avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 256 soluții astăzi
Acasă Subiect: carte de identitate
Subiect: carte de identitate
ACCES GRATUIT

Ești în străinătate și ți-ai pierdut sau ți-au fost furate actele de identitate? Ce trebuie să faci pentru a te putea întoarce în țară

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 August 2022 | 0 | 892 | Timp de citire: 2 min.

Românii plecați temporar peste granițe, fie că merg în vacanță sau cu orice alt scop, trebuie să știe că, în cazul nefericit în care își pierd sau le sunt furate actele în baza cărora călătoresc (pașaport și/ sau carte de identitate), că trebuie să se adreseze ambasadei sau consulatului României din respectiva regiune pentru a primi un titlu de călătorie, document în baza căruia pot reveni în țară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Mai nou, RAR trimite cărțile de identitate ale mașinilor prin curier. Ce trebuie să faci pentru a primi CIV-ul acasă

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2022 | 0 | 1109 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce merg la Registrul Auto Român (RAR) pentru a solicita eliberarea cărții de identitate a vehicului (CIV) nu mai sunt nevoiți să se întoarcă acolo pentru a ridica documentul, ci, începând cu această săptămână, pot solicita trimiterea acestuia la o anumită adresă, prin curier. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poate fi încadrat în muncă un candidat fără o carte de identitate valabilă?

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Iunie 2022 | 0 | 1122 | Timp de citire: 3 min.

Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sute de mii de români încă nu și-au schimbat actele expirate în pandemie: Ce riști dacă nu le schimbi

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Iunie 2022 | 0 | 1226 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele ce dețin acte personale expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, încheiată în 8 martie 2022, au beneficiat de prelungirea automată a valabilității acestora cu 90 de zile și trebuie să le preschimbe până la sfârșitul acestei zile. Astfel, de mâine, actele cu valabilitatea prelungită automat nu vor mai putea fi folosite, de pildă, la încheierea unor contracte de muncă sau pentru contractarea unor împrumuturi bancare, în cazul actelor de identitate, în timp ce conducerea unei mașini cu permisul auto expirat va putea aduce șoferilor amenzi de peste o mie de lei. Cu toate astea, potrivit autorităților, sunt circa 250.000 de posesori de acte de identitate expirate ce n-au solicitat până acum preschimbarea lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ADR anunță lansarea unei platforme online dedicate consultării publice pe tema portofelului digital european

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Martie 2022 | 1 | 822 | Timp de citire: 1 min.

O platformă ce permite consultări publice cu toți cei interesați de implementarea portofelului digital european a fost lansată acum câteva zile, potrivit unui comunicat de miercuri al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Astfel, prin intermediul acesteia, cei interesați vor putea aduce sugestii privind portofelul digital european, ce va permite cetăţenilor să îşi dovedească identitatea şi să prezinte anumite documente în format electronic, prin accesarea telefonului mobil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Utilizarea buletinului electronic în relația cu autoritățile va fi posibilă de la finalul lui 2024

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Februarie 2022 | 0 | 1192 | Timp de citire: 2 min.

Cartea de identitate electronică, ce conține o semnătură electronică calificată, va putea fi folosită în raport cu autoritățile statului din ultimul trimestru al anului 2024, cel mai târziu, potrivit unui anunț făcut marți de ministrul cercetării, inovării și digitalizării. În prezent, emiterea buletinelor electronice e posibilă, printr-un proiect pilot, doar în județul Cluj, urmând ca, cel mai probabil, până la finalul anului, toți cei care doresc să poată solicita noul model de act de identitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Normele ce permit înscrierea la școală a celor fără CNP, oficializate. Măsura există din 2019, dar nu s-a putut aplica până acum

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 Februarie 2022 | 0 | 4111 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a le permite să urmeze cursurile școlare cel puțin pe parcursul perioadei în care învățământul este obligatoriu, respectiv până în clasa a XII-a, toate școlile și liceele au obligația, din 2019, de a-i înscrie pe toți cei care solicită acest lucru, inclusiv pe cei ce nu au un cod numeric personal (CNP) atribuit. Cu toate că măsura se aplică, cel puțin teoretic, de mai bine de doi ani, abia azi au fost publicate în Monitorul Oficial normele metodologice pentru aplicarea acesteia. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Apar noutăți la emiterea cărților de identitate, inclusiv verificarea în teren a celor ce solicită schimbarea domiciliului

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Ianuarie 2022 | 1 | 5614 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile intenționează, printr-un proiect de ordonanță pus în această dimineață în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), să modifice anumite aspecte ce țin de emiterea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple. Printre altele, se propune prelungirea valabilității pentru cărțile de identitate eliberate tinerilor și se introduc verificări în teren la cei care solicită schimbarea domiciliului la o anumită adresă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect MAI în dezbatere

Stabilirea domiciliului la adrese la care locuiesc deja multe persoane nu va mai fi posibilă

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Ianuarie 2022 | 3 | 16337 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce vor să-și stabilească domiciliu sau reședința, adică să fie luați în spațiu sau să obțină viză de flotant, la o adresă nu vor mai putea face asta dacă acolo sunt deja înregistrate peste zece persoane, potrivit unui proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Astfel, autoritățile vor să reducă și chiar să elimine situațiile în care, pentru a obține anumite avantaje, de cele mai multe ori, posibilitatea de a-și înscrie copiii la o anumită școală, multe persoane își stabilesc, în mod fictiv, domiciliul la o altă adresă decât cea la care locuiesc de fapt. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Chiar dacă se eliberează deja cărți de identitate electronice, MAI pune în dezbatere abia acum procedura de amprentare

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 Septembrie 2021 | 0 | 4027 | Timp de citire: 2 min.

În 2020, autoritățile au stabilit că noile buletine electronice trebuie să conțină, pe lângă date personale precum numele complet al titularului, sexul, cetățenia ori data sau locul nașterii acestuia, și date biometrice, respectiv imaginea facială și amprentele posesorului. Acum, la mai bine de o lună de la începerea emiterii lor - e adevărat că e vorba despre un proiect-pilot, ce se desfășoară doar la Cluj - Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat joi în dezbatere un proiect de hotărâre, prin care se stabilesc procedurile de colectare a datelor biometrice. Citește articolul