Totodatã, atât în Partea generalã a proiectului Codului penal, cât ºi în
Partea specialã sunt introduse dispoziþii care reflectã cerinþele
Constituþiei, cum sunt cele referitoare la extrãdare, exigenþele ºi
standardele prevãzute în convenþiile internaþionale la care România este
parte, precum Convenþia europeanã pentru apãrarea drepturilor omului ºi a
libertãþilor fundamentale, Convenþia europeanã penalã privind corupþia sau
Convenþia Naþiunilor Unite împotriva criminalitãþii transnaþionale
organizate ºi Protocoalele sale adiþionale, Convenþia privind criminalitatea
informaticã, Convenþia internaþionalã privind reprimarea finanþãrii
terorismului. Dispoziþiie Proiectului reflectã recomandãrile Consiliului
Europei (Recomandarea Comitetului de Miniºtri al Consiliului Europei nr. R
(92)16 referitoare la regulile europene privind sancþiunile ºi mãsurile
aplicate în comunitate sau Recomandarea R (2001)16 privind protecþia
copiilor împotriva exploatãrii sexuale), ca ºi prevederile Deciziilor cadru
ale Consiliului European ( Decizia cadru privind combaterea exploatãrii
sexuale a copiilor ºi a pornografiei infantile sau Decizia cadru privind
combaterea traficului de fiinþe umane).
Prin structura sa, prin terminologia utilizatã ºi
prin formularea clarã a dispoziþiilor legale, proiectul Codului penal
îndeplineºte ºi una dintre cerinþele Convenþiei pentru apãrarea drepturilor
omului ºi a libertãþilor fundamentale ºi a Curþii Europene a Drepturilor
Omului, ºi anume accesibilitatea legii.
Partea generalã este sistematizatã în
nouã titluri – Legea penalã ºi limitele ei de aplicare, Infracþiunea,
Pedepsele, Minoritatea, Mãsurile de siguranþã, Cauzele care înlãturã
rãspunderea penalã, Cauzele care înlãturã executarea pedepsei, Cauzele care
înlãturã consecinþele condamnãrii ºi Înþelesul unor termeni sau expresii în
legea penalã. Ca primã dispoziþie este enunþat principiului legalitãþii
incriminãrii ºi a sancþiunilor de drept penal. Spre deosebire de formularea
actualã a principiului legalitãþii, proiectul subliniazã ideea
neretroactivitãþii legii penale, cerinþa anterioritãþii normei de
incriminare ºi a normei care prevede sancþiuni de drept penal.
1. Alãturi de
enunþarea principiului legalitãþii, dispoziþiile
preliminare din Titlul I al Pãrþii generale se referã la împãrþirea faptelor
prevãzute de legea penalã în crime ºi delicte, dupã criteriul gravitãþii lor.
Revenirea la aceastã clasificare a infracþiunilor, care este împãrtãºitã de
majoritatea legislaþiilor penale europene moderne, þine seama de gravitatea
diferitã pe care o prezintã infracþiunile – de la fapte sancþionate cu
pedeapsa detenþiunii pe viaþã pânã la fapte sancþionate numai cu amendã – ºi
de rezonanþa puternicã pe care o au în societate noþiunile de “crimã” ºi
“delict” faþã de cea de “infracþiune”.
2. Dispoziþiile cuprinse în
Titlul II – “Infracþiunea”, conþin, în
primul rând, o redefinire a conceptului de infracþiune, prin douã trãsãturi
esenþiale: „Infracþiunea este fapta prevãzutã de legea penalã sãvârºitã cu
vinovãþie”, eliminându-se astfel cerinþa ca fapta sã prezinte pericol
social.
Titlul referitor la infracþiune cuprinde dispoziþii privind cauzele
justificative ºi cauzele care înlãturã caracterul penal al faptei: legitima
apãrare, starea de necesitare, constrângerea fizicã, constrângerea moralã,
cazul fortuit, minoritatea fãptuitorului, iresponsabilitatea, beþia, eroarea
de fapt. Acestor cauze li se adaugã cele privind ordinul legii ºi comanda
autoritãþii legitime, precum ºi consimþãmântul victimei, reglementate prin
dispoziþii similare cu cele cuprinse în Codul penal german ºi francez.
În ceea ce priveºte participaþia, în sfera noþiunii de autor a fost inclusã
ºi ipoteza în care acesta comite fapta prin intermediul unei alte persoane –
autorul mediat. Participaþia a fost definitã în raport cu sãvârºirea unei „infracþiuni”
de cãtre autor, ºi nu a unei fapte prevãzute de legea penalã, ceea ce a
permis renunþarea la reglementarea participaþiei improprii.
