Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 641 din 20/07/2005
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanþã de urgenþã constituie cadrul care reglementeazã evidenþa, domiciliul, reºedinþa ºi actele de identitate ale cetãþenilor români, prin care se asigurã realizarea raporturilor juridice dintre persoanele fizice, juridice ºi instituþiile statului de drept.
Art. 2. - (1) Evidenþa cetãþenilor români reprezintã un sistem naþional de înregistrare ºi actualizare a datelor cu caracter personal ale acestora, necesar cunoaºterii populaþiei, miºcãrii acesteia ºi comunicãrii de date, în interesul cetãþenilor, al statului ºi al instituþiilor publice.
(2) Evidenþa cetãþenilor români se þine dupã principiul locului de domiciliu al acestora, de cãtre Ministerul Administraþiei ºi Internelor, prin Inspectoratul Naþional pentru Evidenþa Persoanelor, împreunã cu serviciile publice comunitare de evidenþã a persoanelor, în Registrul permanent de evidenþã a populaþiei din cadrul Sistemului naþional informatic de evidenþã a populaþiei.
(3) Pentru cetãþenii români care au domiciliul în strãinãtate, evidenþa acestora se þine dupã principiul ultimului domiciliu avut în þarã ºi dupã reºedinþa declaratã în România.
Art. 3. - Sistemul naþional informatic de evidenþã a populaþiei, denumit în continuare S.N.I.E.P., este administrat de Centrul Naþional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenþa Persoanelor din cadrul Ministerului Administraþiei ºi Internelor, denumit în continuare C.N.A.B.D.E.P., ºi reprezintã ansamblul activitãþilor desfãºurate cu mijloace informatice pentru þinerea evidenþei persoanelor, producerea, eliberarea ºi evidenþa documentelor de stare civilã, a cãrþilor de identitate, a cãrþilor de alegãtor ºi a altor documente necesare persoanei în relaþiile cu statul.
Art. 4. - Registrul permanent de evidenþã a populaþiei, denumit în continuare R.P.E.P., este componenta principalã a S.N.I.E.P. ºi reprezintã ansamblul datelor cu caracter personal ale cetãþenilor români, rezultate în urma procesãrii automate, într-o concepþie unitarã, în scopul cunoaºterii numãrului, structurii ºi miºcãrii populaþiei pe teritoriul þãrii.
Art. 5. - (1) Întocmirea, actualizarea, exploatarea ºi valorificarea datelor din R.P.E.P. se fac de cãtre Ministerul Administraþiei ºi Internelor, prin Inspectoratul Naþional pentru Evidenþa Persoanelor, ºi de cãtre serviciile publice comunitare de evidenþã a persoanelor.
(2) Administrarea bazelor de date integrate, precum ºi producerea cãrþilor de identitate ºi a cãrþilor de alegãtor, în sistem informatizat, se realizeazã de cãtre C.N.A.B.D.E.P.
(3) Conþinutul R.P.E.P. se aprobã ºi se modificã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraþiei ºi Internelor.
(4) R.P.E.P. funcþioneazã în sistem deschis, servind ca suport unic pentru furnizarea de date, în condiþiile legii, pentru toate sistemele informatice care prelucreazã date nominale privind persoana fizicã.
(5) Cetãþenii români sunt înregistraþi în R.P.E.P. la naºtere, pe baza datelor de stare civilã din actele de naºtere.
Art. 6. - (1) Codul numeric personal, denumit în continuare C.N.P., reprezintã un numãr semnificativ ce individualizeazã o persoanã fizicã ºi constituie singurul identificator pentru toate sistemele informatice care prelucreazã date cu caracter personal privind persoana fizicã.
(2) Codurile numerice personale sunt generate ºi administrate prin mijloace informatice de cãtre C.N.A.B.D.E.P., care emite ºi distribuie anual cãtre serviciile publice comunitare judeþene de evidenþã a persoanelor, Serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor al municipiului Bucureºti ºi Direcþia generalã afaceri consulare din Ministerul Afacerilor Externe listele conþinând codurile numerice personale precalculate pentru anul în curs.
