Realizat pe un esantion ce cuprinde angajati atat din sectorul privat, cat si cel de stat, sondajul a avut ca obiectiv identificarea preferintelor angajatilor in ceea ce priveste beneficiile acordate de companii de Paste.
Potrivit unui comunicat de presa remis de Accace, desi angajatorii prefera in general sa acorde tichete cadou sau cadouri in bani in limita a 150 de lei (deoarece sunt avantajoase din punct de vedere fiscal), 28,33% dintre angajatii romani prefera sa primeasca de la companie o zi libera, urmatoarea optiune fiind prima inclusa in venitul brut (26,67%), desi statul va beneficia de o parte din acea suma sub forma de contributii si impozit. Celelalte preferinte sunt cadourile in bani de maximum 150 de lei (21,67%), cosurile cu produse specifice (10%), tichetele cadou (10%) si altele, precum vacantele platite de companie sau iesirile la restaurant (3,33%).
„Asa cum arata datele Institutului de Statistica, tendinta de evolutie a activitatii economice este una relativ stabila, cu usoare semne de crestere in cea de-a doua parte a trimestrului I, acesta fiind un semn bun si pentru angajatii ce asteapta cu nerabdare prima de Paste din partea companiei. Cu toate acestea, companiile au fost si in acest an prudente in proiectarea bugetului, inclusiv in ceea ce priveste acordarea de stimulente cu ocazia sarbatorilor pascale. In plus, experienta arata ca valoarea beneficiilor acordate cu ocazia Craciunului este in general mai mare decat cea a beneficiilor acordate cu alte ocazii, creand premisa ca si de aceasta data angajatorii vor fi mai retinuti, chiar si in conditiile in care ar realiza cresteri economice”, explica Angelica Ene, payroll accountant Accace.
Beneficiile pe care angajatii le pot obtine de sarbatori pot fi diverse, precum prime in bani, tichete, cosuri cu produse, abonamente la fitness, vacante platite de companie, se mai arata in document.
Reprezentantii Accace precizeaza ca primele in bani incluse in venitul brut sunt insa diminuate considerabil prin aplicarea contributiilor sociale si a impozitului (contributiile angajatului 16.5%, ale angajatorului intre 27.75% si 28.45% + impozitul pe venit al angajatului 16%). Astfel, pentru o prima in valoare de 100 RON, angajatorul mai plateste contributii in valoare de 28 RON, iar valoarea neta efectiva primita de angajat va fi de 70 de RON (deoarece plateste contributii 17 RON si impozit 13 RON).
Legea permite companiilor sa opteze pentru alternative de stimulare a angajatilor avantajoase din punct de vedere fiscal (deoarece sunt deductibile limitat, nu se aplica taxe asupra lor, sau se aplica doar impozitul pe venit) precum tichetele (de masa, vacanta, cresa, cadou), cheltuielile ce se incadreaza in categoria protocol sau cheltuielile sociale conform art. 21, ali.(3), lit.c) din Codul Fiscal. Pentru a nu se retine contributii angajat/angajator, cadourile in bani (oferite cu ocazii speciale) nu trebuie sa depaseasca (conform articolului 296^15 lit.b) limita de 150 RON, mai explica Accace.
"Aceste cadouri in bani se acorda in baza specificatiilor contractelor colective de munca si a regulamentelor interne si intotdeauna trebuie sa existe un document care prevede strict conditiile in care se acorda astfel de sume. Astfel, existenta acestor tipuri de beneficii scade considerabil sansele acordarii clasicelor prime asupra carora se vor calcula atat impozit pe venit, cat si contributii sociale, desi optiunea aceasta este cea mai simpla din punct de vedere al aplicabilitatii", se arata in documentul citat.
Primele incluse in venitul brut, desi diminuate prin aplicarea contributiilor sociale si a impozitului, raman in evidenta institutiilor statului, fiecare suma contand in momentul in care o persoana intra in somaj, in concediul de ingrijire copil sau in momentul pensionarii.
Prin alegerea tipului de beneficiu, compania nu ar trebui sa faca doar o alegere buna din punct de vedere fiscal, ci ar trebui sa se consulte si cu departamentul de Resurse Umane, pentru a lua o decizie cat mai eficienta reflectata in relatia angajat-angajator, atrage atentie Accace.
"Un beneficiu acordat angajatului, indiferent de valoarea acestuia, va fi apreciat, insa o schema de compensatii si beneficii bine pusa la punct este foarte importanta. O astfel de strategie ar trebui sa existe indiferent de marimea sau specificul companiei, fiind una dintre masurile ce asigura transparenta procesului decizional", puncteaza firma de consultanta.