avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1687 soluții astăzi
Acasă Subiect: carte electronica
Subiect: carte electronica
ACCES GRATUIT

MAI: Autoritățile locale NU pot cere taxe pentru adeverințele care atestă domiciliul, în cazul cetățenilor care au noua carte de identitate. Situațiile de acest gen trebuie semnalate ministerului

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Iunie 2025 | 914 | Timp de citire: 3 min.

Cartea electronică de identitate (CEI) și-a extins accesibilitatea, însă implementarea acesteia întâmpină dificultăți, cum ar fi solicitarea nejustificată de adeverințe de domiciliu de către autoritățile locale, deși informația este disponibilă digital. Chestorul de poliție Cătălin Giulescu ne-a clarificat faptul că aceste adeverințe ar trebui eliberate gratuit și fără termene de așteptare și îndeamnă cetățenii să raporteze neregulile. Autoritățile locale trebuie să achiziționeze cititoare de carduri și aplicații pentru a facilita folosirea CEI și a respecta drepturile cetățenilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pentru a putea fi folosite, „buletinele electronice” trebuie mai întâi activate - ce implică asta?

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Iunie 2025 | 2 | 4787 | Timp de citire: 2 min.

Cartea Electronică de Identitate (CEI) reprezintă un document digital a cărui răspândire este în desfășurare și a cărui funcționalitate online depinde de un proces prealabil de activare. Acesta este inițiat exclusiv la ghișeele autorităților competente, sub îndrumarea unui funcționar. Activarea presupune stabilirea a două coduri PIN distincte, fiecare cu un rol specific în interacțiunea digitală pe care, odata devenit operațional, CEI o face posibilă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Românii care stau în alte state UE vor putea obține cărți de identitate chiar dacă n-au domiciliu în România. Regimul actelor de identitate și de stare civilă, modificat oficial

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
28 Martie 2025 | 2 | 7815 | Timp de citire: 6 min.

Guvernul a publicat joi în Monitorul Oficial o ordonanță de urgență care permite cetățenilor români cu domiciliul stabilit în alt stat membru al Uniunii Europene (UE) să obțină o carte de identitate românească (nu doar una provizorie), care poate fi folosită ca document de călătorie în interiorul UE. În plus, s-a stabilit digitalizarea completă a proceselor legate de acte de stare civilă (naștere, căsătorie, deces etc.), astfel încât acestea să fie mai rapide și mai accesibile pentru cetățeni. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Procedura de amprentare pentru emiterea cărții electronice de identitate, oficială

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 Martie 2025 | 9 | 9991 | Timp de citire: 2 min.

În 2020, autoritățile au stabilit că noile buletine electronice trebuie să conțină, pe lângă date personale precum numele complet al titularului, sexul, cetățenia ori data sau locul nașterii acestuia, și date biometrice, respectiv imaginea facială și amprentele posesorului. Acum, autoritățile au stabilit, printr-o hotărâre apărută recent, care sunt procedurile de colectare a datelor biometrice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Emiterea la nivel național a cărții electronice de identitate ar putea fi posibilă de la final de octombrie

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
1 Septembrie 2024 | 1 | 4997 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a respecta termenul stabilit printr-un regulament european ce vizează îmbunătățirea securității documentelor de identitate ale cetățenilor Uniunii Europene și a documentelor de ședere emise acestora, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunța, în vara lui 2021, posibilitatea de emitere a cărților electronice de identitate. Totuși, nu toți cetățenii români pot cere acum acest nou tip de document de identitate, deoarece pe 2 august 2021 a fost lansat doar un proiect-pilot pentru emiterea cărții electronice de identitate, ce se derulează exclusiv în județul Cluj. Potrivit MAI, extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivelul Municipiului București este programată pentru septembrie-octombrie, iar la nivel național ar urma să se facă spre finalul lunii octombrie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Prima carte electronică de identitate se va putea obține gratuit. Măsura e oficială

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Ianuarie 2024 | 5284 | Timp de citire: 2 min.

La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile. Măsura apare într-o hotărâre ce se aplică de la 1 ianuarie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pentru obținerea actelor de identitate vor fi prezentate mai puține hârtii

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
4 Februarie 2023 | 4 | 10221 | Timp de citire: 2 min.

O serie de reguli legate de obținerea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple, se vor modifica în curând, potrivit unei ordonanțe apărute în această săptămână, cele mai multe dintre schimbări vizând simplificarea procedurilor. De pildă, din vară, de când au anunțat reprezentanții autorităților că se va extinde, la nivel național, emiterea de cărți electronice de identitate (acum se emit doar în județul Cluj), la eliberarea actelor de identitate, anumite informații vor fi preluate din sistemele informatice ale autorităților, cetățenii nemaifiind obligați, ca acum, să mai prezinte anumite acte (certificat de căsătorie, actele casei etc.). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Utilizarea buletinului electronic în relația cu autoritățile va fi posibilă de la finalul lui 2024

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Februarie 2022 | 3134 | Timp de citire: 2 min.

Cartea de identitate electronică, ce conține o semnătură electronică calificată, va putea fi folosită în raport cu autoritățile statului din ultimul trimestru al anului 2024, cel mai târziu, potrivit unui anunț făcut marți de ministrul cercetării, inovării și digitalizării. În prezent, emiterea buletinelor electronice e posibilă, printr-un proiect pilot, doar în județul Cluj, urmând ca, cel mai probabil, până la finalul anului, toți cei care doresc să poată solicita noul model de act de identitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Apar noutăți la emiterea cărților de identitate, inclusiv verificarea în teren a celor ce solicită schimbarea domiciliului

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
23 Ianuarie 2022 | 2 | 8365 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile intenționează, printr-un proiect de ordonanță pus în această dimineață în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), să modifice anumite aspecte ce țin de emiterea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple. Printre altele, se propune prelungirea valabilității pentru cărțile de identitate eliberate tinerilor și se introduc verificări în teren la cei care solicită schimbarea domiciliului la o anumită adresă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Calendarul de implementare pentru buletinul electronic: De la proiectul-pilot la accesibilitatea în toată țara

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
3 August 2021 | 3239 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care luni a început emiterea de cărți electronice de identitate în județul Cluj, în cadrul unui proiect-pilot desfășurat pe o perioadă de șase luni de Ministerul Afacerilor Interne, vă prezentăm în continuare calendarul buletinului electronic sau, mai exact, tot ce știm până acum despre cum urmează să fie implementat, treptat, în toată țara. După cele șase luni de testare la Cluj, cel mai probabil că, la finele anului viitor, buletinele electronice vor fi accesibile tuturor, urmând ca acestea să devină obligatorii din 2031, potrivit regulamentului Uniunii Europene (UE) care le-a și impus. Citește articolul