avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 633 soluții astăzi
Acasă Subiect: carte de identitate
Subiect: carte de identitate
ACCES GRATUIT

UPDATE Emiterea la nivel național a cărții electronice de identitate ar putea fi posibilă de la final de octombrie

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
1 Septembrie 2024 | 1 | 4171 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a respecta termenul stabilit printr-un regulament european ce vizează îmbunătățirea securității documentelor de identitate ale cetățenilor Uniunii Europene și a documentelor de ședere emise acestora, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunța, în vara lui 2021, posibilitatea de emitere a cărților electronice de identitate. Totuși, nu toți cetățenii români pot cere acum acest nou tip de document de identitate, deoarece pe 2 august 2021 a fost lansat doar un proiect-pilot pentru emiterea cărții electronice de identitate, ce se derulează exclusiv în județul Cluj. Potrivit MAI, extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivelul Municipiului București este programată pentru septembrie-octombrie, iar la nivel național ar urma să se facă spre finalul lunii octombrie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Regulamentul privind identitatea digitală, publicat în Jurnalul Oficial UE. Europenii își vor putea folosi telefonul pentru a se legitima

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
2 Mai 2024 | 4 | 8071 | Timp de citire: 2 min.

Cadrul legal pentru implementarea unui portofel digital european securizat, destinat să asigure o identitate digitală tuturor cetățenilor Uniunii Europene, a fost publicat în această săptămână în Jurnalul Oficial al UE. Măsura vine la trei ani de la lansarea proiectului, în 2021. După introducerea portofelului digital, firmelor sau cetăţenilor din UE li se va permite să acceseze servicii online fără a mai fi nevoiţi să utilizeze metode clasice de identificare, cum ar fi cartea de identitate, permisul de conducere sau codul de înregistrare, în situaţii precum efectuarea check-in-ului într-un aeroport sau închirierea unui autoturism. Utilizarea acestui instrument va fi opționala, nu obligatorie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

MAI: Cum lucrează unitățile ministerului în perioada sărbătorilor pascale și cum îți poți rezolva anumite situații online

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
29 Aprilie 2024 | 0 | 721 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care, în această perioadă, cei mai mulți salariați din țara noastră intră, cu ocazia Zilei Muncii, dar și a sărbătorilor pascale, într-o minivacanță, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) transmite că cei interesați mai pot beneficia doar luni și marți de serviciile oferite de structurile ministerului, respectiv de cele care eliberează permise de conducere, certificate de înmatriculare, pașapoarte etc. Apoi, MAI amintește că o serie de servicii pot fi obținute, de ceva vreme, și online. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere: Autoritățile să anunțe cetățenii, prin SMS ori e-mail, când le expiră cartea de identitate, pașaportul sau permisul auto

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
28 Martie 2024 | 0 | 984 | Timp de citire: 1 min.

Cetățenii ar putea fi anunțați, cu trei luni înainte, că le expiră cartea de identitate, pașaportul sau permisul de conducere, după cum este prevăzut într-un proiect de lege aflat la dezbaterea Senatului. De principiu, autoritățile competente vor transmite notificarea prin SMS sau e-mail. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Inserarea obligatorie în cărțile de identitate a două amprente digitale este compatibilă cu drepturile fundamentale la respectarea vieții private și la protecția datelor cu caracter personal

avocatnet.ro în GDPR & Protecția datelor personale
22 Martie 2024 | 0 | 1541 | Timp de citire: 2 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a reafirmat joi că statele membre UE trebuie să includă amprente digitale în cărțile de identitate, dar a subliniat necesitatea de a respecta procedurile legislative corecte și de a proteja drepturile fundamentale ale cetățenilor. Cu toate acestea, întrucât regulamentul care prevede această măsură a fost adoptat pe baza unui temei juridic greșit, Curtea îl declară invalid, menținându-i însă efectele până la 31 decembrie 2026, cel târziu, pentru ca legiuitorul european să poată adopta un nou regulament pe baza temeiului juridic corect. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Au fost stabilite noi situații în care se poate cere eliberarea unei cărți de identitate provizorii

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2024 | 1 | 2871 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele interesate pot obține o carte de identitate provizorie până la eliberarea unui act de identitate în mai multe situații, după cum apare într-o ordonanță ce se aplică deja. Astfel, se poate solicita de-acum o carte de identitate provizorie până la obținerea unui nou act de identitate solicitat și în urma schimbării domiciliului sau a denumirii străzii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Atâta timp cât sunt valabile, cărțile de identitate vor putea fi folosite în continuare ca document de călătorie în străinătate. Măsura e oficială

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Decembrie 2023 | 1 | 8670 | Timp de citire: 3 min.

În 2024, emiterea cărții electronice de identitate va fi extinsă la nivel național, în condițiile în care acum e posibilă doar în județul Cluj. Cărțile electronice de identitate vor putea fi folosite atât pentru legitimare, cât și ca document de călătorie, alături de pașaport, în țările care le recunosc astfel, în timp ce cărțile de identitate simple, care reprezintă alternativa la actele cu cip (pentru cine nu vrea un document de identitate electronic), vor putea fi folosite doar pentru legitimarea la nivel național. Cărțile de identitate actuale, de fapt, și cele emise până la sfârșitul anului, pot fi folosite în continuare ca document de călătorie, atâta timp cât sunt valabile. Pentru a nu îngrădi dreptul la libera circulație până la punerea în circulație, la nivel național, a cărții electronice de identitate, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță oficializată azi, ca, în continuare, toate cărțile de identitate să poată fi folosite ca document de călătorie, nu doar cele emise până la 31 decembrie, așa cum stabileau regulile anterioare. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Extinderea digitalizării serviciilor consulare

UPDATE Oficial: Titlul de călătorie va fi eliberat și în formă electronică, iar programarea la consulat se va putea face și online

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Decembrie 2023 | 1 | 3973 | Timp de citire: 2 min.

În scopul creșterii gradului de digitalizare a serviciilor consulare, s-a stabilit, printr-o lege oficializată marți, posibilitatea de eliberare în formă electronică a titlului de călătorie, documentul pe care îl pot cere de la consulate cei ce-și pierd pașaportul sau actele de identitate atunci când sunt în străinătate, și introducerea programării electronice a cetăţenilor români la consulate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Pe actele de identitate va apărea și grupa sanguină. Propunerea a fost adoptată la Senat

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Octombrie 2023 | 1 | 3303 | Timp de citire: 1 min.

Pe lângă datele ce apar în prezent pe actele de identitate, respectiv numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia ori codul numeric personal, printre altele, va apărea atât grupa sanguină, cât și factorul Rh, potrivit unui proiect de lege ce a trecut azi de primul vot din Parlament, cel al senatorilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Ești în străinătate și ți-ai pierdut sau ți-au fost furate actele de identitate? Ce trebuie să faci pentru a te putea întoarce în țară

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 August 2023 | 13 | 29062 | Timp de citire: 1 min.

Românii plecați temporar peste granițe, fie că merg în vacanță sau cu orice alt scop, trebuie să știe că, în cazul nefericit în care își pierd sau le sunt furate actele în baza cărora călătoresc (pașaport și/ sau carte de identitate), că trebuie să se adreseze ambasadei sau consulatului României din respectiva regiune pentru a primi un titlu de călătorie, document în baza căruia pot reveni în țară. Citește articolul