Din motive greu de inteles pentru profesionistul in domeniul securitatii si sanatatii in munca, de prea multe ori, angajatorii si lucratorii ignora prevederile legale privind autorizarea ISCIR a echipamentelor tehnice si a instalatiilor care au regim de autorizare.
Se poate discuta despre perioada de tranzitie (mult prea prelungita) in care se afla economia romaneasca, perioada in care micii angajatori sunt lipsiti de fonduri consistente si de ajutorul concret al statului, motiv pentru care sunt nevoiti sa cumpere la mana a 2-a echipamente tehnice, devenite neconforme cu legislatia din UE, dar care pot fi utilizate in continuare, mai multi ani, in Romania.
Nu trebuie ignorata nici inconstienta celor care sunt adeptii vechiului slogan - „lasa ca merge si asa”, nici „comoditatea” institutiilor abilitate ale statului, ai caror angajati se sesizeaza de cele mai multe ori doar atunci cand se produce un eveniment soldat cu victime umane, uitand de obligatia lor de prevenire si control. Exemple se gasesc in presa: macarale care se prabusesc, echipamente de escavat care se rastoarna, schele multiple care cedeaza sub greutatea materialelor si a lucratorilor, instalatii si echipamente tehnice de gaze naturale care produc explozie, etc.
In procesele verbale de cercetare a evenimentelor se mentioneaza de cele mai multe ori: lipsa documentatiei tehnice, lipsa autorizatiei ISCIR (Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat), lipsa instruire corespunzatoare a lucratorilor, nerespectarea normelor de securitate si sanatate in munca, ignorarea pericolelor de catre cei ale caror atributii de serviciu prevad inclusiv identificarea si evaluarea riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala, etc.
Functionarea in conditii legale a echipamentelor tehnice si a instalatiilor supuse prescriptiilor tehnice ISCIR
Legea nr. 64/ 21.03.2008 republicata in MO nr. 485/ 08.07.2011 stabileste cadrul legal pentru functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, a instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil.
Intra sub incidenta legii, avand regim de autorizare ISCIR:
a. cazanele pentru abur, apa calda sau fierbinte,
b. echipamente sub presiune mai mare de 0,5 bari,
c. recipiente simple sub presiune mai mare de 0,5 bari,
d. macarale, ascensoare, elevatoare, instalatii de transport prin cablu, instalatii de ridicat pe plan inclinat, poduri rulante, alte mecanisme de ridicat,
e. aparate de incalzit alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos,
f. arzatoare cu combustibil lichid sau gazos,
g. accesorii de securitate pentru instalatiile, echipamentele si aparatele prevazute la punctele a, c – f,
h. aparatura si instalatii de automatizare aferente instalatiilor si echipamentelor prevazute la pct. a – g,
i. instalatii si echipamnete destinate, montate si utilizate in cadrul parcurilor de distractii.
Persoana fizica sau juridica care detine/ utilizeaza o instalatie/ echipament este obligata conform prescriptiilor tehnice:
-sa solicite si sa obtina avizul obligatoriu de instalare,
-sa solicite si sa obtina autorizatia de functionare initiala sau reautorizarea,
-sa ia masurile necesare si sa se asigure ca instalatia/ echipamentul este utilizat/ utilizata in conditii de siguranta, prin efectuarea reviziilor, reparatiilor si intretinerii de catre persoane autorizate, conform instructiunilor tehnice ale producatorilor,
-sa asigure existenta la fiecare loc de munca, a instructiunilor tehnice specifice pentru utilizarea in conditii normale a instalatiei/ echipamentului si a documentelor cuprinzand masurile ce trebuie luate in caz de avarii, intreruperi si dereglari ale instalatiei/ echipamnetului sau ale proceselor in care aceasta/ acesta este inglobata/ inglobat,
-sa foloseasca pentru utilizarea instalatiei/ echipamentului numai personal de deservire autorizat.
Persoana fizica sau juridica ce detine/ utilizeaza o instalatie/ echipament prevazute la pct. a - d are obligatia de a se inregistra la ISCIR, sa tina evidenta centralizata a acestora, sa comunice orice modificare intervenita in situatia tehnica sau juridica a acestora, conform prescriptiilor tehnice.
Detinatorul instalatiei/ echipamentului prevazute la pct. a - d are obligatia de a asigura operator autorizat, responsabil cu supravegherea si verificarea tehnica in utilizare a instalatiilor/ echipamentelor (RSVTI), conform prescriptiilor tehnice.
Persoana fizica sau juridica ce detine/ utilizeaza o instalatie/ echipament prevazute la pct. a - d are obligatia in cazul producerii oricarui accident la acestea, de a opri din functionare instalatia/ echipamentul si de a anunta de indata ISCIR despre producerea evenimentului.
In caz de forta majora sau de pericol iminent, accesul reprezentantilor ISCIR se poate efectua indiferent de zi/ ora si neconditionat de participarea unui delegat din partea detinatorului/ utilizatorului. Angajatorul este obligat sa-i permita accesul.
Reprezentantii ISCIR pot dispune oprirea din functiune sau impiedicarea punerii in functiune a instalatiei/ echipamentului, prin aplicarea de sigilii. Acestia pot solicita, dupa caz, sprijinul ofiterilor si agentilor din cadrul ministerului administratiei si internelor.
Legea nominalizeaza infractiunile si contraventiile, aplicate celor vinovati de nerespectarea prevederilor sale.
Prin Ordinul ISCIR nr. 130/ 10.05.2011 cu modificarile si completarile ulterioare, a fost aprobata metodologia de autorizare a RSVTI.
Prin Ordinul ISCIR nr. 29/ 24.02.2009 se aproba formularul tip al procesului verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor utilizat de catre inspectorii de specialitate din cadrul inspectiei de stat ISCIR.
Inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR sunt posesori ai unor delegatii speciale de control.
Contravenientul poate face contestatie in cel mult 15 zile impotriva procesului verbal de contraventie, la inspectorul sef al ISCIR teritorial.
Amenzile contraventionale neachitate in termen de 15 zile de la inmanarea/ comunicarea procesului verbal si al instiintarii de plata, duce la executarea silita a contravenientului.
Prin Ordinul ISCIR nr. 28/ 24.02.2009 se aproba modelul delegatiilor speciale de control utilizate de catre inspectorii de specialitate din cadrul inspectiei.
Delegatiile speciale de control au regim special – sunt numerotate printr-un marcaj holografic, sunt nominale si semnate de catre inspectorul sef.
Pierderea sau furtul delegatiilor speciale se publica in presa si se anunta organului emitent in termen de 48 de ore, in vederea anularii.