avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 595 soluții astăzi
Acasă Subiect: act de identitate
Subiect: act de identitate
ACCES PREMIUM

Poate fi încadrat în muncă un candidat fără o carte de identitate valabilă?

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Iunie 2022 | 0 | 1132 | Timp de citire: 3 min.

Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Sute de mii de români încă nu și-au schimbat actele expirate în pandemie: Ce riști dacă nu le schimbi

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Iunie 2022 | 0 | 1257 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele ce dețin acte personale expirate în perioada în care s-a aplicat starea de alertă, încheiată în 8 martie 2022, au beneficiat de prelungirea automată a valabilității acestora cu 90 de zile și trebuie să le preschimbe până la sfârșitul acestei zile. Astfel, de mâine, actele cu valabilitatea prelungită automat nu vor mai putea fi folosite, de pildă, la încheierea unor contracte de muncă sau pentru contractarea unor împrumuturi bancare, în cazul actelor de identitate, în timp ce conducerea unei mașini cu permisul auto expirat va putea aduce șoferilor amenzi de peste o mie de lei. Cu toate astea, potrivit autorităților, sunt circa 250.000 de posesori de acte de identitate expirate ce n-au solicitat până acum preschimbarea lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să faci, pas cu pas, ca să-ți schimbi cartea de identitate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Mai 2022 | 1 | 2417 | Timp de citire: 2 min.

Actele personale a căror valabilitate a fost prelungită pe perioada aplicării stării de alertă mai pot fi folosite doar până la sfârșitul săptămânii viitoare. Asta înseamnă că persoanele ale căror acte personale au expirat trebuie să le preschimbe până, cel mai târziu, la data de 6 iunie 2022. Preschimbarea actului de identitate expirat implică prezentarea unor documente în fața autorităților și plata unei mici taxe. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Apar noutăți la emiterea cărților de identitate, inclusiv verificarea în teren a celor ce solicită schimbarea domiciliului

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Ianuarie 2022 | 1 | 5630 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile intenționează, printr-un proiect de ordonanță pus în această dimineață în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), să modifice anumite aspecte ce țin de emiterea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple. Printre altele, se propune prelungirea valabilității pentru cărțile de identitate eliberate tinerilor și se introduc verificări în teren la cei care solicită schimbarea domiciliului la o anumită adresă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect MAI în dezbatere

Stabilirea domiciliului la adrese la care locuiesc deja multe persoane nu va mai fi posibilă

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Ianuarie 2022 | 3 | 16401 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce vor să-și stabilească domiciliu sau reședința, adică să fie luați în spațiu sau să obțină viză de flotant, la o adresă nu vor mai putea face asta dacă acolo sunt deja înregistrate peste zece persoane, potrivit unui proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Astfel, autoritățile vor să reducă și chiar să elimine situațiile în care, pentru a obține anumite avantaje, de cele mai multe ori, posibilitatea de a-și înscrie copiii la o anumită școală, multe persoane își stabilesc, în mod fictiv, domiciliul la o altă adresă decât cea la care locuiesc de fapt. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Autoritățile unui stat membru UE ar trebui să-i elibereze un act de identitate copilului indiferent că părinții acestuia sunt homosexuali și că statul nu recunoaște uniunile de acest fel

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Decembrie 2021 | 0 | 722 | Timp de citire: 4 min.

Pentru respectarea, în principal, a dreptului la liberă circulație, autoritățile unui stat membru al Uniunii Europene (UE) ar trebui să-i elibereze unui minor, chiar dacă născut în alt stat membru, un act de identitate, în pofida faptului că nu recunoaște uniunea dintre părinții săi, de același sex, potrivit unei recente decizii a Curții de Justiție a UE (CJUE). Concret, autoritățile nu ar trebui să pretindă eliberarea unui alt act de naștere, național, ci să-l recunoască pe cel eliberat în celălalt stat membru și să respecte astfel drepturile minorului ca cetățean european. O atare conduită din partea autorităților nu ar echivala, spune CJUE, cu recunoașterea uniunii dintre acei părinți. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Sinteză

Ce trebuie să știi despre semnătura electronică, având în vedere că noile buletine vor conține una - valoarea juridică, recunoașterea în alte state și aspecte tehnice

George Hari Popescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 August 2020 | 0 | 7237 | Timp de citire: 8 min.

S-a mai făcut un pas către viitoarele cărți de identitate (CI): Legea nr. 162/2020 prevede că buletinul electronic va permite inclusiv folosirea semnăturii electronice. Practic, va fi mult mai ușor să ne autentificăm online la instituții, să semnăm documente pe care să le transmitem prin Internet, să depunem acte și formulare oficiale. Sună bine în teorie, dar semnătura electronică este un domeniu destul de complex. Am pus cap la cap legislația și bunele practici din domeniu și vă oferim acest ghid care să vă ajute să înțelegeți mai bine ce presupune utilizarea unei semnături electronice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE În câteva săptămâni, legitimarea persoanelor fizice de către polițiști se va face după noi reguli

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Ianuarie 2020 | 24 | 59109 | Timp de citire: 2 min.

Legitimarea persoanelor de către polițiști se va face conform unor reguli mai detaliate, stabilite printr-un act normativ ce va intra în vigoare spre sfârșitul acestei luni. Actul prevede când anume se va cere legitimarea cuiva, dar și ce se va întâmpla dacă nu se arată un act de identitate. Pe lângă amenda actuală pentru refuzul legitimării, s-a decis creșterea limitei sancțiunii până la 1.500 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Deputații au decis: Amenzi de trei ori mai mari pentru cei care nu vor să se legitimeze

Andreea Vrabie în Salarizare, taxare & relația cu statul
Asistent Marketing, avocatnet.ro
3 Iulie 2019 | 6 | 6018 | Timp de citire: 3 min.

În curând, legitimarea persoanelor de către polițiști se va face conform unor reguli mai stricte, potrivit unui proiect de lege adoptat chiar astăzi de către deputați. Prevederile proiectului vor intra în vigoare după ce acesta își va fi terminat parcursul legislativ. Printre altele, propunerea legislativă prevede cazurile în care polițiștii vor putea să ceară unei persoane să se legitimeze și contravențiile pentru refuzul acesteia de a se identifica. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Buletinul poate fi reținut ca garanție pentru închirierea unui bun. Legal sau ilegal?

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Decembrie 2018 | 3 | 4363 | Timp de citire: 1 min.

Actul de identitate al unei persoane fizice poate fi reținut numai în anumite cazuri prevăzute în mod expres de legislația în vigoare. Însă se numără printre aceste cazuri și cel în care actul de identitate este reținut ca garanție pentru închirierea unui bun? Citește articolul