Este usor de inteles chiar si pentru un om care nu este specialist in marketing importanta pe care o are comunicarea in societatea contemporana. Poate mai mult decat in orice alta perioada din istorie, acum se simte nevoia unei comunicari in afaceri eficiente si persuasive. Si nu doar in afaceri, ci si la nivel personal, individual sau la nivelul intregii societati.
Interesant este ca toti avem ceva de vandut. Si, in acelasi timp, toti avem nevoie sa cumparam ce au de vandut ceilalti. Se spune ca este usor sa cumperi, chiar daca nu intotdeauna este asa. Exista si cumparatori neinspirati. La fel cum exista vanzatori neinspirati si vanzatori persuasivi si buni comunicatori.
Si aici este locul unde doream sa ajung. Daca scoala "clasica", facultatea, ne invata sa fim buni profesionisti, buni cumparatori, ea ne invata mult mai putin cum sa fim buni vanzatori. Si nu ma refer la profesia de „salesman”, vanzari in adevaratul sens al cuvantului, ci in general.
"A vinde", in sensul larg vorbind, inseamna a comunica eficient si persuasiv cu scopul de a "convinge" interlocutorul sa actioneze intr-o anumita directie dorita de "vanzator". Vinzi nu doar atunci cand iti promovezi produsele si serviciile, ci si atunci cand esti la un interviu, cand iti expui un punct de vedere sau cand incerci sa-ti stabilesti intalnirea de sambata seara!
In acest context marketingul capata noi valente. La nivel corporativ, marketingul, foarte simplu spus, are legatura atat cu promovarea, dezvoltarea si comunicarea unei imagini a companiei in piata, cat si cu procesele specifice marketingului precum cercetarea de piata, planificarea strategica, definirea obiectivelor de marketing, elaborarea mixului de marketing si asa mai departe.
Am spus un cuvant cheie: comunicarea. Si amintisem ceva mai devreme ca rareori avem ocazia la scoala sa fim educati in a fi foarte buni vanzatori, in a ne pregati pentru dezvoltarea relatiilor interumane, comunicare, managementul conflictelor sau negocieri. Daca suntem interesati de aceste lucruri va trebui, de cele mai multe ori, sa cautam noi raspunsurile in afara ariei curriculare in piata de dezvoltare personala si profesionala.
Din acest impuls am cautat la randul meu sisteme, tehnici si stiinte prin care sa-mi dezvolt abilitatile in comunicare. Pot spune ca NLP este una dintre cele mai puternice "tehnologii" in ceea ce priveste comunicarea.
Denumirea de "Neuro-Linguistic Programming" ("Programare Neuro-Lingvistic?") provine de la disciplinele care au influentat inceputurile acestui domeniu. Totul a inceput ca un studiu al relatiei dintre neurologie, lingvistica si patternuri (modele) de comportament (denumite "programe").
"Neuro" se refera la sistemul nervos uman si indeosebi la modul unic prin care fiecare om isi formeaza experienta asupra lumii ("harta" asupra "teritoriului") prin cele cinci simturi - vizual (V), auditiv (A), kinestezic (K), olfactiv (O), gustativ (G).
"Linguistic" se refera la sisteme de comunicare verbal? (limbaj) si comunicare non-verbala (limbajul trupului) prin care "cartografiem" realitatea din jurul nostru. Astfel, folosim limbajul pentru a comunica atat cu ceilalti cat si cu noi insine. De asemenea, termenul acesta se refera atat la comunicarea constienta cat si la cea inconstienta.
#PAGEBREAK#
"Programming" se refera la modul unic prin care noi ne conducem sistemele neurologice. Termenul este imprumutat din IT si a fost ales indeosebi pentru a sublinia faptul ca propriul nostru creier este "programabil", adica putem modifica "programele" (strategiile, caile, tehnicile si metodele prin care indeplinim diverse sarcini, mai mult sau mai putin complexe) pe care deja le avem cu altele, mai "performante", care ne vor misca in directia aleasa.
Aceasta este practic esenta de la care s-a plecat in dezvoltarea NLP - modelarea excelenei - adica studierea oamenilor de mare succes in diferite domenii, "elicitarea" (definirea si extragerea) strategiilor de succes ale acestora si implementarea acestor strategii in propria viata pentru obtinerea succesului.
"NLP este studiul excelentei umane si cum anume o putem reproduce."
--- John Grinder, co-creator al NLP
NLP, un model care explica comportamentul uman, o colectie de abilitati si tehnici specifice, a fost creat in 1976 de catre Richard Bandler si John Grinder.
Insa care este legatura dintre Marketing si NLP? Programarea Neuro-Lingvistica este o unealta foarte utila cand vine vorba despre comunicare atat la nivel personal, cat si in organizatii. Si nu este vorba numai de atat.
Termenul "Marketing Neuro-Lingvistic" a fost gandit de catre unul dintre cei mai apreciati traineri NLP romani, Andy Szekely. Andy mi l-a adus la cunostinta in ideea de a dezvolta acest concept in scopul construirii unei legaturi intre doua sisteme " Marketing si NLP " care sa fie pusa in slujba oamenior de afaceri din mediul autohton.
"Neuro-Lingvistic" se refera, in principal, la influenta pe care limbajul o are asupra starilor oamenilor. Un bun copyrighter este constient de puterea cuvintelor persuasive pe care le foloseste in conceperea materialelor sale promotionale. In acelasi mod, un bun agent de vanzari cunoaste foarte bine strategiile de comunicare cele mai eficiente in piata sa tinta.
In momentul in care un Art Director concepe un mesaj publicitar alaturi de Copyrighter si intreaga lor echipa intr-o agentie de advertising si comunicare de marketing, el se gandeste la impactul diferitelor forme de comunicare asupra consumatorilor tinta. Probabil aplica NLP fara sa stie.
Marketing Neuro-Lingvistic inseamna comunicare persuasiva. Influenta. Un lider are nevoie de anumite calitati de oratorie si arta de a conduce oamenii. Un antreprenor stie cum sa-si motiveze echipa folosindu-se de puterea cuvintelor. Ah, da. In cazul unui lider se aduce in discutie si puterea faptelor. Iar faptele comunica poate cel mai bine.
Insa Marketingul Neuro-Lingvistic nu se opreste la nivelul comunicarii. El inseamna si planificare strategica, viziune si abilitati de management personal. Tehnici specifice NLP asista oamenii de afaceri sa isi contureze viziunea si sa o transmita echipei lor.
Marketing Neuro-Lingvistic presupune inteligenta: sa stii ce sa zici, atunci cand trebuie, cui trebuie si intr-un mod persuasiv. Si mai este ceva: sa influentezi cu integritate. Etica in afaceri poate parea un subiect demodat. Intr-un alt articol aratam importanta principalilor factori de succes ai multi-milionarilor americani. In mod surprinzator poate pentru unii, a fi sincer tot timpul cu oamenii este factorul de succes numarul unu apreciat de cei 733 milionari supusi studiului.
www.ionut-ciurea.com si www.andyszekely.ro
Comentarii articol (0)