Codurile penale reprezinta si au reprezentat întotdeauna instrumente juridice care sintetizeaza stadiul gândirii juridico-penale într-o anumita societate si cerintele ocrotirii valorilor sociale cu ajutorul legii penale, reflectând, deopotriva, exigentele societatii fata de cetatean si nevoia cetateanului de protectie penala.
Progresele gândirii juridico-penale din ultimele trei decenii, evolutia practicii judiciare, experienta legislativa a statelor europene oferita atât de Codurile penale ale anilor ’90, cum este Codul penal francez si Codul penal spaniol, cât si de Codurile penale cu o mai îndelungata traditie precum Codul penal german si, nu în ultimul rând, schimbarile social-economice care s-au produs în tara noastra au condus la elaborarea proiectului unui nou Cod penal român. Pentru elaborarea acestui proiect Ministerul Justitiei a reunit reprezentati ai Institutului de Cercetari Juridice al Academiei Române, cadre didactice din învatamântul juridic superior, judecatori si procurori, precum si reprezentanti ai Consiliului Legislativ.
Proiectul noului Cod penal propune unele solutii noi, acceptate pe plan european, cu privire la institutii precum infractiunea, sistemul cauzelor justificative si al cauzelor care înlatura caracterul penal al faptei, participatia, sistemul sanctionator, în contextul general al unificarii legislatiei penale europene si în cel special al integrarii europene si euroatlantice a României. Proiectul mentine, în acelasi timp, dispozitiile din Codul penal în vigoare, care au fost confirmate si a caror viabilitate a fost dovedita de practica judiciara a instantelor române.
Totodata, atât în Partea generala a proiectului Codului penal, cât si în Partea speciala sunt introduse dispozitii care reflecta cerintele Constitutiei, cum sunt cele referitoare la extradare, exigentele si standardele prevazute în conventiile internationale la care România este parte, precum Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Conventia europeana penala privind coruptia sau Conventia Natiunilor Unite împotriva criminalitatii transnationale organizate si Protocoalele sale aditionale, Conventia privind criminalitatea informatica, Conventia internationala privind reprimarea finantarii terorismului.
Recomandarile Consiliului Europei, cum este Recomandarea Comitetului de Ministri al Consiliului Europei nr. R (92)16 referitoare la regulile europene privind sanctiunile si masurile aplicate în comunitate sau Recomandarea R (2001)16 privind protectia copiilor împotriva exploatarii sexuale, ca si prevederile Deciziilor cadru ale Consiliului European, precum Decizia cadru privind combaterea exploatarii sexuale a copiilor si a pornografiei infantile sau Decizia cadru privind combaterea traficului de fiinte umane, sunt reflectate în dispozitiile proiectului.
Prin structura sa, prin terminologia utilizata si prin formularea clara a dispozitiilor legale, proiectul Codului penal îndeplineste si una dintre cerintele Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, si anume accesibilitatea legii.
Partea generala
1. Sistematizata în noua titluri:
I. Legea penala si limitele ei de
aplicare,
II. Infractiunea,
III. Pedepsele,
IV. Minoritatea,
V. Masurile de siguranta,
VI. Cauzele care înlatura raspunderea
penala,
VII. Cauzele care înlatura executarea
pedepsei,
VIII. Cauzele care înlatura consecintele
condamnarii si
IX. Întelesul unor termeni sau expresii
în legea penala
Partea generala a proiectului noului Cod penal are ca prima dispozitie
enuntarea principiului legalitatii incriminarii si a sanctiunilor de drept penal.
Spre deosebire de formularea actuala a principiului legalitatii, proiectul
subliniaza prin dispozitiile art.1 alin.(2) ideea neretroactivitatii legii
penale, cerinta anterioritatii normei de incriminare si a normei care prevede
sanctiuni de drept penal.
Alaturi de enuntarea principiului legalitatii, dispozitiile
preliminare din Titlul I al Partii generale se refera la împartirea faptelor
prevazute de legea penala în crime si delicte, dupa criteriul gravitatii lor.
Revenirea la aceasta clasificare a infractiunilor, care este împartasita de
majoritatea legislatiilor penale europene moderne, tine seama de gravitatea
diferita pe care o prezinta infractiunile - de la fapte sanctionate cu pedeapsa
detentiunii pe viata pâna la fapte sanctionate numai cu amenda - si de rezonanta
puternica pe care o au în societate notiunile de 'crima' si 'delict' fata de
cea de 'infractiune'.
