Auditorii si-ar putea exercita profesia in orice stat membru al Uniunii Europene si ar putea scapa de birocratie, potrivit unei propuneri de modificare a legislatiei in materia auditului, adoptate de Comisia Europeana. De asemenea, firmele de audit nu vor putea avea o colaborare mai lunga de 6 ani cu clientii lor si vor fi obligate sa separe activitatile de audit de alte activitati, pentru a evita conflictele de interese.
“Conform propunerilor pe care Comisia Europeana le-a adoptat miercuri, aceasta situatie urmeaza sa se schimbe prin clarificarea rolului auditorilor si introducerea unor norme mai stricte pentru sectorul de audit, vizand in special consolidarea independentei auditorilor, precum si cresterea diversitatii pietei de audit, caracterizata in prezent de un grad ridicat de concentrare”, se arata in documentul de presa al Executivului European.
Ce se va schimba?
Comisia propune
crearea unei piete unice a serviciilor de audit legal, ceea ce ar permite auditorilor ca, odata ce au fost autorizati intr-un stat membru, sa-si poata exercita liber si fara impedimente profesia oriunde in Europa.
CE impune, de asemenea,
rotatia obligatorie a firmelor de audit. Astfel, firmele de audit vor fi obligate sa se roteasca dupa o perioada de colaborare de maximum sase ani (cu cateva exceptii). “Trebuie sa treaca
o perioada de patru ani inainte ca o firma de audit sa poata fi angajata din nou de acelasi client. Perioada dupa care rotatia este obligatorie poate fi prelungita la noua ani, in cazul auditurilor comune, adica daca entitatea supusa auditului numeste mai mult de o firma pentru a realiza auditul, ceea ce poate creste calitatea auditului efectuat, conform <<principiului celor patru ochi>>. Auditurile comune nu sunt obligatorii, dar sunt incurajate”, se mai arata in documentul CE.
Totodata, entitatile de interes public vor avea obligatia de a lansa
o procedura de licitatie deschisa si transparenta atunci cand selecteaza un nou auditor.
Un alt element propus de CE se refera la
interdictia de a oferi clientilor lor alte servicii decat cele de audit. In plus, marile firme de audit vor fi obligate sa separe activitatile de audit de activitatile care nu sunt legate de audit, pentru a evita orice risc de conflict de interese.
In plus, conform CE, coordonarea activitatilor de supraveghere a auditorilor ar urma sa fie asigurata in cadrul Autoritatii europene pentru valori mobiliare si piete (AEVMP).
Potrivit CE, criza financiara din 2008 a scos in evidenta lacune importante ale sistemului de audit european. Astfel, auditurile efectuate la cateva institutii financiare mari, inainte de criza si dupa declansarea acesteia, s-au incheiat cu rapoarte de audit pozitive („opinie fara rezerve”), in ciuda gravelor probleme intrinseci care afectau sanatatea financiara a institutiilor in cauza.
In plus, biroul de presa al CE precizeaza ca s-au exprimat ingrijorari privind conflictele de interese, precum si cu privire la posibila acumulare de riscuri sistemice, avand in vedere ca piata este de fapt dominata de patru companii: Deloitte, Ernst & Young, KPMG si PricewaterhouseCoopers.
Mai multe informatii aici.
Comentarii articol (2)