Asa cum va spuneam acum ceva timp, in cazul afacerilor de mici dimensiuni, cele mai utilizate moduri de a iesi dintr-o societate sunt vanzarea si lichidarea (cititi mai multe despre avantajele si dezavantajele pentru fiecare dintre aceste proceduri in articolul Iesirea dintr-o afacere: Stii ce variante ai?). Daca in toamna va explicam cum se face lichidarea unei societati, astazi vom afla mai multe despre vanzarea unui SRL.
Marius Nita, avocat asociat al casei de avocatura Pachiu & Asociatii, a subliniat ca, in linii mari, vanzarea unei afaceri presupune cesiunea partilor sociale sau actiunilor unei societati. Prin vanzarea participatiei la capitalul social al unei societati, vanzatorul transmite atat activul, cat si pasivul societatii.
Potrivit avocatului, cel mai des se apeleaza la vanzarea unui SRL daca afacerea nu mai este profitabila sau daca relatiile dintre asociati s-au deteriorat ori daca ei nu se inteleg asupra modului de conducere si administrare a societatii.
Daca va imaginati ca antreprenorii vor sa abandoneze doar afacerile neprofitabile, trebuie sa aflati ca lucrurile nu stau chiar asa.
Marius Nita a spus ca exista si persoane care simt momentul in care afacerea este “pe val” si prefera sa obtina un profit maxim prin vanzarea ei. Mai mult, exista chiar antreprenori care “cresc” o afacere, tocmai in scopul unei vanzari ulterioare.
Cum se desfasoara cesiunea partilor sociale
Madalina Boncan, asociat in cadrul Pachiu & Asociatii a explicat ca cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale, cu consimtamantul asociatilor actuali, catre una sau mai multe persoane, care astfel vor dobandi calitatea de asociati.
"Conditiile in care se transmit partile sociale in care este divizat capitalul social sunt reglementate expres de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale", a explicat Madalina Boncan, care a adaugat ca cesiunea partilor sociale se poate face fie intre asociati, fie intre persoane din afara societatii (orice persoana care nu are calitatea de asociat).
Avocatul Marius Nita a rezumat pasii care trebuie urmati pentru cesiunea partilor sociale. Astfel, in cazul in care cesiunea partilor sociale se face intre asociati, procedura presupune:
- aprobarea cesiunii in cadrul adunarii generale a asociatilor (prin majoritatea prevazuta in actul constitutiv);
- incheierea unui contract intre asociatul cedent si asociatul cesionar;
- inscrierea cesiunii in registrul asociatilor societatii;
- inregistrarea cesiunii in Registrul Comertului in vederea opazabilitatii fata de terti.
In schimb, cand vine vorba de cesiunea partilor sociale catre persoane din afara societatii, lucrurile se complica putin, fiind necesara adoptarea unei hotarari a adunarii generale a asociatilor, inainte de incheierea contractului de cesiune, insa, in acest caz, hotararea trebuie sa fie luata cu votul asociatilor care reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social.
"La calculul acestei majoritati nu se va avea in vedere si partea de capital social detinuta de asociatul care doreste sa-si cedeze partile sociale", subliniaza Marius Nita.
Acesta precizeaza in continuare ca, pe baza hotararii de aprobare a cesiunii partilor sociale, se va incheia contractul de cesiune care trebuie sa cuprinda partile, pretul cesiunii, numarul de parti sociale cesionate, precum si drepturile si obligatiile partilor.
Totodata, la fel ca in cazul cesiunii partilor sociale intre asociati, si transferul partilor sociale catre o persoana din afara societatii trebuie inregistrat atat in registrul asociatilor tinut de societate, cat si in Registrul Comertului, cu respectarea termenului de opozitie prevazut de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale.
La art. 62, Legea societatilor comerciale prevede ca opozitia se face in termen de 30 de zile de la data publicarii hotararii asociatilor sau a actului aditional modificator in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, daca prezenta lege nu prevede un alt termen.
In ceea ce priveste costurile procedurii, Madalina Boncan a aratat ca, pe langa costurile corespunzatoare formalitatilor de la Registrul Comertului, in cazul cesiunii partilor sociale, costul principal este reprezentat de impozitul pe venitul realizat prin vanzarea partilor sociale, in cazul vanzatorului (atunci cand partile sociale se tranzactioneaza la o valoare mai mare decat valoarea nominala).
Ca durata, vanzarea partilor sociale difera dupa cum cesiunea partilor sociale se efectueaza intre asociati sau catre persoane din afara societatii, a explicat Marius Nita.
Acesta a declarat ca, in cazul cesiunii de parti sociale intre asociati, inregistrarea procedurii dureaza aproximativ 5 zile lucratoare de la depunerea documentelor relevante la Registrul Comertului, in timp ce, in cazul cesiunii de parti sociale catre persoane din afara societatii, procedura de inregistrare la Registrul Comertului ajunge la aproximativ doua luni pentru ca presupune depunerea a doua dosare distincte.
Potrivit lui Marius Nita, prin depunerea primului dosar se asigura mentionarea in Registrul Comertului si publicitatea in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararii asociatilor de vanzare a partilor sociale.
"Registrul Comertului are obligatia legala de a transmite in format electronic hotararea de aprobare a transferului catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si subunitatile acesteia, in termen de 15 zile de la data mentionarii in Registrul Comertului", puncteaza avocatul.
Marius Nita a precizat ca cel de-al doilea dosar va fi depus la expirarea unui termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a hotararii asociatilor prin care a fost aprobata cesiunea partilor sociale. In acest interval orice persoana interesata (in special creditorii societatii care pot fi prejudiciati prin hotararea asociatilor privitoare la cesiunea de parti sociale) poate formula o cerere de opozitie prin care sa solicite instantei judecatoresti sa oblige, dupa caz, societatea sau asociatii fie la repararea prejudiciului cauzat, fie la la atragerea raspunderea civile a asociatului care doreste sa transfere partile sociale.
Datele societatii: ce se modifica dupa vanzare
Odata ce cesiunea partilor sociale a fost definitivata, explica Madalina Boncan, trebuie actualizat actul constitutiv "cu privire la datele de identificare ale noilor asociati, numarul de parti sociale detinute de fiecare, proportia acestora in capitalul social al societatii, in vederea depunerii la Registrul Comertului".
Aceasta a aratat ca celelalte date ale societatii (sediu social, obiect de activitate, administratori) se vor schimba numai in masura in care asociatii vor decide astfel.
"De regula, odata cu schimbarea asociatilor, se procedeaza si la schimbarea organelor de conducere ale societatii", mai puncteaza Boncan.