(3) Fiecãrei persoane fizice i se atribuie, începând de la naºtere, un C.N.P. care se înscrie în actele ºi certificatele de stare civilã ºi se preia în celelalte acte cu caracter oficial, emise pe numele persoanei respective, precum ºi în R.P.E.P.
(4) Atribuirea C.N.P. se face, în þarã, de cãtre serviciile publice comunitare de evidenþã a persoanelor, iar în strãinãtate, de cãtre Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice ºi oficiile consulare ale României, în baza listelor prevãzute la alin. (2).
(5) Pentru situaþii de excepþie, la solicitarea instituþiilor publice menþionate la alin. (2), C.N.A.B.D.E.P. genereazã coduri numerice personale suplimentare, în vederea atribuirii persoanelor fizice, în condiþiile prezentei ordonanþe de urgenþã.
(6) Gestionarea ºi verificarea atribuirii C.N.P. revin serviciilor publice comunitare de evidenþã a persoanelor sub coordonarea Inspectoratului Naþional pentru Evidenþa Persoanelor.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL II
Organizarea, actualizarea, valorificarea ºi administrarea datelor din R.P.E.P.
Art. 7. - Activitatea de evidenþã a persoanelor este organizatã pe trei niveluri:
a) la nivel central, de cãtre Inspectoratul Naþional pentru Evidenþa Persoanelor;
b) la nivel judeþean ºi al municipiului Bucureºti, de cãtre serviciile publice comunitare judeþene de evidenþã a persoanelor, respectiv al municipiului Bucureºti;
c) la nivel local ºi al sectoarelor municipiului Bucureºti, de cãtre serviciile publice comunitare locale de evidenþã a persoanelor.
Art. 8. - (1) Actualizarea datelor din R.P.E.P. se realizeazã de Inspectoratul Naþional pentru Evidenþa Persoanelor ºi de serviciile publice comunitare de evidenþã a persoanelor, pe baza documentelor prezentate de persoana interesatã sau comunicate de autoritãþi, potrivit atribuþiilor ce le revin, în situaþiile prevãzute de prezenta ordonanþã de urgenþã.
(2) Autoritãþile prevãzute la alin. (1) sunt:
a) Ministerul Afacerilor Externe, pentru evenimentele de stare civilã intervenite în strãinãtate;
b) Ministerul Justiþiei, pentru cei care dobândesc sau pierd cetãþenia românã;
c) instanþele judecãtoreºti, pentru persoanele care au pierdut drepturile electorale, pentru modificãri intervenite ca urmare a divorþului ºi pentru cei supuºi interdicþiei de a pãrãsi o localitate sau de a se afla într-o localitate, în temeiul hotãrârilor judecãtoreºti care au rãmas definitive ºi irevocabile;
d) Direcþia generalã de paºapoarte, pentru cei care dobândesc sau deþin statutul de cetãþean român cu domiciliul în strãinãtate.
Art. 9. - (1) Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice sunt protejate de legea specialã ºi nu pot fi prelucrate decât în condiþiile prevãzute de aceasta.
(2) Beneficiarii datelor cu caracter personal, comunicate din R.P.E.P., sunt obligaþi sã utilizeze datele numai pentru destinaþia stabilitã ºi sã asigure protecþia acestora, în condiþiile legii.
Art. 10. - (1) Furnizarea datelor cu caracter personal din R.P.E.P., la cererea persoanelor fizice ºi juridice, se face cu platã, în condiþiile stabilite de lege.
(2) Comunicarea unor date din R.P.E.P. în cadrul unor acþiuni de interes public ºi achitarea taxelor corespunzãtoare se fac pe bazã de protocol încheiat între Ministerul Administraþiei ºi Internelor, prin Inspectoratul Naþional pentru Evidenþa Persoanelor, ºi beneficiar.
(3) Pentru acþiuni de interes public care necesitã comunicarea unui volum mare de date cu caracter personal, în vederea îndeplinirii unor obligaþii legale ce revin Ministerului Administraþiei ºi Internelor, furnizarea datelor din R.P.E.P. se face de cãtre C.N.A.B.D.E.P. ºi structurile sale teritoriale.
(4) Furnizarea datelor cu caracter personal prevãzute la alin. (3) se face în condiþiile stabilite de lege, pe bazã de protocol încheiat între Ministerul Administraþiei ºi Internelor, prin C.N.A.B.D.E.P., ºi beneficiar.
