Odata cu inceputul sezonului vacantelor si in conditiile in care milioane de europeni intentioneaza sa calatoreasca in interiorul si in afara Uniunii Europene, exista anumite aspecte ale calatoriei de care fiecare european ar trebui sa fie constient. Fie ca acestea se refera la detinerea unei asigurari de sanatate, la solutionarea litigiilor legate de calatorie cu un operator sau la calatoria cu un animal de companie, aceste sugestii ofera indicii utile cu privire la modul in care Uniunea Europeana actioneaza pentru a ajuta si pentru a oferi asistenta cetatenilor care calatoresc.
Cine ma poate ajuta in caz de urgenta medicala?
Intentionati sa calatoriti in UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elvetia? Daca da, nu uitati sa luati cu dumneavoastra
cardul european de asigurari sociale de sanatate (CEASS). Cardul va scuteste de complicatii, timp si bani pierduti in cazul in care va imbolnaviti sau suferiti un accident in afara tarii. Cardul este eliberat - gratuit - de catre sistemul national de asigurari de sanatate. Cardul garanteaza accesul la ingrijiri medicale de urgenta in aceleasi conditii si cu aceleasi costuri (tratamentul putand fi gratuit in anumite tari) valabile pentru persoanele asigurate din tara respectiva.
Un ghid practic privind modul de utilizare a cardului in cele 27 de tari ale UE, in Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Elvetia este in prezent disponibil ca aplicatie pentru telefoane inteligente (smartphones). Aplicatia cuprinde informatii generale despre card, numerele de telefon de urgenta, tratamentele care sunt acoperite si costurile, modul de a depune o cerere de rambursare si pe cine sa contactati in cazul in care ati pierdut cardul. Aplicatia este disponibila in 24 de limbi.
Unde sa sun in caz de urgenta?
112 este numarul european unic pentru apeluri de urgenta, disponibil oriunde in UE, de pe telefoane fixe si mobile, gratuit. 112 pune apelantul in legatura cu serviciile de urgenta competente (politia locala, serviciul de pompieri sau serviciile medicale) si este disponibil 24 de ore din 24. 112 este acum operational in toate statele membre ale UE, pe langa numerele pentru apeluri de urgenta existente la nivel national (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Tarile de Jos, Portugalia, Romania si Suedia au decis ca numarul 112 sa devina unicul sau principalul lor numar national pentru apeluri de urgenta. 112 poate fi apelat si in cateva tari din afara UE, precum Croatia, Muntenegru si Turcia.
Calatoresc in afara Europei, dar tara mea nu are ambasada sau consulat la destinatie. Pe cine ar trebui sa contactez daca am nevoie de ajutor?
In calitate de cetatean al unui stat membru al UE, sunteti automat cetatean al Uniunii Europene si, prin urmare, aveti dreptul de a beneficia de asistenta consulara in cazul in care va aflati in afara UE (chiar daca propria dumneavoastra tara nu este reprezentata). Puteti merge sa cereti ajutor la orice alt consulat sau ambasada a unui stat membru al UE, de exemplu, in cazul in care sunteti arestat, aveti accident grav sau sa pierdeti documente importante.
De asemenea, aveti dreptul la asistenta in situatii de criza: statele membre ale UE au obligatia de a ajuta, la nevoie, la evacuarea cetatenilor, in aceleasi conditii ca cele destinate propriilor cetateni. Puteti afla daca tara dumneavoastra este reprezentata la destinatia dumneavoastra pe
site-ul internet al Comisiei Europene dedicat protectiei consulare.
Am achizitionat un pachet de servicii turistice, dar operatorul meu a dat faliment. Pot obtine o rambursare?
Directiva privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante si circuite protejeaza consumatorii europeni care pleaca in vacanta si acopera pachetele prestabilite de servicii de vacanta care combina cel putin doua dintre urmatoarele: (1) transportul, (2) cazarea, (3) alte servicii turistice precum tururile de vizitare (incluse intr-un pret unic).
Directiva ofera o protectie care include: informatiile din brosuri, dreptul de a rezilia fara a plati despagubiri, responsabilitatea pentru serviciile oferite (de exemplu pentru hotelurile necorespunzatoare standardelor) si protectia in cazul falimentului unei agentii de turism sau al unei companii aeriene.
In timpul vacantei, am avut probleme cu o companie aeriana, o firma de inchiriere de autoturisme sau un operator de turism. Cine ma poate ajuta?
In cazul in care aveți probleme cu o companie aeriana regulata sau charter (de exemplu, anularea zborului sau intarzieri), aveti drepturi specifice in temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza
transportul aerian.
In cazul in care aveti probleme legate de schimbari ale orarelor sau anulari ale trenurilor, aveti drepturi specifice in temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor din UE care utilizeaza
transportul pe calea ferata. La calatoria in cadrul unui serviciu feroviar international, beneficiati de norme comune pe intreg teritoriul UE.
Tarifele telefonice exorbitante imi ruineaza bugetul de vacanta. Cum as putea sa le reduc pe durata calatoriei?
Noul regulament pentru serviciile de roaming a intrat in vigoare la 1 iulie 2012. Principala noutate este incadrarea tarifelor pentru internet pe mobil in roaming. Acesta este roaming pentru generatia smartphone. Cu toate acestea, consumatorii ar trebui sa aleaga cu grija oferta de date. De exemplu, 2 sau 3 euro pe zi pentru roaming de date nelimitat este o oferta foarte buna, dar consumatorii platesc fie ca utilizeaza datele, fie ca nu. Asadar, pentru cei care descarca date in cantitati mai mici, plafoanele tarifare reprezinta o plasa de siguranta. Preturile pentru apeluri vocale si mesaje text au scazut si ele – pana la costuri mai mici decat cele interne obisnuite.
Conform noilor norme, taxele sunt urmatoarele:
• 29 de centi pe minut la efectuarea unui apel, plus TVA,
• 8 centi pe minut la primirea unui apel, plus TVA
• 9 centi pentru a trimite un SMS, plus TVA
• 70 de centi pe megabyte (MB) pentru trafic de date sau pentru a naviga pe internet in timpul unei calatorii in strainatate (tarif perceput pe kilobyte utilizat), plus TVA.
Pentru a afla mai multe despre Regulamentul privind serviciile de roaming sau pentru a gasi operatorul dumneavoastra si tarifele practicate, accesati acest
link.
De asemenea, Comisia Europeana pune la dispozitie
site-ul "Europa ta", unde gasiti mai multe informatii despre calatorii, dar si o platforma pentru
raspunsuri la intrebari frecvente si pentru
alte intrebari pe care vreti sa le adresati.
In plus, Comisia Europeana a lansat, recent, o aplicatie pentru smartphone care vizeaza transportul aerian si feroviar si care functioneaza pe patru platforme de telefonie mobila: iPhone si iPad (ale companiei Apple), Google Android, RIM Blackberry si Microsoft Windows Phone 7. Pentru a descarca aplicatia, puteti accesa acest
link.
Sursa: Comisia Europeana
Comentarii articol (0)