Modificarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, vizeazã sã instituie relaþii de muncã flexibile, care sã asigure atât protecþia salariaþilor cât ºi crearea condiþiilor care sã permitã companiilor sã se dezvolte. De aceea este imperios necesar sã existe în România un act normativ european, în acord cu principiile economiei de piaþã - act normativ care sã scoatã relaþiile de muncã din zona gri, sã elimine corupþia ºi birocraþia.
Este în interesul atât al sindicatelor cât ºi al patronatelor, dar mai ales al economiei ºi societãþii româneºti ca aceastã lege sã se schimbe.
Modificarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii este necesarã ºi obligatorie din urmãtoarele motive:
În Rapoartele de þarã al Uniunii Europene pentru anii 2003 ºi 2004 s-a precizat cã actualul Cod al Muncii nu preia prevederile directivelor în materie ale Uniunii Europene ºi, mai ales, nu urmeazã suficient de clar practicile din þãrile membre ale Uniunii Europene. Astfel, se arãta cã "noul Cod al muncii riscã sã creeze obstacole în calea antreprenoriatului prin introducerea unor constrângeri pe piaþa muncii, precum ºi a unui numãr de noi proceduri birocratice". Raportul de þarã al aceleiaºi organizaþii pe anul 2004 sublinia, de asemenea, cã "celelalte impedimente care rãmân în climatul investiþional, cum ar fi prevederile excesiv de restrictive ale noului Cod al Muncii nu au fost încã înlãturate" (...) "în domeniul legislaþiei muncii, pentru obþinerea unei alinieri totale la acquis-ul comunitar mai sunt necesare ajustãri în unele direcþii. Este de asemenea necesarã o legislaþie nouã care sã transpunã pãrþile din acquis care nu sunt acoperite de noul Cod al Muncii (...) referitoare la timpul de lucru, concedierile colective, informarea lucrãtorilor ".
În perioada care a trecut de la intrarea sa în vigoare, realitatea a dovedit cã actualul Cod al Muncii nu reprezintã un stimulent al dezvoltãrii economiei româneºti, pentru cã el imprimã o oarecare rigiditate relaþiilor de muncã, fapt ce impieteazã asupra performanþelor companiilor ºi asupra capacitãþii acestora de a creºte ºi a se dezvolta prin investiþii.
Analizele efectuate de Inspecþia Muncii cât ºi de organizaþiile patronale ºi mediul de afaceri au scos în evidenþã multiple probleme legate de aplicarea în practicã a unor prevederi ale Codului Muncii. De exemplu, în primul an de la aplicarea Codului Muncii numãrul cazurilor de conflicte de muncã a crescut cu 32% .
Se impune totodatã o clarificare a unor texte din actualul Cod al Muncii, deoarece unele situaþii au condus la îngrãdirea protecþiei reale a salariaþilor, cum ar fi modul de calcul al indemnizaþiilor de concediu de odihnã, normele de muncã, formarea profesionalã a angajaþilor
Oportunitatea urgentãrii adoptãrii prezentului proiect de act normativ, rezultã ºi din necesitatea îndeplinirii angajamentelor asumate de România, în cadrul negocierilor privind Cap. 13 Ocupare si Politici Sociale, de armonizare a legislaþiei naþionale cu aquis-ul comunitar.
Modificarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, se numãrã printre mãsurile cuprinse în Programul legislativ prioritar pentru integrarea în Uniunea Europeanã, program care stabileºte adoptarea actului normativ pentru modificarea Codului Muncii, pânã la finele lunii iunie 2005.
Necesitatea urgentãrii modificãrii Codului Muncii decurge ºi din angajamentul stabilit de Guvernul României cu Banca Mondialã, prin Programul de Ajustare (PAL2), încã din anul 2003. De asemenea, România s-a angajat sã revizuiascã prevederile Codului Muncii pânã la 1 iulie 2005, drept criteriu de performanþã structuralã ºi prin Aranjamentul stand-by de tip preventiv dintre România ºi Fondul Monetar Internaþional, ratificat prin Legea nr. 468/04.11.2004.
În vederea îndeplinirii obligaþiilor asumate ºi ca urmare a negocierilor cu partenerii sociali, s-a elaborat alãturatul proiect de ordonanþã de urgenþã prin care se propun, în principal, urmãtoarele modificãri ºi completãri ale Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii :
- Relaxarea restricþiilor privind folosirea contractului individual de muncã pe perioadã determinatã
Actualul Cod al Muncii reglementeazã extrem de restrictiv încheierea contractelor de muncã pe duratã determinatã, ceea ce încurajeazã munca la negru.
Prin noile reglementãri se doreºte facilitarea accesului la contractele pe duratã determinatã, cu respectarea limitãrilor impuse de legislaþia comunitarã, ceea ce ar aduce mai multe raporturi de muncã din zona neagrã a economiei în zona fiscalizatã.
- Reanalizarea condiþiilor ºi modalitãþilor de încheiere a contractului individual de muncã
- Simplificarea procedurilor de evidenþã a salariaþilor
- Flexibilizarea procedurilor referitoare la concedierea individualã ºi colectivã
În cazul concedierii salariaþilor este necesarã protejarea acestora împotriva abuzurilor angajatorilor, dar birocraþia ºi durata procedurii de concediere mari produc efecte negative atât asupra angajatorului cât ºi asupra angajatului.
Este necesarã reglementarea unei proceduri speciale pentru situaþiile concedierilor colective, însã ea trebuie pusã în acord cu legislaþia europeanã.
- Stabilirea duratei timpului de muncã ºi a muncii suplimentare în condiþiile unei economii de piaþã funcþionale
- Prevederile actualului cod sunt rigide ºi uneori împotriva intereselor atât ale angajatorului cât ºi ale angajatului.
- Reexaminarea modalitãþilor de cooperare dintre angajatori ºi sindicate în ceea ce priveºte îmbunãtãþirea normelor de muncã
- Stabilirea ºi plata concediilor de odihnã
- Revizuirea prevederilor referitoare la formarea profesionalã a angajaþilor
Salariaþii trebuie sã aibã acces la formarea profesionalã, însã ea trebuie sã fie în conformitate cu necesitãþile reale ale activitãþii. În reglementarea actualã, angajatorul este obligat sã le asigure anual salariaþilor formarea profesionalã pe cheltuiala sa, fãrã ca normele legale sã þinã cont de interesele reale ale unitãþii sau ale salariaþilor.
- Revizuirea sistemului de contravenþii ºi sancþiuni
Modificãrile aduse Codului Muncii flexibilizeazã relaþiile de muncã atât în avantajul angajaþilor, cât ºi al angajatorilor.
Ceea ce este mai important însã, ele vor dinamiza activitatea economicã, vor aduce la suprafaþã relaþiile de muncã din zona gri, vor elimina corupþia ºi birocraþia. Dezvoltarea companiilor ar aduce cu sine mai multe locuri de muncã ºi mai bine plãtite, mai mulþi bani la bugetul de stat pentru domenii precum sãnãtate, educaþie, protecþie socialã etc.
Integrarea europeanã înseamnã reglementãri europene. Acest lucru este valabil ºi în ceea ce priveºte relaþiile de muncã.
Având în vedere importanþa deosebitã a acestor reglementari, propunem adoptarea prezentului proiect de ordonanþã de urgenþã privind modificarea ºi completarea Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii.
Comentarii articol (0)