(5) Protocoalele prevãzute la alin. (2) ºi (4) conþin în mod obligatoriu destinaþia datelor, volumul ºi structura acestora, suportul pe care se livreazã ºi mãsurile de protecþie ºi securitate a datelor prevãzute de lege.
(6) Se excepteazã de la plata taxelor prevãzute de lege verificãrile în R.P.E.P. sau, dupã caz, furnizarea unor date cu caracter personal, solicitate, în scopul exercitãrii atribuþiilor legale, de cãtre:
a) instituþiile publice cu atribuþii în domeniul apãrãrii, ordinii publice, securitãþii naþionale ºi justiþiei;
b) instituþiile publice cu atribuþii în domeniul realizãrii creanþelor bugetare prin modalitãþile de executare silitã prevãzute de lege;
c) casele de asigurãri de sãnãtate judeþene ºi a municipiului Bucureºti, Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranþei Naþionale ºi Autoritãþii Judecãtoreºti ºi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului;
d) Ministerul Finanþelor Publice ºi structurile subordonate acestuia, în scopul urmãririi impozitului pe venit datorat de persoanele fizice;
e) instituþiile cu atribuþii în domeniul protecþiei drepturilor copilului ºi al asistenþei ºi ocrotirii sociale a bãtrânilor;
f) alte persoane juridice, în condiþiile prevãzute de lege.
CAPITOLUL III
Actele de identitate
Art. 11. - (1) Actul de identitate este documentul care se elibereazã, în condiþiile prezentei ordonanþe de urgenþã, cetãþeanului român ºi cu care se face dovada identitãþii, a domiciliului ºi, dupã caz, a reºedinþei titularului acestuia. Acest document se elibereazã începând cu vârsta de 14 ani.
(2) În sensul prezentei ordonanþe de urgenþã, prin act de identitate se înþelege cartea de identitate ºi cartea de identitate provizorie.
Art. 12. - Dovada identitãþii ºi a cetãþeniei române în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani se face cu certificatul de naºtere al acestuia, iar dovada domiciliului se face cu actul de identitate al pãrintelui la care locuieºte statornic sau cu actul de identitate al reprezentantului sãu legal, precum ºi cu documentele prevãzute la art. 27.
Art. 13. - (1) Actul de identitate se elibereazã de cãtre serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor de la locul de domiciliu sau reºedinþã a persoanei fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau, în cazul persoanei fizice puse sub interdicþie, a reprezentantului sãu legal.
(2) Minorul poate depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, personal ori însoþit de unul dintre pãrinþi sau, dupã caz, de reprezentantul sãu legal.
(3) Cererea pentru eliberarea actului de identitate reprezintã formularul-tip pe care cetãþenii români îl completeazã pentru obþinerea unui act de identitate ºi care conþine informaþiile cu caracter personal stabilite de lege pentru constituirea ºi actualizarea R.P.E.P.
(4) Cererea pentru eliberarea actului de identitate se semneazã în prezenþa lucrãtorului serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor ºi trebuie sã fie însoþitã de documentele care fac, potrivit legii, dovada numelui de familie ºi a prenumelui, a datei de naºtere, a stãrii civile, a cetãþeniei române, a domiciliului ºi, dupã caz, a reºedinþei.
(5) În cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorãrii documentelor prevãzute la alin. (4), solicitanþii vor prezenta un alt document oficial pentru certificarea identitãþii. În lipsa unui astfel de document este necesarã declaraþia unei rude sau, în lipsã, a unei alte persoane care sã certifice identitatea solicitantului. Declaraþia trebuie sã fie autentificatã în condiþiile Legii notarilor publici ºi a activitãþii notariale nr. 36/1995, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(6) În situaþia cetãþenilor români care au domiciliul în România ºi se aflã temporar în strãinãtate, eliberarea cãrþii de identitate se poate face prin intermediul altei persoane, pe bazã de procurã specialã, autentificatã la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din þara respectivã.
(7) Termenul de soluþionare a cererilor pentru eliberarea unui act de identitate este de pânã la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de cãtre ºeful serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor.
