Prin aceasta masura se asigura confidentialitatea datelor de identificare a contribuabililor pe care C.N. Imprimeria Nationala SA le utilizeaza pentru tiparirea declaratilor personalizate.
Conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.199/2000 privind infiintarea C.N. Imprimeria Nationala SA, obiectul de activitate include 'producerea cu titlu de exclusivitate a tipariturilor cu caracter special ce impun masuri de protectie impotriva falsificarii sau contrafacerii elaborate de alte institutii si organele administratiei publice centrale si locale'.
In urma Ordonantei Guvernului nr.86/2003, prin care Ministerul Finantelor Publice a preluat administrarea veniturilor din contributii sociale, datele prevazute in vectorul fiscal al contribuabililor platitori de impozit pe salarii si pe veniturile asimilate salariilor vor fi completate din oficiu de organul fiscal cu obligatiile de declarare si plata referitoare la contributiile sociale.
O alta precizare se refera la legislatia utilizata la decontarea TVA si la depunerea cererilor de rambursare aferente operatiunilor din luna decembrie 2003 care se vor depune pina la 25 ianuarie 2004, respectiv la Legea nr.345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata.
G U V E R N U L R O M AN I E I
Proiect de Ordonanta de Guvern pentru reglementarea unor masuri financiare
Art. I – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 381 din 5 iunie 2002, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Litera a) a alineatului (1) a articolului 2 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'a) comertul ocazional cu produse agricole efectuat de producatorii agricoli
individuali in piete, targuri, oboare sau alte locuri publice autorizate,
livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, precum si activitatile
de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe
baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;'
2. Litera h) a alineatului (1) a articolului 2 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'h) activitatile desfasurate ca profesii liberale sub toate formele de
organizare care nu implica crearea unei societati comerciale, precum si
activitatile economice desfasurate in mod independent de persoanele fizice
autorizate potrivit legii, cu exceptia activitatilor de taximetrie auto pentru
marfuri si persoane;'
3. Alineatul (6) al articolului 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(6) Agentii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale
sunt obligati sa foloseasca numai consumabile furnizate de distribuitorii
autorizati sau de unitatile de distribuire si/sau service acreditate de acestia,
de la care au cumparat aparatele.'
4. Dupa alineatul (6) al articolului 4 se introduc doua noi alineate, alin.
(6.1) – (6.2), cu urmatorul cuprins:
'(6.1) Distribuitorii autorizati sunt obligati sa comercializeze numai piesele
de schimb, subansamblurile si consumabilele aferente aparatelor de marcat
electronice fiscale pentru care au fost autorizati in conditiile prevazute la
art. 5.
(6.2) Unitatile de distributie si/sau service acreditate sunt obligate sa
achizitioneze consumabile, precum si piese de schimb si subansambluri numai de
la distribuitorul autorizat care le-a acreditat.'
5. Alineatul (7) al articolului 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(7) Consumabilele pentru aparatele de marcat electronice fiscale livrate
utilizatorilor de catre distribuitorii autorizati trebuie sa asigure mentinerea
lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare prevazuta de prezenta ordonanta de
urgenta si vor fi personalizate prin marcarea acestora cu datele necesare
identificarii distribuitorului autorizat care a furnizat aparatul.'
6. Dupa litera g) a articolului 10 se introduce o noua litera, lit. g1), cu
urmatorul cuprins:
'g1) nerespectarea de catre distribuitorii autorizati sau de catre unitatile de
distributie si/sau service acreditate de acestia a prevederilor art. 4 alin.
(61), (62) si (7);'
7. Litera c) a alineatului (1) a articolului 11 se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
'c) faptele prevazute la art. 10 lit. g1), i) si l) se sanctioneaza cu amenda de
la 50 milioane lei la 200 milioane lei.'
Art. II - Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si
functionarea cazierului fiscal, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr.540 din 1 septembrie 2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr.410/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (1) al articolului 8 se introduce un nou alineat, alin.