2. Dispozitiile cuprinse în Titlul II - 'Infractiunea',
contin, în primul rând, o redefinire a conceptului de infractiune, prin doua
trasaturi esentiale: „Infractiunea este fapta prevazuta de legea penala
savârsita cu vinovatie', eliminându-se astfel cerinta ca fapta sa prezinte
pericol social. Aceasta solutie subliniaza ideea ca legiuitorul incrimineaza
numai acele fapte care ating gradul de pericol social în masura sa justifice
interventia legii penale. Eventuala disproportie între pericolul social generic
al faptei apreciat de legiuitor si pericolul social concret al unei fapte
urmeaza sa fie solutionata în cadrul procesului de personalizare a pedepsei,
prin renuntarea instantei de judecata la aplicarea pedepsei în aceste cazuri.
Titlul referitor la infractiune cuprinde dispozitii privind cauzele
justificative si cauzele care înlatura caracterul penal al faptei: legitima
aparare, starea de necesitare, constrângerea fizica, constrângerea morala, cazul
fortuit, minoritatea faptuitorului, iresponsabilitatea, betia, eroarea de fapt.
Acestor cauze, li se adauga cele privind ordinul legii si comanda autoritatii
legitime, precum si consimtamântul victimei, reglementate prin dispozitii
similare cu cele cuprinse în Codul penal german si francez.
În ceea ce priveste participatia, în sfera notiunii de autor a
fost inclusa si ipoteza în care acesta comite fapta prin intermediul unei
alte persoane - autorul mediat. Participatia a fost definita în raport cu
savârsirea unei „infractiuni' de catre autor, si nu a unei fapte prevazute de
legea penala, ceea ce a permis renuntarea la reglementarea participatiei
improprii.
De asemenea, sistemul sanctionator în cazul pluralitatii de
infractiuni a fost modificat, astfel încât, în cazul concursului real de
infractiuni este posibila aplicarea cumulului juridic sau a cumulului aritmetic,
iar în cazul recidivei postexecutorii a fost prevazuta posibilitatea unei
majorari substantiale a limitelor de pedeapsa.
3. Titlul III, consacrat pedepsei si personalizarii acesteia,
a fost regândit corespunzator împartirii infractiunilor în delicte si crime,
fiind introduse în acelasi timp: o noua pedeapsa principala pentru delicte,
constând în munca în folosul comunitatii si sistemul zilelor amenda. Alaturi de
modalitatile existente de suspendare a executarii pedepsei, au fost introduse si
noi mijloace de personalizare a pedepsei, cum sunt renuntarea la pedeapsa si
amânarea aplicarii pedepsei.
Scara pedepselor principale aplicabile persoanei fizice are urmatoarea
configuratie:
A. pedepsele principale pentru delicte :
a) munca în folosul comunitatii,
între 100 si 500 de ore;
b) amenda sub forma zilelor amenda,
între 5 si 360 de zile, fiecare zi fiind socotita între 100.000 si 1.000.000
lei;
c) închisoarea între 15 zile si un
an;
d) închisoarea stricta între unu si
15 ani.
B. Pedepsele principale pentru crime:
a) detentiunea severa între 15 si 30
de ani;
b) detentiunea pe viata
Pedepsele privative de libertate se deosebesc atât în raport cu durata lor, cât
si în functie de regimul de executare a acestora.
Astfel, pedeapsa închisorii se executa în regimul deschis, pedeapsa închisorii
stricte, în raport cu durata acesteia, se executa în regimul semideschis sau în
regimul închis, iar pedeapsa detentiunii severe si a detentiunii pe viata se
executa în regimul de maxima siguranta.
Totodata, regimul de executare a pedepselor privative de libertate se
întemeiaza, potrivit proiectului, pe sistemul progresiv, persoana condamnata
având posibilitatea sa treaca dintr-un regim în altul.
În cazul pedepsei amenzii pentru persoanele fizice, care poate fi aplicata numai
în cazul delictelor, sistemul zilelor amenda a fost generalizat. Acest sistem
permite o dubla personalizare a pedepsei amenzii, pe de o parte atunci când
judecatorul stabileste numarul de zile, iar pe de alta parte când acesta
stabileste cuantumul sumei de bani pe care faptuitorul urmeaza sa o plateasca
pentru o zi de amenda. Amenda rezulta, astfel, din înmultirea numarului de zile
de amenda cu cuantumul zilnic al amenzii.
Munca în folosul comunitatii, reglementata deja în legislatia româna în materie
contraventionala, a fost prevazuta printre pedepsele principale aplicabile în
cazul delictelor pedepsite de lege cu închisoarea stricta de cel mult 3 ani.
