OUG nr. 93/2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 874 din 21 decembrie, prevedea infiintarea in Romania a unei autoritati unice de supraveghere financiara, responsabila cu supravegherea prudentiala a pietei de capital, a sectorului asigurarilor si a sistemului de fonduri de pensii private.
Desi noua institutie trebuia sa fie infiintata pana in 15 martie, Guvernul a amanat acest termen cu peste o luna de zile. Astfel, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) ar urma sa fie functionala din 30 aprilie 2013, potrivit OUG nr. 21/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 127 din 8 martie.
ASF va fi o autoritate administrativa autonoma, de specialitate, cu personalitate juridica, independenta, autofinantata, care isi exercita atributiile prin preluarea tuturor atributiilor si prerogativelor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
Potrivit Guvernului, aceasta noua autoritate este menita sa asigure eficientizarea activitatii de supraveghere sectoriala realizata in afara ariei de competenta a bancii centrale, "avand in vedere disfunctionalitatile constatate, mai ales in ultima perioada, in activitatea desfasurata in sectorul pietei de capital si cel al asigurarilor".
"Luarea acestor masuri in regim de urgenta se impune in considerarea faptului ca exista riscul ca, in actuala conjunctura, in care se mentin tensiunile generate de criza economica, aceste disfunctionalitati sa submineze, prin contaminare, increderea populatiei in serviciile oferite de intregul sistem financiar si in modul in care se realizeaza supravegherea acestora, intrucat aspectele vizate constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata", se mai precizeaza in preambulul OUG nr. 93/2012.
Initiatorii actului normativ mai explicau ca, in prezent, majoritatea tarilor membre ale Uniunii Europene supravegherea sectorului financiar este realizata prin intermediul a unei autoritati unice. Mai exact, 15 state au adoptat acest model, printre acestea numarandu-se: Marea Britanie, Cehia, Danemarca, Suedia, Germania sau Austria ori Finlanda.
Guvernul infiinteaza autoritatea "3 in 1"
Ordonanta de urgenta publicata in decembrie prevedea ca, pentru a se infiinta, ASF va prelua, pana cel tarziu la 15 martie 2013, disponibilitatile banesti existente in conturi si patrimoniul de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si de la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum si numarul de posturi si personalul celor trei autoritati, cu mentinerea tuturor drepturilor avute la data preluarii, inclusiv cele salariale. Odata indeplinita aceasta etapa procedurala, ASF isi poate exercita prerogativele, iar CSA, CSSPP si CNVM se desfiinteaza si mandatele membrilor acestor autoritati, respectiv a membrilor conducerii acestora inceteaza de drept.
Totodata contractele, conventiile, intelegerile, protocoalele, memorandumurile, acordurile si celelalte acte incheiate de autoritatile desfiintate si aflate in executare isi mentin valabilitatea si se preiau de catre ASF. In mod similar, actele emise de autoritatile care se desfiinteaza isi pastreaza valabilitatea.
Acest termen a fost amanat pana la 30 aprilie 2013 prin OUG nr. 21/2013.
Ce atributii va avea concret ASF
Noile reglementari stabilesc ca Autoritatea de Supraveghere Financiara va urmari activitatea:
- intermediarilor in instrumente financiare, organismelor de plasament colectiv, pietelor de instrumente financiare si depozitarului central, precum si asupra operatiunilor de piata si emitentilor;
- asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor in asigurari si reasigurari si a altor activitati in legatura cu acestea;
- entitatile din sistemul de pensii private.
Autoritatea va avea dreptul de a acorda, suspenda, retrage autorizatii, aprobari, avize, atestate, derogari, precum si dreptul de a controla entitatile din sectorul financiar ori de a emite reglementari care se publica in Monitorul Oficial.
Obiectivele ei vor fi, potrivit OUG nr. 93/2012:
- asigurarea stabilitatii, competitivitatii si bunei functionari a pietelor de instrumente financiare, promovarea increderii in aceste piete si in investitiile in instrumente financiare, precum si asigurarea protectiei operatorilor si investitorilor impotriva practicilor neloiale, abuzive si frauduloase;
- promovarea stabilitatii activitatii de asigurare si apararea drepturilor asiguratilor;
- asigurarea unei functionari eficiente a sistemului de pensii private si protejarea intereselor participantilor si ale beneficiarilor.
Cine va conduce noua institutie
Documentul stabileste ca ASF este condusa de un consiliu format din 15 membri, dintre care un presedinte si trei vicepresedinti. Membrii consiliului ASF sunt numiti de Parlament, in sedinta comuna a celor doua Camere, la propunerea comuna a Comisiei pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital si Comisiei economice, industrie si servicii din Senat si, respectiv a Comisiei buget, finante si banci si Comisiei pentru politica economica, reforma si privatizare din camera Deputatilor.
Comisiile reunite efectueaza selectia candidatilor ce urmeaza sa fie numiti, exclusiv pe baza experientei si calificarii profesionale in supravegherea sectorului financiar. Numirea membrilor Consiliului ASF se face pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea reinnoirii mandatului.
Pentru a putea fi membri in Consiliul ASF, candidatii trebuie sa fie cetateni romani cu domiciliul in Romania, cu o buna reputatie si pregatire profesionala si o experienta profesionala corespunzatoare in domenii in care ASF are competente. In plus, ei nu pot avea calitatea de parlamentar in niciuna dintre Camere si nici nu pot fi membri ai unei formatiuni politice.
Mai mult, ei nu trebuie sa fie membri in consiliile de administratie, consiliile de supraveghere, directorate sau in comisiile de cenzori, sa nu detina functia de directori ori alte functii la persoanele juridice si entitatile care sunt supuse supravegherii A.S.F., si sa nu detina ei si/sau membrii familiilor lor pana la gradul al treilea inclusiv, direct sau indirect, o participatie de cel putin 10% din capitalul acestor persoane juridice si entitati sau din drepturile de vot, ori o participatie care sa permita exercitarea unei influente semnificative asupra luarii deciziilor in adunarea generala sau in consiliul de administratie a acestora.
Potrivit OUG nr. 93/2012, membrii ASF nu trebuie sa aiba cazier judiciar si fiscal si nici sa fie soti, rude ori afini pana la gradul al treilea cu Presedintele Romaniei, presedintii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului, membrii consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
De asemenea, pentru a fi membru ASF o persoana nu trebuie sa fi facut facut parte din conducerea unei societati comerciale, care, sub orice forma, si-a incetat activitatea fara a-si respecta obligatiile fata de terti sau care a fost declarata in stare de faliment ca urmare a rezultatelor din perioada in care persoana si-a exercitat mandatul si pentru care aceasta este raspunzatoare.
Comentarii articol (21)