(11), cu urmatorul cuprins:
'(11) Persoanele fizice si juridice straine care nu sunt inregistrate fiscal in
Romania si se afla intr-una din situatiile prevazute la art.8 alin.(1) nu au
obligatia sa prezinte certificatul de cazier fiscal.'
2. Alineatul (2) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
'(2) Procedura de eliberare a certificatului de cazier fiscal, a carui
prezentare este obligatorie la infiintarea societatilor comerciale pentru
persoanele prevazute la art.8 alin. (1), va fi convenita prin protocol incheiat
intre Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Justitiei.'
Art. III - Ordonanta Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de
bunuri scutite de la plata datoriei vamale, publicata in Monitorul
Oficial, Partea I, nr.615 din 29 august 2003, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Articolul 69 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'Art. 69 - Sunt scutite de la plata drepturilor de import, atat timp cat nu dau
ocazia unor abuzuri sau distorsiuni majore ale concurentei, sub rezerva
dispozitiilor art. 71 si 72:
a) bunurile provenite din ajutoare si donatii cu caracter social, umanitar,
religios, cultural, didactic, sportiv, primite de unitati de cult recunoscute
legal, unitati si institutii scolare de stat si particulare, ministere si alte
institutii ale administratiei publice centrale si locale si de organizatii cu
caracter caritabil sau filantropic precum si de asociatii si fundatii desemnate
de Ministerul Finantelor Publice;
b) bunurile de orice natura trimise cu titlu gratuit de o persoana sau de o
organizatie stabilita in afara Romaniei si fara scop comercial din partea
expeditorului, catre ministere si alte institutii ale administratiei publice
centrale si locale sau alte organizatii cu caracter caritabil sau filantropic,
precum si de asociatii si fundatii desemnate de Ministerul Finantelor Publice,
in vederea cresterii fondurilor colectate in cursul manifestarilor caritabile
ocazionale, organizate in beneficiul persoanelor nevoiase;
c) echipamentele si materialele de birou trimise cu titlu gratuit de o persoana
sau de o organizatie stabilita in afara Romaniei si fara scop comercial din
partea expeditorului, catre organizatii cu caracter caritabil sau filantropic
precum si de asociatii si fundatii desemnate de Ministerul Finantelor Publice,
in vederea utilizarii exclusiv pentru nevoile lor de functionare si realizare a
obiectivelor caritabile sau filantropice pe care le urmaresc;
d) bunurile trimise cu titlu gratuit, finantate de guverne straine in baza unor
tratate, intelegeri, protocoale semnate de Guvernul Romaniei, catre organizatii
stabilite de comun acord, de catre comisii guvernamentale mixte prin protocoale
anuale si desemnate de catre Ministerul Finantelor Publice in vederea realizarii
proiectelor specifice de asistenta economica, sociala, inclusiv caritabila,
umanitara si de promovare culturala si educationala.'
2. Alineatul (1) al articolului 82 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
'(1) Sunt scutite de la plata drepturilor de import, sub rezerva art. 83 - 88,
bunurile importate de catre institutii publice, alte organizatii cu caracter
caritabil sau filantropic, precum si de asociatii si fundatii desemnate de
Ministerul Finantelor Publice, in vederea:
a) distribuirii gratuite catre victimele dezastrelor care afecteaza teritoriul
Romaniei; sau
b) punerii, cu titlu gratuit, la dispozitia victimelor catastrofelor, ramanand
in proprietatea organizatiilor in cauza.'
Art. IV – Litera e) a alineatului (1) a articolului 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale,
companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar
de stat, precum si a regiilor autonome, publicata in Monitorul Oficial,
Partea I, nr. 536 din 1 septembrie 2001, aprobata prin Legea nr. 769/2001, se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
'e) pana la 10% pentru participarea salariatilor la profit, dar nu mai mult de
nivelul unui salariu mediu lunar realizat in anul pentru care se face
repartizarea;'.
