Ordonanþã privind
dobândirea ºi schimbarea numelor persoanelor fizice.
Guvernul a adoptat un act normativ care reglementeazã situaþiile concrete
de cereri întemeiate de schimbare a numelui, astfel încât sã fie înlãturat
subiectivismul în soluþionarea acestora. Totodatã, procedura pentru
schimbarea numelui pe cale administrativã stabileºte instituþiile care au
competenþã în domeniu ºi atribuþiile acestora. Mãsura are în vedere
modificãrile intervenite în domeniul administraþiei publice centrale ºi
locale, în special, descentralizarea ºi demilitarizarea serviciilor publice
de evidenþã a persoanei.
Astfel, sunt considerate ca întemeiate cererile de schimbare a numelui în
cazuri precum:
- numele este format din expresii indecente, ridicole, sau deformat prin
traducere;
- au fost eliberate certificate de stare civilã cu nume eronate( din
neatenþia ofiþerilor de stare civilã), în baza cãrora au fost eliberate alte
acte;
- persoanele în cauzã poartã un nume de familie de provenienþã strãinã ºi
solicitã un nume românesc;
- pãrinþii ºi-au schimbat numele pe cale administrativã iar copii solicitã
sã poarte un nume de familie comun cu pãrinþii lor;
- persoanele în cauzã au adoptat minori ºi doresc ca aceºtia sã poarte un
alt prenume;
- când fostul soþ doreºte sã poarte numele de familie pe care l-a avut în
timpul cãsãtoriei pentru a avea un nume comun cu copii încredinþaþi spre
creºtere;
- persoanele în cauzã au folosit numele pe care doresc sã-l obþinã în
exercitarea profesiei, în mod permanent, fãcând dovada cu privire la aceasta
precum ºi a faptului cã sunt cunoscute în societate sub acest nume.
Persoana care solicitã schimbarea numelui pe cale administrativã trebuie
sã depunã o cerere la serviciul public comunitar de evidenþã a persoanelor
aflat în subordinea consiliului local la comunei, oraºului, municipiului în
a cãrui razã de acþiune îºi are domiciliul.
Ordonanþã pentru
completarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comerþului.
Guvernul a stabilit cã, pentru înmatricularea unei firme care, prin
cuvintele sau sintagmele folosite – precum “naþional”, “român”, “institut”
este de naturã sã imprime persoanei juridice respective caracterul de
instituþie publicã ori de interes public, naþional sau local, este necesar
acordul pentru folosirea denumirii din partea autoritãþilor administraþiei
publice centrale în a cãrei sferã de competenþã îºi desfãºoarã activitatea.
Autoritatea competentã este obligatã sã rãspundã în termen de trei zile de
la primirea solicitãrii.
În prezent, sunt înregistrate diferite societãþi comerciale, a cãror
denumire include cuvintele: institut, naþional, român, fapt de naturã sã
creeze ºi sã întreþinã o stare de confuzie în rândul opiniei publice ºi
mass-mediei, precum ºi o supra-apreciere nejustificatã a credibilitãþii
acestora. Prin includerea cuvintelor în denumirea unei persoane juridice a
cãrei activitate de cercetare ºtiinþificã nu este, practic, certificatã, ºi
poate afecta prestigiul ºi credibilitatea unor institute acreditate,
recunoscute prin acte normative ca autoritãþi ºtiinþifice în domeniu.
Totodatã, utilizarea acestor cuvinte este de naturã sã creeze apartenenþa
nejustificatã a unei legãturi între respectivele persoane juridice ºi
autoritatea de stat.
Ordonanþã pentru modificarea art. 36 din Legea
nr. 105/1996 privind evidenþa populaþiei ºi cartea de identitate.
Ordonanþa prevede cã, în cazul în care se schimbã denumirea unor unitãþi
administrativ-teritoriale sau a unor localitãþi, precum ºi în situaþia în
care se aprobã reorganizarea sau trecerea în alt rang a unei unitãþi
administrativ-teritoriale, cheltuielile pentru schimbarea cãrþii de
identitate ºi a celorlalte documente prevãzute de lege, se suportã din
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraþiei Publice.
În cazul în care se schimbã denumirea strãzilor, cheltuielile pentru
schimbarea cãrþii de identitate ºi a celorlalte documente prevãzute de lege
se suportã din bugetele locale.
Pentru eliberarea actelor de identitate persoanelor reþinute sau arestate,
care nu posedã asemenea documente ºi care nu dispun de mijloace financiare,
precum ºi persoanelor cu handicap ºi a celor fãrã venituri, ºeful
serviciului public comunitar de evidenþã a persoanelor poate acorda scutire
de la plata cheltuielilor de producere ºi eliberare a actelor de identitate.
Conform Legii 105/1996, în situaþia în care se schimba denumirea
localitãþilor ºi strãzilor, cheltuielile aferente emiterii unei noi cãrþi de
identitate erau suportate de instituþiile publice care au propus schimbarea
denumirilor, respectiv de cãtre Parlament ºi consiliile locale.
Mãsura de introducere a gratuitãþii eliberãrii actelor de identitate
pentru persoanele reþinute sau arestate, pentru cele cu handicap, precum ºi
pentru cele fãrã venituri, este necesarã pentru a determina aceste categorii
de persoane sã se prezinte la formaþiunile de evidenþã informatizatã a
persoanei, în vederea eliberãrii actului de identitate.
Ordonanþã pentru prorogarea termenului prevãzut
la art. 1. alin. (1) din OUG nr. 121/2001 pentru suspendarea temporarã a
tuturor procedurilor referitoare la adopþiile internaþionale.
Guvernul a decis ca moratoriul asupra adopþiilor internaþionale sã fie
prelungit pânã la data de 28 februarie 2003. Moratoriul prevede suspendarea,
pe o perioadã limitatã, a procedurilor având ca obiect adopþia copiilor
români de cãtre o persoanã sau o familie cu cetãþenie strãinã ori de cãtre o
persoanã sau o familie cu cetãþenie românã ºi cu domiciliul sau cu reºedinþa
în strãinãtate.
Prelungirea a fost impusã de necesitatea definitivãrii pachetului
legislativ în domeniul protecþiei copilului.
Protecþia drepturilor copiilor, în general ºi a copiilor aflaþi în
dificultate, în special, reprezintã una din prioritãþile naþionale incluse
în Programul de Guvernare pe perioada 2001 – 2004. Moratoriul asupra
adopþiilor internaþionale a fost instituit în anul 2001, în vederea
reanalizãrii de cãtre Autoritatea Naþionalã pentru Protecþia Copilului ºi
Adopþie ºi Ministerul Justiþiei, a regimului juridic al adopþiilor
internaþionale, în scopul armonizãrii legislaþiei interne cu reglementãrile
ºi practicile internaþionale în domeniu. Prin OUG nr. 123/2002 moratoriul a
fost prelungit pânã la data de 15 noiembrie 2002, iar prin OUG nr. 151/2002
pânã la data de 1 februarie 2003.
Comentarii articol (1)