Beneficiar al unui entuziasm postpandemic rezultat din dorința oamenilor de a ieși din casă și de a se distra, domeniul HoReCa a cunoscut o serioasă creștere în perioada 2022 - 2023. Datele furnizate de Institutul Național de Statistică indică, începând cu anul trecut, o temperare a acestei tendințe. Despre cum se resimte această schimbare în industrie, care sunt principalele provocări legislative și fiscale cu care se confruntă operatorii din domeniu, ce modificări legislative ar fi necesare pentru a sprijini dezvoltarea sectorului și cum se adaptează antreprenorii din HoReCa la contextul actual am discutat cu Radu Savopol, Președintele Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA) și Cofondatorul „5 to go”. Citește articolul
Administrațiile structurilor de primire turistice (hoteluri, moteluri, pensiuni turistice etc.) vor trebui să, începând cu 1 ianuarie 2026, să înregistreze toți turiștii în Sistemul Informațional pentru Turism (SIT), conform unui proiect de hotărâre recent publicat de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului. În plus, proiectul introduce interzicerea discriminării la cazare pe criterii precum naționalitatea, convingerile politice și religioase. Citește articolul
Procedurile de evaluare a conformității, precum și sancțiunile pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le poate aplica în cazul abaterilor de la reglementările specifice spațiilor de gătit, pot fi regăsite în conținutul fișei de control pe care angajații instituției o folosesc în cadrul inspecțiilor. Documentul poate oferi o imagine clară asupra obligațiilor restaurantelor, cantinelor, hotelurilor care au astfel de incinte și asupra consecințelor nerespectării acestora. Citește articolul
Un regulament apărut recent va permite consumatorilor din toate statele Uniunii Europene, așadar, și celor din țara noastră, să meargă cu propriile recipiente la restaurante sau fast-food-uri pentru a fi umplute cu mâncare sau băutură, astfel încât să se reducă cantitatea de ambalaje de unică folosință utilizate în domeniul HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele). Citește articolul
Modificările aduse recent legislației referitoare la turism au adus o serie de noutăți în materie, pornind de la prevederi privind protecția consumatorilor până la revenirea posibilității ca hotelurile să închirieze locuri de parcare de la primării. Citește articolul
Legislația din domeniul turismului a fost recent modificată, iar schimbările introduse vizează protecția turiștilor, operatorii din sector trebuind să ofere, în premieră, posibilitatea consumatorilor de a-și recupera banii dacă nu au primit serviciile contractate. Citește articolul
Deși urmează să fie abrogată obligația expresă de transmitere în e-Factura a facturilor pentru voucherele de vacanță, firmele de turism trebuie să facă acest lucru în continuare. Practic, la 1 ianuarie 2025 se trece la o obligativitate generalizată de a transmite facturile business to consumer (B2C) în e-Factura, astfel că prevederile speciale pentru firmele de turism nu mai sunt necesare. Citește articolul
Legea impune operatorilor economici din sectorul agroalimentar, inclusiv cei din industria hotelieră și alimentația publică, să implementeze măsuri de prevenire a risipei alimentare, obligându-i să adopte cel puțin două din zece măsuri stabilite. Normele de aplicare recente detaliază măsurile specifice pentru fiecare etapă a lanțului alimentar și impun, între altele, adoptarea unui plan anual de măsuri sau comunicări anuale către angajați despre obiectivele de reducere a risipei. În plus, clienții trebuie să fie informați despre posibilitatea de a lua acasă alimentele neconsumate, fără costuri suplimentare, drept ce trebuie menționat în meniuri. Vorbim, totodată, de colectarea separată a deșeurilor alimentare, pe categorii, dar și de redirecționarea de către unitățile de alimentație publică a alimentelor către operatorii receptori sau consumatorii finali. Citește articolul
Una dintre situațiile problematice apărute în contextul trecerii, în 2024, la folosirea e-Factura pentru toate operațiunile B2B este cea a facturilor pentru deconturile salariaților. Practic, angajatorii trebuie să se asigure că facturile sunt emise pe numele firmei și transmise prin e-Factura, pentru a putea fi înregistrate în contabilitate. Totodată, este recomandabil ca furnizorii să știe să treacă anumite informații la comentariile facturilor XML, pentru a ușura reconcilierea la nivelul angajatorului. Citește articolul
În privința condițiilor aplicării impozitului micro, firmele active în domeniul HoReCa sunt puse pe picior de egalitate cu restul firmelor, începând din 2024. Totodată, este eliminat impozitul mixt pe care firmele din HoReCa îl datorau dacă derulau și alte activități în paralel. Citește articolul