Respectarea riguroasa a legalitatii, care a atras eliminarea din legea penala a
actualului art.181 - ce permitea organului judiciar sa constate ca o fapta nu
constituie infractiune si sa aplice o sanctiune cu caracter administrativ -, a
impus identificarea altor solutii, care sa permita instantei de judecata sa nu
aplice o pedeapsa când sanctionarea penala nu se justifica într-un caz concret.
Urmând modelele oferite de legislatia comparata si, în special, de legea penala
franceza, proiectul prevede, de exemplu, posibilitatea ca, în cazul faptelor
sanctionate cu pedeapsa închisorii de cel mult un an, instanta sa renunte la
aplicarea pedepsei inculpatului care nu are antecedente penale, a acoperit
prejudiciul cauzat si a dovedit ca se poate îndrepta chiar fara aplicarea unei
pedepse.
4. Tinând seama de noile conventii în materie penala la care România a devenit
parte, care prevad aplicarea sanctiunilor penale în cazul persoanelor juridice,
precum si de angajamentele asumate de România în negocierile pentru aderarea la
Uniunea Europeana, proiectul Codului penal prevede posibilitatea raspunderii
penale a persoanei juridice si conditiile de sanctionare a acesteia, ca si
pedepsele aplicabile persoanei juridice. Aceste prevederi ofera o solutie
legislativa novatoare în problematica pedepsirii persoanei juridice, îndelung
dezbatuta în doctrina româna, începând cu cel de-al II-lea Congres international
de drept penal care a avut loc la Bucuresti în 1929. În acel context, se arata
ca persoanele juridice, departe de a fi abstractiuni, sunt o realitate si
reprezinta forte sociale în viata moderna, iar ordinea legala a fiecarei
societati poate fi grav atinsa când activitatea persoanelor juridice constituie
o violare a legii penale. Aceasta idee este confirmata din ce în ce mai mult în
prezent, în special în legatura cu criminalitatea economica, criminalitatea
organizata, traficul de persoane, de droguri sau de arme.
Proiectul stabileste principiul potrivit caruia persoana juridica, cu exceptia
statului, a autoritatilor publice si a institutiilor publice, raspunde penal, în
cazurile prevazute de lege, pentru infractiunile savârsite în numele sau în
interesul persoanei juridice, de catre organele sau reprezentantii acesteia. În
acest fel, proiectul consacra principiul specialitatii raspunderii penale a
persoanei juridice, în sensul ca persoana juridica raspunde penal numai în cazul
infractiunilor pentru care legea prevede expres ca persoana juridica se
sanctioneaza. În întreaga parte speciala a proiectului, la sfârsitul fiecarui
titlu sau capitol s-au prevazut infractiunile pentru care persoana juridica
raspunde penal. Astfel, de exemplu, s-a prevazut ca persoana juridica raspunde
penal pentru crime si delicte contra intereselor financiare ale Comunitatilor
Europene, crime si delicte contra mediului înconjurator, crime si delicte de
manipulare genetica, delicte contra protectiei muncii, delicte contra datelor si
sistemelor informatice sau crime si delicte privitoare la regimul armelor,
munitiilor, materialelor radioactive si a materiilor explozive.
Sistemul de pedepse aplicabile persoanei juridice include, alaturi de pedeapsa
principala a amenzii, numeroase pedepse complementare reglementate în mod
detaliat dupa cum urmeaza: dizolvarea persoanei juridice; suspendarea
activitatii sau a uneia dintre activitatile persoanei juridice pentru o durata
între unu si 3 ani; interzicerea de a participa la procedurile de achizitii
publice, pentru o durata între unu si 5 ani; interzicerea accesului la unele
resurse financiare, pentru o durata între unu si 5 ani; afisarea hotarârii de
condamnare sau difuzarea ei în Monitorul Oficial al României, prin presa ori
mijloace de comunicare audiovizuala.
Pentru respectarea drepturilor constitutionale referitoare la libertatea de
asociere si libertatea presei, proiectul prevede ca dizolvarea si suspendarea nu
pot fi aplicate partidelor politice, sindicatelor, cultelor religioase sau
organizatiilor cetatenilor apartinând minoritatilor nationale, constituite
potrivit legii. Dizolvarea nu poate fi aplicata persoanelor juridice care îsi
exercita activitatea în domeniul presei sau al audiovizualului, iar activitatea
în domeniul presei sau al audiovizualului nu poate fi suspendata.
5. Titlul referitor la minoritate a fost completat cu o noua masura educativa
aplicabila minorului care a savârsit o infractiune, constând în libertatea sub
supravegherea specializata a serviciilor de reintegrare sociala. Aceasta
supraveghere se concretizeaza, în special, în includerea minorului în programe
de reintegrare sociala, în acordarea de asistenta si consiliere, în functie de
vârsta, particularitatile si nevoile minorului.
