In prezent, mediul economic din Romania ar putea asigura conditiile pentru revenirea la o crestere sustenabila, cu conditia ca politicile fiscale si monetare prudente sa fie combinate cu eforturi accelerate pentru imbunatatirea mediului de afaceri. Insa, coruptia ramane inca una dintre cele mai importante probleme care afecteaza dezvoltarea economica si sociala din Romania, sunt de parere specialistii din cadrul Consiliului Investitorilor Straini.
Ultimii ani au adus o reforma timida in domeniul fiscal, prin reducerea numarului de impozite datorate de firme si persoane fizice, cat si prin eficientizarea sistemului de plata a acestora. Insa, suntem departe de ceea ce putem numi un sistem fiscal competitiv, care sa atraga investitii straine si sa creeze noi locuri de munca. Consiliul Investitorilor Straini a punctat o serie de recomandari in acest sens pentru Guvern.
Pe de alta parte,coruptia ramane inca una dintre cele mai importante probleme care afecteaza dezvoltarea economica si sociala din Romania. Organizatiile internationale inca mai critica Romania pentru inregistrarea unui progres redus in domeniul reformei judiciare si al initiativelor de combatere a coruptiei. Astfel, in opinia investitorilor straini, pentru a crea practici de buna guvernanta, Romania ar trebui sa se axeze mai mult pe promovarea statului de drept si pe lupta impotriva coruptiei.
Investitorii straini recomanda reintroducerea sistemului care s-a aplicat de la 1 ianuarie pana la 15 aprilie 2007, care permitea ca plata TVA pentru bunurile importate din afara UE sa fie amanata pana cand acestea ajungeau la destinatarul lor final din Romania sau din alt stat membru UE.
Stabilitate fiscala? Pe cand si la noi?
Pentru a contribui la stabilitatea fiscala, investitorii considera necesara eliminarea sintagmei
"de regula" din art. 4 din Codul fiscal. In forma actuala, acest articol stipuleaza faptul ca pot fi aduse modificari Codului fiscal numai printr-o lege, ca ele ar trebui sa intre in vigoare numai de la data de 1 ianuarie a anului fiscal urmator si ca, de regula, trebuie anuntate cu cel putin sase luni inainte. in practica, sintagma de regula a permis autoritatilor sa aduca in mod frecvent modificari legislatiei fiscale in termen foarte scurt. De asemenea, in afara eliminarii sintagmei de regula, FIC solicita implementarea mai eficienta a celorlalte prevederi ale art. 4.
Evaziunea fiscala – vesnica problema
Evaziunea fiscala, care afecteaza atat impozitele directe, cat si cele indirecte, continua sa reprezinte o problema. Acest lucru genereaza concurenta neloiala, dezavantajandu-i pe cei care respecta legea. in prezent, controlul fiscal nu se axeaza in mod corect pe intensificarea colectarii de venituri la bugetul de stat. Adeseori, contribuabilii care solicita rambursarea taxelor sunt supusi unui control fiscal riguros, indiferent daca acestia prezinta sau nu un risc crescut de evaziune fiscala. Acest lucru poate constitui adeseori o risipa de resurse care ar putea fi utilizate mai eficient pentru protejarea veniturilor bugetare.
FIC recomanda eficientizarea controlului fiscal prin verificarea contribuabililor care prezinta un risc crescut de evaziune fiscala. Sanctiunile aplicate in cazul evaziunii fiscale ar trebui inasprite. In plus, ar trebui sa se faca publica o lista a contribuabililor cu arierate.
Holdingurile - o solutie pentru evitarea dublei impozitarii
In prezent, nu exista o lege a holdingurilor in Romania, fapt ce actioneaza ca un obstacol pentru grupurile de companii care au sediul in Romania. Investitorii straini considera ca ar trebui sa se adopte o lege a holdingurilor pentru a permite crearea de structuri corporative care sa elimine dubla impozitare a dividendelor si sa permita compensarea profitului si a pierderilor in cadrul unui grup. Acest lucru ar alinia legislatia din Romania la legislatia altor state din ECE, cum ar fi Republica Ceha, Polonia si Bulgaria, ar stimula infiintarea de holdinguri in Romania si ar descuraja migrarea acestora catre paradisurile fiscale.
