Cum priviti posibilitatea ca o companie de audit romaneasca sa auditeze subsidiara unei firme romanesti care isi desfasoara activitatea in alt stat membru UE?
Roxana Ionescu: Daca in prezent auditurile financiare se efectueaza numai de catre auditorii sau de catre firmele de audit autorizati de catre fiecare stat membru in conformitate cu legislatia interna aplicabila fiecarui stat membru, propunerea de modificare a directivei ar permite societatilor de audit sa efectueze audituri statutare in alte state membre decat cele in care sunt autorizate, cu conditia ca partenerul principal de audit, care conduce auditul, sa fie auditor autorizat in statul membru vizat. Prin urmare, se elimina barierele reprezentate de multitudinea procedurilor de aprobare si, in acelasi timp, se permite dezvoltarea unor societati de audit cu adevarat paneuropene.
In acelasi timp, se ridica problema supravegherii, supraveghere care ar trebui asigurata de entitatile care monitorizeaza activitatea de audit in statul membru respectiv. Cu toate ca aceasta procedura este mai simpla decat prevederea directivei in vigoare, dupa ce se obtine aprobarea statului membru de origine, statul membru gazda poate impune o forma de inregistrare a societatilor de audit din alte state membre.
Cum priviti interzicerea interventiilor facute de terti in ceea ce priveste desemnarea auditorului statutar sau a companiilor de audit ?
Roxana Ionescu: In prezent Directiva 2006/43/CE prevede la art.27 ca statele membre pot permite sisteme sau modalitati alternative pentru numirea auditorului legal sau a firmei de audit, cu conditia ca aceste sisteme sau modalitati sa fie astfel stabilite incat sa asigure independenta auditorului legal sau a firmei de audit fata de membrii executivi ai organului administrativ sau fata de organul de conducere al entitatii auditate.
Propunerea de modificare vizeaza interzicerea clauzelor contractuale care pot influenta desemnarea auditorilor statutari sau a societatilor de audit. Prin urmare posibilitatea ca o terta parte (de regula bancile impun, drept o conditie de acordare a creditelor, apelarea la serviciilor unei anumite companii de audit sau a alteia pe considerentul ca numai companiile agreate ar asigura un nivel de calitate a serviciilor acceptabil) sa « recomande » sau sa « impuna» auditorul dispare, ceea ce ar fi un avantaj considerabil pentru companiile de audit din esalonul doi.
Adoptarea unei astfel de prevederi ar contribui la o reala liberalizare a pietei de audit si la micsorarea efectelor negative pe care impunerea unui auditor le poate avea asupra calitatii serviciilor de audit si asupra atingerii scopului declarant al oricarui audit financiar
Ce parere aveti despre masurile de simplificare introduse de propunerea de modificare a directivei?
Roxana Ionescu: Ca urmare a recentei propuneri a Comisiei, intreprinderile mici nu mai sunt obligate in temeiul dreptului UE sa isi auditeze situatiile financiare, aceasta obligatie ramanand in vigoare pentru intreprinderile mijlocii. Atunci cand intreprinderile mijlocii sunt supuse auditului in temeiul dreptului Uniunii, directiva modificata solicita statelor membre sa garanteze ca standardele de audit aplicate sunt adaptate la dimensiunea si complexitatea intreprinderilor respective. Mai mult, intreprinderile mici ale caror conturi sunt auditate fie in temeiul legislatiei nationale, fie in mod voluntar, trebuie sa beneficieze, de asemenea, de aceasta aplicare a standardelor adaptate.
Aceasta adaptare a serviciilor de audit la dimensiunile companiei client reprezinta un avantaj atat pentru compania auditata pentru care calitatea serviciilor ar trebui sa creasca, cat si pentru firma de audit din perspectiva costurilor inregistrate cu ocazia prestarii serviciilor de audit. Propunerea de modificare a directivei nu aduce precizari concrete cu privire la modul de aplicare proportionala a standardelor de audit, acest lucru ramanand sa fie stabilit de care fiecare stat membru in parte.Prin urmare, daca aceasta prevdere va fi integrata in directiva, vom fi nevoiti sa aplicam cel putin 2 randuri de standarde de audit in functie de dimensiunile entitatii auditate.
Ce parere aveti despre liberalizarea normelor privind actionarii societatilor de audit?
Roxana Ionescu: In prezent, directiva auditului statutar impune ca majoritatea drepturilor de vot ale unei societati de audit sa fie detinute de auidtori financiari. Propunerea de modificare a directivei nu mai prevede aceasta restrictie, mai mult decat atat, statelor membre li se interzice sa impuna ca o valoare minima de capital sau de drepturi de vot ale unei societati de audit sa fie detinute de auditori statutari sau societati de audit.
Totusi, noul articol 3 alineatul (4) pastreaza cerinta ca majoritatea membrilor organului administrativ si de conducere al societatii de audit sa fie societati de audit sau auditori statutari. Normele mai permisive in materie de proprietate trebuie sa faciliteze accesul la capital al societatilor de audit, ceea ce poate duce la cresterea numarului de furnizori de audit si poate incuraja noi participanti pe piata, inclusiv prin cresterea posibilitatilor de atragere de capital de pe pietele financiare. In acelasi timp, eliminarea restrictiilor legate de drepturile si obligatiile actionarilor unei companii de audit ar putea genera si o scadere a calitatii serviciilor prestate si a nivelului de independenta al firmelor de audit.
_________________________
Roxana Ionescu este Audit Partner in RSM Scot din anul 2010. Ea detine calificarile de auditor financiar, expert contabil si consultant fiscal si dupa absolvirea cursurilor Academiei de Studii economice din Bucuresti, a lucrat in RSM Scot incepind cu anul 2001. Roxana si-a continuat pregatirea profesionala si dupa terminartea studiilor universitare prin participarea la programe de training derulate in Romania si in strainatate.
RSM Scot este membra a RSM International, a sasea retea de firme de audit si consultanta din lume, prezenta in peste 80 de tari.
Comentarii articol (0)