De asemenea, sistemul sancþionator în cazul pluralitãþii de infracþiuni a
fost modificat, astfel încât, în cazul concursului real de infracþiuni este
posibilã aplicarea cumulului juridic sau a cumulului aritmetic, iar în cazul
recidivei postexecutorii a fost prevãzutã posibilitatea unei majorãri
substanþiale a limitelor de pedeapsã.
3.
Titlul III, consacrat pedepsei ºi personalizãrii acesteia, a
fost regândit corespunzãtor împãrþirii infracþiunilor în delicte ºi crime,
fiind introduse în acelaºi timp: o nouã pedeapsã principalã pentru delicte,
constând în munca în folosul comunitãþii ºi sistemul zilelor amendã. Alãturi
de modalitãþile existente de suspendare a executãrii pedepsei, au fost
introduse ºi noi mijloace de personalizare a pedepsei, cum sunt renunþarea
la pedeapsã ºi amânarea aplicãrii pedepsei.
Scara pedepselor principale aplicabile persoanei fizice are urmãtoarea
configuraþie:
A. pedepsele principale pentru delicte :
a) munca în folosul comunitãþii, între 100 ºi 500 de ore;
b) amenda sub forma zilelor amendã, între 5 ºi 360 de zile, fiecare zi fiind
socotitã între 100.000 ºi 1.000.000 lei;
c) închisoarea între 15 zile ºi un an;
d) închisoarea strictã între unu ºi 15 ani.
B. Pedepsele principale pentru crime:
a) detenþiunea severã între 15 ºi 30 de ani;
b) detenþiunea pe viaþã.
Pedepsele privative de libertate se deosebesc atât în raport cu durata lor,
cât ºi în funcþie de regimul de executare a acestora.
Astfel, pedeapsa închisorii se executã în regimul deschis, pedeapsa
închisorii stricte, în raport cu durata acesteia, se executã în regimul
semideschis sau în regimul închis, iar pedeapsa detenþiunii severe ºi a
detenþiunii pe viaþã se executã în regimul de maximã siguranþã.
Totodatã, regimul de executare a pedepselor privative de libertate se
întemeiazã, potrivit proiectului, pe sistemul progresiv, persoana condamnatã
având posibilitatea sã treacã dintr-un regim în altul.
În cazul pedepsei amenzii pentru persoanele fizice, care poate fi
aplicatã numai în cazul delictelor, sistemul zilelor amendã a fost
generalizat. Acest sistem permite o dublã personalizare a pedepsei amenzii,
pe de o parte atunci când judecãtorul stabileºte numãrul de zile, iar pe de
altã parte când acesta stabileºte cuantumul sumei de bani pe care
fãptuitorul urmeazã sã o plãteascã pentru o zi de amendã. Amenda rezultã,
astfel, din înmulþirea numãrului de zile de amendã cu cuantumul zilnic al
amenzii.
Munca în folosul comunitãþii, reglementatã deja în legislaþia românã în
materie contravenþionalã, a fost prevãzutã printre pedepsele principale
aplicabile în cazul delictelor pedepsite de lege cu închisoarea strictã de
cel mult 3 ani.
Proiectul prevede ºi posibilitatea ca, în cazul faptelor sancþionate cu
pedeapsa închisorii de cel mult un an, instanþa sã renunþe la aplicarea
pedepsei inculpatului care nu are antecedente penale, a acoperit prejudiciul
cauzat ºi a dovedit cã se poate îndrepta chiar fãrã aplicarea unei pedepse.
4. Þinând seama de noile convenþii în materie penalã la care România a
devenit parte, care prevãd aplicarea sancþiunilor penale în cazul
persoanelor juridice, precum ºi de angajamentele asumate de România în
negocierile pentru aderarea la Uniunea Europeanã, proiectul Codului penal
prevede
posibilitatea rãspunderii penale a persoanei juridice ºi
condiþiile de sancþionare a acesteia, ca ºi pedepsele aplicabile
persoanei juridice.
Proiectul stabileºte principiul potrivit cãruia persoana juridicã, cu
excepþia statului, a autoritãþilor publice ºi a instituþiilor publice,
rãspunde penal, în cazurile prevãzute de lege, pentru infracþiunile
sãvârºite în numele sau în interesul persoanei juridice, de cãtre organele
sau reprezentanþii acesteia. În acest fel, proiectul consacrã principiul
specialitãþii rãspunderii penale a persoanei juridice, în sensul cã persoana
juridicã rãspunde penal numai în cazul infracþiunilor pentru care legea
prevede expres cã persoana juridicã se sancþioneazã. În întreaga parte
specialã a proiectului, la sfârºitul fiecãrui titlu sau capitol s-au
prevãzut infracþiunile pentru care persoana juridicã rãspunde penal. Astfel,
de exemplu, s-a prevãzut cã persoana juridicã rãspunde penal pentru crime ºi
delicte contra intereselor financiare ale Comunitãþilor Europene, crime ºi
delicte contra mediului înconjurãtor, crime ºi delicte privind manipularea
geneticã, delicte contra protecþiei muncii, delicte contra datelor ºi
sistemelor informatice sau crime ºi delicte privitoare la regimul armelor,
muniþiilor, materialelor radioactive ºi a materiilor explozive.