Art. 14. - (1) În termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani, minorul are obligaþia sã solicite serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor eliberarea actului de identitate, prezentând, dupã caz, documentele menþionate la art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
(2) Eliberarea primului act de identitate nu se poate face pe bazã de procurã specialã.
Art. 15. - (1) Minorilor care la împlinirea vârstei de 14 ani se gãsesc internaþi, în condiþiile legii, în centre specializate aflate sub autoritatea serviciilor publice de asistenþã socialã li se elibereazã acte de identitate prin grija acestor servicii de cãtre serviciile publice comunitare de evidenþã a persoanelor din raza teritorialã de competenþã.
(2) În situaþia în care pãrinþii celor prevãzuþi la alin. (1) nu sunt cunoscuþi sau nu pot fi identificaþi, la rubrica "Domiciliu" se înscrie adresa centrului respectiv.
Art. 16. - (1) Cartea de identitate se elibereazã dupã cum urmeazã:
a) prima carte de identitate se elibereazã la împlinirea vârstei de 14 ani;
b) pentru persoanele cu vârsta cuprinsã între 14-18 ani, termenul de valabilitate a cãrþii de identitate este de 4 ani;
c) pentru persoanele cu vârsta cuprinsã între 18-25 ani, termenul de valabilitate a cãrþii de identitate este de 7 ani;
d) cãrþile de identitate eliberate dupã împlinirea vârstei de 25 de ani au termen de valabilitate de 10 ani.
(2) Dupã împlinirea vârstei de 55 de ani, cartea de identitate se elibereazã cu termen de valabilitate permanent.
Art. 17. - (1) Orice modificãri, adãugãri sau menþiuni, altele decât cele prevãzute de lege, înscrise în actul de identitate sunt interzise ºi atrag nulitatea acestuia.
(2) În situaþiile prevãzute la alin. (1), nulitatea se constatã de cãtre lucrãtorii de poliþie sau de cãtre lucrãtorii serviciilor publice comunitare de evidenþã a persoanelor, dupã caz.
(3) Poliþistul care constatã una dintre situaþiile prevãzute la alin. (1) este obligat sã reþinã actul de identitate respectiv ºi sã-l depunã la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenþã a persoanelor.
#PAGEBREAK#
Art. 18. - (1) Serviciile publice comunitare de evidenþã a persoanelor elibereazã o nouã carte de identitate în urmãtoarele cazuri:
a) la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmeazã a fi preschimbat;
b) dacã s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele pãrinþilor, data ori locul naºterii;
c) în cazul schimbãrii domiciliului;
d) în cazul schimbãrii denumirii sau a rangului localitãþilor ºi strãzilor, al renumerotãrii imobilelor sau rearondãrii acestora, al înfiinþãrii localitãþilor sau strãzilor;
e) în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
f) în cazul deteriorãrii actului de identitate;
g) în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
h) la expirarea sau revocarea interdicþiei titularului de a se afla în anumite localitãþi;
i) când fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
j) în cazul schimbãrii sexului;
k) în cazul anulãrii;
l) pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
(2) În termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situaþiile prevãzute la alin. (1) lit. b)-k), titularul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat sã solicite serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor eliberarea unei noi cãrþi de identitate, prezentând documentele prevãzute la art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
(3) Cu cel puþin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, titularul sau reprezentantul legal al acestuia are obligaþia sã solicite serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor eliberarea unei noi cãrþi de identitate, prezentând documentele prevãzute la art. 13 alin. (3), (4) sau (5).
Art. 19. - (1) Cartea de identitate provizorie se elibereazã în urmãtoarele cazuri:
a) când persoana fizicã nu posedã toate documentele necesare pentru eliberarea cãrþii de identitate;
b) în cazul cetãþenilor români cu domiciliul în strãinãtate, care locuiesc temporar în România.
(2) Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se stabileºte de serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor, dar nu poate depãºi un an.
Art. 20. - Pe actul de identitate se fac menþiuni numai de cãtre lucrãtorii serviciilor publice comunitare de evidenþã a persoanelor, referitoare la stabilirea reºedinþei, iar în baza comunicãrii scrise a organelor abilitate, ºi cu privire la interdicþia de a se afla în anumite localitãþi sau de a pãrãsi localitatea de domiciliu.
