avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 790 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Societăţi comerciale prospectare piata
Discuție deschisă în Societăţi comerciale

prospectare piata

Ma poate ajuta cineva cu un raport de prospectare piata. As dori numai un model pentru un produs, daca se poate. Va multumesc
Cel mai recent răspuns: Nicoleta Ilea , Consultant resurse umane 10:56, 22 Mai 2008
Buna,
cam asta am gasit despre prospectarea de piata, sper sa iti fie de folos :)

1. Identificarea problemei decizionale

S.C. Mobexpert S.A. este o fabrică românească de mobilă cu tradiţie pe piaţa naţională şi cunoscută pe piaţa externă, una dintre principalele ţări importatoare fiind Germania. Datorită procentului semnificativ din vânzările fabricii deţinut de piaţa germană, S.C. Mobexpert S.A. poate opta pentru deschiderea unui magazin propriu sau chiar a unei mici reţele de puncte de desfacere pe această piaţă. Se creează astfel, în timp, premisele aplicării unei strategii de reducere a preţurilor mobilierului, ca urmare a scurtării canalelor de distribuţie.


2. Scopul cercetării
Conform situaţiei prezentate, scopul efectuării acestei cercetări selective este stabilirea oportunităţii extinderii distribuţiei prin deschiderea unei filiale pe piaţa germană. În prealabil se va proceda la cunoaşterea imaginii mobilierului românesc în ochii consumatorului german. Considerându-se că toate firmele româneşti ce exportă mobilier pe piaţa germană oferă în linii mari aceleaşi tipuri de mobilier, ce răspunde unor standarde identice, cercetarea nu va viza o marcă anume, încercându-se mai degrabă conturarea unei mărci naţionale de mobilier, aşa cum este Fabricat în România, deşi aceasta include mult mai multe categorii de produse şi se adresează deocamdată numai pieţei interne.




3. Stabilirea obiectivelor, ipotezelor şi variabilelor cercetării
 Obiectiv: Determinarea gradului de cunoaştere a mobilierului românesc pe piaţa germană.
Ipoteză: Mobilierul românesc este puţin cunoscut pe piaţa germană datorită ţării sale de provenienţă şi mai mult prin intermediul caracteristicilor sale.
Variabilă conceptuală: Gradul de cunoaştere reprezintă măsura în care un individ cunoaşte produsul – după ţara de provenienţă sau după caracteristicile acestuia.
Variabile operaţionale: Gradul de cunoaştere a mobilierului românesc de către cumpărătorii germani variază de la necunoaştere totală la o foarte bună cunoaştere, existând şi posibilităţile intermediare ale unei cunoaşteri slabe sau a uneia bune.

 Obiectiv: Determinarea gradului în care gospodăriile germane sunt dotate cu mobilier românesc.
Ipoteză: Doar 5% dintre gospodăriile germane deţin una sau mai multe piese de mobilier românesc.
Variabilă conceptuală: Gradul de dotare reprezintă procentul gospodăriilor germane ce deţin una sau mai multe piese de mobilier românesc din totalul gospodăriilor germane.
Variabile operaţionale: Gospodăriile germane pot fi sau nu dotate cu mobilier românesc.
 Obiectiv: Stabilirea tipului de mobilier românesc deţinut în gospodăriile germane.
Ipoteză: În gospodăriile germane se găseşte preponderent mobilier românesc de hol şi de bucătărie.
Variabilă conceptuală: Tipul de mobilier se defineşte în funcţie de utilizările acestuia.
Variabile operaţionale: Tipul de mobilier poate fi: de hol, de bucătărie, de sufragerie, pentru dormitor, de birou, pentru terasă şi grădină.
 Obiectiv: Cunoaşterea opiniei vizitatorilor standului cu privire la preţul mobilierului românesc.
Ipoteză: Preţul mobilierului românesc este apreciat ca având un nivel moderat.
Variabilă conceptuală: Preţul reprezintă valoarea vânzării/cumpărării produsului pe piaţă.
Variabile operaţionale: Preţul mobilierului românesc poate fi: foarte scăzut, scăzut, mediu, ridicat, foarte ridicat.
 Obiectiv: Cunoaşterea opiniei vizitatorilor standului cu privire la calitatea mobilierului românesc.
Ipoteză: Mobilierul românesc este apreciat ca fiind un produs calitativ.
Variabilă conceptuală: Calitatea unui produs exprimă principalele sale caracteristici, care îl fac să se distingă de toate celelalte produse similare, conferindu-i o utilitate superioară în satisfacerea nevoilor.
Variabile operaţionale: Nivelul calităţii mobilierului românesc poate fi apreciat ca fiind: foarte scăzut, scăzut, mediu, ridicat şi foarte ridicat.