Sistemul de pedepse aplicabile persoanei juridice include, alãturi de
pedeapsa principalã a amenzii, numeroase pedepse complementare reglementate
în mod detaliat dupã cum urmeazã: dizolvarea persoanei juridice; suspendarea
activitãþii sau a uneia dintre activitãþile persoanei juridice pentru o
duratã între unu ºi 3 ani; interzicerea de a participa la procedurile de
achiziþii publice, pentru o duratã între unu ºi 5 ani; interzicerea
accesului la unele resurse financiare, pentru o duratã între unu ºi 5 ani;
afiºarea hotãrârii de condamnare sau difuzarea ei în Monitorul Oficial al
României, prin presã ori mijloace de comunicare audiovizualã.
5.
Titlul referitor la minoritate a fost completat cu o nouã
mãsurã educativã aplicabilã minorului care a sãvârºit o infracþiune,
constând în libertatea sub supravegherea specializatã a serviciilor de
reintegrare socialã. Aceastã supraveghere se concretizeazã, în special, în
includerea minorului în programe de reintegrare socialã, în acordarea de
asistenþã ºi consiliere, în funcþie de vârsta, particularitãþile ºi nevoile
minorului.
6. În
Titlul referitor la mãsurile de siguranþã au fost introduse
dispoziþii noi, cum sunt cele care permit aplicarea mãsurii privind
interdicþia de a reveni în locuinþa familiei nu numai în cazul faptelor de
violenþã sãvârºite asupra membrilor familiei, dar ºi în cazul abuzurilor
sexuale comise asupra minorilor, precum actul sexual cu un minor ºi corupþia
sexualã.
Prevederile referitoare la confiscarea specialã au fost reformulate în
sensul cã aceastã mãsurã de siguranþã se va aplica ºi în cazul
echivalentului în bani al bunurilor supuse confiscãrii sau în cazul
bunurilor dobândite în locul acestora.
7. Douã dintre titlurile Pãrþii generale grupeazã
cauzele care
înlãturã rãspunderea penalã – amnistia, prescripþia rãspunderii penale,
lipsa plângerii prealabile ºi împãcarea pãrþilor – ºi cauzele care înlãturã
executarea pedepsei – graþierea ºi prescripþia executãrii pedepsei.
În ceea ce priveºte prescripþia aplicãrii pedepsei, proiectul propune
termene de prescripþie corespunzãtoare noului sistem de pedepse, dar ºi în
anumite situaþii o majorare a acestor termene, pentru a permite asigurarea
urmãririi ºi judecãrii infracþiunilor, chiar dacã s-a scurs un interval de
timp mai îndelungat de la data sãvârºirii lor.
Partea specialã tinde sã realizeze o
unificare a majoritãþii normelor de incriminare prevãzute în legi speciale,
fiind structuratã în 12 titluri.
În cadrul Titlului referitor la crimele ºi delictele contra persoanei, în
primul capitol sunt prevãzute crimele contra umanitãþii, care aduc atingere
colectivitãþii umane în ansamblul sãu. Alãturi de crimele de genocid ºi
tratamente neomenoase, au fost prevãzute ºi alte crime contra umanitãþii,
sãvârºite în cadrul atacurilor generalizate sau sistematice lansate
împotriva populaþiei civile, astfel cum aceste fapte sunt descrise în
Statutul Curþii Penale Internaþionale. Sunt, de asemenea, prevãzute între
infracþiunile contra persoanei, traficul de persoane ºi pornografia
infantilã.
În
Titlul destinat crimelor ºi delictelor contra patrimoniului au
fost prevãzute noi forme de abuz de încredere, cum este “abuzul de încredere
prin fraudarea creditorilor”, constând în fapta de a ascunde sau de a
distruge valori ori bunuri din patrimoniul propriu sau de a face datorii
fictive în dauna creditorilor. Totodatã, în acest titlu au fost incluse
“distrugerea ºi însuºirea de valori materiale interesând umanitatea” ºi
“distrugerea ºi însuºirea de valori culturale ale popoarelor”, precum ºi
infracþiunea de “spãlare a banilor”.