Contributii de asigurari sociale mai mici
In opinia investitorilor straini, contributiile de asigurari sociale se mentin ridicate in comparatie cu beneficiile pe care le aduc. Ele reprezinta o cheltuiala semnificativa pentru angajatori, ceea ce poate reprezenta un obstacol in realizarea de investitii in Romania. Reducerea contributiilor in continuare ar stimula investitiile, ar incuraja companiile sa faca angajari, ducand in final la cresterea veniturilor bugetelor de asigurari sociale. FIC recomanda ca nivelul contributiilor de asigurari sociale sa fie redus.
Pierderile din casarea stocurilor - deductibile si in Romania
Multe societati, in special cele care desfasoara activitati cu bunuri perisabile, se confrunta cu pierderi pe inventar. Societatile din domeniul alimentar si farmaceutic sunt obligate sa caseze produsele, fie pentru ca a expirat termenul de vanzare a produsului, fie pentru ca produsul s-a deteriorat si poate pune in pericol siguranta consumatorului, fie din alte motive legate de calitate. in aceasta privinta, legislatia in materie fiscala din Romania este foarte restrictiva si, in general, spre deosebire de majoritatea celorlalte tari, nu permite societatilor sa deduca la calculul impozitului pe profit pierderile din bunuri lipsa la inventar sau alte
bunuri depreciate pentru motivele mentionate anterior, cat si pentru orice alt motiv.
Societatile nu ar trebui sa plateasca impozit atunci cand stocurile/mijloacele fixe sunt casate deoarece acest lucru penalizeaza societatea pentru desfasurarea obisnuita a activitatii. Mai mult, respingerea dreptului de deducere a cheltuielilor rezultate din casarea stocurilor este discriminatorie deoarece alte state membre UE permit un astfel de tratament fiscal.
In opinia specialistilor, pierderile rezultate din casarea stocurilor sau a mijloacelor fixe ar trebui considerate cheltuieli deductibile din punctul de vedere al calculului impozitului pe profit. Reglementarile privind impozitul pe profit ar trebui aliniate cu cele privind TVA.
Cota de TVA, din nou la 19%
Cota de TVA a fost majorata de la 19% la 24% incepand cu 1 iulie 2010, cu un preaviz de numai cateva zile. Majorarea TVA a prejudiciat activitatile comerciale, crescandu-le costurile intr-un moment in care mijloacele financiare erau deja limitate. Acest lucru a facut ca societatilor sa le fie tot mai greu sa-si revina din recesiune, ceea ce a afectat si veniturile bugetare. in plus, termenul scurt in care a fost aplicata majorarea a generat probleme grave pentru multe societati, care au fost nevoite sa-si actualizeze sistemele si totodata sa-si modifice planul de afaceri in numai cateva zile. Prin comparatie, atunci cand guvernul Regatului Unit a majorat TVA in 2010, acesta a dat un ragaz de cateva luni inainte ca majorarea sa intre in vigoare.
Investitorii straini spun ca ar trebui sa se revina la cota standard a TVA de 19%. Acest lucru ar stimula activitatile comerciale si ar contribui la redresare, conducand astfel la o crestere a veniturilor bugetare. in plus, FIC recomanda autoritatilor fiscale sa intensifice eforturile de a impune o mai stricta supraveghere a economiei subterane drept metoda de crestere a veniturilor bugetare mai eficienta decat majorarea impozitelor. Totodata, ar trebui micsorata cota de TVA pentru alimentele de baza, fructe si legume pentru a reduce evaziunea fiscala in materie de TVA.
De asemenea, FIC recomanda ca, in viitor,
orice modificari majore ale legislatiei fiscale sa fie anuntate din timp, astfel incat contribuabilii sa aiba mai mult timp ca sa se pregateasca.
Comentarii articol (2)