicate, mai ales in comparatie cu nivelurile pe care cetatenii altor state dezvoltate le suporta. Romania nu este un caz singular din acest punct de vedere. Exista o dezbatere ampla in Marea Britanie cu privire la cota de impozit de 50% pentru persoanele cu salarii foarte mari, insa se neglijeaza problema mai presanta a cotelor marginale de impozitare de peste 50% pentru multe dintre persoanele cu venituri medii spre mici, ca efect al presiunii impozitului pe venit, a contributiilor sociale obligatorii si anularii unor stimulente fiscale. As incuraja Guvernul Romaniei
sa continue politica de reducere a cotelor de contributii sociale, inceputa anul trecut si introducerea plafonarii pentru toate tipurile de contributii sociale la un nivel rezonabil (inclusiv pentru asigurarile sociale de sanatate si de somaj). O asemenea masura ar fi de natura sa amelioreze nivelul de conformitatea a contribuabililor cu prevederile legislative si, pe termen lung, va genera venituri mai mari pentru diversele bugete de asigurari sociale.”
Studiul
KPMG Individual Income Tax and Social Security Rate Survey 2011 este un studiu transfrontalier privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice si cotele de securitate sociala ce foloseste date istorice valabile pentru perioada 2003 – 2011. Raportul acopera 96 de tari si se concentreaza asupra celui mai inalt nivel al impozitului pe veniturile persoanelor fizice datorat bugetului de stat. Pentru a asigura o comparatie mai usoara, studiul a exclus, acolo unde a fost posibil, alte taxe cum ar fi taxele municipale si de stat.
Studiul a fost realizat de catre International Executive Services, care cuprinde specialisti din mai multe firme membre KPMG la nivel international.
Comentarii articol (2)