Art. 21. - (1) Actul de identitate al persoanei fizice reþinute, arestate preventiv sau care executã pedeapsa închisorii se pãstreazã de cãtre administraþia aresturilor ori a penitenciarelor ºi se restituie la punerea în libertate a titularului acestuia.
(2) Actul de identitate al persoanei fizice internate în instituþii de reeducare ºi de protecþie socialã se pãstreazã pe durata internãrii de cãtre administraþia acestor instituþii.
Art. 22. - (1) Titularii actelor de identitate, precum ºi autoritãþile publice prevãzute la art. 21 sunt obligaþi sã ia mãsuri pentru a evita deteriorarea, distrugerea, pierderea sau furtul acestora.
(2) Furtul actului de identitate trebuie reclamat de cãtre persoanele fizice ºi autoritãþile publice menþionate în alin. (1) la unitatea de poliþie pe raza cãreia s-a produs, în termen de 24 de ore de la constatare, iar pierderea sau distrugerea documentului, la serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor de la locul de domiciliu sau reºedinþã.
(3) Actele de identitate declarate pierdute, distruse sau furate sunt nule de drept.
Art. 23. - (1) Persoana care a gãsit un act de identitate, indiferent cine este titularul acestuia, este obligatã sã îl depunã, în cel mai scurt timp posibil, la cea mai apropiatã unitate de poliþie sau la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenþã a persoanelor.
(2) Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior gãsit de titular, trebuie predat în termen de 48 de ore la serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor unde a fost declarat evenimentul.
Art. 24. - (1) Actul de identitate al unei persoane fizice nu poate fi reþinut în afara cazurilor prevãzute de prezenta ordonanþã de urgenþã.
(2) Este interzisã darea, primirea sau solicitare actului de identitate drept garanþie pentru prestarea unor servicii, pentru încredinþarea unor bunuri ºi valori, pentru plata datoriilor sau în alte scopuri, de cãtre persoanele neautorizate.
CAPITOLUL IV
Domiciliul ºi reºedinþa
Art. 25. - (1) Domiciliul unei persoane fizice este la adresa unde ea îºi are locuinþa statornicã.
(2) Cetãþenii români au dreptul sã-ºi stabileascã sau sã-ºi schimbe, în mod liber, domiciliul ori reºedinþa, cu excepþia cazurilor expres prevãzute de lege.
(3) Cetãþenii români nu pot avea în acelaºi timp decât un singur domiciliu ºi/sau o singurã reºedinþã. În cazul în care aceºtia deþin mai multe locuinþe, îºi pot stabili domiciliul sau reºedinþa în oricare dintre ele.
Art. 26. - (1) Domiciliul minorului este la pãrinþii sãi sau la acela dintre pãrinþi la care el locuieºte statornic ori, dupã caz, la reprezentantul sãu legal, în cazul în care se aflã sub tutelã.
(2) Dispoziþiile alin. (1) se aplicã ºi în cazul persoanei fizice puse sub interdicþie.
Art. 27. - Dovada domiciliului se poate face cu unul dintre urmãtoarele documente:
a) acte încheiate în condiþiile de validitate prevãzute de legislaþia românã în vigoare, privind titlul locativ;
b) declaraþia scrisã de primire în spaþiu a gãzduitorului, însoþitã de actul de proprietate al acestuia, pentru persoanele care solicitã schimbarea domiciliului la o altã persoanã fizicã;
c) declaraþia pe propria rãspundere a solicitantului, însoþitã de nota de verificare a poliþistului de ordine publicã, prin care se certificã existenþa unui imobil, faptul cã solicitantul locuieºte efectiv la adresa declaratã, pentru persoana fizicã ce nu poate prezenta documentele prevãzute la lit. a) ºi b); pentru minorii ºi persoanele fizice puse sub interdicþie, declaraþia se dã ºi se semneazã de cãtre pãrinþi sau de cãtre reprezentanþii lor legali;
d) documentul eliberat de primãrii, din care sã rezulte cã solicitantul figureazã înscris în Registrul agricol, pentru mediul rural.
Art. 28. - Declaraþia scrisã de primire în spaþiu a gãzduitorului poate fi datã în faþa lucrãtorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor, a notarului public ori a funcþionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.
