Articol scris de Angela Stancu, membru al Asociatiei Profesionala a Economistilor si Contabililor din Romania (www.apec-romania.ro)
Prevederile referitoare la majorarea impozitului datorat de persoanele juridice pentru cladiri care nu au fost reevaluate sunt cuprinse in OG nr. 30/2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 627 din 2 septembrie 2011.
Conform prevederilor aplicabile pana la sfarsitul lui 2011, pentru cladirile care nu erau reevaluate in ultimii trei ani cota de impozit pe cladiri era intre 5 si 10%.
Incepand cu 1 ianuarie 2012, impozitul pentru cladirile care nu sunt reevaluate la finalul anului 2011, va avea valori intre :
- 10 si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, fata de 5 si 10%, cat era prevazut pana acum.
- 30 si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.
Cota impozitului pe cladiri se stabileste de Consiliul Local sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
Conform Codului Fiscal Art. 253 alin. 6 (1), din 2012 cotele de impozit stabilite se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare.
De la aceste prevederi fac exceptie cladirile care au fost amortizate potrivit legii, in cazul carora cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a Consiliului Local sau al Municipiului Bucuresti si poate fi cuprinsa intre 0,25 si 1,50%, inclusiv.
Impozitul pe cladiri se aplica pentru orice cladire detinuta de o persoana juridica aflata in functiune, in rezerva sau in conservare, chiar daca valoarea sa a fost recuperata integral pe calea amortizarii.
Declararea cladirilor in vederea impunerii si inscrierea acestora in evidentele autoritatilor administratiei publice locale reprezinta o obligatie legala a contribuabililor care detin in proprietate aceste imobile, chiar daca ele au fost executate fara autorizatie de construire.
Contribuabilii sunt obligati sa depuna declaratia de impunere in termen de 30 de zile de la data dobandirii bunurilor, in vederea stabilirii valorii impozabile, sau daca au intervenit schimbari care conduc la modificarea impozitului sau a taxei datorate.
Plata impozitului pe cladiri se face in doua etape si anume:
- Pana la data de 30 martie a anului curent se platesc taxele si impozitele aferente semestrului 1;
- Pana la data de 30 septembrie a anului curent se platesc impozitele aferente semestrului 2 din an. Aceste plati se fac in baza unui sumar de plata sau nota de plata primita de la administratiile locale.
In cazul unei cladiri la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarii respective.
In cazul unei cladiri a carei valoare a fost recuperata integral pe calea amortizarii, valoarea impozabila se reduce cu 15%.
In cazul unei cladiri care a fost reevaluata, conform reglementarilor contabile, valoarea impozabila a cladirii este valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata ca atare in contabilitatea proprietarului, persoana juridica.
In cazul cladirilor care apartin institutiilor de credit care aplica Standardele Internationale de Raportare Financiara si aleg metoda de evaluare ulterioara modelul bazat pe cost, valoarea impozabila a acestora este valoarea rezultata din raportul de reevaluare emis de un evaluator autorizat depus la compartimentul de specialitate al administraþiei publice locale.
In cazul unei cladiri care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe intreaga durata a acestuia se aplica urmatoarele reguli:
- Impozitul pe cladiri se datoreaza de locatar;
- Valoarea care se ia in considerare la calculul impozitului pe cladiri este valoarea din contract a cladirii, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului, conform prevederilor legale in vigoare;
- In cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel decat prin ajungerea la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de locator.
Conform modificarilor aduse de OG nr. 30/2011, alin. (9), cota de impozit pentru cladirile cu destinatie turistica ce nu functioneaza in cursul unui an calendaristic este de minimum 5% din valoarea de inventar a cladirii, stabilita prin hotarare a Consiliului Local.
Sunt exceptate de la prevederile alin (9) structurile care au autorizatie de construire in perioada de valabilitate, daca au inceput lucrarile in termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizatiei de construire.
Pentru cladirile ale caror lucrari de constructii nu au fost finalizate la termenul prevazut in autorizatia de construire si pentru care nu s-a solicitat prelungirea valabilitatii autorizatiei, in conditiile legii, la data expirarii acestui termen si numai pentru suprafata construita desfasurata care are elementele structurale de baza ale unei cladiri, in speta pereti si acoperis.
Procesul-verbal de receptie se intocmeste la data expirarii termenului prevazut in autorizatia de construire, consemnandu-se stadiul lucrarilor, precum si suprafata construita desfasurata in raport de care se stabileste impozitul pe cladiri.
Atentie! In Normele de aplicare a HG nr. 1553/2003 privind reevaluarea imobilizarilor corporale, la art. 1 alin. (3) si (4) se precizeaza ca:
“(3) Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza, de regula, de evaluatori autorizati.
(4) In cazul reevaluarii efectuate de specialisti din cadrul persoanelor juridice prevazute la art. 1 din hotarare, componenta comisiilor de reevaluare va fi astfel stabilita incat sa asigure un numar corespunzator de cadre cu pregatire tehnica in domeniu, care sa poata aprecia starea acestora, respectiv gradul de uzura fizica si morala a bunurilor inventariate supuse reevaluarii, utilitatea sau valoarea de piata, dupa caz.”