Una dintre cele mai importante noutati din Codul fiscal, care se aplica incepand de la 1 iulie, este majorarea plafonului de la care persoanele impozabile sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA. Potrivit OUG nr. 24/2012, plafonul de la care firmele sunt obligate sa plateasca TVA a fost majorat de la 35.000 de euro la 65.000 de euro (la cursul de schimb din data aderarii Romaniei la UE - 3,3817).
Noul plafon de scutire va intra in vigoare la 1 iulie 2012, iar Finantele au elaborat prevederi tranzitorii pentru aplicarea lui in acest an. Cititi AICI cum se va aplica pana la finalul anului plafonul de TVA.
Tot de la 1 iulie se aplica si noi reglementari in ceea ce priveste anularea din oficiu a codului de TVA. Potrivit legislatiei in vigoare, organele fiscale au dreptul sa anuleze din oficiu inregistrarea in scopuri TVA a unei persoane impozabile, printre altele, in cazul in care aceasta nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de TVA, dar nu este in inactivitate/inactivitate temporara. Aceste prevederi se aplica numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul.
Noile reglementari, cuprinse in OUG nr. 24/2012 care a modificat Codul fiscal, clarifica procedura si stabilesc ca, incepand cu decontul aferent lunii iulie 2012, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala luna calendaristica, organele fiscale ii anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA daca nu a depus niciun decont de taxa pentru 6 luni consecutive. Anularea se face din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de taxa.
In cazul persoanelor care au perioada fiscala trimestrul, noile reglementari prevad ca, incepand cu decontul aferent trimestrului III al anului 2012, Fiscul le va anula inregistrarea in scopuri de TVA daca nu au depus niciun decont de taxa pentru doua trimestre calendaristice consecutive, iar anularea codului de TVA se va face din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxa. Mai multe informatii despre noile reglementari in acest domeniu, puteti citi AICI.
TVA la vehiculele achizitionate in leasing, deductibila doar in limita a 50%
O alta modificare importanta din Codul fiscal cu aplicare de la 1 iulie stabileste ca taxa pe valoarea adaugata va putea fi dedusa doar in limita a 50%, si nu integral, cum se intampla pana acum, pentru vehiculele procurate in baza unui contract de leasing sau inchiriere, daca acestea nu sunt utilizate exclusiv in scopuri profesionale.
Astfel, incepand cu 1 iulie, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a TVA aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a TVA aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice. Pana acum, pentru achizitiile in leasing firmele isi deduc TVA pentru intreaga suma (respectiv TVA aferenta ratelor lunare de leasing), mai putin valoarea reziduala platita la final.
Potrivit companiei de consultanta Mazars, prevederile se aplica inclusiv daca au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a bunurilor si sau serviciilor, inainte de 01 iulie 2012, daca livrarea / prestarea intervine dupa aceasta data. Cititi mai multe despre noile prevederi AICI.
Noi reguli in privinta impozitului pe profit
Incepand cu 1 iulie, se limiteaza dreptul de deducere pentru cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice. Conform noilor prevederi, interpretate de Directia Generala a Finantelor Publice Valcea, aceste cheltuieli sunt deductibile in procent de 50% pentru cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii. Noua reglementare se va aplica de la 1 iulie 2012.
Pana acum, aceste cheltuieli erau deductibile integral pentru un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu atributii de conducere sau administrative intr-o entitate juridica
De asemenea, tot de la a iulie, s-a modificat si art. 21, litera t) din Codul fiscal care prevedea ca nu sunt deductibile 50% din cheltuielile privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.
Dupa modificare, litera t) stabileste ca nu sunt cheltuieli deductibile "50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului". Recent, Finantele au lansat in dezbatere publice si normele de aplicare pentru aceste noi reglementari. Cititi AICI cum s-ar putea aplica noile prevederi privind deductibilitatea cheltuielilor cu vehiculele
Noutati la impozitul pe venit
1 iulie este data de la care se modifica si anumite prevederi referitoare la impozitul pe venit. Astfel, de la inceputul lunii iulie, se aplica noi reglementari care stipuleaza ca la stabilirea venitului net anual din activitati independente, determinat pe baza contabilitatii in partida simpla, nu sunt cheltuieli deductibile 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta.
Schimbari importante in domeniul contributiilor sociale, de la 1 iulie
Tot de la 1 iulie 2012, competenta de administrare a contributiilor sociale la pensii si sanatate datorate de persoanele fizice va reveni Fiscului. Contributiile se vor achita la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale in raza carora sunt luati in administrare contribuabilii, in conturi de venituri bugetare distincte, codificate cu codul de identificare fiscala al contribuabililor.
Incepand cu aceasta data, casele de asigurari sociale vor preda organelor fiscale din subordinea ANAF, in vederea colectarii, creantele reprezentand contributiile sociale datorate de persoanele fizice, stabilite si neachitate pana la 30 iunie 2012. Predarea-preluarea se va face pana la 30 septembrie 2012, pe titluri de creanta si pe scadente, pe baza protocolului de predare-primire.
Comentarii articol (16)