Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/2012 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind evidenta persoanelor, actele de identitate ale cetatenilor romani, precum si actele de rezidenta ale cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European rezidenti in Romania a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 838, din 12 decembrie 2012 si a intrat in vigoare la data publicarii.
Conform actului normativ, incepand cu anul 2013 se vor elibera carti electronice de identitate, acestea devenind unul dintre documentele de calatorie pe baza caruia cetatenii romani pot calatori in statele membre ale Uniunii Europene.
"In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin act de identitate se intelege cartea de identitate, cartea electronica de identitate, cartea de identitate provizorie si buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate", se arata in documentul citat. In preambulul OUG, Guvernul mentioneaza ca aceasta masura este necesara intrucat se impune producerea unor acte de identitate sigure, evitandu-se, in acest fel, utilizarea de documente de identitate false sau falsificate.
Pe de alta parte, insa, specialisti din cadrul Ministerului de Interne, citati de presa centrala, asigura ca buletinul electronic nu va fi impus. "Cine nu doreste carte de identitate electronica poate opta pentru una normala, care va fi asemanatoare cu cea electronica, dar nu va contine cipul si amprentele detinatorului“, a explicat Laura Cusa, seful serviciului juridic din Directia pentru Evidenta Persoanelor, relateaza presa nationala.
Potrivit sursei citate, implementarea noilor buletine se va face in mod treptat, in termen de maximum 6 luni de la data emiterii primei carti electronice de identitate.
Ce date vor fi inscrise in cartea electronica de identitate?
In OUG nr. 82/2012 se arata ca documentul este de tip smart card si va contine atat date in format tiparit sau in format inscriptionat prin tehnologie laser, cat si in format electronic. Mai mult chiar, noul document va contine si elemente de particularizare si de siguranta. Concret, datele personale care se inscriu pe cartea electronica de identitate, in format tiparit, vor fi cele care apar si in cartile de identitate, adica:
- numele si prenumele titularului;
- sexul;
- cetatenia titularului;
- data si locul nasterii titularului;
- semnatura olografa a titularului;
- fotografia titularului;
- CNP;
- adresa de domiciliu a titularului.
Totusi, noile reguli arata ca in formatul electronic al documentului vor fi inscrise, in plus fata de cele ce apar pe formatul tiparit, si alte informatii, precum:
- prenumele parintilor titularului;
- certificate digitale;
- date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete (amprente, n.red.).
Conform actului normativ, datele biometrice pentru cartea electronica de identitate se vor colecta de catre Directia Generala de Pasapoarte, procedurile de preluare a acestor date urmand a fi stabilite ulterior prin hotarare a Guvernului.
In ceea ce priveste imaginile impresiunilor papilare, acestea se colecteaza numai cu acordul expres al solicitantului cartii electronice de identitate sau, in cazul minorilor si al incapabililor, numai cu acordul expres al parintilor sau, dupa caz, parintelui care exercita autoritatea parinteasca ori al reprezentantului legal. In plus, noile reglementari arata ca la cererea solicitantului, cartile electronice de identitate pot fi eliberate fara a contine aceste imagini.
Potrivit OUG nr. 82/2012, se vor elibera si carti electronice de rezidenta, iar acestea vor cuprinde aceleasi date inscrise in cartile electronice de identitate.
Important! In actul normativ se precizeaza ca datele cu caracter personal, inclusiv datele biometrice inscrise in cipul cartii electronice de identitate si cipul cartii electronice de rezidenta sunt protejate prin utilizarea unei infrastructuri de chei publice si a unor mecanisme de acces standardizate ICAO.
De cand se elibereaza noile documente?
OUG nr. 82/2012 stabileste ca pana la data de 30 iunie 2013 se va realiza o platforma-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a cartii electronice de identitate si punerea in circulatie a cartii electronice de identitate si a cartii electronice de rezidenta.
Totodata, in actul normativ se precizeaza ca punerea in circulatie a cartii electronice de identitate se realizeaza, in mod esalonat, in termen de maximum 6 luni de la data emiterii primei carti electronice de identitate, pe masura asigurarii cu suportul tehnic necesar a serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor.
Atentie! Potrivit OUG publicat la sfarsitul anului, data oficiala de punere in circulatie a cartii electronice de identitate se va stabili prin hotarare a Guvernului.
OUG nr. 82/2012 stabileste inclusiv un calendar al preschimbarilor actelor de identitate in carti electronice de identitate, Concret, actul normativ stabileste ca toate actele de identitate eliberate pana la punerea in circulatie a cartii electronice de identitate se vor preschimba in functie de anul nasterii, pe o perioada de 3 ani, dupa cum urmeaza:
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute dupa data de 1 ianuarie 1981 se preschimba in perioada 1 iulie 2013-30 iunie 2014;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute in perioada 1 ianuarie 1966-31 decembrie 1980 se preschimba in perioada 1 iulie 2014-30 iunie 2015;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute in perioada 1 iulie 1946-31 decembrie 1965 se preschimba in perioada 1 iulie 2015-30 iunie 2016;
- actele de identitate eliberate persoanelor nascute pana la data de 31 decembrie 1945 se preschimba in perioada 1 iulie 2016-31 decembrie 2016
Cartea electronica de identitate va avea o valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14 si 18 ani, si de 5 ani, dupa implinirea varstei de 18 ani.
Cartea electronica de identitate: scurt istoric
Cadrul legal pentru eliberarea acestui document a fost creat de Ordonanta Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al cartii electronice de identitate. Actul normativ stabilea ca data de punere in circulatie a noilor carti de identitate va fi 1 ianuarie 2011. Totusi, la 30 decembrie 2010, o alta ordonanta, de urgenta de aceasta data, OUG nr. 124/2010, abroga prevederea respectiva si, in acelasi timp, stabilea ca data de punere in circulatie va fi stabilita prin hotarare a Guvernului.
Pe de alta parte, OUG nr. 124/2010 stabilea ca asigurarea cu echipamente si programe informatice necesare eliberarii noilor documente a autoritatilor si institutiilor publice se va realiza esalonat, astfel:
- in municipiile resedinta de judet, in termen de 18 luni de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate;
- in celelalte municipii si orase, in termen de 3 ani de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate;
- in comune, in termen de 4 ani de la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate.
Comentarii articol (65)