Implicatiile anularii codului de TVA
Luisiana Dobrinescu: Contribuabilii al caror cod de TVA a fost anulat:
• nu pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA prin depasire de plafon;
• nu au dreptul de deducere al TVA aferent achizitiilor efectuate in perioada respectiva;
• au obligatia sa colecteze TVA, in cazul in care efectueaza operatiuni impozabile (formular 311 - Ordin nr. 418/2012 pentru aprobarea formularului (311) „Declaratie privind TVA datorat de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat - 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei;
• beneficiarii care achizitioneaza bunuri ºi/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferent achizitiilor respective;
• vor fi radiati din oficiu din Registrul operatorilor intracomunitari;
• sunt obligati sa faca ajustarile de TVA aferente bunurilor de capital, stocurilor si activelor in curs de executie, considerandu-se ca perioada in care nu au cod valid de TVA nu este afectata desfasurarii de activitati economice (prin ultimul decont de taxa sau prin formularul 307).
Ajustari de TVA
O alta tema de discutie abordata de avocatul Luisiana Dobrinescu s-a referit la noutatile cu privire la ajustarile de TVA
• ajustarea de TVA este obligatorie pentru perioada in care codul de TVA este anulat;
• de la 1 ianuarie 2013, bunurile lipsa in gestiune nu mai constituie livrari catre sine, ci sunt supuse obligatiei de ajustare a TVA;
• 1 ianuarie 2013 - pentru bunurile pierdute, distruse de calamitati, furate, stocuri degradate calitativ, perisabilitati, pierderi tehnologice si consumurilor proprii - nu se fac ajustari de taxa
- Odata cu noile reglementari, conditiile ce trebuie indeplinite sunt mai exigente;
• de la 1 ianuarie 2013, ajustarea TVA se face proportional cu suma deductibila/nedeductibila, rezultata din aplicarea mecanismului TVA la incasare (pe masura de ce plateste factura furnizorului).
- pentru mijloacele fixe, ajustarea TVA se face in functie de valoarea ramasa neamortizata;
- pentru bunurile de capital, perioada de ajustare curge conform regulilor generale (nu se raporteaza la momentul achitarii). Insa, in acest caz, ajustarea se face pe masura achitarii facturilor furnizorului.
TVA la incasare
Asociatia Profesionala a Economistilor si Contabililor din Romania(APEC) a sustinut o prezentare mai ampla legata de plata TVA la incasare.
-Sistemul TVA la incasare se aplica doar pentru livrarile de bunuri, prestarile de servicii pe teritoriul Romaniei.
-Persoanele impozabile , inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153, care au sediul activitatii economice in Romania si a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei sunt obligate sa depuna notificarea (Declaratia 097) pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, urmand sa aplice sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale (lunar, respectiv trimestrial).
-Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care aplica sistemul TVA la incasare si care in cursul unui an calendaristic depasesc plafonul de 2.250.000 lei aplica sistemul TVA la incasare pana in ultima zi a perioadei fiscale urmatoare a celei in care plafonul a fost depasit. Ca exceptie, persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA /se reactiveaza ca platitori de TVA, vor fi inregistrati din oficiu in “Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare”, incepand cu data emiterii deciziei.
-Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA sau reactivate in perioada 1 octombrie 2012 – 31 decembrie 2012, a caror cifra de afaceri nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei pana la sfarsitul anului vor depune notificarea la organele fiscale competente pana pe data de 25 ianuarie 2013, urmand sa aplice sistemul TVA la incasare incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale de raportare.
-Atentie! Nedepunerea notificarii pana la termenul de 25 octombrie 2012 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1000 la 5000 lei, pentru persoanele juridice si de la 500 la 1000 lei pentru persoanele fizice.
-Persoanele care aplica TVA la incasare incepand cu 1 ianuarie 2013 vor colecta TVA la incasarea facturilor emise dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data emiterii si vor include pe facturile emise mentiunea “TVA la incasare”.
-Dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului.
-Atentie: Aceste prevederi nu se aplica pentru achizitiile intracomunitare de bunuri, importuri, achizitii de bunuri sau servicii pentru care se aplica taxarea inversa.
-Beneficiarii livrarilor/prestarilor de bunuri/servicii de la persoane care aplica sistemul TVA la incasare vor deduce TVA numai la plata facturilor, chiar daca nu aplica sistemul
-Odata cu trecerea la sistemul TVA la incasare documentul de plata/incasare va deveni document justificativ pentru deducerea/colectarea TVA.
-Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana care aplica sistemul este amanat pana in momentul platii chiar si pentru o parte din operatiunile excluse de la aplicarea sistemului :
- facturi pentru care s-a facut o plata partia in numerar
- facturi de la persoane afiliate
*text in curs de actualizare
Comentarii articol (10)