Art. 29. - Reºedinþa este adresa la care persoana fizicã locuieºte temporar mai mult de 15 zile, alta decât cea de domiciliu.
Art. 30. - (1) Persoana care locuieºte temporar, în mod neîntrerupt, mai mult de 15 zile la o altã adresã decât cea de domiciliu este obligatã sã solicite serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor înscrierea în actul de identitate a menþiunii de stabilire a reºedinþei.
(2) Menþiunea de stabilire a reºedinþei se acordã pentru perioada solicitatã, dar nu mai mare de un an, ºi are valabilitate pe timpul cât persoana locuieºte în mod efectiv la adresa declaratã ca reºedinþã. La expirarea acestui termen, persoana poate solicita înscrierea unei noi menþiuni de stabilire a reºedinþei.
Art. 31. - (1) Pentru înscrierea reºedinþei solicitantul va completa cererea pentru stabilirea reºedinþei, pe care o va depune împreunã cu actul sãu de identitate ºi cu documentele prevãzute la art. 27.
(2) Se excepteazã de la obligaþia prevãzutã la alin. (1):
a) persoana care locuieºte la o altã adresã decât cea de domiciliu, în interesul serviciului sau în scop turistic;
b) persoana internatã într-o unitate sanitarã/medicalã.
Art. 32. - Menþiunea privind reºedinþa se completeazã pe un autocolant-tip care se aplicã pe versoul actului de identitate.
#PAGEBREAK#
Art. 33. - (1) Persoanelor fizice care nu posedã act de identitate ºi sunt internate sau primite spre îngrijire ori gãzduire în unitãþi de ocrotire ºi de protecþie socialã, în ºcoli de reeducare sau în alte instituþii li se pot elibera acte de identitate în care se înscrie domiciliul sau reºedinþa la adresa instituþiei respective.
(2) În situaþia în care, din motive obiective, nu poate fi stabilitã identitatea persoanelor fizice prevãzute la alin. (1), instituþiile respective sunt obligate sã anunþe imediat unitatea de poliþie pe raza cãreia îºi desfãºoarã activitatea, care colaboreazã cu serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor în vederea stabilirii identitãþii lor.
Art. 34. - În cazul în care menþiunea din actul de identitate privind stabilirea domiciliului sau a reºedinþei s-a efectuat în baza unui document care ulterior a fost anulat, s-a constatat cã era nul, fals ori falsificat, aceastã menþiune este nulã de drept.
Art. 35. - Persoana care gãzduieºte o altã persoanã, în mod neîntrerupt, pe o perioadã mai mare de 15 zile, cu excepþia situaþiilor prevãzute la art. 31 alin. (2) lit. a), are obligaþia de a anunþa poliþia sau serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.
Art. 36. - (1) Evidenþa locatarilor prin cartea de imobil se þine în urmãtoarele categorii de imobile care dispun de mai multe unitãþi locative, astfel cum acestea sunt definite de Legea locuinþei nr. 114/1996, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare:
a) destinate cazãrii în comun;
b) care servesc total sau parþial ca locuinþã.
(2) Dispoziþiile alin. (1) nu sunt aplicabile locatarilor imobilelor situate în incinta unitãþilor militare, a sediilor misiunilor diplomatice ºi a oficiilor consulare sau locuinþelor destinate exclusiv personalului acestora, precum ºi, dupã caz, membrilor familiilor ºi persoanelor aflate în îngrijirea acestora.
Art. 37. - (1) Organizarea activitãþii de þinere a evidenþei locatarilor prin cartea de imobil revine Ministerului Administraþiei ºi Internelor, prin unitãþile de poliþie.
(2) Cartea de imobil se întocmeºte ºi se actualizeazã de cãtre persoana anume desemnatã, cu acordul acesteia, de cãtre proprietarul imobilului sau de asociaþia de proprietari; în cazul asociaþiei de proprietari, responsabilul cãrþii de imobil este, de regulã, administratorul sau un membru al comitetului executiv.