În contextul integrãrii europene ºi euroatlantice a României, în
Titlul referitor la crimele ºi delictele contra siguranþei naþionale, au
fost introduse ºi unele infracþiuni noi, cum este, de exemplu, sãvârºirea de
pe teritoriul României de acte ostile contra unuia dintre statele membre ale
Organizaþiei Tratatului Atlanticului de Nord sau care fac parte din Uniunea
Europeanã ori din Consiliul Europei.
Titlul IV al Pãrþii speciale este consacrat crimelor ºi delictelor
privind actele de terorism, unificând reglementãrile în materia actelor
de terorism ºi a finanþãrii acestora, prevãzute în legi speciale, þinând
seama de importanþa existenþei în Codul penal a normelor penale referitoare
la terorism. Sistemul sancþionator prevãzut în proiect pentru crimele ºi
delictele care constituie acte de terorism stabileºte cã se aplicã maximul
pedepsei prevãzute de lege, cu posibilitatea ca acest maxim sã fie majorat,
dacã instanþa îl apreciazã ca fiind neîndestulãtor.
Concretizând ideea de sistematizare a legislaþiei penale ºi de unificare
a dispoziþiilor penale prevãzute în diferite domenii, delictele contra
exercitãrii drepturilor politice ºi cetãþeneºti au fost reunite într-un
titlu distinct, cuprinzând fapte precum “împiedicarea exercitãrii
drepturilor electorale”, “violarea secretului votului” sau “coruperea
alegãtorilor.”
Titlul privind crimele ºi delictele contra intereselor publice
reuneºte în Capitolul întâi crimele ºi delictele de corupþie, iar în
capitolele urmãtoare, abuzurile sãvârºite de funcþionari ºi alte crime ºi
delicte prin care persoanele particulare aduc atingere intereselor publice.
O atenþie deosebitã a fost acordatã
crimelor ºi delictelor contra
înfãptuirii justiþiei. Astfel, pe lângã incriminãrile în vigoare
referitoare la “mãrturia mincinoasã”, “împiedicarea participãrii la proces”
sau “arestarea nelegalã ºi cercetarea abuzivã” au fost prevãzute noi
infracþiuni, care au rolul de a garanta, ºi prin mijloacele dreptului penal,
înfãptuirea justiþiei ºi drepturile persoanelor aflate în curs de urmãrire
penalã sau de judecatã. De exemplu, a fost incriminatã fapta persoanei care,
luând cunoºtinþã în orice mod despre vreo reþinere sau arestare nelegalã, nu
ia mãsurile legale de îndatã, dar nu mai târziu de 6 ore, deºi aceasta era o
îndatorire inerentã funcþiei sale.
Un
Titlu distinct este rezervat crimelor ºi delictelor de pericol
public, care include crimele ºi delictele privind criminalitatea
organizatã, cele privind traficul de droguri sau nerespectarea regimului
armelor, muniþiilor, materialelor radioactive ºi al materiilor explozive. Un
spaþiu amplu este acordat capitolului referitor la protecþia penalã a
mediului înconjurãtor, prin dispoziþiile cãruia este sancþionatã poluarea
atmosferei, a apelor, a solului, poluarea fonicã, precum ºi poluarea
accidentalã.
Ca ºi celelalte legislaþii penale europene moderne, ºi proiectul noului Cod
penal cuprinde dispoziþii distincte, consacrate protecþiei valorilor
culturale ºi proprietãþii intelectuale. Astfel, într-un Titlu special sunt
prevãzute delicte contra patrimoniului cultural ºi arhivistic naþional ºi
delicte contra proprietãþii intelectuale, în special cele care aduc atingere
drepturilor de autor.
Un caracter de noutate îl reprezintã includerea în Partea specialã a
Codului penal a
crimelor ºi delictelor contra economiei, industriei
ºi comerþului, ca o recunoaºtere a importanþei protejãrii prin legea penalã
a valorilor economiei de piaþã. În acest titlu sunt incriminate formele sub
care se prezintã specula ºi camãta, alãturi de fapte precum divulgarea
secretului economic, concurenþa neloialã, nerespectarea dispoziþiilor
privind operaþiunile de import ºi export. Un capitol distinct este destinat
crimelor ºi delictelor contra încrederii publice, constând în diversele
forme ale falsului.
Alte domenii, de actualitate, care se regãsesc în partea specialã a
proiectului Codului penal ºi care contureazã dimensiunea europeanã a
acestuia, sunt cele referitoare la
traficul de migranþi, faptele care
aduc atingere datelor ºi sistemelor informatice, precum ºi cele care
afecteazã interesele financiare ale Comunitãþilor Europene.
Comentarii articol (0)