Potrivit studiului, s-au evidentiat cinci tendinte care demonstreaza ca obiceiurile de consum au suferit modificari majore:
1. Spargerea granitelor in segmentarea de piata: consumatorul "cameleon" isi adapteaza permanent culorile
Consumatorul "cameleon" are o personalitate in continua schimbare, care sfideaza limitarile segmentarii traditionale de piata. Acest consumator are preferinte si fatete contradictorii: face cumparaturi online, dar pretinde contact personal cu cei de la care cumpara, cere cu insistenta servicii individualizate, dar comunica in grup pe site-uri de socializare.
2. Loialitatea fata de brand: o moneda globala cu doua fete
S-a remarcat o divizare pe regiuni in privinta loialitatii fata de brand. Daca, in pietele emergente, brandurile sunt tot mai susceptibile in a influenta decizia de cumparare, consumatorii occidentali sunt mai schimbatori si manifesta o loialitate tot mai scazuta fata de brand, provocand astfel companiile sa gaseasca noi metode de a-si atrage clientii.
La fel ca in cazul refuzului de a se lasa incadrat in segmente predefinite, loialitatea consumatorului "cameleon" fata de o anumita marca devine din ce in ce mai slaba. Acesta isi cauta singur informatiile si ia singur deciziile.
3. De la comunicarea in masa la selectia personala: consumatorul vrea comunicare cu caracter personal
Increderea consumatorului migreaza tot mai mult dinspre canalele traditionale de comunicare in masa catre cele in care este implicata "comunitatea", cum ar fi media sociala sau alte canale digitale. Fenomenul este urmarea unei preferinte tot mai clare pentru personalizarea comunicarii si serviciilor.
Aceasta mutare ia din mainile marcilor puterea canalelor proprii si platite - restrangand raza de actiune a marketingului traditional - si transforma comunitatea bloggerilor in noii purtatori de cuvant. Noul curent ofera oportunitati si avantaje uriase organizatiilor care vor sti sa-i castige de partea lor pe consumatorii digitali.
4. Consumatorul stie-tot, are-de-toate
In mai putin de un deceniu, s-a ajuns ca majoritatea oamenilor sa intre online pentru cel putin o parte din activitatea lor de cumparare. Internetul schimba rapoartele de putere din vanzari pe masura ce isi diversifica propriile canale. Dotati cu toate produsele posibile, avand informatii despre pret si stocuri, consumatorii ii pot pur si simplu evita pe retailerii care nu sunt competitivi.
5. Metamorfozarea din consumator in partener
Noii consumatori isi doresc sa aiba un cuvant mai greu de spus in privinta experientei lor cu seviciile. Ei vor sa fie co-creatori implicati in procesul de design al produselor, nu doar consumatori pasivi. Consumatorii isi doresc ca produsele si serviciile sa fie realizate, vandute, livrate si intretinute intr-un mod care sa li se potriveasca.
Drept dovada, indiferent daca acestia cumpara din magazin sau online - exceptand produsele la care nu se negociaza pretul sau calitatea - principala prioritate o constituie caracteristicile tehnice avansate (inclusiv optiunile de personalizare, gama variata si cele mai recente modele).
Care sunt implicatiile pentru zona business?
Studiul a identificat o serie de implicatii generate de aceste noi trenduri in randul consumatorilor care reprezinta mari provocari, dar, totodata, si mari oportunitati pentru zona de business.
Astfel, pentru a integra in afacere schimbarile consumatorului, companiile trebuie:
- Sa se angajeze in dialogul cu consumatorul
- Sa-si personalizeze serviciile
- Sa ofere consumatorului o experienta totala in relatia cu marca
- Sa livreze servicii relevante pe mai multe canale
- Sa-si transforme consumatorii in parteneri de afaceri
Companiile care vor sti sa valorifice principiile unei strategii de marketing bine articulate ca baza pentru aceste puncte de actiune vor reusi sa-si transforme organizatiile - si ofertele - pe linia unor traiectorii centrate pe client si vor putea obtine un avantaj competitiv foarte mare: oferte mai relevante, o eficienta sporita pe intregul lant de valoare si asigurarea loialitatii clientilor lor.
Studiul Ernst & Young This time it's personal: from consumer to co-creator se bazeaza pe o cercetare derulata in perioada septembrie-decembrie 2011, pe un esantion de 24.405 participanti din 34 de tari din cele doua Americi, zona Asia-Pacific, Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa.
Comentarii articol (4)