Art. V – (1) Compania Nationala 'Imprimeria Nationala' S.A. are dreptul
exclusiv pentru tiparirea si distribuirea formularelor necesare pentru
administrarea impozitului pe venit inclusiv pentru realizarea operatiunilor
impuse de aplicarea Sistemului de trimitere/primire, prin posta, a declaratiilor
de venit.
(2) Compania Nationala 'Posta Romana' S.A. are dreptul exclusiv de a difuza si
comercializa timbrele fiscale.
Art. VI – (1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa garanteze,
in numele statului, un plasament interbancar pe termen de un an, in valoare de
100 milioane dolari SUA, precum si dobanzile aferente, efectuat de Banca Chinei
la Banca Nationala a Romaniei, in vederea consolidarii rezervei valutare a
statului.
(2) – Rambursarea plasamentului si plata dobanzilor se vor efectua de catre
Banca Nationala a Romaniei din surse proprii.
Art. VII – (1) Obligatiile financiare ale Ministerului Finantelor Publice
fata de Banca Nationala a Romaniei rezultate din neefectuarea decontarii
in lei a platilor facute de Banca Nationala a Romaniei in contul serviciului
datoriei publice externe pentru anii 2002-2003 aferente imprumuturilor externe
contractate de stat si subimprumutate beneficiarilor finali, prevazuti in anexa
care face parte integranta din prezenta ordonanta au ca sursa de plata si se achita
de catre Ministerul Finantelor Publice din fondul de risc pentru garantii de
stat pentru imprumuturi externe, constituit in baza Legii datoriei
publice nr. 81/1999 a datoriei publice.
(2) Sumele alocate din fondul de risc pentru garantii de stat pentru imprumuturi
externe vor fi regularizate cu bugetul de stat.
(3) Ministerul Finantelor Publice va actiona in vederea recuperarii integrale a
sumelor prevazute la alin. (1) de la beneficiarii imprumuturilor externe, la
cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei in vigoare la data
platii la extern, conform prevederilor din acordurile de imprumut subsidiar si
de garantie incheiate cu acestia. Pentru aceste sume, beneficiarii
imprumuturilor externe vor suporta dobanzi si penalitati de intarziere la
nivelul celor prevazute de dispozitiile legale in vigoare privind obligatiile
bugetare.
(4) Sumele recuperate de catre Ministerul Finantelor Publice, in conditiile
alin. (3) se vireaza la fondul de risc pentru garantii de stat pentru
imprumuturi externe, in vederea reintregirii acestuia, iar eventualele diferente
se vor varsa la bugetul de stat.
(5) Obligatiile financiare restante ale Centrului Medical de Diagnostic si
Tratament Ambulatoriu Bucuresti fata de Deutsche Bank AG Belgia, la scadenta din
1.04.2002, in suma de 33.000 EUR, reprezentand rata de capital scadenta la data
de 1 aprilie, la care se adauga dobanda penalizatoare perceputa de banca
finantatoare pana la data platii la extern, in cadrul creditului extern
contractat cu garantia statului, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr.
348/1995 au ca sursa de plata si se achita de catre Ministerul Finantelor
Publice, in calitate de garant, din fondul de risc pentru garantii de stat
pentru imprumuturi externe constituit in baza Legii datoriei publice nr.
81/1999.
(6) Intre Ministerul Finantelor Publice si Centrul Medical de Diagnostic si
Tratament Ambulatoriu Bucuresti se va incheia o conventie prin care se va
reglementa modul de recuperare a sumelor platite de Ministerul Finantelor
Publice in conditiile alin. (5).