(3) Pãstrarea, actualizarea ºi utilizarea datelor din cartea de imobil de cãtre persoana desemnatã în acest sens, conform alin. (2), se fac cu respectarea dispoziþiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecþia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal ºi libera circulaþie a acestor date, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(4) Responsabilul cãrþii de imobil are obligaþia sã înscrie, pe baza actului de identitate, persoanele care domiciliazã sau au reºedinþa în imobilul respectiv ºi sã o prezinte, la cerere, poliþiºtilor sau lucrãtorilor serviciilor publice comunitare de evidenþã a persoanelor.
(5) Cartea de imobil se întocmeºte într-un singur exemplar, care se pãstreazã la responsabilul cãrþii de imobil.
Art. 38. - (1) Persoanele care îºi schimbã domiciliul sau îºi stabilesc reºedinþa sunt obligate sã cearã înscrierea în cartea de imobil la noua locuinþã în termen de 15 zile de la mutare.
(2) Persoanele care locuiesc în imobil sunt obligate sã prezinte actul de identitate responsabilului cãrþii de imobil, la solicitarea acestuia, pentru actualizarea cãrþii de imobil.
Art. 39. - La hoteluri ºi în alte locuri de cazare în comun, înscrierea în cartea de imobil se face la sosire, prin grija proprietarului sau a administratorului acestora, dupã caz.
Art. 40. - (1) În cazul în care, în condiþiile legii, se schimbã denumirea unor unitãþi administrativ-teritoriale sau se aprobã reorganizarea ori trecerea în alt rang a unei unitãþi administrativ-teritoriale, precum ºi în situaþia în care se schimbã denumirea strãzilor sau se renumeroteazã imobilele, cheltuielile pentru schimbarea cãrþii de identitate ºi a celorlalte documente prevãzute de prezenta ordonanþã de urgenþã se suportã din bugetele unitãþilor administrativ-teritoriale respective.
(2) Pentru eliberarea actelor de identitate persoanelor reþinute sau arestate care nu posedã asemenea documente ºi care nu dispun de mijloace financiare, precum ºi persoanelor cu handicap ºi celor fãrã venituri, ºeful serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor poate acorda scutire de la plata cheltuielilor de producere ºi eliberare a actelor de identitate.
(3) Se excepteazã de la plata cheltuielilor de producere ºi eliberare a actelor de identitate persoanele care sunt victime ale calamitãþilor naturale, incendiilor sau ale altor dezastre ºi care declarã pe propria rãspundere, la serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor în a cãrui razã teritorialã domiciliazã ori îºi au reºedinþa, faptul cã actul de identitate a fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de situaþii.
CAPITOLUL V
Sancþiuni
Art. 41. - Încãlcarea dispoziþiilor prevãzute în prezenta ordonanþã de urgenþã atrage, dupã caz, rãspunderea civilã, materialã, disciplinarã, contravenþionalã sau penalã a persoanelor vinovate.
Art. 42. - Constituie contravenþii ºi se sancþioneazã dupã cum urmeazã:
a) nerespectarea dispoziþiilor art. 14 alin. (1), art. 18 alin. (2) ºi (3), art. 23 ºi art. 37 alin. (4), cu amendã de la 25 lei (RON) la 50 lei (RON);
b) nerespectarea dispoziþiilor art. 24, 38 ºi 39, cu amendã de la 40 lei (RON) la 80 lei (RON);
c) nerespectarea dispoziþiilor art. 30 alin. (1) ºi art. 35, cu amendã de la 75 lei (RON) la 150 lei (RON).
Art. 43. - Constatarea contravenþiilor prevãzute la art. 42 ºi aplicarea sancþiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenþã a persoanelor ºi de cãtre poliþiºti.
Art. 44. - Contravenþiilor prevãzute în prezenta ordonanþã de urgenþã le sunt aplicabile dispoziþiile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
CAPITOLUL VI
Dispoziþii finale
Art. 45. - Evidenþa manualã a cetãþenilor români constituitã pentru perioada 15 iulie 1949 - 1 iulie 2000, pe bazã de fiºe ºi registre, aflatã în conservare la Inspectoratul Naþional pentru Evidenþa Persoanelor, se exploateazã ºi se utilizeazã în continuare pentru furnizarea unor date, la solicitarea persoanelor fizice ºi juridice, precum ºi a instituþiilor interesate, în condiþiile legii.
