Cei mai multi antreprenori isi concentreaza eforturile pentru a pune o afacere pe picioare. Se gandesc cum sa obtina finantari, pentru ce sa cheltuiasca banii mai eficient, cum sa-si prioritizeze activitatile, daca si cat sa investeasca in marketing. Nimic gresit in asta, insa, conform specialistilor, pentru fiecare afacere trebuie sa pregatesti, inca de la inceputul ei, si o strategie de iesire, lucru, pe care, cei mai multi il neglijeaza, mai ales cand e vorba de o afacere de mici dimensiuni.
“La demararea unei afaceri, foarte putini se gandesc la strategiile de exit, insa in situatia actuala a economiei, o strategie de exit elaborata din timp poate minimiza pierderile financiare sau poate maximiza profitul, dupa caz”, a declarat, pentru AvocatNet.ro,
Marius Nita, Associate Pachiu & Asociatii (
foto dreapta).
Daca va imaginati ca antreprenorii vor sa abandoneze doar afacerile neprofitabile, trebuie sa aflati ca lucrurile nu stau chiar asa.
Potrivit lui Marius Nita, exista si persoane care simt momentul in care afacerea este “pe val” si prefera sa obtina un profit maxim prin
vanzarea ei. Mai mult, exista chiar antreprenori care
“cresc” o afacere, tocmai in scopul unei
vanzari ulterioare.
Vrei sa iesi dintr-o afacere. Ce variante ai?
Exista mai multe strategii de exit, asa cum exista o gama larga de domenii de activitate, forme multiple de organizare a afacerilor si motive distincte pentru a iesi din afaceri.
In cazul afacerilor de mici dimensiuni, cele mai utilizate „iesiri” sunt
vanzarea si lichidarea, dupa cum a precizat avocatul de la Pachiu & Asociatii.
„Exitul unor investitori se poate realiza si sub forma unor operatiuni mai sofisticate, precum
fuziunile sau divizarile societatilor comerciale, insa ponderea lor ca strategie de exit a fost redusa in practica”, a adaugat el.
Marius Nita a subliniat ca, in linii mari, vanzarea unei afaceri presupune
vanzarea partilor sociale sau actiunilor unei societati.
Prin vanzarea participatiei la capitalul social al unei societati, vanzatorul va transmite
atat activul, cat si pasivul societatii. La nivel procedural, in cazul
societatilor cu raspundere limitata, transferul partilor sociale
trebuie inregistrat in registrul asociatilor tinut de societate, precum si in
Registrul Comertului, cu respectarea termenului de opozitie prevazut de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale.
La art. 62, Legea societatilor comerciale prevede ca
opozitia se face in termen de 30 de zile de la
data publicarii hotararii asociatilor sau a actului aditional modificator in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, daca prezenta lege nu prevede un alt termen. Ea se depune la oficiul registrului comertului care, in termen de 3 zile de la data depunerii, o va mentiona in registru si o va inainta instantei judecatoresti competente.
Marius Nita a aratat ca, in cazul
societatilor pe actiuni, transferul actiunilor va fi inregistrat in
Registrul Comertului pe baza unui extras din registrul actionarilor.
„Vanzarea actiunilor tranzactionate pe o piata reglementata sau in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 297/2004 privind piata de capital si ale reglementarilor emise de Comisia Nationala de Valori Imobiliare”, a punctat Nita.
In ceea ce priveste lichidarea unei afaceri, specialistul de la Pachiu & Asociatii a aratat ca formalitatile referitoare la de-registrarea societatii difera dupa cum asociatii
se inteleg sau nu asupra modului in care vor fi repartizate bunurile societatii.
Astfel,
in cazul acordului unanim al asociatilor, procedura de dizolvare a societatii va parcurge
doua faze, nefiind necesara numirea unui lichidator. In schimb,
in cazul in care asociatii nu se inteleg asupra distribuirii bunurilor,
se va numi un lichidator, iar procedura de lichidare va avea trei etape. (
AvocatNet.ro va prezenta un articol despre procedura de lichidare intr-o editie viitoare a publicatiei).
Lichidare versus vanzare – avantaje si dezavantaje
Potrivit lui Marius Nita,
vanzarea este procedura cel mai des utilizata ca strategie de iesire.
Desi vanzarea unei afaceri, prin transferul de parti sociale/actiuni, pare a fi o formalitate de scurta durata, in practica, procedura
poate dura de la cateva saptamani la cateva luni deoarece preluarea unei afaceri presupune si un proces de
analiza din partea cumparatorului, precum si o serie de
negocieri privind transferul afacerii.
Avantajul principal al acestei strategii este, dupa cum a declarat Marius Nita, „obtinerea de lichiditati in urma vanzarii, ceea ce, in final, reprezinta finalitatea urmarita la inceputul proiectului”.
In ceea ce priveste lichidarea unei societati, avocatul de la Pachiu& Asociatii a explicat ca, desi procedura poate parea mai lunga decat vanzarea, in unele cazuri este chiar mai simpla.
„In situatia in care societatea si angajatii acesteia ajung la un acord privind terminarea raporturilor de munca, procedura de lichidare
se simplifica in mod evident. In caz contrar, procedura de concediere va fi mult mai lunga si cu mult mai multe implicatii financiare pentru societate, avand in vedere compensatiile care ar putea fi platite salariatilor”, a aratat Nita.
Din punct de vedere al costurilor, dizolvarea unei societati presupune
cheltuieli cu formalitatile la Registrul Comertului, insa se pot adauga si alte cheltuieli, daca se pune problema concedierii unor angajati (plata unor
salarii compensatorii). De asemenea, la nota de plata se mai pot adauga si
costurile serviciilor juridice, daca s-a apelat la ajutorul unor avocati pentru aceasta procedura.
De cealalata parte, in cazul vanzarii unei afaceri, costul principal este reprezentat de
impozitul pe venitul realizat prin vanzarea partilor sociale/actiunilor, dupa cum a precizat Marius Nita.
La capitolul castiguri, lucrurile stau ceva mai simplu.
„Cu exceptia cazului in care afacerea este pe pierdere,
in majoritatea situatiilor de exit pe care le tratam putem vorbi de castiguri. Astfel, daca la lichidarea societatii, asociatii au posibilitatea sa intre in posesia bunurilor societatii, in natura, sau a sumelor rezultate din lichidare, in cazul vanzarii afacerii, de regula, transferul este realizat in schimbul unei sume de bani”, a punctat Nita.
Cum stii sa alegi varianta care ti se potriveste mai bine?
Specialistul contactat de AvocatNet.ro a precizat ca strategiile de exit depind foarte mult de motivele pentru care se doreste iesirea din afacere, precum si de scopul urmarit.
„Astfel, un antreprenor care doreste obtinerea unui profit maxim va opta pentru vanzarea afacerii, in timp ce in cazul unei afaceri neprofitabile se poate merge pe varianta lichidarii societatii”, a concluzionat Marius Nita.
Nu exista o strategie de exit unanim valabila pentru ca nici afacerile nu sunt la fel. Pentru a putea concepe un plan bun de exit, Nita le recomanda antreprenorilor sa analizeze foarte bine si sa inteleaga motivele pentru care doresc sa iasa din afacere, precum si finalitatea pe care o urmaresc.
El precizeaza ca, pentru un exit reusit, este recomandabil sa se apeleze si la serviciile specializate ale unor avocati si ale unor contabili sau consultanti financiari.
Comentarii articol (14)