6. În Titlul referitor la masurile de siguranta au fost introduse dispozitii
noi, cum sunt cele care permit aplicarea masurii privind interdictia de a reveni
în locuinta familiei nu numai în cazul faptelor de violenta savârsite asupra
membrilor familiei, dar si în cazul abuzurilor sexuale comise asupra minorilor,
precum actul sexual cu un minor si coruptia sexuala.
Prevederile referitoare la confiscarea speciala au fost reformulate în sensul ca
aceasta masura de siguranta se va aplica si în cazul echivalentului în bani al
bunurilor supuse confiscarii sau în cazul bunurilor dobândite în locul acestora.
7. Doua dintre titlurile Partii generale grupeaza cauzele care înlatura
raspunderea penala - amnistia, prescriptia raspunderii penale, lipsa plângerii
prealabile si împacarea partilor - si cauzele care înlatura executarea pedepsei
- gratierea si prescriptia executarii pedepsei.
În ceea ce priveste prescriptia aplicarii pedepsei, proiectul propune termene de
prescriptie corespunzatoare noului sistem de pedepse, dar si în anumite situatii
o majorare a acestor termene, pentru a permite asigurarea urmaririi si judecarii
infractiunilor, chiar daca s-a scurs un interval de timp mai îndelungat de la
data savârsirii lor.
Partea speciala
1. Partea speciala a proiectului tinde sa realizeze o unificare a majoritatii
normelor de incriminare prevazute în legi speciale. Aceasta este structurata în
12 titluri, dupa cum urmeaza: Crime si delicte contra persoanei, Crime si
delicte contra patrimoniului, Crime si delicte contra sigurantei nationale,
Crime si delicte de terorism, Delicte contra exercitarii drepturilor politice si
cetatenesti, Crime si delicte contra intereselor publice, Crime si delicte
contra înfaptuirii justitiei, Crime si delicte de pericol public, Delicte contra
valorilor culturale si contra proprietatii intelectuale, Delicte contra datelor
si sistemelor informatice, Crime si delicte contra economiei, industriei si
comertului, Crime si delicte contra capacitatii de aparare a tarii.
Proiectul noului Cod penal realizeaza astfel o resistematizare a Partii
speciale, fiind de mentionat, în primul rând, faptul ca plaseaza în Titlul I, si
nu în Titlul II ca în prezent, crimele si delictele contra persoanei.
2. În cadrul Titlului referitor la crimele si delictele contra persoanei, în
primul capitol sunt prevazute crimele contra umanitatii, care aduc atingere
colectivitatii umane în ansamblul sau. Alaturi de crimele de genocid si
tratamente neomenoase, au fost prevazute si alte crime contra umanitatii,
savârsite în cadrul atacurilor generalizate sau sistematice lansate împotriva
populatiei civile, astfel cum aceste fapte sunt descrise în Statutul Curtii
Penale Internationale.
Alaturi de crimele si delictele contra vietii, integritatii corporale sau
sanatatii persoanei ori contra libertatii acesteia, Titlul I cuprinde un capitol
consacrat crimelor si delictelor de manipulare genetica, tinând seama de
prevederile Conventiei europene pentru protectia drepturilor omului si a
demnitatii fiintei umane fata de aplicatiile biologiei si medicinei si de
Protocolul aditional la aceasta, referitor la interzicerea clonarii fiintelor
umane. Se incrimineaza, astfel, utilizarea ingineriei genetice pentru a produce
arme biologice sau de exterminare în masa, precum si alterarea genotipului uman,
cu stiinta, în orice mod sau crearea unei fiinte umane genetic identica unei
alte fiinte umane, prin clonare.
Delictele contra familiei si cele contra protectiei muncii sunt considerate,
potrivit proiectului, fapte care aduc atingere persoanei si atributelor
acesteia, fiind incluse Titlul I al partii speciale. Sunt, de asemenea,
prevazute între infractiunile contra persoanei, traficul de persoane si
pornografia infantila.
3. În Titlul destinat crimelor si delictelor contra patrimoniului au fost
prevazute noi forme de abuz de încredere, cum este 'abuzul de încredere prin
fraudarea creditorilor', constând în fapta de a ascunde sau de a distruge
valori ori bunuri din patrimoniul propriu sau de a face datorii fictive în dauna
creditorilor. Totodata, în acest titlu au fost incluse 'distrugerea si
însusirea de valori materiale interesând umanitatea' si 'distrugerea si
însusirea de valori culturale ale popoarelor', precum si infractiunea de 'spalare
a banilor'.