(7) Centrul Medical de Diagnostic si Tratament Ambulatoriu Bucuresti va actiona
pentru recuperarea de la S.C. Tehnoimportexport S.A. a echivalentului in lei al
sumei de 33.000 EUR, reprezentand rata de capital datorata Deutsche Bank AG
Belgia, precum si al dobanzilor penalizatoare percepute de banca finantatoare,
la cursul valutar al BNR valabil la data platii la extern, la care se calculeaza
si adauga dobanzi si penalitati de intarziere la nivelul celor percepute pentru
neplata creantelor bugetare, incepand cu data efectuarii platii la extern de
catre Ministerul Finantelor Publice pana la data virarii in contul acestuia a
sumelor recuperate de catre Centrul Medical de Diagnostic si Tratament
Ambulatoriu Bucuresti.
(8) Sumele recuperate de Centrul Medical de Diagnostic si Tratament Ambulatoriu
Bucuresti de la S.C. Tehnoimportexport S.A. vor reintregi fondul de risc pentru
garantii de stat pentru imprumuturi externe, iar eventualele diferente se vor
varsa la bugetul de stat.
Art. VIII – (1) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 189/2000 privind
stingerea unor obligatii bugetare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 567 din 15 noiembrie 2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 499/2001, se abroga.
(2) Sumele reprezentand accizele aferente cantitatilor de carburanti care se
utilizeaza efectiv pentru functionarea navelor de catre societatile comerciale
care desfasoara activitati de transport naval, achitate pana la 31 ianuarie 2004
si nestinse in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 189/2000, se compenseaza cu obligatiile fata de bugetul de stat si cele
reprezentand contributii sociale, datorate pana la data de 31 decembrie 2003 si
neachitate de aceste societati comerciale.
(3) In cazul in care, dupa compensarea obligatiilor bugetare prevazute la alin.
(2), mai raman sume reprezentand accize, necompensate, cu aceste diferente se
sting obligatiile datorate bugetului de stat de catre agentii economici
furnizori ai societatilor comerciale de transport naval, in limita datoriilor
provenite din relatiile contractuale incheiate intre agentii economici
respectivi si societatile comerciale de transport naval, neachitate de catre
acestea pana la data de 31 decembrie 2003.
(4) Sumele aferente accizelor prevazute la alin. (2) vor fi determinate de
organele de control fiscal dupa inregistrarea cererilor de compensare depuse de
societatile comerciale de transport naval .
(5) Organele fiscale competente, unde isi au domiciliul fiscal societatile
comerciale de transport naval sau agentii economici furnizori ai acestora, dupa
caz, vor compensa sumele reprezentand accizele stabilite prin actele de control
cu obligatiile bugetare prevazute la alin. (2) si (3), conform prevederilor
Codului de procedura fiscala, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr.92/2003.
(6) Ministerul Finantelor Publice va elabora norme metodologice de aplicare, in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. IX - (1) Datele privind vectorul fiscal al contribuabililor
inregistrati in evidenta fiscala a Ministerului Finantelor Publice la data de 31
decembrie 2003 ca platitori de impozit pe venitul din salarii si pe venituri
asimilate salariilor, vor fi completate din oficiu de catre organele fiscale
competente cu obligatiile de declarare si plata referitoare la contributiile
sociale.
(2) Organele fiscale competente notifica contribuabililor datele privind
vectorul fiscal al obligatiilor de declarare si plata astfel rezultat.
(3) In cazul existentei unor neconcordante intre datele privind vectorul fiscal
notificate si situatia reala, contribuabilii comunica modificarile organelor
fiscale competente prin depunerea unei declaratii de mentiuni in termen de 30 de
zile de la data primirii notificarii.
Art. X - Cererile de rambursare aferente lunii decembrie 2003, cu termen
de depunere pana la data de 25 ianuarie 2004, se solutioneaza potrivit
reglementarilor legale in vigoare in perioada la care acestea se refera.
Art. XI – Dupa aprobarea prezentei ordonante prin lege, Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile
ulterioare, Ordonanta Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea
cazierului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta
Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de la plata
datoriei vamale, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonanta
Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale,
companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar
de stat, precum si a regiilor autonome, cu modificarile si completarile
ulterioare vor fi republicate, dandu-se textelor o noua numerotare.
Comentarii articol (0)