Toate modificarile propuse de Ministerul Justitiei sunt cuprinse in proiectul de Lege pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale. Initiativa legislativa se afla in dezbatere publica, pana la 30 octombrie, pe site-ul propriu al Ministerului.
Concret, proiectul propune modificari la 3 acte normative, si anume:
- Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei;
- Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii;
- Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului;
Astfel, in ceea ce priveste Legea nr. 51/199, se propune introducerea unei noi proceduri prin care sa se reglementeze controlul judiciar al activitatii de informatii, raspunzandu-se, in acest fel, jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, se arata in expunerea de motive a proiectului.
"Proiectul enunta o serie de principii potrivit carora aceste activitati specifice trebuie efectuate dupa epuizarea celorlalte si in masura in care acestea sunt proportionale cu gravitatea ingerintei efectuate", sustin initiatorii in expunerea de motive.
Mai mult, aceste activitati sunt legale doar daca sunt autorizate anterior sau, in situatii exceptionale, ulterior, de un organ judiciar – judecatorul.
Concret, conform Legii nr. 51/1991, nicio persoana nu are dreptul sa faca cunoscute activitati secrete privind siguranta nationala. "Divulgarea, prin orice mijloace, de date si informatii secrete care pot aduce prejudicii intereselor sigurantei nationale, indiferent de modul in care au fost obtinute, este interzisa si atrage, potrivit legii, raspunderea celor vinovati", se arata in actul normativ.
In cazul in care exista amenintari la adresa sigurantei nationale, proiectul de lege care modifica Legea nr. 51/1991 stabileste ca organele cu atributii in domeniul securitatii nationale pot solicita obiecte, inscrisuri sau relatii oficiale de la autoritati sau institutii publice. In plus, pot cere lista convorbirilor telefonice, identificarea abonatului si pot culege informatii care presupun restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale ale omului. Initiativa legislativa puncteaza, totodata, si situatiile in care se pot desfasura activitatile de culegere de informatii:
- Nu exista alte posibilitati ori sunt posibilitati limitate pentru cunoasterea, prevenirea sau contracararea riscurilor sau amenintarilor la adresa securitatii nationale;
- Acestea sunt necesare si proportionale, date fiind circumstantele situatiei concrete;
- A fost obtinuta autorizatia prevazuta de lege.
Potrivit proiectului de lege, orice persoana care se considera vatamata in drepturile sau libertatile sale fundamentale ca urmare a culegerii de informatii efectuate de organele cu atributii in domeniul securitatii nationale se poate adresa instantelor judecatoresti.
Referitor la celelalte 2 legi propuse spre modificare de Ministerul Justitie, Legea nr. 14/1992 si Legea 535/2004, in expunerea de motive se arata ca acestea sunt modificate in functie de normele cuprinse de legea cadru (legea nr. 51/1991, n.r.), intrucat se doreste instituirea unui cadru normativ unitar.
Puteti consulta textul integral al proiectului de lege care modifica cele 3 acte normative in fisierul atasat.
Comentarii articol (0)