4. În contextul integrarii europene si euroatlantice a României, în Titlul
referitor la crimele si delictele contra sigurantei nationale, au fost introduse
si unele infractiuni noi, cum este, de exemplu, savârsirea de pe teritoriul
României de acte ostile contra unuia dintre statele membre ale Organizatiei
Tratatului Atlanticului de Nord sau care fac parte din Uniunea Europeana ori din
Consiliul Europei.
5. Titlul IV al Partii speciale este consacrat crimelor si delictelor privind
actele de terorism, unificând reglementarile în materia actelor de terorism si a
finantarii acestora, prevazute în legi speciale, tinând seama de importanta
existentei în Codul penal a normelor penale referitoare la terorism. Sistemul
sanctionator prevazut în proiect pentru crimele si delictele care constituie
acte de terorism stabileste ca se aplica maximul pedepsei prevazute de lege, cu
posibilitatea ca acest maxim sa fie majorat, daca instanta îl apreciaza ca fiind
neîndestulator.
6. Concretizând ideea de sistematizare a legislatiei penale si de unificare a
dispozitiilor penale prevazute în diferite domenii, delictele contra exercitarii
drepturilor politice si cetatenesti au fost reunite într-un titlu distinct,
cuprinzând fapte precum 'împiedicarea exercitarii drepturilor electorale', 'violarea
secretului votului' sau 'coruperea alegatorilor.'
7. Titlul privind crimele si delictele contra intereselor publice reuneste în
Capitolul întâi crimele si delictele de coruptie, iar în capitolele urmatoare,
abuzurile savârsite de functionari si alte crime si delicte prin care persoanele
particulare aduc atingere intereselor publice.
8. O atentie deosebita a fost acordata crimelor si delictelor contra înfaptuirii
justitiei. Astfel, pe lânga incriminarile în vigoare referitoare la 'marturia
mincinoasa', 'împiedicarea participarii la proces' sau 'arestarea nelegala
si cercetarea abuziva' au fost prevazute noi infractiuni, care au rolul de a
garanta, si prin mijloacele dreptului penal, înfaptuirea justitiei si drepturile
persoanelor aflate în curs de urmarire penala sau de judecata. De exemplu, a
fost incriminata fapta persoanei care, luând cunostinta în orice mod despre vreo
retinere sau arestare nelegala, nu ia masurile legale de îndata, dar nu mai
târziu de 6 ore, desi aceasta era o îndatorire inerenta functiei sale.
9. Un Titlu distinct este rezervat crimelor si delictelor de pericol public,
care include crimele si delictele privind criminalitatea organizata, cele
privind traficul de droguri sau nerespectarea regimului armelor, munitiilor,
materialelor radioactive si al materiilor explozive. Un spatiu amplu este
acordat capitolului referitor la protectia penala a mediului înconjurator, prin
dispozitiile caruia este sanctionata poluarea atmosferei, a apelor, a solului,
poluarea fonica, precum si poluarea accidentala.
10. Ca si celelalte legislatii penale europene moderne, si proiectul noului Cod
penal cuprinde dispozitii distincte, consacrate protectiei valorilor culturale
si proprietatii intelectuale. Astfel, într-un Titlu special sunt prevazute
delicte contra patrimoniului cultural si arhivistic national si delicte contra
proprietatii intelectuale, în special cele care aduc atingere drepturilor de
autor.
11. Un caracter de noutate îl reprezinta includerea în Partea speciala a Codului
penal a crimelor si delictelor contra economiei, industriei si comertului, ca o
recunoastere a importantei protejarii prin legea penala a valorilor economiei de
piata. În acest titlu sunt incriminate formele sub care se prezinta specula si
camata, alaturi de fapte precum divulgarea secretului economic, concurenta
neloiala, nerespectarea dispozitiilor privind operatiunile de import si export.
Un capitol distinct din Titlul privind crimele si delictele contra economiei,
industriei si comertului este destinat crimelor si delictelor contra încrederii
publice, constând în diversele forme ale falsului.
12. Alte domenii, de actualitate, care se regasesc în partea speciala a
proiectului Codului penal si care contureaza dimensiunea europeana a acestuia,
sunt cele referitoare la traficul de migranti, faptele care aduc atingere
datelor si sistemelor informatice, precum si cele care afecteaza interesele
financiare ale Comunitatilor Europene.
Nu în ultimul rând, ocrotirea capacitatii de aparare a tarii îsi pastreaza locul
în Codul penal, tinând seama de traditia acestei reglementari si de importanta
pe care o are aceasta valoare în societatea româneasca.
Comentarii articol (3)