Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul
Persoanele ce dețin acte personale expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, încheiată în 8 martie 2022, au beneficiat de prelungirea automată a valabilității acestora cu 90 de zile și trebuie să le preschimbe până la sfârșitul acestei zile. Astfel, de mâine, actele cu valabilitatea prelungită automat nu vor mai putea fi folosite, de pildă, la încheierea unor contracte de muncă sau pentru contractarea unor împrumuturi bancare, în cazul actelor de identitate, în timp ce conducerea unei mașini cu permisul auto expirat va putea aduce șoferilor amenzi de peste o mie de lei. Cu toate astea, potrivit autorităților, sunt circa 250.000 de posesori de acte de identitate expirate ce n-au solicitat până acum preschimbarea lor. Citește articolul
Actele personale a căror valabilitate a fost prelungită pe perioada aplicării stării de alertă mai pot fi folosite doar până la sfârșitul săptămânii viitoare. Asta înseamnă că persoanele ale căror acte personale au expirat trebuie să le preschimbe până, cel mai târziu, la data de 6 iunie 2022. Preschimbarea actului de identitate expirat implică prezentarea unor documente în fața autorităților și plata unei mici taxe. Citește articolul
Autoritățile intenționează, printr-un proiect de ordonanță pus în această dimineață în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), să modifice anumite aspecte ce țin de emiterea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple. Printre altele, se propune prelungirea valabilității pentru cărțile de identitate eliberate tinerilor și se introduc verificări în teren la cei care solicită schimbarea domiciliului la o anumită adresă. Citește articolul
Cei ce vor să-și stabilească domiciliu sau reședința, adică să fie luați în spațiu sau să obțină viză de flotant, la o adresă nu vor mai putea face asta dacă acolo sunt deja înregistrate peste zece persoane, potrivit unui proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Astfel, autoritățile vor să reducă și chiar să elimine situațiile în care, pentru a obține anumite avantaje, de cele mai multe ori, posibilitatea de a-și înscrie copiii la o anumită școală, multe persoane își stabilesc, în mod fictiv, domiciliul la o altă adresă decât cea la care locuiesc de fapt. Citește articolul
Pentru respectarea, în principal, a dreptului la liberă circulație, autoritățile unui stat membru al Uniunii Europene (UE) ar trebui să-i elibereze unui minor, chiar dacă născut în alt stat membru, un act de identitate, în pofida faptului că nu recunoaște uniunea dintre părinții săi, de același sex, potrivit unei recente decizii a Curții de Justiție a UE (CJUE). Concret, autoritățile nu ar trebui să pretindă eliberarea unui alt act de naștere, național, ci să-l recunoască pe cel eliberat în celălalt stat membru și să respecte astfel drepturile minorului ca cetățean european. O atare conduită din partea autorităților nu ar echivala, spune CJUE, cu recunoașterea uniunii dintre acei părinți. Citește articolul
S-a mai făcut un pas către viitoarele cărți de identitate (CI): Legea nr. 162/2020 prevede că buletinul electronic va permite inclusiv folosirea semnăturii electronice. Practic, va fi mult mai ușor să ne autentificăm online la instituții, să semnăm documente pe care să le transmitem prin Internet, să depunem acte și formulare oficiale. Sună bine în teorie, dar semnătura electronică este un domeniu destul de complex. Am pus cap la cap legislația și bunele practici din domeniu și vă oferim acest ghid care să vă ajute să înțelegeți mai bine ce presupune utilizarea unei semnături electronice. Citește articolul
Legitimarea persoanelor de către polițiști se va face conform unor reguli mai detaliate, stabilite printr-un act normativ ce va intra în vigoare spre sfârșitul acestei luni. Actul prevede când anume se va cere legitimarea cuiva, dar și ce se va întâmpla dacă nu se arată un act de identitate. Pe lângă amenda actuală pentru refuzul legitimării, s-a decis creșterea limitei sancțiunii până la 1.500 de lei. Citește articolul
În curând, legitimarea persoanelor de către polițiști se va face conform unor reguli mai stricte, potrivit unui proiect de lege adoptat chiar astăzi de către deputați. Prevederile proiectului vor intra în vigoare după ce acesta își va fi terminat parcursul legislativ. Printre altele, propunerea legislativă prevede cazurile în care polițiștii vor putea să ceară unei persoane să se legitimeze și contravențiile pentru refuzul acesteia de a se identifica. Citește articolul
Actul de identitate al unei persoane fizice poate fi reținut numai în anumite cazuri prevăzute în mod expres de legislația în vigoare. Însă se numără printre aceste cazuri și cel în care actul de identitate este reținut ca garanție pentru închirierea unui bun? Citește articolul