Astfel, in general, documentele care se solicita la internarea in spital sunt:
- Bilet de internare de la medicul de specialitate din policlinica/ trimitere de la medicul de familie;
- Buletin de identitate;
- Actul care doveste calitatea de asigurat sau exceptarea de la plata contributiilor la sistemul de sanatate: adeverinta de salariat, cuponul de pensie, cuponul de somaj , adeverinta de elev/student sau adeverinta de ajutor social.
- Medicamentele pe care le luati in momentul internarii, inclusiv medicamentele naturiste sau fara prescriptie pe care vi le administrati (astfel incat doctorii sa isi faca o imagine cat mai completa asupra istoricului vostru medical);
- Obiecte si materiale necesare igienei personale in spital (de la pijamale, halat si papuci de casa pana la prosop, sapun, periuta si pasta de dinti).
Ce drepturi au pacientii
Drepturile si obligatiile pacientilor sunt reglementate de Legea 46/2003, care stabileste ca pacientii au dreptul de a beneficia de asistenta medicala de urgenta, de asistenta stomatologica de urgenta si de servicii farmaceutice, in program continuu.
Conform actui normativ mentionat, pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoana umana, fara nici o discriminare.
Din perspectiva informatiilor pe care trebuie sa le primeasca, un pacient are dreptul sa stie:
- ce servicii de sanatate sunt disponibile si cum pot fi utilizate;
- cine sunt si ce statut au medicii care ii furnizeaza servicii de sanatate;
- care sunt regulile si obiceiurile pe care trebuie sa le respecte pe durata spitalizarii.
Totusi, daca informatiile prezentate i-ar cauza suferinta, pacientul are dreptul de a decide daca mai doreste sa fie informat. Mai mult chiar, orice pacient are posibilitatea de a de a cere in mod expres sa nu fie informat si de a alege o alta persoana care sa fie informata in locul sau.
"Rudele si prietenii pacientului pot fi informati despre evolutia investigatiilor, diagnostic si tratament, cu acordul pacientului", se mai precizeaza in actul normativ.
Trebuie sa mai stiti ca informatiile se aduc la cunostinta pacientului intr-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. In cazul in care pacientul nu cunoaste limba romana, informatiile i se aduc la cunostinta in limba materna ori in limba pe care o cunoaste sau, dupa caz, se va cauta o alta forma de comunicare.
Poti sa refuzi o operatie
Orice pacient are dreptul sa refuze sau sa opreasca o interventie medicala asumandu-si, in scris, raspunderea pentru decizia sa. Totusi, personalul medical trebuie sa explice pacientului consecintele refuzului sau ale opririi actelor medicale.
Execeptie face situatia in care este nevoie de o operatie de urgenta, iar pacientul nu isi poate exprima vointa. In acest caz, medicii au dreptul sa deduca acordul pacientului dintr-o exprimare anterioara a vointei acestuia.
Pacientul trebuie sa isi dea consimtamantul si pentru recoltarea, pastrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul sau, in vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului cu care acesta este de acord.
Consimtamantul pacientului este obligatoriu in cazul participarii sale in invatamantul medical clinic si la cercetarea stiintifica. Nu pot fi folosite pentru cercetare stiintifica persoanele care nu sunt capabile sa isi exprime vointa, cu exceptia obtinerii consimtamantului de la reprezentantul legal si daca cercetarea este facuta si in interesul pacientului.
Datele medicale, confidentiale
Toate informatiile privind starea pacientului, rezultatele investigatiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidentiale, chiar si dupa decesul acestuia.
Informatiile cu caracter confidential pot fi furnizate, insa numai daca pacientul isi da consimtamantul explicit sau daca legea o cere in mod expres.
Totusi, in cazul in care informatiile sunt necesare altor furnizori de servicii medicale acreditati, implicati in tratamentul pacientului, acordarea consimtamantului nu mai este obligatorie.
Dreptul de a muri in demnitate si de a nu da spaga
Potrivit Legii 46/2003, orice pacient internat poate beneficia de servicii medicale acordate de un medic acreditat din afara unitatii sanitare in care este spitalizat.
De asemenea, prevederile legale stipuleaza si ca personalul medical sau nemedical din unitatile sanitare nu are dreptul sa supuna pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta sa il recompenseze altfel decat prevad reglementarile de plata legale din cadrul unitatii respective.
Legea citata mai precizeaza ca pacientul are dreptul la ingrijiri medicale continue pana la ameliorarea starii sale de sanatate sau pana la vindecare. In faze terminale, pacientul are de asemenea dreptul la ingrijiri medicale pentru "a putea muri in demnitate", mai arata actul normativ.
Comentarii articol (65)