ICCJ s-a pronuntat, prin intermediul Deciziei nr. 18/2012, asupra recursului in interesul legii promovat de catre procurorul general cu privire prezentarea obligatorie a certificatului de cazier fiscal in cazul cooptarii unor noi membri in asociatii si fundatii.
In urma verificarilor jurisprudentei, s-a constatat ca nu exista un punct de vedere unitar cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 8 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, instantele statuand diferit in privinta obligativitatii certificatului de cazier fiscal in cazul cooptarii unor noi membri in asociatii si fundatii.
Solutiile pronuntate de instantele judecatoresti
1. Unele instante au considerat ca este obligatorie prezentarea certificatului de cazier fiscal pentru membrii noi ai unei asociatii si fundatii, indiferent de calitatea acestora.
2. Alte instante au statuat ca prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie doar atunci cand noii membri cooptati devin fondatori (in cazul fundatiilor) ori membri in organul de conducere executiva al asociatiei/fundatiei.
3. Intr-o a treia orientare jurisprudentiala s-a considerat ca prezentarea certificatului de cazier fiscal nu este obligatorie la cooptarea noilor membri, indiferent de calitatea acestora in cadrul asociatiei sau
Opinia procurorului general
Exprimandu-si punctul de vedere, procurorul general a apreciat ca prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in cazul cooptarii unor noi membri in asociatii si fundatii, atunci cand acestia dobandesc si calitatea de reprezentanti legali ai persoanei juridice deja inregistrate.
Cum argumenteaza ICCJ
In Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, act normativ cu caracter fiscal, sunt prevazute, in art. 8 alin. (1) lit. a)-e), situatiile in care este obligatorie prezentarea cazierului fiscal.
Evolutia legislativa in aceasta materie arata ca, in ceea ce priveste asociatiile si fundatiile, textul de lege a fost imbunatatit tocmai prin precizarea expresa a momentului in care trebuie prezentat cazierul fiscal, respectiv la solicitarea inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor a asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora (fata de formularea anterioara a Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 in vigoare la data de 9 iulie 2002 - "la infiintarea asociatiilor si fundatiilor de catre asociati sau membrii fondatori ai acestora).
De asemenea, se observa ca, prin modificarile aduse art. 8, legiuitorul a extins treptat sfera de aplicare a acestuia, incluzand, pe de o parte, societatile cooperative si cooperativele agricole, iar, pe de alta parte, asociatiile si fundatiile (pentru care ulterior a precizat chiar momentul la care trebuie prezentat cazierul fiscal).
Legiuitorul a mai impus aceasta obligatie la autorizarea exercitarii unei activitati independente, dar si in cazul cesiunii partilor sociale sau a actiunilor de catre asociati ori actionari si la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali, asociati si actionari. Atat cesiunea partilor sociale sau a actiunilor, cat si majorarea capitalului social sunt modalitati de atragere a unor noi membri specifice societatilor comerciale, ce nu pot fi extinse prin nicio metoda de interpretare si la alte entitati juridice.
Daca ar fi dorit o asemenea extindere a aplicarii art. 8 si in cazul inscrierii de noi membri in asociatii sau fundatii, legiuitorul ar fi procedat la o completare a textului legal in acest sens. S-a considerat insa ca este suficient sa se prezinte un asemenea cazier de catre asociatii sau membrii fondatori, la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in registrul destinat acestor persoane juridice, textul fiind de stricta interpretare si aplicare, asa cum s-a argumentat deja.
Insa, in ceea ce priveste situatia numirii de noi reprezentanti legali textul nu distinge, astfel incat sa se poata stabili cu certitudine daca au fost vizate doar societatile comerciale, societatile cooperative si cooperativele agricole ai caror reprezentanti legali desemnati trebuie sa depuna cazierul fiscal la infiintarea acestor entitati sau si asociatiile si fundatiile, in situatia in care isi numesc noi reprezentanti legali.
In cazul asociatiilor si fundatiilor exista doar obligatia desemnarii nominale a persoanei/persoanelor imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a personalitatii juridice, mandatul incorporat in actul constitutiv, devenit autentic prin procedura notariala aplicata acestuia, fiind special pentru exercitiul dreptului la actiune si pentru reprezentare in fata autoritatilor competente sa dispuna asupra cererii de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor. Altfel, in cazul acestor entitati juridice, notiunea de reprezentant legal trebuie vazuta in sensul cel mai larg, organ de conducere sau acele persoane carora legea sau statutul le confera dreptul de reprezentare a persoanei juridice.
In ceea ce priveste societatile comerciale, acestea pot conferi unui administrator si puterea de a reprezenta societatea in raporturile cu tertii. Conferirea puterilor administratorilor este o prerogativa a asociatilor sau actionarilor care se realizeaza prin intermediul actului constitutiv sau al hotararii adunarii asociatilor ori actionarilor, in conditiile legii. Actul de investire in functie a administratorului trebuie sa cuprinda o mentiune expresa privind administratorul care are semnatura sociala, adica puterea de a reprezenta societatea.
In considerarea caracterului general al formularii textului art. 8 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, privind numirea de noi reprezentanti legali, dar si a naturii fiscale a dispozitiilor legale analizate si a scopului urmarit prin instituirea obligatiei de prezentare a cazierului fiscal - orientarea activitatilor specifice de prevenire si combatere a evaziunii fiscale inspre contribuabili cu risc fiscal ridicat, respectiv catre contribuabilii in al caror cazier fiscal figureaza incalcari flagrante ale legislatiei financiar-fiscale si vamale, dar si instituirea unui instrument util pentru aplicarea unor legislatii specifice, cum ar fi obtinerea unor inlesniri la plata obligatiilor fata de bugetul de stat, acordarea de licente, autorizatii, avize etc. - se retine ca intentia legiuitorului a fost in sensul ca si pentru persoanele juridice nonprofit sa se solicite cazierul fiscal la numirea de noi reprezentanti legali.
Astfel, certificatul de cazier fiscal este obligatoriu pentru noii membri afiliati unei asociatii/fundatii numai in situatia in care acestia dobandesc calitatea de reprezentant legal al acestora, calitate in care sunt desemnati prin lege, actul de constituire sau statut, sa actioneze in raporturile juridice cu tertii, individual sau colectiv, in numele si pe seama persoanei juridice.
Comentarii articol (1)