În acest sens, Guvernul acordã credite bugetare pentru garantarea împrumuturile acordate beneficiarilor SAPARD de cãtre bãncile comerciale. De asemenea, beneficiarii SAPARD vor putea utiliza activele, care vor fi realizate prin proiect, pentru garantarea împrumutului bancar.
„Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntã potenþialii beneficiari ai Programului SAPARD este contribuþia privatã. Instituþiile bancare nu au manifestat pânã acum un interes foarte mare în acordarea creditelor pentru cei care doreau sã investeascã prin SAPARD în agriculturã sau în domeniile conexe. Acum, aceastã problemã ºi-a gãsit rezolvarea prin aplicarea a douã acte normative diferite care faciliteazã obþinerea unui credit bancar pentru realizarea unui proiect SAPARD” a declarat Samoilã Szabó, director general al Agenþiei SAPARD.
În data de 15 august 2005 a intrat în vigoare Hotãrârea de Guvern 876/28.07.2005 prin care sunt garantate împrumuturile bancare solicitate de beneficiarii Programului SAPARD pentru acoperirea cofinanþãrii private. Astfel, în cazul în care beneficiarul creditului nu mai poate plãti ratele cãtre bancã, din diferite motive, instituþiile bancare vor primi de la fondurile de garantare (FGCR ºi FNGIMM ) contravaloarea creditului acordat pentru investiþii realizate cu sprijin financiar SAPARD. Datoriile cãtre bancã ale beneficiarului se vor constitui în creanþe bugetare, urmând a fi recuperate direct de la beneficiar de cãtre Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã (ANAF).
„Fondurile prin care se asigurã garantarea creditelor bancare, capitalizate la cele douã fonduri de garantare sunt suficiente pentru a acoperi toate investiþii ce se mai pot realiza prin SAPARD pânã la finalizarea Programului. Astfel, nu vor exista cazuri de potenþiali beneficiari pentru care sã nu mai existe sume disponibile la cele douã fonduri de garantare” a afirmat Samoilã Szabó.
Pe de altã parte, o nouã mãsurã care vine în sprijinul Programului SAPARD este garantarea împrumutului bancar cu activele care vor fi realizate prin proiectele de investiþii cu fonduri SAPARD. Ordonanþa comunã a Ministerului Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale ºi a Ministerului Finanþelor Publice va fi publicatã în Monitorul Oficial pânã la finele acestei sãptãmâni. Prin aceastã Ordonanþã se permite acelor beneficiari ai Programului SAPARD care nu deþin garanþii suficiente pentru obþinerea unui împrumut bancar, sã utilizeze activele realizate prin SAPARD pentru garantarea creditului bancar, astfel încât sã poatã constitui contravaloarea cofinanþãrii private obligatorii pentru obþinerea fondurilor nerambursabile.
Prin Programul SAPARD se acordã sprijin financiar nerambursabil (cofinanþare publicã) între 30% ºi 65% (în funcþie de tipul investiþiei care va fi realizatã) cu condiþia ca beneficiarul sã realizeze investiþia în mediul rural, sã respecte cerinþele de eligibilitate specifice ºi sã contribuie cu o sumã de bani (cofinanþare privatã) de aproximativ 50% (70%, 50%, 45%, 40% sau 35% în funcþie de tipul investiþiei) din valoarea totalã (eligibilã) a proiectului, care se constituie ca o completare a cofinanþãrii publice.
„Riscul de neplatã al creditelor de cãtre potenþialii beneficiari se înscrie în cotele europene de aproximativ 2%. Este o cotã rezonabilã. De asemenea, preconizãm cã aplicarea celor douã acte normative, unu de garantare a creditului bancar de cãtre stat ºi al doilea de garantare cu activele realizate prin SAPARD, vor aduce o creºtere a cererilor de proiecte cu aproximativ 20-30%. Astfel, vom putea atinge o medie de 200 de contracte încheiate în fiecare lunã, comparativ cu media de anul trecut, respectiv 30-40 de contracte” a subliniat directorul general al Agenþiei SAPARD.
Aceste mãsuri s-au impus din cauza faptului cã instituþiile bancare devin extrem de prudente în acordarea creditelor pentru sectorul agroindustrial ºi agricol, multe solicitãri de credite fiind respinse. Aplicarea actelor normative este posibilã ºi datoritã ratei de risc foarte scãzute de neplatã în cazul beneficiarilor Programului SAPARD – estimãm cã impactul financiar asupra bugetului naþional se va situa în linia mediilor europene ale raportului sume atrase / plãþi eronate, respectiv 1 – 2 % (aceastã previziune este întãritã ºi de raportul de audit financiar al organismului de certificare pentru Programul SAPARD pentru anul 2004, în care Curtea de Conturi constatã un impact financiar nesemnificativ în cadrul mãsurilor cu beneficiari privaþi).