Art. 46. - (1) Formularele-tip utilizate de serviciile publice comunitare de evidenþã a persoanelor se completeazã olograf sau prin alte sisteme de tehnoredactare, cu excepþia rubricii destinate semnãturii, care trebuie completatã numai olograf de cãtre solicitantul actului de identitate.
(2) În cazul în care semnarea cererii de cãtre solicitant nu este posibilã, se face menþiune despre aceasta în cerere de cãtre lucrãtorul serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor care primeºte cererea.
Art. 47. - Forma ºi conþinutul actelor de identitate, autocolantului privind stabilirea reºedinþei ºi cãrþii de imobil se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Inspectoratului Naþional pentru Evidenþa Persoanelor ºi a C.N.A.B.D.E.P.
Art. 48. - (1) În scopul asigurãrii resurselor financiare pentru materialele necesare producerii documentelor prevãzute la art. 3, Ministerul Administraþiei ºi Internelor prevede sumele necesare, anual, în mod distinct, în bugetul de venituri ºi cheltuieli al Inspectoratului Naþional pentru Evidenþa Persoanelor.
(2) În scopul asigurãrii resurselor financiare necesare achiziþionãrii echipamentelor de calcul ºi programelor software licenþiate, utilizate pentru producerea cãrþilor de identitate ºi a cãrþilor de alegãtor, precum ºi pentru încheierea ºi derularea contractelor de service la aceste echipamente, Ministerul Administraþiei ºi Internelor prevede sumele necesare, anual, în mod distinct, în bugetul de venituri ºi cheltuieli al C.N.A.B.D.E.P.
(3) Dotarea C.N.A.B.D.E.P. ºi a Inspectoratului Naþional pentru Evidenþa Persoanelor cu materialele necesare îndeplinirii atribuþiilor legale se realizeazã, prin grija Ministerului Administraþiei ºi Internelor, din producþia internã ºi din import.
(4) Tehnica, echipamentele, aparatura, softul ºi materialele procurate din import în scopul prevãzut la alin. (1) sunt scutite de la plata taxelor vamale.
Art. 49. - (1) C.N.A.B.D.E.P., prin intermediul structurilor sale teritoriale, comunicã direcþiilor judeþene de statisticã sau, dupã caz, Direcþiei regionale de statisticã a municipiului Bucureºti datele necesare pentru statistica demograficã, referitoare la persoanele fizice care îºi schimbã domiciliul ori reºedinþa dintr-o unitate sau subunitate administrativ-teritorialã în alta.
(2) Schimbãrile intervenite în denumirea unor unitãþi administrativ-teritoriale, precum ºi situaþiile de reorganizare sau de trecere în alt rang a unei unitãþi administrativ-teritoriale sunt comunicate C.N.A.B.D.E.P. de cãtre structura de specialitate din cadrul Institutului Naþional de Statisticã.
(3) Schimbãrile prevãzute la alin. (1) ºi (2) se comunicã în sistem informatic, periodicitatea ºi circuitul lor fiind stabilite de Ministerul Administraþiei ºi Internelor de comun acord cu Institutul Naþional de Statisticã.
(4) Înfiinþarea, desfiinþarea sau schimbarea denumirii strãzilor, fãcutã în condiþiile legii, este comunicatã birourilor judeþene de administrare a bazelor de date privind evidenþa persoanelor sau, dupã caz, Serviciului de administrare a bazelor de date privind evidenþa persoanelor Bucureºti, de cãtre consiliile locale, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureºti.
(5) Datele prevãzute la alin. (4) se comunicã în scris, anexându-se copia hotãrârii prin care s-a înfiinþat, s-a desfiinþat sau s-a schimbat denumirea strãzilor.
Art. 50. - Ministerul Administraþiei ºi Internelor elaboreazã, în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonanþe de urgenþã, norme metodologice de aplicare unitarã a prevederilor acesteia, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 51. - În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã, Guvernul adoptã, la propunerea Ministerului Administraþiei ºi Internelor, normele metodologice pentru comunicarea datelor, care sã asigure actualizarea R.P.E.P.
Art. 52. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã se abrogã Legea nr. 105/1996 privind evidenþa populaþiei ºi cartea de identitate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie 1996, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Comentarii articol (0)