Estimarile privind cresterea profitului sunt de asemenea pozitive: 37% estimeaza ca vor avea o crestere de 5%-10%, in timp ce 22% estimeaza crestere de doua cifre a profitului, de pana la 20%. Doar 9% dintre respondenti sunt foarte optimisti, mizand pe un avans de 20%-30% al profitului, se arata in studiul Ernst & Young.
"Cu toate ca 2013 se anunta un an cu provocari pe multe paliere, numeroase companii au raspuns chestionarului nostru spunand ca se asteapta sa inregistreze crestere", spune Bogdan Ion, Country Managing Partner Ernst & Young Romania.
Focus pe cresterea productivitatii
Potrivit documentului citat, pentru a face fata presiunilor impuse de criza economica in mediul local de business in 2012, 30% din oamenii de afaceri chestionati au declarat ca au recurs la reduceri de costuri, iar 28% s-au concentrat pe cresterea productivitatii.
Desi costurile mici sunt considerate in continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe piata, conform raspunsurilor a 31% dintre cei chestionati, atentia comunitatii locale de afaceri se concentreaza asupra unui nou factor in 2013. Astfel, peste 39% dintre respondenti se asteapta ca principala batalie competitiva sa fie data in acest an pe frontul consolidarii notorietatii marcii si a cresterii increderii in brand.
In cazul in care piata va continua sa aiba o evolutie slaba in urmatoarele 12 luni, sau chiar va intra in declin, 76% dintre cei chestionati au declarat ca intentioneaza sa ramana pe piata pana cand aceasta se va stabiliza. 46% dintre respondenti mentioneaza ca sunt pregatiti sa faca fata provocarilor in 2013 prin abordari inovative ale businessului, iar 15% intentioneaza sa-si consolideze pozitia pe piata prin fuziuni si achizitii.
Satisfactia clientilor defineste succesul pe piata locala
Satisfactia clientilor este considerata, de peste 77% dintre cei chestionati, ca fiind unul din cei mai importanti trei factori care definesc succesul unei companii pe piata locala. Alaturi de acesta, liderii de business mentioneaza rezultatele financiare (93%) si cota de piata (64%). Peste 38% considera importanta si notorietatea marcii (brand awareness), se precizeaza in studiul Ernst & Young.
In privinta cererii clientilor in urmatoarele 12 luni, 66% dintre cei chestionati considera ca nu se vor inregistra modificari majore, fata de doar 2% care se asteapta sa asistam la modificari si 32% care considera ca va ramane la fel ca si anul trecut.
Forta de munca calificata face diferenta
60% dintre oamenii de afaceri care au participat la studiul Ernst & Young considera ca succesul companiei lor pe piata depinde in mare masura de abilitatile echipei. 83% dintre cei chestionati considera ca nivelul de educatie al fortei de munca este foarte important pentru reusita companiei.
In privinta echipei, doar 26% dintre respondenti au declarat ca intentioneaza sa creasca numarul angajatilor in 2013, iar 56% estimeaza ca vor mentine acelasi numar de angajati ca si in anul precedent. Daca 55% prevad o crestere de 5-10% a salariilor in 2013, in linie cu rata estimata a inflatiei, 42% se asteapta la o stagnare a nivelului salarial pentru urmatoarele 12 luni.
Finantarea va continua sa fie in principal prin credite bancare
47% dintre respondenti au mentionat ca principala sursa de finantare a investitiilor companiilor lor in 2012 au fost creditele bancare, iar 45% intentioneaza sa apeleze la aceeasi sursa pentru a-si finanta investitiile in 2013. "Doar 41% iau in calcul posibilitatea de a recurge la finantare europeana in 2013", arata studiul citat.
Inovatie, dar cu resurse interne
Raportul evidentiaza, de asemenea, ca majoritatea celor chestionati acorda o mare atentie inovatiei. Aceasta este considerata o sursa de crestere in viitor si una din principalele parghii de generare de noi oportunitati de business. Cu toate acestea, companiile din Romania raman inca destul de timide cand se pune problema unor investitii in inovatie. Majoritatea intentioneaza sa foloseasca in acest scop resursele interne din companiei. Astfel, 63% dintre respondenti au in plan sa incurajeze inovatia in cadrul organizatiilor lor si doar 7% declara ca intentioneaza sa faca parteneriate cu organizatii specializate din domeniul cercetarii si al educatiei.
In acest context, doar 18% din companii spun ca vor continua batalia preturilor mici pentru a-si creste vanzarile in 2013. In schimb, 75% au raspuns ca vor introduce pe piata produse/servicii noi pentru clientii existenti, 33% intentioneaza sa intre pe piete noi cu produsele/serviciile pe care le au, in timp ce 20% spun ca si-au regandit produsele pentru a ataca piete geografice noi.
Comentarii articol (0)