INFORMAÞII SUPLIMENTARE
Cu toate cã Agenþia SAPARD a venit în sprijinul potenþialilor beneficiari ai Programului SAPARD prin încheierea de protocoale cu 28 de bãnci comerciale în vederea acordãrii de credite pentru cofinanþare (având ca obiect acceptarea unor instrumente comune de lucru) implicarea bãncilor, cu câteva excepþii, este relativ minorã. Motivele acestui fenomen pot fi rentabilitatea redusã a sectorului agricol ºi agro-alimentar, a gradului mare de risc ºi din lipsã de atractivitate faþã de garanþiile beneficiarilor din acest domeniu de activitate.
Aceastã stare de fapt ar putea genera consecinþe negative majore, care constau în imposibilitatea producãtorilor agricoli ºi a procesatorilor din domeniul industriei alimentare de a se alinia la standardele de calitate ºi competitivitate ale Uniunii Europene, cu consecinþa diminuãrii semnificative a viitoarelor alocãri financiare de care va beneficia România din partea Uniunii Europene, chiar ºi dupã integrare.
Potrivit Hotãrârii de Guvern 876/28.07.2005, publicatã în Monitorul Oficial pe 15 august 2005, Ministerul Finanþelor Publice (MFP), pe baza unei cereri de la Ministerul Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale (MAPDR), deschide credite din bugetul de stat la capitolul "Agricultura ºi silvicultura". Din creditele bugetare astfel deschise, MAPDR alimenteazã contul fondurilor de garantare, pe baza unor eºalonãri de plãþi (trimestriale) ºi a justificãrii sumelor utilizate în perioada precedentã pentru acordarea de garanþii.
Ministerul Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale va aloca prin FCGR ºi FNGCIMM dintr-un fond special – Fondul de garantare a creditelor pentru realizarea proiectelor din cadrul Programului SAPARD – sumele necesare acoperirii creditelor bancare acordate pentru proiectele SAPARD.
Creanþele fondurilor de garantare rezultate din contractele de garantare, executate de instituþiile de credit, au regim de creanþã bugetarã ºi sunt executate în condiþiile legislaþiei în vigoare de cãtre Agenþia Naþionalã de Administrare Fiscalã. Aceasta, dupã executarea biletelor la ordin, va vira sumele încasate la bugetul de stat.
Potrivit Ordonanþei comune a MAPDR ºi a MFP privind accelerarea absorbþiei fondurilor SAPARD prin garantarea creditelor de cofinanþare cu activele achiziþionate in cadrul proiectelor SAPARD, beneficiarii Programului SAPARD pot garanta creditele bancare de cofinanþare a proiectelor de investiþii din cadrul programului, precum ºi creditele pentru capitalul de lucru necesar operãrii acestor investiþii cu activele finanþate prin Programul SAPARD.
Astfel, creditele bancare pot fi garantate cu activele achiziþionate prin proiectele finanþate în cadrul urmãtoarelor mãsuri acreditate de cãtre Comisia Europeanã Agenþiei SAPARD: Mãsura 1.1 “Îmbunãtãþirea marketingului si prelucrãrii produselor agricole si piscicole”, Mãsura 3.1 “Investiþii în exploataþiile agricole” Mãsura 3.4 “Dezvoltarea ºi diversificarea activitãþilor economice pentru generarea de activitãþi multiple si venituri alternative” ºi Mãsura 3.5 “Silvicultura”.
Sumele aferente debitelor rezultate din nereguli produse ca urmare a nerespectãrii prevederilor contractului cadru de finanþare între Agenþia SAPARD ºi beneficiari, care nu sunt recuperate în termen de maxim doi ani, se prevãd în bugetul de stat la poziþia „Transferuri aferente Fondului Naþional de Preaderare” ºi în bugetul Ministerului Finanþelor Publice – Acþiuni generale.
Recuperarea sumelor aferente debitelor rezultate din nereguli produse ca urmare a nerespectãrii prevederilor contractului cadru de finanþare între Agenþia SAPARD ºi beneficiari se face potrivit procedurii reglementate de legislaþia în vigoare. Sumele recuperate de la beneficiarii finali în contul sumelor avansate de la bugetul de stat, inclusiv obligaþiile de platã accesorii, ca urmare a neîndeplinirii de cãtre beneficiarii proiectelor a condiþiilor prevãzute în Acordul Multianual de Finanþare se vireazã la bugetul de stat.
Comentarii articol (0)