avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 663 soluții astăzi
Acasă Subiect: buletin de identitate
Subiect: buletin de identitate
ACCES GRATUIT

MAI: Autoritățile locale NU pot cere taxe pentru adeverințele care atestă domiciliul, în cazul cetățenilor care au noua carte de identitate. Situațiile de acest gen trebuie semnalate ministerului

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Iunie 2025 | 796 | Timp de citire: 3 min.

Cartea electronică de identitate (CEI) și-a extins accesibilitatea, însă implementarea acesteia întâmpină dificultăți, cum ar fi solicitarea nejustificată de adeverințe de domiciliu de către autoritățile locale, deși informația este disponibilă digital. Chestorul de poliție Cătălin Giulescu ne-a clarificat faptul că aceste adeverințe ar trebui eliberate gratuit și fără termene de așteptare și îndeamnă cetățenii să raporteze neregulile. Autoritățile locale trebuie să achiziționeze cititoare de carduri și aplicații pentru a facilita folosirea CEI și a respecta drepturile cetățenilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Emiterea cărții electronice de identitate, extinsă treptat: Și copiii de până la 14 ani pot avea, de-acum, astfel de documente

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Iunie 2025 | 3 | 12629 | Timp de citire: 3 min.

Emiterea cărților electronice de identitate este posibilă din martie 2025, iar de-atunci emiterea documentului a devenit posibilă treptat la nivel național, potrivit unor hotărâri oficializate recent. De fapt, autoritățile vin în continuarea programului-pilot din 2021 (județul Cluj). Cu toate astea, emiterea cărților electronice de identitate pentru copiii de până la 14 ani este posibilă abia din 2 iunie 2025 (gratuitatea nu se aplică acestora, astfel că trebuie achitată o taxă de 67 lei). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Noua carte electronică de identitate: O poți cere oricând, indiferent de valabilitatea vechiului act, conform MAI

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 Aprilie 2025 | 5 | 7260 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele interesate de obținerea noilor cărți de identitate electronice (CEI) pot solicita eliberarea acestora chiar dacă actul de identitate pe care îl dețin în prezent este încă valabil ceva timp, potrivit unui comunicat recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Singura restricție este legată de disponibilitatea serviciului de eliberare a acestor documente în localitatea de domiciliu, din moment ce CEI e implementată treptat în țară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Procedura de amprentare pentru emiterea cărții electronice de identitate, oficială

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 Martie 2025 | 9 | 9742 | Timp de citire: 2 min.

În 2020, autoritățile au stabilit că noile buletine electronice trebuie să conțină, pe lângă date personale precum numele complet al titularului, sexul, cetățenia ori data sau locul nașterii acestuia, și date biometrice, respectiv imaginea facială și amprentele posesorului. Acum, autoritățile au stabilit, printr-o hotărâre apărută recent, care sunt procedurile de colectare a datelor biometrice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

De ce întârzie implementarea la nivel național a cărții electronice de identitate

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 Februarie 2025 | 2 | 1480 | Timp de citire: 2 min.

Proiectul care vizează implementarea cărții digitale de identitate împlinește aproape patru ani de la inițiere, iar parcursul său până la implementarea la nivel național pare departe de a se fi încheiat. Pentru că etapa pilot, care a presupus eliberarea unor astfel de documente pentru locuitorii județului Cluj, pare să se prelungească dincolo de estimările inițiale ale autorităților, avocatnet.ro a solicitat câteva lămuriri legate de evoluția acestui proiect. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Emiterea la nivel național a cărții electronice de identitate ar putea fi posibilă de la final de octombrie

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
1 Septembrie 2024 | 1 | 4965 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a respecta termenul stabilit printr-un regulament european ce vizează îmbunătățirea securității documentelor de identitate ale cetățenilor Uniunii Europene și a documentelor de ședere emise acestora, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunța, în vara lui 2021, posibilitatea de emitere a cărților electronice de identitate. Totuși, nu toți cetățenii români pot cere acum acest nou tip de document de identitate, deoarece pe 2 august 2021 a fost lansat doar un proiect-pilot pentru emiterea cărții electronice de identitate, ce se derulează exclusiv în județul Cluj. Potrivit MAI, extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivelul Municipiului București este programată pentru septembrie-octombrie, iar la nivel național ar urma să se facă spre finalul lunii octombrie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Au fost stabilite noi situații în care se poate cere eliberarea unei cărți de identitate provizorii

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2024 | 1 | 4060 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele interesate pot obține o carte de identitate provizorie până la eliberarea unui act de identitate în mai multe situații, după cum apare într-o ordonanță ce se aplică deja. Astfel, se poate solicita de-acum o carte de identitate provizorie până la obținerea unui nou act de identitate solicitat și în urma schimbării domiciliului sau a denumirii străzii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Prima carte electronică de identitate se va putea obține gratuit. Măsura e oficială

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
3 Ianuarie 2024 | 5252 | Timp de citire: 2 min.

La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile. Măsura apare într-o hotărâre ce se aplică de la 1 ianuarie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Ești în străinătate și ți-ai pierdut sau ți-au fost furate actele de identitate? Ce trebuie să faci pentru a te putea întoarce în țară

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
24 August 2023 | 18 | 36276 | Timp de citire: 1 min.

Românii plecați temporar peste granițe, fie că merg în vacanță sau cu orice alt scop, trebuie să știe că, în cazul nefericit în care își pierd sau le sunt furate actele în baza cărora călătoresc (pașaport și/ sau carte de identitate), că trebuie să se adreseze ambasadei sau consulatului României din respectiva regiune pentru a primi un titlu de călătorie, document în baza căruia pot reveni în țară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poate fi încadrat în muncă un candidat fără o carte de identitate valabilă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Iunie 2022 | 6016 | Timp de citire: 3 min.

Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul