În acest an, legislația prin care sunt reglementate vânzarea, utilizarea sau promovarea produselor din tutun sau a țigărilor electronice a suferit o serie de modificări importante. Două dintre măsurile apărute pe această temă de la începutul anului intră în vigoare chiar azi. Este vorba, mai exact, despre obligația comercianților de a legitima clienții, astfel încât să verifice respectarea vârstei legale pentru vânzarea acestor produse, și despre interzicerea publicității pentru țigările electronice. Citește articolul
Cu toate că, de principiu, legislația momentului interzice vânzarea produselor din tutun și alcool minorilor, statisticile actuale arată că foarte mulți dintre tineri intră în contact cu aceste substanțe înainte de a deveni majori. Pentru a preveni consumul produselor din tutun sau al băuturilor alcoolice în rândul minorilor, o lege ce se aplică de joi stabilește ca, în magazinele sau localurile ce comercializează băuturi alcoolice, băuturi energizante sau produse din tutun, vânzătorii să poată cere actele de identitate ale clienților, pentru a verifica dacă aceștia au vârsta legală pentru cumpărarea unor astfel de produse. Citește articolul
Cadrul legal pentru implementarea unui portofel digital european securizat, destinat să asigure o identitate digitală tuturor cetățenilor Uniunii Europene, a fost publicat în această săptămână în Jurnalul Oficial al UE. Măsura vine la trei ani de la lansarea proiectului, în 2021. După introducerea portofelului digital, firmelor sau cetăţenilor din UE li se va permite să acceseze servicii online fără a mai fi nevoiţi să utilizeze metode clasice de identificare, cum ar fi cartea de identitate, permisul de conducere sau codul de înregistrare, în situaţii precum efectuarea check-in-ului într-un aeroport sau închirierea unui autoturism. Utilizarea acestui instrument va fi opționala, nu obligatorie. Citește articolul
Cetățenii ar putea fi anunțați, cu trei luni înainte, că le expiră cartea de identitate, pașaportul sau permisul de conducere, după cum este prevăzut într-un proiect de lege aflat la dezbaterea Senatului. De principiu, autoritățile competente vor transmite notificarea prin SMS sau e-mail. Citește articolul
Persoanele interesate pot obține o carte de identitate provizorie până la eliberarea unui act de identitate în mai multe situații, după cum apare într-o ordonanță ce se aplică deja. Astfel, se poate solicita de-acum o carte de identitate provizorie până la obținerea unui nou act de identitate solicitat și în urma schimbării domiciliului sau a denumirii străzii. Citește articolul
În 2024, emiterea cărții electronice de identitate va fi extinsă la nivel național, în condițiile în care acum e posibilă doar în județul Cluj. Cărțile electronice de identitate vor putea fi folosite atât pentru legitimare, cât și ca document de călătorie, alături de pașaport, în țările care le recunosc astfel, în timp ce cărțile de identitate simple, care reprezintă alternativa la actele cu cip (pentru cine nu vrea un document de identitate electronic), vor putea fi folosite doar pentru legitimarea la nivel național. Cărțile de identitate actuale, de fapt, și cele emise până la sfârșitul anului, pot fi folosite în continuare ca document de călătorie, atâta timp cât sunt valabile. Pentru a nu îngrădi dreptul la libera circulație până la punerea în circulație, la nivel național, a cărții electronice de identitate, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță oficializată azi, ca, în continuare, toate cărțile de identitate să poată fi folosite ca document de călătorie, nu doar cele emise până la 31 decembrie, așa cum stabileau regulile anterioare. Citește articolul
Pe lângă datele ce apar în prezent pe actele de identitate, respectiv numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia ori codul numeric personal, printre altele, va apărea atât grupa sanguină, cât și factorul Rh, potrivit unui proiect de lege ce a trecut azi de primul vot din Parlament, cel al senatorilor. Citește articolul
Românii plecați temporar peste granițe, fie că merg în vacanță sau cu orice alt scop, trebuie să știe că, în cazul nefericit în care își pierd sau le sunt furate actele în baza cărora călătoresc (pașaport și/ sau carte de identitate), că trebuie să se adreseze ambasadei sau consulatului României din respectiva regiune pentru a primi un titlu de călătorie, document în baza căruia pot reveni în țară. Citește articolul
Printr-o lege apărută acum câteva zile s-a stabilit că la aceeași adresă nu se mai pot înregistra mai mult de zece persoane, indiferent dacă este vorba despre domiciliu sau reședință. Totuși, noua regulă nu se aplică celor ce locuiesc în casa unei rude. Citește articolul
Dacă o persoană locuiește la o altă adresă decât cea din actul de identitate, legislația actuală o obligă să meargă la serviciul de evidență a populației pentru a trece pe actul de identitate adresa unde locuiește efectiv. De la începutul anului, legislației privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români i-au fost aduse mai multe modificări, una dintre noutăți fiind că persoanele care nu locuiesc la adresa din buletin au 15 zile la dispoziție pentru a-și schimba actele sau pentru a obține o viză de flotant. Citește articolul