 Obiectiv: Cunoaşterea opiniei vizitatorilor standului cu privire la designul mobilierului românesc.
Ipoteză: Designul mobilierului românesc este considerat satisfăcător, urmând o linie clasică.
Variabilă conceptuală: Designul reprezintă proiectarea şi aspectul final al produsului.
Variabile operaţionale: Părerea respondenţilor despre designul mobilierului românesc poate fi: foarte bună, bună, satisfăcătoare, nesatisfăcătoare sau neformată.
 Obiectiv: Aprecierea gradului de diversificare sortimentală a mobilierului românesc.
Ipoteză: Gama de produse este mai degrabă limitată.
Variabilă conceptuală: Diversificarea sortimentală reprezintă extinderea unei game sortimentale prin includerea unor produse cu caracteristici noi şi care satisfac aceeaşi categorie de nevoi, dar la un nivel superior.
Variabile operaţionale: Gama sortimentală poate fi: foarte diversificată, diversificată, restrânsă, foarte restrânsă; este posibil şi ca respondentul să nu fi luat în consideraţie această caracteristică.
 Obiectiv: Determinarea gradului de accesibilitate fizică a cumpărătorului potenţial la mobilierul românesc.
Ipoteză: Mobilierul românesc poate fi achiziţionat în prezent doar de la importatorii germani.
Variabilă conceptuală: Accesibilitatea fizică se traduce în numărul magazinelor distribuitoare, ţinând cont şi de amplasamentul acestora.
Variabile operaţionale: Cumpărătorii germani doresc să achiziţioneze mobilier românesc atât de la distribuitorii germani, cât şi de la reprezentanţele firmelor româneşti.
 Obiectiv: Determinarea gradului de accesibilitate financiară a cumpărătorului potenţial la mobilierul românesc.
Ipoteză: Mobilierul românesc poate fi achiziţionat în prezent doar cu plata integral – în numerar sau cu carte de credit.
Variabilă conceptuală: Accesibilitatea financiară se traduce nu numai în nivelul preţului, ci şi în modalităţile de plată practicate.
Variabile operaţionale: Cumpărătorii germani doresc să poată plăti integral sau în rate, în numerar sau cu card, dar nu numai astfel.
 Obiectiv: Cunoaşterea intensităţii şi calităţii promovării mobilierului românesc pe piaţa germană.
Ipoteză: Mobilierul românesc este insuficient promovat pe piaţa germană.
Variabilă conceptuală: Promovarea reprezintă comunicaţia referitoare la un anumit produs şi modul cum aceasta este receptată de public.
Variabile operaţionale: Promovarea poate fi insuficientă sau suficientă, de calitate ridicată sau scăzută.
 Obiectiv: Aprecierea calităţii serviciilor legate de actul de vânzare – cumpărare a mobilierului românesc.
Ipoteză: Serviciile ce însoţesc actul de vânzare – cumpărare se limitează la transportul şi la montarea mobilierului la domiciliul cumpărătorului.
Variabilă conceptuală: Serviciile reprezintă, în acest caz, prestaţiile aferente vânzării mărfii.
Variabile operaţionale: Serviciile ce însoţesc actul de vânzare – cumpărare pot fi: transportul la domiciliu, montarea mobilierului, întretinere şi reparaţii sau altele neluate în consideraţie încă de comerciant.


4. Definirea colectivităţii cercetate,
a unităţii de cercetare şi a unităţii de sondaj
Colectivitatea cercetată este reprezentată de populaţia rezidentă în Germania, mai precis de numărul total al familiilor, al gospodăriilor, care va fi de 27 666 667 familii, aplicând un număr mediu de 3 membri/familie populaţiei totale de 83 000 000 locuitori.
Unitatea de cercetare avută în vedere este familia, iar unitatea de sondaj este stabilită ca fiind vizitatorul standului, indiferent de sex, categorie socio-profesională şi vârstă, cu menţiunea că persoanelor sub 18 ani nu li se vor administra chestionare.


5.Stabilirea metodei de recoltare a informaţiilor
Recoltarea informaţiilor se va face prin metoda sondajului, ca formă structurată de comunicare – tuturor subiecţilor le este prezentat acelaşi chestionar. Se va apela la autoînregistrarea respondenţilor.


