Transferul afacerii către un membru al familiei
Una dintre cele mai frecvente soluții de transmitere a unei afaceri este succesiunea către un membru al familiei din motive care pot ține de sănătate, vârstă sau din dorința de a se apleca cu mai multă atenție asupra altor oportunități de afaceri.
Transferul afacerii către o altă persoană poate fi un proces dificil atunci când cel care preia conducerea societății nu are cunoștințele, experiența sau abilitățile necesare. De aceea, multe societăți nu înregistrează aceleași performanțe după transferul proprietății ca cele obținute alături de fostul manager. Acest fapt se datorează, în principal, dependenței afacerii față de o singură persoană, astfel că procesele de lucru, conexiunile în mediul de afaceri nu pot fi atât de ușor resetate. Tranziția către noul proprietar se face, de obicei, cu dificultate.
În acest caz, una dintre strategiile care se pot dovedi de succes ar fi continuarea relațiilor contractuale în aceleași condiții, respectând aceleași standarde de performanță. Clienții trebuie să resimtă cât mai puțin șocul schimbării managementului companiei.
Vânzarea unei afaceri cu potențial dovedit
Vânzarea afacerii intervine atunci când societatea a înregistrat indicatori economici buni și foarte buni, lucru care poate atrage atenția unor investitori interesați să intre pe piață achiziționând unul dintre actorii importanți.
Vânzarea afacerii aduce beneficii ambilor părți ale contractului de vânzare-cumpărare de părți sociale sau acțiuni: vânzătorul primește suma de bani negociată, iar cumpărătorul primește, în schimbul acesteia, un sistem funcțional, pus la punct, care și-a dovedit deja eficiența. Astfel, câștigarea unei cote de piață, fidelizarea clienților, selecția și recrutarea personalului potrivit, instruirea unei echipe de service, etc, sunt deja probleme rezolvate de către fostul proprietar al afacerii.
Falimentul ca soluție de părăsire a afacerii
O modalitate nedorită de ieșire din afacere este falimentul. Deși nimeni nu se gândește la această posibilitate, multe societăți nou-înființate ajung să fie închise de către antreprenori, ca urmare a unor greșeli de management sau a estimărilor eronate în ceea ce privește potențialul pieței. Indiferent de cauză, antreprenorul trebuie să fie pregătit pentru această posibilitate, astfel încât să-și minimizeze pierderile suferite.
De aceea, înainte de debutul în afaceri, antreprenorul trebuie să fie preocupat, mai degrabă, de însușirea cunoștințelor necesare afacerii pe care o va demara:
- este recomandată participarea la cursuri de antreprenoriat cu o puternică latură practică, astfel încât viitorul antreprenor să înțeleagă ciclul de viață al unei afaceri, modalitatea de construire a unui plan de afaceri, întocmirea unei prognoze economice și interpretarea unor indicatori economici și financiari care să fundamenteze procesul de luare a deciziilor;
- în facultate poți participa la stagii de practică în cadrul unor societăți care activează în domeniul care te interesează;
- poți urmări locurile de muncă vacante în domeniul care te interesează, în departamentele în care vei avea contact direct cu clienții, înțelegând în acest fel nevoile și așteptările lor de la produsele sau serviciile companiei.
În felul acesta, având experiența și cunoștințele minime necesare, riscul de faliment poate fi diminuat, deși nu va fi niciodată complet eliminat din discuție. Dacă totuși intervine eșecul afacerii, falimentul trebuie privit ca un instrument de protecție a societății în fața creditorilor, prin invocarea stării de insolvență. Astfel, societatea beneficiază de o ultimă șansă de redresare, urmând să își reia activitatea dacă planul de reorganizare a fost implementat corect.
Totodată, starea de faliment a afacerii poate însemna un nou început în antreprenoriat, fiind cunoscut faptul că multe afaceri au reușit din încercări succesive.