Romanii au cheltuit cu 15% mai mult pentru alimentele de baza, in primele sase luni ale anului 2011, pe fondul cresterii preturilor, informeaza un comunicat de presa al companiei de cercetare de piata, GfK Romania.
Consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 6% in moneda nationala in primele sase luni ale anului 2011 comparativ cu perioada similara a anului precedent. Aceasta crestere a fost influentata in primul rand de
nivelul ridicat al inflatiei, se mai precizeaza in documentul de presa.
Potrivit studiului realizat de GfK,
alimentele de baza au fost cele mai afectate de cresterea preturilor,
valoarea cheltuita pentru aceste categorii fiind cu 15% mai mare, in timp ce cheltuielile pentru produse alimentare ne-esentiale au crescut cu 4%.
Dintre produsele alimentare de baza,
uleiul a inregistrat cresteri valorice de pana la 40%, in timp ce volumul a scazut cu aproape 2%. Pentru
cafeaua macinata si prajita nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil, desi consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant.
Cheltuielile pentru
produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat
cresteri de 5% in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent.
Dintre
produsele nealimentare de baza, gospodariile din Romania au platit usor mai putin pentru detergent de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru
sampon de par cheltuielile au crescut cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi.
Alte categorii de produse precum
deodorantele si
sapunul de toaleta au inregistrat si ele cresteri volumice de 4% fiecare, in timp ce numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data aceste produse a crescut usor.
Comertul modern, mai atractiv decat cel traditional
Comertul modern a atras, in primele sase luni ale anului 2011,
47% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent, potrivit studiului GfK.
Hipermarketurile si
supermarketurile au inregistrat rate de crestere cu aproape 15% fiecare, la nivel de cheltuieli absolute, iar magazinele de tip discount cu 14%, ca urmare a numarului mai mare de cumparatori, dar si a expansiunii teritoriale dinamice a marilor lanturi de retail, se arata in acelasi studiu.
In ceea ce priveste
buticurile si
magazinele alimentare, principalele formate ale comertului traditional, acestea au pierdut 4 puncte procentuale in valoare, antrenand in primele sase luni ale anului curent doar
37% din totalul cheltuielilor pentru produse de larg consum comparativ cu 41% in perioada similara a anului 2010, precizeaza GfK.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.
Comentarii articol (0)