6.Stabilirea coordonatelor spaţiale, temporale şi modale ale cercetării
Administrarea chestionarelor se va face cu prilejul unui târg internaţional de mobilă, la intrarea vizitatorului din stand, de către trei dintre operatori, respondentului fiindu-i prezentat scopul acţiunii şi fiind invitat la colaborare. Chestionarul va fi însoţit de un talon de participare la o tombolă organizată în cadrul standului – pentru a stimula participarea la completarea chestionarului. Chestionarele completate vor fi strânse la ieşirea din stand de către unul dintre operatori.
Chestionarele vor fi completate în timpul vizitei expoziţiei atât de către cumpărătorii actuali, cât şi de cei potenţiali. La eventualele lor nelămuriri vor răspunde alţi doi operatori prezenţi în incinta standului; aceştia vor avea şi rolul de a asocia în mintea vizitatorilor imaginea mobilierului românesc cu caracteristicile sale fizice vizibile (considerându-se că pe clienţi îi interesează prioritar proprietăţile mobilierului şi mai puţin ţara de provenienţă) – în vederea completării corecte a chestionarului. O a şasea persoană îi va supraveghea şi coordona pe cei cinci operatori. Numărul operatorilor de interviu se poate modifica pe ore în funcţie de fluxul vizitatorilor.
Expoziţia este deschisă zilnic între orele 10:00 – 18:00, pe o perioadă de două săptămâni. Distribuirea chestionarelor se va face pe toată durata orarului de funcţionare, durata de culegere a informaţiilor fiind astfel de 112 ore. Durata medie a completării unui chestionar este de 10 – 15 minute.



7.Stabilirea mărimii eşantionului şi a metodei de eşantionare
Mărimea eşantionului:
n = mărimea eşantionului;
T = coeficientul care corespunde probabilităţii cu care se garantează rezultatele;
P = proporţia componentelor din eşantion care posedă caracteristica cercetată (se consideră egală cu 0,5 pentru a face ca dispersia să aibă valoarea maximă posibilă);
eroarea limită acceptabilă.
Pentru un coeficient t = 1,96, corespunzător unei probabilităţi de 0,95, şi o eroare limită de 0,02, mărimea eşantionului, calculată ca pentru un sondaj neexhaustiv, va fi:
n = [3,8416*0,5*(1-0,5)]/0,0004 = 2401 persoane.
Mărimea colectivităţii fiind de N = 27 666 667 persoane (reprezentanţi ai familiilor), indicele de sondaj este mult mai mic decât 1/7; aşadar, se ia în consideraţie n obţinut.
Se foloseşte metoda eşantionării simple aleatoare.


8.Chestionarul
Chestionarele vor fi înmânate respondenţilor folosindu-se următoarea formulă introductivă: “ Bună ziua!
Numele meu este ……………………. şi reprezint fabrica de mobilă MOBEXPERT din România. În scopul diversificării şi îmbunătăţirii desfacerilor mobilierului nostru pe piaţa germană ne este necesară cunoaşterea motivaţiilor dvs. de cumpărare/necumpărare. În acest sens, vă rugăm să aveţi amabilitatea de a ne răspunde la următoarele întrebări, putând câştiga astfel un set complet de mobilă pentru sufragerie dacă veţi completa talonul ataşat chestionarului şi îl veţi depune în urnă.”
CHESTIONAR

Vă rugăm să încercuiţi varianta/variantele corespunzătoare:
1. În prezent aveţi în gospodăria dvs. mobilier românesc?
a) da
b) nu

2. Ce piese de mobilier românesc aveţi în gospodăria dvs.?
a) mobilier de hol;
b) mobilier de bucătărie;
c) mobilier de sufragerie;
d) mobilier pentru dormitor;
e) mobilier pentru birou;

3. Cum apreciaţi nivelul preţurilor practicate la produsele de româneşti mobilier?
a) foarte scăzut;
b) scăzut;
c) mediu;
d) ridicat;
e) foarte ridicat.

4. Gama sortimentală a produselor noastre este:
a) foarte diversificată;
b) diversificată;
c) restrânsă;
d) foarte restrânsă;
e) nici o opinie.



5. Cum apreciaţi nivelul calităţii la produsele de mobilier românesc?
a) foarte scăzut;
b) scăzut;
c) mediu;
d) ridicat;
e) foarte ridicat.

6.Cum preferaţi să cumpăraţi produsele de mobilier:
a) cu plata integral şi în numerar;
b) cu plata integral, cu card;
c) cu plata în rate, în numerar;
d) cu plata în rate, cu card;
e) alte modalităţi; care?………………………………………………….


7.Ce servicii preferaţi să însoţească vânzarea produselor de mobilier românesc?
a) transport la domiciliu;
b) montarea mobilierului;
c) întreţinere şi reparaţii;
d) alte servicii; care?……………………………………………………..

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Mãrci notorii Gheorghe Bucsa Gheorghe Bucsa Care sunt criteriile care determina o marca sa fie considerata notorie, conform legislatiei romane sau europene ? (vezi toată discuția)
Pot evita plata taxei de poluare? lucfelice lucfelice Ce ziceti? as putea cumpara o masina SH din Germania, sa sa o inscriu fara a mai plati prostia asta de taxa de poluare? M-am gandit in felul urmator: sa fac o ... (vezi toată discuția)
Import si ditributie online StefanStefan StefanStefan Dorim sa importam din Uniunea Europeana si din afara ei jocuri si jucarii si sa le distribuim in Romania en-detail pe internet si en-gros prin vanzari directe. ... (vezi toată discuția)